paard jong beleren, omdat hij groot en sterk wordt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 14:50

Coca2018 schreef:
Kuggur schreef:
Ach, hetzelde werd van ijslanders gezegd, dat hun groeischijven veel later zouden sluiten dan andere rassen. Klopt dus niet; röntgenfoto's liegen niet. Al die paardenrassen zijn allemaal dezelfde diersoort, en deze fysiologische eigenschappen zijn vrij basaal.
Maar je mag het best beter menen te weten hoor.

Jij kunt het toch ook niet bewijzen? Ik moet dus maar gewoon geloven wat jij zegt? Dat doe ik dus niet. Ik geloof wat ik zelf heel veel zie.

En nogmaals, mij maakt het niet uit. Ik doe toch hoe ik het zelf wil.

Kijk het zelf na, genoeg wetenschappelijke artikelen over te vinden, je weet hoe google werkt?
Maar je laatste zin spreekt boekdelen.

Coca2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:02

Kuggur schreef:
Kijk het zelf na, genoeg wetenschappelijke artikelen over te vinden, je weet hoe google werkt?

Google geeft maar 4% van alle werkelijke informatie welke op het net te vinden is. Niet heel betrouwbaar dus.

Kuggur

Re: paard jong beleren, omdat hij groot en sterk wordt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:06

Interessante logica.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:08

lizy29 schreef:
khirshanta schreef:
Er is zoveel niet nodig, maar wel handig, en ook voor het paard leerzaam. Zelf kijken hoe het paard ermee omgaat spreekt voor zich, maar ook voor een twee jarige lijkt me het idee 'iets op mijn rug' geen hogere wiskunde als je het goed aanpakt (dit is wat mij betreft niet persé gelinkt aan leeftijd. Dat moet altijd)

Maar waarom zou je dat dan met een zadel doen. Kan je toch net zo goed je trui of jas uit trekken wanneer je naast hem staat (leermoment 1) en deze dan op hem leggen op hals, rug of kont. Zelfde effect en veel meer spelenderwijs en daardoor als het goed is vanuit een meer ongedwongen opzet.

Waarom niet? Meteen een zadel erop pleuren is ook niet met beleid bezig zijn. Met 20 - 30 minuutjes in totaal per week daarnaartoe werken zie ik écht geen kwaad in.

Lijkt me dat 'ie daar niet snel een burn out van zal krijgen

@coca2018, waar staat dat, van die 4%? Dat was mij niet bekend, als je er een bron van hebt- graag! Dat kan ik in mijn werk goed gebruiken

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:12

Coca2018 schreef:
Kuggur schreef:

Google geeft maar 4% van alle werkelijke informatie welke op het net te vinden is. Niet heel betrouwbaar dus.

En de overige 96% wordt zeker door de Bilderbergs/Illuminati verborgen gehouden voor het gewone volk? Wel een handige gedachte voor als je per definitie alles wilt wantrouwen wat niet in je straatje past.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:13

Gimme_Spurs schreef:
superpony schreef:

Misschien ben ik met Joy dan een uitzondering. Onze band is eigenlijk door een "ongeluk" sterker geworden. Namelijk toen ze koliek kreeg, naar de kliniek moest en geopereerd moest worden. Dat zijn dingen die je niet doet met je jaarling. En ik denk dat als je op twee jarige leeftijd begint met wat basis grondwerk, je sneller op een juiste manier (mits juist uitgevoerd) leert communiceren. En dat verstevigd de band ook. Dus wellicht zijn wij de apartelingen hier :D :+

Nee hoor, je kan prima al een band met haar hebben. Maar die had je anders ook wel gekregen, dat is het punt.

Ik heb een paard staan dat mij geboren is, dus snap het band gevoel heel goed. Maar ik heb geen slechtere of mindere band met de anderen.

Een band moet je aan werken, tijd geven en ook een klik voor hebben. Maar dat kan op elke leeftijd ontstaan. Elke band is ook anders. Ik heb 4 paarden en de een hebben we langer dan de ander. Dat zegt niks over hoe goed de band is, maar elke band is anders, omdat het dier anders is.

Het is ook geen toegevoegde waarde om met een 2 jarige daarvoor aan het werk te gaan. Het is exact hetzelfde als je had gewacht tot ze 4 is.

Het is de mens die een veulen of jaarling koopt en iets wil opbouwen, het gevoel wil hebben van een eigen paard hebben, een band opbouwen etc. Het zal een paard worst wezen als je over 2 jaar hetzelfde komt doen en net zo lief, geduldig en eerlijk bent.

Het communiceren leren ze met hun moeder en andere merries met veulens in een kudde. Wij leren ervan hoe paarden communiceren en gaan daarmee aan het werk. Dat hoeft geen 2 jarige te leren. Die paarden snappen het wel. Het is de mens die het moet leren.

:j
Het is de mens die dingen wil leren en vooral dat speciale gevoel wil hebben van het 'once in a lifetime horse'. Denk dat er geen paard op deze aardbol ronderloopt die dat andersom ook zo heeft.
En ik heb er hier ook eentje staan hoor vanaf kleins af aan. Blijft een bijzonder dier. Maar ik zie heus wel in dat ik heel wat menselijke emoties eraan toedicht.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:42

paard en mens zijn allebei zoogdieren en allerlei primitieve emoties kunnen gedeeld worden.daarin zijn we niet echt verschillend,behalve dat mensen roofdieren zijn en paarden prooidieren.Daar zit de grens.Maar eigenlijk vind ik paarden dus beter ,want ze zijn er in elk geval niet op uit om me op te eten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 15:51

In feite is dit allemaal offtopic.Ts had het overbeleren van 2jarigen.In de rensport moeten ze dan al werken.Maar ik denk niet dat dat goed voor ze is.Ook aangespannen wordt vaak al te jong gedaan.Maar dan zijn ze ook eerder versleten.Een boer die ik kende begon vroeger ook al als ze ruim 2 waren,want anders waren ze mogelijk al verongelukt op de wei ofzo voor je er ooit iets aan gehad had zei hij.Maar dingetjes leren is wat anders dan echt werken,dat hoort toch niet voor een te jong dier.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 16:12

Kuggur schreef:
anjali schreef:
Toen ik jong was,zo'n 50 jaar geleden,heb ik geleerd dat een "gewoon"paard met 3 jaar ingereden kan worden en een Ijslander met 5 jaar.Omdat die dus 2 jaar langer op de wei moesten voor ze konden gaan werken,waren ze ook veel duurder in aanschaf dan een vergelijkbaar ander paard.Zeg maar dat het toen 1000 gulden per jaar kostte voor de opfok,dus was een Ijslander altijd 2000 gulden duurder dan een "gewoon"paard van dezelfde klasse.

En het blijkt dus dat je het " gewone" paard eigenlijk het beste net als de ijslander behandelt.
Een bijkomde factor die niets met groeischijven te maken heeft is dat ijslanders een relatief klein ras zijn die toch door volwassenen worden bereden.

Was het kostbaar het op ijsland om een ijslander op te fokken? Ik heb sterk het gevoel namelijk dat in de gebieden waar opfok duur is, paarden eerder "klaar" werden bestempeld dan in gebieden waar ze gewoon grotendeels het wild in werden gegooid en er op de gewenste leeftijd vanaf werden gehaald.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 16:25

Ik vind, Sunnda, een paard menselijke emoties toedichten iets anders dan op 2-jarige leeftijd beginnen om iets op te bouwen.

Paarden kunnen de communicatie misschien al kennen, maar dat wil niet zeggen dat ze dat kunnen overbrengen op een mens en vise versa.

Juist omdat ik mijn paard niet wil overvragen (mentaal gezien) begin ik nu al met commando's bevestigen. Dit op een speelse manier. En kort. 10 minuten max. ik vind daarom dat er een minimale belasting is. En dat ik juist geen haast heb.

En ja, ik kan ook later beginnen. Maar daarvoor heb ik geen paard. Begrijp me niet verkeerd (want dan had ik een ouder, al beleerd paard moeten kopen), maar hier heb ik zo mijn redenen voor. Je mag me een pb sturen hierover, ik vind dit te off-topic om te behandelen.

Er nu een zadel opgooien en zadelmak maken? Dat zou ik nooit doen.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 19:07

Maar is met 2 jaar beginnen, met beleid toewerken naar een zadeltje erop en een paar rondjes stappen (met zo'n 3 keer per week een 10 minuutjes) dan zo vreselijk traumatisch?

Coca2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 19:39

Een traumatische ervaring heeft niet zoveel met leeftijd te maken.

Maar ik ben wel van mening dat 90% van de particulieren in Nederland niet de ervaring en handigheid hebben om een jong paard op te leiden. En daarbij te veel vermenselijken waardoor er steeds meer probleem paarden komen waar veel mensen commercieel weer op in springen met de meest mooie teksten. Ik ken er best veel die zich per website als de meest vriendelijke en ervaren trainer/instructeur verkopen maar eigenlijk maar weinig kunnen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 19:45

khirshanta schreef:
Maar is met 2 jaar beginnen, met beleid toewerken naar een zadeltje erop en een paar rondjes stappen (met zo'n 3 keer per week een 10 minuutjes) dan zo vreselijk traumatisch?

Absoluut niet. Maar onder zadelmak maken versta ik ook rijden. Ik wil in september (als ze van het land komt) eens rustig beginnen met een dekje en een dekensingel.

Voor wat betreft de onkundigheid ben ik het met je eens Coca2018. Er wordt te vaak geroepen "dat doe ik even" en daar gaat het fout.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 19:52

In mijn ogen is er niks mis met een jong paard leren wennen aan de allerdaagse dingen. Maar aan het werk zetten vind ik persoonlijk een no-go op die leeftijd. Is het daarnaast ook niet zo dat je het jezelf alleen maar moeilijker maakt? Een jonger paard heeft het over het algemeen moeilijker met het in balans lopen. Als je hem dan aan een longeerlijn zet en hem rondjes laat lopen, valt hij sowieso om en maak je hem alleen nog maar schever. Je moet dus echt de spieren laten werken, wil je dat je jonge paard fijn gaat lopen, maar daar is imo het lichaam op die leeftijd nog niet klaar voor. Ik snap de toegevoegde waarde niet zo. Ik vind 3 jaar al veel te jong om te beginnen met wennen aan het zadel etc. Waarom gaan we tegenwoordig al richting de 2 jaar, om dan het paard weer een jaar op de wei te zetten, zodat hij nog lekker kan uitgroeien.
Als je paard 'te sterk' wordt, is er iets mis met je eigen handelingen, of met je opvoeding. Daar gaat op twee jarige leeftijd beginnen, niks aan veranderen.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 20:11

Nouja, ik vind 2 jaar wel vroeg, diertje moet gewoon nog lekker kind kunnen zijn. Ik heb mijn tinker op 11 jarige leeftijd ingereden\alles aangeleerd van normaal meelopen aan toe. Gaat prima, en het was geen makkelijke kan ik je zeggen. Ik vind 3\4 en daarboven prima voor aan de longe met zadel. Op 2jarige leeftijd zou ik me eerder lekker met schriktraining, verkeersmak maken, stilstaan, enz. bezig houden. Maargoed, dat zou ik doen. Ik zie een 2jarige liever lekker op de wei te spelen en te ontdekken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 20:16

Het paard in de OP was nog niet eens 2. :o

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 20:38

Ik kende een boer die zijn pony's en paarden met 10-15 maanden al liet inrijden en doorrijden door zijn verzorgstertjes. 8)7
Anders waren ze te sterk was het excuus.
Echt niet dat ik daar ooit een pony of paard had gekocht, dan maar wat duurder uit maar wel langer 'veulen' mogen zijn.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 20:42

Als je er over nadenkt is het best gek dat er geen wet voor is vanuit dierenwelzijn.

Coca2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 20:52

Even vooropgesteld dat ik 2 jaar ook echt te jong vind. Voor de kar kan het...maar liever ook daar een jaar wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 20:56

Het gaat niet enkel en alleen om de fysieke staat, maar mentaal moet een paard er ook klaar voor zijn.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:01

Niks mis met jong dingen aanleren, zadeltje erop en een paar rondjes (hooguit 5 minuten) aan de longe gaan ze niet stuk van.
Dat is gewoon desensibiliseren

Ik heb dan wel een probleem met de uitspraak "omdat hij anders te sterk word" maar een paard van 2 a 3 jaar oud is wel een stuk leergieriger dan een (wat) ouder paard.

Het hangt ook van het paard af, sommige 2.5 jarige hengsten hebben ontzettende praatjes en als je die 2x in de week iets laat doen zijn ze ook in de kudde een stuk makkelijker.
Laten wennen aan het ruitergewicht doe ik met 3.5/4 afhankelijk van het paard en inrijden pas met 4/4.5

Edit: Iets laten doen is een ruim begrip uiteraard, dit kan spelenderwijs stappen/draven aan de longe zijn maar ook met langs de weg lopen.
Paarden moeten wel iets doen, aangepast aan hun leeftijd, mentale en fysieke staat.
Dit geld ook voor oude paarden in mijn optiek.
Laatst bijgewerkt door HopeMyDay op 28-05-18 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:04

HopeMyDay schreef:
Niks mis met jong dingen aanleren, zadeltje erop en een paar rondjes (hooguit 5 minuten) aan de longe gaan ze niet stuk van.
Dat is gewoon desensibiliseren

Ik heb dan wel een probleem met de uitspraak "omdat hij anders te sterk word" maar een paard van 2 a 3 jaar oud is wel een stuk leergieriger dan een (wat) ouder paard.

Het hangt ook van het paard af, sommige 2.5 jarige hengsten hebben ontzettende praatjes en als je die 2x in de week iets laat doen zijn ze ook in de kudde een stuk makkelijker.
Laten wennen aan het ruitergewicht doe ik met 3.5/4 afhankelijk van het paard en inrijden pas met 4/4.5

Ook dat. Ik merk dat Joy een stuk rustiger is (in het paddock seizoen) als ik twee keer per week met haar werk in de roundpen. Dat werken bestaat dan uit 6 rondjes links- en rechtsom, desensibiliseren voor voorwerpen, poetsen, wandelen, beetje haltertraining. Meer niet (niet alles tegelijk natuurlijk, ik wissel af). Ik vind dit geen kwaad kunnen.

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:05

Ik snap de toegevoegde waarde gewoon niet om zo vroeg te beginnen, een paard van 4 kan je ook zonder problemen desensibiliseren. In mijn ogen is de enige reden er achter, dat je dan zo snel mogelijk door kan gaan met het rijden en de training. Want tijd is geld. Tegenwoordig rijden paarden al op 6-jarige leeftijd in het Z, terwijl ze dan nog niet eens volgroeid zijn, en daar zware oefeningen moeten uitvoeren..

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:15

Nottinghill schreef:
Ik snap de toegevoegde waarde gewoon niet om zo vroeg te beginnen, een paard van 4 kan je ook zonder problemen desensibiliseren. In mijn ogen is de enige reden er achter, dat je dan zo snel mogelijk door kan gaan met het rijden en de training. Want tijd is geld. Tegenwoordig rijden paarden al op 6-jarige leeftijd in het Z, terwijl ze dan nog niet eens volgroeid zijn, en daar zware oefeningen moeten uitvoeren..

Dat geldt misschien voor de sporters onder ons, maar ik ben een hobbyist. Dus tijd en geld kan ik los zien van elkaar :D . Er is een meningsverschil (en dat zal er altijd blijven) want ik zie het probleem niet van een (langzame) opbouw in (goede) training. Ik vind niet dat ik mijn paard hiermee beschadig.

Coca2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 21:17

Nottinghill schreef:

Voor een kwalitatief goed paard is z niet moeilijk. De enige reden dat veel mensen vallen over een 6 jarige die Z loopt is omdat de mens/ruiter dat zelf moeilijk vindt.