bestaan ze nog? "gewone brave paarden"

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:50

Kelly_ann schreef:
Hafje81 schreef:
Hier nog eentje: mijn 11 jarige sporthaflinger.


Waarom is hij geen recreatie haflinger? Of gewoon 'Haflinger'?


Tenzij hij een 'edelbluthaflinger' is, gefokt met wat extra bloed erin dus, echt vóór de sport, is hij ook 'gewoon haflinger'. Kan wat fijner of wat grover gebouwd zijn - vaak noemen mensen de wat fijner gebouwde 'sporthaflinger' en de grovere 'ouderwets'. Als ze 100% haf zijn, zijn ze 100% haf. Klaar.
Niks mis mee, ik heb ook een 'gewone haflinger'. Recreatie of sport is wat je ermee doet uiteindelijk.
Ik train héél ambitieus met de mijne, maar we starten niet. Zou ze dan 'sport', 'ouderwets' of 'recreatie' zijn? ;) - zij vindt zichzelf gewoon 'paard', ik vind haar 'haflinger' (en het stamboek vindt dat ook).

Urbanus

Berichten: 44962
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:57

Mijn KWPNer, Trento Btje. Fijn bloed!

cobiie

Berichten: 7321
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:59

Ze zijn er zeker nog wel, wat ik helaas veel zie is dat mensen voor een “gewoon” bewegend braaf paard niet veel geld willen betalen want het is/ze hoeven geen duur wedstrijd paard.
Er wordt vaak voorbij gegaan aan het feit dat zo’n brave ook (veel)meegenomen moet worden voordat je werkelijk kan zeggen in welke situaties die allemaal braaf is.
Voor de opleiding van een braaf paard wil niet iedereen betalen.

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 15:01

Mijne!
Niet de allerbeste bouw en een topsporter
Maar kan er echt alles mee!
Als ik dan mensen om me heen hoor, ja moet echt rijden want anders... pff moet er niet aan denken.. als ik een keer geen zin heb dan vind paardlief dat niet erg.
Ze heeft al 2x lang (6 tot 7weken) stil moeten staan vanwege blessure en ziekte
Na die periode is t opstappen en wegrijden.. je kan gewoon verder gaan waar je was gebleven :D
Dressuur, springen, cross, buitenrijden, western, trec noem maar op. Alles kan ik met dr..
Tijdje terug moest ik kiezen. Kies ik voor deze (reed haar toen ook al zo'n 2.5 jaar) en heb een paard wat 100% bij mij past. Of kies ik voor 1 die bij mijn ambities past? Nou ik heb er nog geen moment spijt van gehad :D een ander paard kan ik altijd nog kopen. Sinds dat ze ook bij mij aan huis staat is ze nog leuker geworden. Waar ik ga gaat zij.. we zijn een heel hecht team samen
En wil nog heel graag een veulentje van haar hebben. Dat ik later als ze er ooit niet meer is nog wel wat van haar heb :)

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: bestaan ze nog? "gewone brave paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 15:39

In mijn ogen ligt een groot deel ook aan opvoeding. Ik krijg af en toe jeuk van de witte handschoentjes manier van met paarden omgaan in Nederland. Niet langs de bakrand rennen, want dan schrikken de paarden. Voorzichtig afzadelen, anders schrikt ie. Hier ligt op stal een heel oud scheef zadel. Elk paard wat beleerd wordt, krijgt dat zadel ook een keer op z'n rug (nee, zonder singel en er gaat niemand mee rijden). Vervolgens wordt hij letterlijk van z'n rug af gekieperd op de grond. Beter dat ze dat een keer meemaken dan dat jij per ongeluk het zadel laat glijden en je paard uit z'n stekker gaat. Ik heb een tijdje in Canada op een ranch gewerkt en de no nonsense manier van hoe ze daar met paarden omgaan, maakt die paarden ook veel relaxter.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 15:44

tjaakje schreef:
In mijn ogen ligt een groot deel ook aan opvoeding. Ik krijg af en toe jeuk van de witte handschoentjes manier van met paarden omgaan in Nederland. Niet langs de bakrand rennen, want dan schrikken de paarden. Voorzichtig afzadelen, anders schrikt ie. Hier ligt op stal een heel oud scheef zadel. Elk paard wat beleerd wordt, krijgt dat zadel ook een keer op z'n rug (nee, zonder singel en er gaat niemand mee rijden). Vervolgens wordt hij letterlijk van z'n rug af gekieperd op de grond. Beter dat ze dat een keer meemaken dan dat jij per ongeluk het zadel laat glijden en je paard uit z'n stekker gaat. Ik heb een tijdje in Canada op een ranch gewerkt en de no nonsense manier van hoe ze daar met paarden omgaan, maakt die paarden ook veel relaxter.


Mijn trainer zegt regelmatig 'doe vooral lekker lomp!'. En daarmee bedoelt ze dus niet 'sla er maar flink op', maar wel 'laat dingen vallen, klapper die zweetbladen maar flink, klop eens op de achterhand, rammel met dingen'. Vooral NIET te voorzichtig inderdaad. En ook bij lesklanten van mijzelf is dat wel het advies: is je paard ril op het been, haal dan vooral NIET je been er steeds af. Verschiet je paard met opstappen? Klapper even gewoon wat meer rondom je paard met spullen en op zn lijf vóór je erop klimt. Niet tot het punt van 'flooding', maar gewoon, genoeg zodat ze eraan wennen. En vaak genoeg zodat het in het systeem komt.

MyWishMax

Berichten: 25519
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:15

Ik heb gewoon een KWPN merrie van 9 jaar oud die echt enorm braaf is. Vindt bijna niks eng, als ze eens schrikt, wat al heel bijzonder is, dan neemt ze een sprintje en is dan wel weer klaar. Kijkt nergens naar, je neemt haar overal mee naar toe en kan alles met haar. Wel heet te maken met rijden, maar teugels lang en ze is weer meteen klaar. Aan de andere kant kijken mensen vaak raar als ze horen dat het een Negro X Uniform is, want dat brave past daar niet bij. En dan is het nog een vosmerrie ook :')

Het is naast haar enorm fijne karakter ook wel een stuk opvoeding en management. Geen kilo's voer erin, naar buiten en daarnaast gewoon duidelijk grenzen aangeven 1 keer in de zoveel tijd. Maar het blijft wel een combinatie. Mijn vorige noem ik zelf ook braaf, maar die past niet in de beschrijving hier. De issues die hij had gingen niet over door gewoon lomp te doen en waren niet veroorzaakt door te voorzichtig zijn met mak maken. Was het maar zo simpel. Het karakter speelt ook gewoon mee voor een groot deel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:23

Ik denk dat de manier van rijden ermee te maken heeft, maar ook de manier van steeds heter fokken. Nou zag ik laatst en theorie van iemand en die stelde het volgende:
Paarden lopen op de voorhand zodat ze makkelijker kunnen vluchten. Wij fokken voor de dressuur paarden die meer opwaarts gebouwd zijn. Nou stelde zij, en dat is niet bewezen en zegt ze zelf ook, dat zo’n opwaarts gebouwd paard minder makkelijk kan vluchten omdat het minder op de voorhand kan lopen en daardoor stressgevoeliger is. Maar weet niet of het klopt hoor ben benieuwd naar jullie meningen. is wel vergezocht. Nou had ik een tijdje een bijrijdfries, en friezen zijn toch zo braaf? Dit was een heethoofd net een Kwpn

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:25

Kelly_ann schreef:
Hafje81 schreef:
Hier nog eentje: mijn 11 jarige sporthaflinger.


Waarom is hij geen recreatie haflinger? Of gewoon 'Haflinger'?


Omdat hij een sportieve, slanke bouw heeft en niet de ouderwetse brede bouw van de haflinger van vroeger. Ik doe er geen wedstrijden mee, ik probeer wel naar het niveau te trainen, maar daar blijft het dan ook bij. Je mag het ook recreatief noemen wb het werk dat hij verricht. ;)
Laatst bijgewerkt door Hafje81 op 28-01-19 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Berichten: 23770
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:27

Skippy01 schreef:
eventueel schreef:
Als hij echt iets eng vindt, hebben we het commando "touch". Dan steekt hij knorrend zijn dikke neus tegen het enge voorwerp aan (juryhokjes ofzo) en daarna kunnen we weer verder met ademhalen.


Hier ook ja: alles wordt getouched om de lading eraf te halen.

Enige nadeel: de scooter van stalgenootje wás heel spannend. Tot ze die mocht touchen. Daarna met wandelen kwam er een scooter aan.... :+ Jep, dat dus ;) Scooterrijder keek best verschrikt even :D


Wat fijn te lezen dat ik niet de enige ben die het zo doet. Ik doe het al sinds ik mijn haflinger heb, inmiddels 25 jaar.
Wanneer hij vroeger wat eng vond liet ik hem ook altijd ff ruiken er aan en dat werkt zo goed.

Lig fietsen kwamen toen in en dat was ook dood eng. iedereen scheurde maar voorbij, paard bang etc. Tot iemand een keertje stopte en mijn paard ff mocht ruiken en een knuffel kreeg...daarna nooit meer problemen gehad.

Dus makke paarden kun je zelf ook maken maar je moet ook geduld hebben en ik merk dat dat nog wel eens ontbreekt.

Ik heb 2 makke paarden...maar niet te koop. :P

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:32

Ik denk zeker dat het ook voor een groot gedeelte aan de omgang met het dier ligt. En dat is niet per de iets van de laatste jaren.
Ik heb al sinds 2001/2002 een erg brave nrps merrie met ongeveer 90% bloed. De eerste jaren gingen we ook naar de keuring en wedstrijden enzo. Daar keken wij zo op hoe er met de overige paarden omgegaan werd. Hysterisch trippelen de beestjes met paniekerige eigenaar er naast. 'snel zet m terug in de trailer voordat ie brokken maakt...'.
terwijl wij die van ons overal mee naar toe namen en die stond op de keuring doodbraaf naast het terras en kreeg af en toe een patatje.
Deels ook heus karakter, maar het lijkt ook wel stoer gevonden te worden als ie 'zo veel temperament' heeft. Daardoor raakt zo'n dier ook niets gewend natuurlijk, want: 'nee dat kan echt niet met deze, die is daar veel te wild voor'

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:34

MyWishMax schreef:
Ik heb gewoon een KWPN merrie van 9 jaar oud die echt enorm braaf is. Vindt bijna niks eng, als ze eens schrikt, wat al heel bijzonder is, dan neemt ze een sprintje en is dan wel weer klaar. Kijkt nergens naar, je neemt haar overal mee naar toe en kan alles met haar. Wel heet te maken met rijden, maar teugels lang en ze is weer meteen klaar. Aan de andere kant kijken mensen vaak raar als ze horen dat het een Negro X Uniform is, want dat brave past daar niet bij. En dan is het nog een vosmerrie ook :')

Het is naast haar enorm fijne karakter ook wel een stuk opvoeding en management. Geen kilo's voer erin, naar buiten en daarnaast gewoon duidelijk grenzen aangeven 1 keer in de zoveel tijd. Maar het blijft wel een combinatie. Mijn vorige noem ik zelf ook braaf, maar die past niet in de beschrijving hier. De issues die hij had gingen niet over door gewoon lomp te doen en waren niet veroorzaakt door te voorzichtig zijn met mak maken. Was het maar zo simpel. Het karakter speelt ook gewoon mee voor een groot deel.



Haha, held, een vosmerrie nog wel :D.

Dat zeiden ze bij ons ook, koop geen Apache, niet te doen. Laat ik nou toevallig zeer gecharmeerd zijn van Apache en Negro! Maar ik denk dat je een goeie te pakken hebt: geen kilo's voer en naar buiten. Dat scheelt al veel in het energieniveau. Onze ruin laat zich prima heet maken tijdens het rijden, maar hij laat zich niet gek maken, en daar zit een verschil.

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: bestaan ze nog? "gewone brave paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:43

Er is iig wel iets mis met de fokkerij, er wordt gefokt voor de topsport en het gros is daar niet geschikt voor maar kan eigenlijk met het sensibele karakter ook niet terecht in de recreatie/amateursport.
Ik hou zelf van sensibel en heet, graag wel eerlijk, maar sommigen zijn zo complex in de kop dat je er niet ontspannen mee kunt rijden.Nu kan ik best een beetje sturen maar ben ik inmiddels 45 en heb ik geen zin meer in ruige ritten.

Verder ben ik wel van mening dat je een braaf paard moet maken.Tuurlijk zijn er ook die vanaf de 1ste stap onder het zadel braaf zijn, maar dat zijn meestal ook de wat botte/trage dieren.

Negro vind ik juist uitermate fijn bloed, absoluut niet heet of ril.Ik ken er iig geen lastige van.
Zelf heb ik nu 2 hele fijne 5 jarigen.Zelf mak gemaakt, meegenomen als handpaard en gaan ook mee op rit.Zo leren ze een hoop.Ze zijn er nog niet maar ik denk dat ze met een paar jaar ook doodbraaf zijn bij een andere ruiter.

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:44

Al mijn paarden eigenlijk wel.. Ik heb warmbloeden, een draver, een engels volbloed en een fjord x volbloed. Ze hebben in hun levens een hoop gezien en gedaan, altijd no-nonsense mee gewerkt. Ja de volbloed heeft veel energie, maar altijd controleerbaar. Je kan op je kop met een clownspak op ze gaan zitten en ze kijken niet op of om.
Het is toch voornamelijk opvoeding en hoe je met ze aan het werk gaat hoor.

_Lorette_

Berichten: 12128
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:49

Nou, het ligt volgens mij slechts deels aan de omgang/opvoeding.

Ik heb uit mijn ultiem brave KWPN merrie een veel moeilijker veulen gefokt. Moeder was het eerste paard dat ik (toen 15 jaar) zelf zadelmak maakte. Nuchtere merrie, nooit kijkerig, springen, crossen, Z dressuur, viertal, obstakels, bos, verkeer, niks was een probleem. Geschikt voor paradressuur. Bokken, steigeren of wegspringen kon ze volgens mij niet eens. Als ze iets spannend vond, dan liep ze er hander op af (aanval is de beste verdediging).

Afbeelding

Haar kind is het meest kijkerige, opgefokte, bodemschuwe, autistische paard dat ik ken. Voor de dressuur heeft hij meer talent. Dat wel. Maar pfff. En ik heb inmiddels veel meer ervaring...

We hebben de laatste jaren trainingspaarden gehad, maar het ene bloed was wel aanzienlijk koeler dan het andere bloed... Met sommige trainingspaarden ging ik echt niet langs de spoorlijn rijden. Anderen liepen daar de 2e keer onder het zadel al los langs.

*edit: kromme zin aangepast
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 28-01-19 16:59, in het totaal 3 keer bewerkt

Nicky1963

Berichten: 1993
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 16:50

Een van mijn paarden is zo'n ongecompliceerd gewoon normaal stressloos veelzijdig dier.
Inmiddels 15 jaar, Duits gefokte moeder en een Engels volbloed als vader.
Heeft heel veel van de wereld gezien, is in Zweden, Duitsland en Spanje geweest en tenslotte bij ons in Nederland. Is op de keuring geweest in Zweden en kreeg als jong paard 9,5 voor stap en galop en een 10 voor draf!
Loopt voor de kar in enkelspan en tweespan, dressuur, vaardigheid, marathon.
Onder het zadel kan je er alleen of in een groepje mee het bos in, hij loopt op Z2 niveau dressuur, je kunt er een kind van drie of een volwassene die nog nooit op een paard heeft gezeten los in de bak op laten stappen.
Hij kan serieus leuk springen (bijrijder heeft hem meegenomen naar oefenparcours).
Staat gewoon los bij de hoefsmid.
Als ie in de wei staat en er gebeurt iets dan stroopt ie zijn mouwen op en gaat erop af. FF checken of het veilig is voor zijn weidegenoten.
Kortom: onbetaalbaar en onmisbaar. <3

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9344
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 17:38

tengeltje11 schreef:
@kyrkelover,net even je advertentie bekeken,maar het is een hengst.
Los van de pees is dat volgens mij de grootste 'neen' voor veel mensen.
Hoe braaf ook,het blijft een hengst en daar moet je gewoon wat voorzichtiger mee zijn,en op heel veel stallen niet welkom.

Nee hoor alle keren dat mensen afhaakten was om zijn pees en ook duidelijk door de mensen aangegeven.
Casteratie is namelijk op risico van mij mogelijk voor verkoop en zouden duidelijke afspraken over zijn.

_Charlot
Berichten: 1268
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 17:48

Ook ik heb er 1 staan.

En een bijna 4 jarige op het werk, heeft ook zo een top karakter.

Mijn eigen loopt op subtop niveau, maar wordt ook graag gepoetst door mijn buurmeisje van 9 of buiten gezet door een ander meisje van 6, evenals gereden door een meisje van 11.
Dus ze zijn er zeker wel!

Maar ik denk dat de manier van opvoeden (hierin) heel erg belangrijk is en deze opvoeding moet onderhouden worden.



De manier waarop de mens veranderd --> meer eisen, moeilijk en vergeten om zichzelf soms een schop onder hun h*l te geven, wil niet direct zeggen dat er geen brave paarden meer zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 17:57

DreamGuide schreef:
Isabel_k schreef:
Ik denk dat mensen vroeger minder poespas hadden ;-) Gewoon rijden hup. Daar is ook niet alles voor te zeggen, maar daar krijg je wel lekker ongecompliceerde paarden van.


Dit dus :o
In mijn omgeving zitten ook plenty meiden te miepen van 'oh hij is zo sensibel en niet geschikt voor onervaren ruiters' 'oh ik kan echt niet veilig met hem naar buiten'.
Heel eerlijk, denk ik dat de ruiters vaak zelf gewoon bang zijn of het paard niet aankunnen, en dat proberen goed te praten door te zeggen dat hun paard zo gevoelig en sensibel is.

Ik zou mijn paard ook als braaf beschouwen. Ik doe alles met haar, ga ook gewoon in mijn eentje op winderige dagen naar buiten. Ze is ook nog eens hartstikke stevig gebouwd, nog nooit blessures of ziektes gehad. Heel fijn, zo'n ouderwets type :Y)


Jupp, zo'n paard heb ik ook.
Heeeel sensibel, heel rillerig, absoluut niet geschikt voor een beginnende of onzekere ruiter, springt gerust met 4 benen in de lucht omdat er een jas op de rand ligt of draait 180 graden om omdat d'r een grasspriet de verkeerde kant op staat...

En hoe los je dat op? Vooral juist al die dingen doen :D Sensibel zal ze altijd wel blijven, maar ik kan er inmiddels mee lezen en schrijven, een kind op laten wegrijden en loop al 3 jaar de optoch van sinterklaas met d'r :)
Ik ben het dan ook echt met je eens dat er ook echt wel veel is wat bij de ruiter vandaan komt :j
Een deel is echt wel karakter van het paard, maar veel komt echt uit "angst" van de ruiter om er wat mee te doen :)

Babootje

Berichten: 26519
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:03

anjali schreef:
Tegenwoordig worden paarden en ook ponies wel vaak sportgefokt. Dan zit er veel bloed in. Die worden dan moeilijk voor een gewone ruiter.


Klopt. Er wordt meer "sport" gefokt omdat dat nu eenmaal meer opbrengt. Maar dat zijn vaak dan wel de hetere beesten waar niet iedereen goed mee kan.
Terwijl er ook een goede markt is voor heel "gewone" brave huis-tuin-en-keuken paarden.

Verder moet het vooral ook passen. Mensen die zich vergissen in hun eigen kunnen en kiezen voor klinkende namen waarna vervolgens die paarden weer in de handel komen als "niet klikkende combinatie".
Te jong gekocht, omdat dat goedkoper is. Ook zo'n vergissing die vaak gemaakt wordt. En onopgevoed en vervelend weer in de handel komen.

Wil je echt een "gewoon braaf" paard dan zul je toch ook een goed opgeleid paard moeten kopen en dan zul je toch ook een flinke duit moeten betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:03

Er zal een omslag in de prijzen nodig zijn voor fokkers meer voor de amateur gaan fokken. Heel veel mensen zoeken een jong allround paard voor 3000-4000 euro, aangereden, gezond en braaf. Als je het dekgeld, dierenarts en alles rekent is de kostprijs voor een veulen dat geld al. Opfok kost makkelijk 1500 euro per jaar, dan nog aanrijden, laten keuren, tandarts, castreren etc
Als de kostprijs gewoon betaald werd voor een aangereden amateurpaard werden er vast meer gefokt. Die kostprijs is helaas ook al makkelijk 10.000 euro. De meeste fokkers willen gewoon de kosten eruit, hoeven niet te verdienen maar ook niet andermans hobby te sponsoren. En dan is al het risico ook nog eens voor de fokker

Kelly_ann

Berichten: 5156
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: bestaan ze nog? "gewone brave paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:10

Vooral dat 'jong' is een valkuil denk ik. Jong betekent dat je er zelf ook werk in zal moeten steken om het paard een alles kunner/kenner te maken.

Lindsey_99
Berichten: 2534
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:22

Babootje schreef:
Verder moet het vooral ook passen. Mensen die zich vergissen in hun eigen kunnen en kiezen voor klinkende namen waarna vervolgens die paarden weer in de handel komen als "niet klikkende combinatie".
Te jong gekocht, omdat dat goedkoper is. Ook zo'n vergissing die vaak gemaakt wordt. En onopgevoed en vervelend weer in de handel komen.

Wil je echt een "gewoon braaf" paard dan zul je toch ook een goed opgeleid paard moeten kopen en dan zul je toch ook een flinke duit moeten betalen.


Ja, eens. Zie het regelmatig misgaan, maar ook bij de 'brave' pony's die een erg onzekere ruiter krijgen. Het moet soms zo snel allemaal, en vergeten wordt om het eerste jaar maar eens aan de band te werken, aan de samenwerking, vertrouwen en vriendschap.
Bovendien doet een verhuizing best wat met een paard. Dat vergeet men ook wel heel makkelijk. Paarden maken vriendschappen, die heel makkelijk afgebroken worden bij een verhuizing.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:23

Iedereen vind tegenwoordig dat ie recht heeft op een paard. Ook als ze in de randstad wonen en alleen een stal kunnen betalen waar het dier de hele winter opgehokt word. Imo mag je op dat punt niet zonder meer verwachten dat het dier braaf blijft.

De braafste paarden maak je zelf met je boerenverstand.

Oehlala
Berichten: 4321
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: bestaan ze nog? "gewone brave paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 18:27

ja ik heb er 3 staan. Het ligt aan het bloed, maar ook zeker wie erop zit en wat er mee gedaan is. hier bij de pensionstal zie je nooit paarden buiten komen wat betreft rijden en op de eerste zomerdag moeten ze ineens allemaal braaf op buitenrit zijn. haha, nou kun je je ongeveer voorstellen hoe dat gaat. Op die dag blijf ik thuis. :')

maar waar het in mijn ogen vooral aan ligt, is dat er van paarden verwacht wordt dat ze maar braaf geboren worden, want er wordt zeer weinig tijd geïnvesteerd om paarden bekend en vertrouwt te maken.