Pony die vaak hoefbevangen is nog verkopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 22:19

Je kunt wel een geschikt baasje voor haar vinden hoor!
Maar eerder voor een kleine bijdragen, of het verlies slikken en haar weggeven als het gevoel goed is. En inderdaad heel eerlijk je verhaal erbij!

Ik. Heb 3 jaar geleden mijn chronische bevangen draver gekocht. Hij was mijn bijrijdpaard en eigenaar had al eerder aangegeven dat het financiël eigenlijk te gek werd, maar ze hem niet durfde te verkopen. Beest stond elk zomer weer met zere voeten en had geen reserves voor de winter waardoor hij ook wel wat extra kilos kon gebruiken.

Ik heb hem toen voor een symbolisch bedrag overgenomen, meer voor zijn spulletjes, als voor hem betaald en beloofd dat hij oud word bij mij, dood gaat bij mij of terug gaat naar haar.

Ik wist waar ik aan begon, geen geheimen en doordat hij bij mij nu niet meer op de wei komt maar met onb. Hooi lekker op de paddock loopt is hij 2 jaar niet meer ziek geweest, hii glimt, heegt weer reserves en begint zelfs een spierbonk te worden. Hij word dit jaar 12 en als hij zo door gaat hoop ik dat hij 20 word!

We rijden 20km bosritten, zijn afgelopen maand begonnen met dressuur wedstrijden en pakte meteen 4 winstpunten en hij heeft ontzettend veel plezier in het leven!

Ja een hoefbevangen paard is een zorg kindje, nee ze kunnen niet op de wei, en ja hun hoefen hebben altijd extra zorg nodig, zo word hij elke 4 tot 6 weken bekapt en kan hij niet meer zonder ijzers (maar dat is mijn paard natuurlijk).

Maar krijg zoveel liefde en plezier van hem terug!
En sinds afgelopen zomer loopt mijn andere paard nu bij hem op de paddock en die laat ik gewoon momenten op de wei als ik erbij ben en dat gaat eigenlijk prima!

Iemand met de juiste thuis situatie en kennis kan jou pony echt nog wel een fijn thuis geven!!

Maar inderdaad, eerst pijnvrij van de medicijnen af. En houd haar alsjeblieft op stal, niet meer op de wei. Beter pijnloos op stal als straks weer bevangen op de wei..

kimskelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 19:11

Nee ik zou hem niet verkopen. Zoveel gezonde shets zijn er op de markt, dat dit vragen is om ellende. Wat ik me wel afvraag is : Waarom maak je zelf niet in je weide een paddock /strook waar geen gras meer staat.. stuk betegelen, hooi feeder er op en klaar.

Horseloverl

Re: Pony die vaak hoefbevangen is nog verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 19:25

Hooi allemaal! We hebben toch besloten dr niet te verkopen. Ze gaat wss naar Mn opa van 95. Die heeft ook een pony die snel bevangen is en zo kunnen ze goed samen op rantsoen :)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 19:33

Top ts! +:)+ Maar ik zou toch nog overwegen om even wat foto's te laten maken. Weet je in ieder geval hoe ernstig het is..

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 19:56

Francieen schreef:
Hooi allemaal! We hebben toch besloten dr niet te verkopen. Ze gaat wss naar Mn opa van 95. Die heeft ook een pony die snel bevangen is en zo kunnen ze goed samen op rantsoen :)

Wat een prima oplossing! Wij hadden ook een pony die daar gevoelig voor was. Hebben haar en ons paard een tijd uitgeleend met complete instructies. Ik weet niet hoe vaak en hoe erg ze in die drie jaar is geweest, maar toen ze terugkwam was het een drama. De 'elenr' dacht dat het wel zou meevallen en wilde die moeite niet doen. Ik ging geregeld kijken, maar heb toch niet goed genoeg gezien hoe slecht het ging... ik geloofde de 'lener' als ze zei dat ze weer behandeld werd etc etc.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:04

Op zich een prima oplossing om twee pony’s met een zelfde zorgbehoefte samen te zetten. Wel vind ik de leeftijd van je opa een puntje van zorg. Kan hij de zorg voor zulke special-needs pony’s nog aan? Of woont hij in de buurt en kan jij hem daarmee helpen?
mijn ervaring met oude mannetjes is dat ze de zorg graag doen zoals ze van vroeger gewend zijn en niet makkelijk meer meegaan met de nieuwste inzichten.
Maar jij kent je opa het beste...

Reina_Lucia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:07

Ik heb ook en shetlander te koop staan, ze is hoefbevangen geweest waardoor haar hoeven scheef staan. E staat voor €75 te koop, ze staat al een hele tijd tekoop maar niemand die reageert. Je kan het proberen maar ik denk niet dat je veel geïnteresseerden zult hebben.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 20:15

tiwi1969 schreef:
Op zich een prima oplossing om twee pony’s met een zelfde zorgbehoefte samen te zetten. Wel vind ik de leeftijd van je opa een puntje van zorg. Kan hij de zorg voor zulke special-needs pony’s nog aan? Of woont hij in de buurt en kan jij hem daarmee helpen?
mijn ervaring met oude mannetjes is dat ze de zorg graag doen zoals ze van vroeger gewend zijn en niet makkelijk meer meegaan met de nieuwste inzichten.
Maar jij kent je opa het beste...

Hij is nog heeel mobiel, rijd nog auto en is al 70 jaar samen met zijn vrouw. 2x in de week komen meisjes ui het dorp om ponies te knuffelen en te poetsen en als opa hulp nodig helpt belt hij. Wonen 5 minuten van hem af

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:40

Fijn dat het zo opgelost kan worden en fijn dat je opa nog zo fit is. Ga jij wel de zorg coördineren tot dat de pony pijnvrij is? Ik ken je opa niet maar is hij op de hoogte wat een hoefbevangen pony nodig heeft? De meeste oude hobbyboeren die ik ken zijn voorbeeld niet echt van een hoefsmid om de 6 a 8 weken bellen. Terwijl dat voor zo'n pony nodig is. Die denken dat komt vanzelf weer goed.

Het is even generaliseren wat ik doe dus excuses als hij anders is. Maar ik wil het toch even aangekaart hebben.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 20:48

capopjekop schreef:
Fijn dat het zo opgelost kan worden en fijn dat je opa nog zo fit is. Ga jij wel de zorg coördineren tot dat de pony pijnvrij is? Ik ken je opa niet maar is hij op de hoogte wat een hoefbevangen pony nodig heeft? De meeste oude hobbyboeren die ik ken zijn voorbeeld niet echt van een hoefsmid om de 6 a 8 weken bellen. Terwijl dat voor zo'n pony nodig is. Die denken dat komt vanzelf weer goed.

Het is even generaliseren wat ik doe dus excuses als hij anders is. Maar ik wil het toch even aangekaart hebben.

Pony blijft hier totdat het goed is! Ze was er ook wat spierbevanfen bij geworden door de kou. Dus we lopen nu steeds een rondje en het word al stukje beter! Is idd wel ouderwets dus we houden het goed in de gaten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 20:52

Super dan klinkt het als een goed doordacht plan! Vervelend dat je pony ook nog spierbevangen is geworden. Hopelijk zie je snel verbetering

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 22:12

bigone schreef:
Een hoefbevangen dier kan zeker wel op het land, maar dan heel gedoseerd en met de fructaanindex achter de hand.

Lijkt mij heel onverstandig als het beestje al 4x bevangen is geweest in een jaar tijd. Ik heb zelf een IR paard, heb er al minstens 11 jaar mee te dealen. Fructaanindex, leuk, maar werkt ook niet altijd bij echt gevoelige paarden. Ik weet waar ik het over heb. Mijn paard mag in hoogzomer hooguit 30 minuten in de wei en dat is al veel.

Fijn TS, dat jullie haar kunnen houden zo.....

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 22:29

Succes TS, hopelijk is dit de juiste oplossing. Enige tip die ik nog kan geven is zodra de pony’s niet meer bevangen zijn ze regelmatig in beweging te houden. Minimaal 2-3 keer per week half uur mee wandelen (of fietsen(rijden/mennen etc) als dat kan) zo houd je de bloedsomloop het beste op gang en voorkom je nieuwe bevangenheid. En natuurlijk zo min mogelijk op gras. Onbeperkt op de weide werkt nou eenmaal niet voor sommige Shetlanders, het blijft een sober ras..