Wie nog: gezin van 5 + werk + hobby's + paard = tijd tekort

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 11:04

rien10 schreef:
Tja. Wat ik nu ga zeggen zal velen een schop tegen hetzere been zijn. Maar toch: ik lees steeds over “tijd voor mijzelf is er niet”. Eehhhh. Die snap ik echt niet. Tijd met je paard en of tijd met je hond is toch echt tijd voor jezelf! Dat is je hobby. Of moet je een paard hebben. Is het week of verplichting. Te druk? Doe dan je paard weg.
En wat betreft het huishouden: neem wen poets vrouw (ja maar dat wil mijn man niet). Jammer voor je man. Sommige dingen wil je niet en gebeuren toch.

Ik zie tijd met de paarden en een lekkere wandeling of training met de honden inderdaad als tijd voor mijzelf.
En wij hebben iemand die wekelijks het hele huis komt poetsen. Ideaal, ik zou echt niet meer anders willen.

rien10

Re: Wie nog: gezin van 5 + werk + hobby's + paard = tijd tekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 11:16

Ik zeg het bovenstaande wel wat bot, maar het is nu eenmaal druk met een jong gezin. Altijd.
En als je dan ook nog twee tijdrovende hobby's hebt (paard/paarden en hond/honden) dan is het nog drukker. Die drukte kies je deels zelf, deels niet. Wat je niet kiest zijn de problemen die op je pad komen als je een gezin hebt. En ja, dat allemaal bij elkaar kan veel zijn.
Maak je hoofd leeg bij je paard.
Doe energie op met je hond.
Maak keuzes.

Dat is een beetje de meer genuanceerde versie :D

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 14:13

Keuzes maken, dat is zeker een feit Rien.

Ik heb de keuze gemaakt om meer tijd met mijn gezin door te brengen en dus niet meer met mijn grote hobby. Nu kwam het voor mij op het juiste moment zo uit, omdat mijn paard ingeslapen moest worden. Ik had hem nooit weggedaan.

Maar die kleintjes worden zó snel groot. Ze zijn maar heel eventjes klein. Om die reden wil ik er veel zijn. En ik Geniet ook vooral van de tijd met ons vieren, dus met manlief erbij. Dat is voor mij en mijn man ook heel belangrijk. Ik zou niet weten wanneer ik mijn man nog zou zien als ik ook nog zoveel tijd bij mijn paard zou doorbrengen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 16:58

Dat is dus ook de reden dat ik ouderschapsverlof heb genomen (in Frankrijk bij het derde kind 2,5 jaar plus zwangerschapsverlof dus in totaal bijna 3 jaar)
En als ik over 1,5 jaar weer moet werken is dat ook slechts 23 uur per week.
Meer zou ik ook echt niet willen werken. En met over 2 maanden de paarden aan huis scheelt dat ook veel tijd en gedoe.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 17:03

Jes schreef:
Dat is dus ook de reden dat ik ouderschapsverlof heb genomen (in Frankrijk bij het derde kind 2,5 jaar plus zwangerschapsverlof dus in totaal bijna 3 jaar)
Meer zou ik ook echt niet willen werken. En met over 2 maanden de paarden aan huis scheelt dat ook veel tijd en gedoe.

WoW wordt dat betaald?

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 17:20

rien10 schreef:
Tja. Wat ik nu ga zeggen zal velen een schop tegen hetzere been zijn. Maar toch: ik lees steeds over “tijd voor mijzelf is er niet”. Eehhhh. Die snap ik echt niet. Tijd met je paard en of tijd met je hond is toch echt tijd voor jezelf! Dat is je hobby. Of moet je een paard hebben. Is het week of verplichting. Te druk? Doe dan je paard weg.
En wat betreft het huishouden: neem wen poets vrouw (ja maar dat wil mijn man niet). Jammer voor je man. Sommige dingen wil je niet en gebeuren toch.

Je mag van mij schoppen zoveel je wil :D .

In mijn ogen lees je mogelijk over hetgeen ik al enkele keren aanhaalde, ik beschouw de tijd met mijn paard als volledige me time, spijtig genoeg moet deze zo vaak wijken ov zieke kinders, grootouders, onvoorziene gezinsomstandigheden.
Ik zou maar wat graag mijn 4 geplande voormiddagen per week halen, maar een ziek kind van 6j drop je geen 4u voor tv met een kom in de handen en de boodschap mama is gaan rijden, afin, ik toch niet.
En neen ik weiger mijn paardje op te geven ov de onvoorziene omstandigheden die standaard bij een groot gezin horen.
En ja, enkel mensen met een groot gezin hebben een idee wat een kleine verandering in de planning aan grote gevolgen kan geven :') .

En wat betreft de poetshulp, wij kiezen ervoor om minder te werken en daardoor meer tijd voor gezin en elkaar te hebben, dat betekent dat je financiële keuzes moet maken. Ik neem het er graag bij dat ik tijd heb voor gezin maar weinig ruimte op financieel vlak. Daar zal je mij nooit over horen klagen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 17:24

Nee. Ik lees er niet overheen. En ik lees dat je daar voor kiest, voor een gezin, paarden etc. En dat is prima, ieder zijn of haar keuze.
En ja, dan loopt het af en toe spaak. Dat is nu eenmaal niet anders.

Maar ik zie ook dat ik je OP een beetje anders geïnterpreteerd had dan wat er stond.

Soms valt t mee. Soms valt t tegen. Een cliché, maar wel een waarheid als een koe.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 17:37

DiantaM schreef:
Jes schreef:

WoW wordt dat betaald?

:j 400€/maand.
Dus ongeveer de helft van mijn normale salaris (wordt trouwens door de overheid betaald en niet door mijn werkgever).
Als je dan bedenkt dat een gastouder ongeveer hetzelfde kost voor ons betekent dat dat we er eigenlijk niet op verliezen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 17:48

Hier ook 3 kids dubbel bedrijf van man paarden aan huis, 4 van onszelf en 4 in volpension en ik werk 6 dagen, niet fulltime maar alles bij elkaar opgeteld.. .leren loslaten, ademhalen en schakelen, en weerrrr doorrrrr :D

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 18:06

Leuk topic om te lezen! Hier is onze (eerste) dochter pas net geboren, dus ik kan nog niet echt meepraten. Met 1 kind allemaal nog prima te doen.

En beetje offtopic maar ik ben gewoon benieuwd. Ik kom zelf uit een gezin met 3 kinderen en vind dat echt geen groot gezin. Eerder gewoon gemiddeld. :) Ik snap wel dat het druk is hoor, met 3 kinderen, dat zeker! Maar spreek je tegenwoordig echt van een groot gezin met 3 kinderen?

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 18:23

Hier in mijn omgeving is een groot gezin vanaf dat je meer kinders hebt dan handen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 19:16

Ik vind 3 kinderen wel een groot gezin :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 19:39

Hoe vaak hebben jullie trouwens quality time met je partner? Bijvoorbeeld samen op date?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 19:46

:')
Djali schreef:
Hoe vaak hebben jullie trouwens quality time met je partner? Bijvoorbeeld samen op date?

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 19:55

Wij kiezen met minder te werken niet enkel voor meer gezinstijd maar ook meer tijd voor elkaar dus woensdag tussen 16u en 19u is babbeltijd (dan zijn we standaard kinderloos) en 1x per maand heel lekker uit eten onder ons twee en af en toe nemen we een gezamenlijke dag verlof. En na 20u is sowieso voor ons.
We hebben een periode beide voltijds gewerkt met 3 kinderen maar dan leefden we gewoon naast elkaar dus dat was voor ons maar niets.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:07

Dat is te regelen met jongere kinderen, wij zitten nu met een 18+ en twee tieners dat loopt dan allemaal net weer even anders als dat ze jonger waren. En iedereen die denkt dat deze leeftijden minder tijd kosten.... Nope . Het scheelt denk ik ook wel dat we verder van alles afwonen en ze nog vaak zeker savonds nog naar sport brengen en halen, of feestjes , ook niet vroeg naar bed . Alles veranderd weer als ze ouder worden.

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 20:13

Autch knollentuin, dat is minder. Daar gaan wij ook tegenaan lopen, we rijden nu al zoveel rond voor hobby's en die zijn niet op fietsafstand -O-

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:19

Achja het went, het is Fijn dat mn man evenveel meehelpt met alles, we zwaaien vaak naar elkaar :wave: in het voorbijrijden, proberen elke avond wel gezamenlijk te eten maar vaak zijn de sporten ook rond etenstijd . Planning en overleg elke dag werkt prima. T is zoals t is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:52

knollentuin schreef:
:')
Djali schreef:

Nee dat hoef ik niet van je te weten :+

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:55

Djali schreef:

Samen op buitenrit :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 22:04

Santos_05 schreef:
Djali schreef:

Samen op buitenrit :D

Ooh heerlijk! <3

Ik heb mijn niet-paardrijdende man afgelopen zomer ook zover gekregen om samen een strandrit te maken, ik geniet nog steeds na :o

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 22:11

Wij planden een keer in de maand een oppas, dan gingen wij uit eten of iets leuks doen. Bijvoorbeeld zomeravond strandwandeling en dan aan zee vis eten.
En dan praatten wij over..... jawel, de kinderen! ha ha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 22:23

Haha ja dat over de kinderen praten als ze er dan eens niet zijn herken ik zooo goed :')

leuk dat jullie het zo doen!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 23:03

Hahaha djali, zo bedoelde ik met geeneens, eerder in de zin van quality time?? Ehhh dus haast niet. Dat moet ook ingepland, maar in een druk werk leven en groot sociaal net haast niet te doen. Eerlijk is er daar ook geen aparte 'behoefte ' aan we hebben het erg leuk met alle familie en vrienden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 23:34

Hahaha oeps , dan heb ik mijn eigen uitspraak dubbelzinnig opgevat :') *D