Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 09:07

Jildau schreef:
Sizzle schreef:
Bij mij gaan ze met de destructie mee.

Ja hier ook rendac maar ik hoef er niet bij te zijn als ze hem ophalen.

Precies dit.
Makkelijkste, en het paard krijgt er niets meer van mee. Nu woon ik niet in NL en is crematie hier nog echt niet mogelijk. Maar zelfs dan, zou dat voor mij niet hoeven.
Heb mijn ruin op 26 jarige leeftijd in moeten laten slapen. Dat kwam onverwacht,en is op de wei gedaan,bij zijn vriendin . Daarna denk ik er wat objectiever over. En "gewoon" mee met de rendac.

Edit:de reden waarom is hier al goed beschreven...t is na de dood mijn sprankelende paard niet meer...meer nog een omhulsel

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 09:13

Wat ik zou willen: Individueel ophalen, cremeren en dat ik zelf de as uitstrooi.

Wat er gaat gebeuren: Ophalen door Rendac

Waarom? : Omdat er simpelweg geen budget is voor individuele crematie. Als ik morgen de loterij win word het een ander verhaal.

Mijn oudje staat nu op een rusthuis en als het zover is word alles voor mij geregeld...dat is al een fijne gedachte.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 09:19

sharon2013 schreef:
enjoymyhorse schreef:
Hoe bedoel je dat?
Apart ophalen is niet meer dan dat :) Apart ophalen. Geen grijper.
Maar eenmaal bij de rendac aangekomen is het gelijk. Maar dat vond ik prima, dat zie ik toch niet meer :)

Ik dacht dat apart ophalen ook apart de oven in was. Maar ze worden dus enkel apart opgehaald. Dus het laatste stukje verkeerd begrepen. Wij hebben zelf voor reguliere ophaaldienst gekozen dus verder ook niet veel verdiept in het apart ophalen.

Ik ga er niet te diep op in, maar ze worden niet gecremeerd bij de Rendac. Niet cremeren zoals in de traditionele manier.
Het is een destructiebedrijf, het eindproduct, diermeel en diervet, wordt gebruikt als groene energie en biobrandstof.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 09:19

Ik heb er ni twee in laten slapen en bij allebei ben ik er tot de laatste zucht bij geweest. Aaien, lieve woordjes en zeggen dat ze mogen gaan. Uitzwaaien noem ik dat, bij ze blijven tot ze er niet meer zijn.

Daarna is er nog slechts een omhulsel, ik zorg dat dat er netjes bij ligt en dan ga ik weg.

Het laatste stukje, aan de weg leggen en afdekken doet de boer, dat hoef ik niet te zien. Het ophalen door Rendac wil ik ook niet bij zijn.

Nessa

Re: Je paard komt te overlijden. Wat wil jij dat ermee gebeurd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 09:21

Wat onali zegt klopt. Ik ga er ook niet dieper op in. En eigenlijk moet je er niet over nadenken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 09:23

Bij Rendac gaan ze gewoon door de schredder....heel simpel.

Wil je dat niet dan zul je moeten sparen voor crematie bij een speciaal crematorium.
Ik dacht zelfs dat je daar tegenwoordig een verzekering voor kon afsluiten.

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 09:30

Onali schreef:
Ik ga er niet te diep op in, maar ze worden niet gecremeerd bij de Rendac. Niet cremeren zoals in de traditionele manier.
Het is een destructiebedrijf, het eindproduct, diermeel en diervet, wordt gebruikt als groene energie en biobrandstof.

Eigenlijk vind ik het wel een mooie gedachte, maar dat is een persoonlijke mening. Persoonlijk heb ik daar dus geen problemen mee dat ze een extra bestemming hebben/krijgen.

Het blijft een "koud" onderwerp. Het liefst denk je er niet over na, maar het is wel nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 09:33

Cowgirl schreef:
Bij Rendac gaan ze gewoon door de schredder....heel simpel.

Wil je dat niet dan zul je moeten sparen voor crematie bij een speciaal crematorium.
Ik dacht zelfs dat je daar tegenwoordig een verzekering voor kon afsluiten.

Je kan er idd een crematieverzekerinf voor afsluiten! Wat ik zelf heb besloten is om mijn paard voor een hoger bedrag te verzekeren (naast de reguliere verzekering en de ziektekostenverzekering). Van dat bedrag kan ik mijn paard laten cremeren. :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 09:34

de 3 grote paarden zijn opgehaald door de rendac , 1 paard was op vrijdag ingeslapen en werd maandagochtend pas opgehaald, vond dat wel vervelend,die heeft echt nog 2 dagen in de bak gelegen en is op zondagavond door een bekende boer heel netjes voor aan de weg gelegd en hij is heel vroeg in de ochtend opgehaald..

een veulen en shetlander hebben we hier op het terrein begraven...

honden hebben we jaren hier begraven,maar inmiddels ben ik over gestapt op cremeren, vind het toch fijner ze weer "thuis" te hebben...

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 09:40

Lijkt mij moeilijk om vast te leggen in een contract.
Roep altijd rendac.
Maar wie weet als het ooit zo ver is ik nog opeens van gedachten verander.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 09:48

_Zoe schreef:
Zelf gelukkig nog nooit meegemaakt maar zou denk ik ook door rendac laten ophalen. Moest gelijk hieraan denken met iedereen over afgeknipte staarten.

[ [url=m/id742n.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/YEUHPb.png]Afbeelding[/url] ]

Dit is wel een heel mooi gedicht en ga het ook bewaren.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 10:00

Mijn oudje is 27 jaar en als hij overlijd dan word hij in de wei begraven

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 10:03

Moeilijk te zeggen.. Ik heb mijn paard op laten halen door de rendac (dan wel met de individuele dienst, daar voelde ik mij op dat moment fijner bij dan met zo'n grijper) en dat ging heel netjes.

En mijn pony is gecremeerd. Die ''sentimentele onzin'' had ik echt nodig en het geeft mij nogsteeds een fijn gevoel dat ik hem op deze manier nog in mijn bezit heb.

Ik had er vooraf niet heel diep over na gedacht maar toen het zo ver was kwam het plan er vanzelf. Ik heb nu een veulen van 4 maanden oud, ik denk er echt nog niet over na hoe ik dat zou willen hebben, maar dat kan zo maar weer een andere kant op gaan.. Het een is niet ''beter'' dan het ander, dood is dood, ik heb gewoon gehandeld naar wat ik op emotioneel vlak nodig had en gelukkig waren de mogelijkheden er.
Laatst bijgewerkt door Pino96 op 11-10-18 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Heel goed dat je hier over nadenkt TS.
Het hebben en houden van een dier betekent ook dat er een dag komt dat je moet beslissen over leven en dood en onherroepelijk afscheid moet nemen. En dat kan heel snel en onverwacht zijn, en dan kan je er maar beter over nagedacht hebben.

Toen ik besloot dat mijn ruin bij mij oud mocht worden heb ik er ook lang en diep over nagedacht. Mijn ruin is nu 30 jaar en ik heb hem inmiddels ruim 28 jaar. Als zijn tijd gekomen is gaat hij naar het crematorium. Ik heb een speciaal spaarpotje daarvoor, wat ik zijn uitvaartverzekering noem. Waarom het crematorium en niet de Rendac? Ik moet er niet aan denken dat hij, ook al is het dan een dood omhulsel, samen met andere kadavers op een bult komt en machinaal bewerkt/verwerkt gaat worden.

Britta31

Mijn dame van 35 gaat ook met de rendac mee.Maar ik wil het niet zien.Maar ze is dan een leeg lichaam en niet meer mijn lieve eigenwijze meisje.

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 10:12

Pino96 schreef:
Moeilijk te zeggen.. Ik heb mijn paard op laten halen door de rendac (dan wel met de individuele dienst, daar voelde ik mij op dat moment fijner bij dan met zo'n grijper) en dat ging heel netjes.

En mijn pony is gecremeerd. Die ''sentimentele onzin'' had ik echt nodig en het geeft mij nogsteeds een fijn gevoel dat ik hem op deze manier nog in mijn bezit heb.

Ik had er vooraf niet heel diep over na gedacht maar toen het zo ver was kwam het plan er vanzelf. Ik heb nu een veulen van 4 maanden oud, ik denk er echt nog niet over na hoe ik dat zou willen hebben, maar dat kan zo maar weer een andere kant op gaan.. Het een is niet ''beter'' dan het ander, dood is dood, ik heb gewoon gehandeld naar wat ik op emotioneel vlak nodig had en gelukkig waren de mogelijkheden er.

Ik vind het geen sentimentele onzin hoor. Dat is hoe jij je er prettig bij voelt om het te verwerken, en daar is iedereen anders in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 10:16

Precies een maand geleden is mijn allerliefste maatje overleden.
Zij is opgehaald door paardencrematorium Westerhout en individueel gecremeerd .
Ging heel netjes en bij een volgende kies ik hier weer voor.
Destructie kan ik niet over mijn hart verkrijgen.

Heb je vragen, stel ze gerust.

Edit: dat ze bij de rendac apart in een oven gaan is dikke onzin.
Ik weet hoe dat gaat en nee bah, dat zou ik nooit willen.
Paard gaat eerst door een shredder tot het een papje is van botten ingewanden vlees etc. Dan wordt ie 'gecremeerd'. Nee danku, dan maar een paar euro meer.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-10-18 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 10:21

De Rendac gaat er zeker netjes mee om.
Ook wel eens meegemaakt dat de chauffeur even het erf op kwam en de stal deur sloot omdat er kids aan het poetsen waren en even melde dat hij er was. Het is toch geen leuk gezicht..

Iedereen moet denk ik doen waar je je op dat moment het prettigst bij voelt.
Ik heb nu beide een keer meegemaakt en je kiest op zo moment.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 10:34

Hier is mijn paard met de rendac opgehaald. Is al wel 13 jaar terug.
Was nog een heel gedoe
Het was toen erg warm. Vrijdag overleden, zaterdag en zondag kwamen ze niet en maandag was een feestdag. Dat zou betekenen dat mijn paard 4 dagen in de hitte buiten zou liggen.

Mijn buurman is toen in actie gekomen. Omdat hij een contract had is hij toen toch eerder opgehaald op naam van mijn buurman

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 10:37

Aangezien mijn paardje ook alweer 20 is denk ik er al een tijdje over na. Ik zou hem na zijn dood aan willen bieden bij een dierentuin zodat ze hem aan de roofdieren kunnen voeren. Ik heb geen idee of dit mogelijk is. Maar ik vind het een mooie gedachte dat mijn paard na zijn dood nog nut heeft.

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 10:41

Ik heb mijn paard gisterochtend in moeten laten slapen, en ook die wordt opgehaald door rendac.
Al heb ik wel héél erg getwijfeld om deze ook weg te brengen (slacht) of inslapen. Thank god dat het laatste zonder problemen is gegaan.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:01

vilheide schreef:
Aangezien mijn paardje ook alweer 20 is denk ik er al een tijdje over na. Ik zou hem na zijn dood aan willen bieden bij een dierentuin zodat ze hem aan de roofdieren kunnen voeren. Ik heb geen idee of dit mogelijk is. Maar ik vind het een mooie gedachte dat mijn paard na zijn dood nog nut heeft.

Volgens mij las ik ergens dat ze hier echt heel veel aanbiedingen op hebben.
Daarnaast mag hij dan niet afgestempeld zijn natuurlijk.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:04

Jawel, dieren die niet geschikt zijn voor humane consumptie kunnen wel voor dierentuinen geslacht worden :j

Het betreffende slachthuis moet wel een contract hebben met een (of meerdere) dierentuin(en), dan mogen ze de paarden die niet geschikt zijn voor humane consumptie ook gewoon ontvangen en (apart van de dieren die wel voor humane consumptie geslacht worden) verwerken.

Een paard dat een natuurlijke dood sterft of geeuthanaseerd is kan niet voor vervoedering aan dierentuindieren worden aangeboden.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 11-10-18 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:09

Mijn paard was onderdeel van ons dagelijks leven. Begroetingen in de ochtend tot een welterusten in de avond bij de laatste check. Als we op vakantie gingen werd de zorg voor het oudste paard altijd in onze beslissingen meegenomen. Bij thuiskomst een hinnik en soms een sneer als het allemaal te lang duurde naar zijn zin. Als midden in de nacht noodweer uitbrak haaste ik me ze binnen te zetten. Hij is hier plotseling overleden net bij de laatste avondronde door een aortaruptuur. Ik was erbij en zag dat hij niet geleden had en het was binnen enkele minuten gedaan. Bij de laatste trekkingen van het lichaam leek het alsof hij in rengalop ervandoor ging.

Natuurlijk gaat een gezinslid waar je bijna 20 jaar voor gezorgd hebt en de mooiste tochten mee gemaakt hebt met speciaal vervoer naar het crematorium en hebben we hem de volgende dag opgehaald. Kosten ja, maar liever zo dan een vakantie en uit eten en nieuwe kleren en weet ik veel wat je jezelf allemaal moet ontzeggen. Op een mooie dag is hij uitgestrooid op zijn geliefde weiland waarna de cirkel voor mij weer rond is.
Dat van de paarden in de hemel die arriveren met een afgeknipte staart is werkelijk subliem!

JJanss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 11:11

vilheide schreef:

Dat is inderdaad ook een erg mooie gedachte. Ik wist helemaal niet dat dat kon!