superpony schreef:Misschien ben ik met Joy dan een uitzondering. Onze band is eigenlijk door een "ongeluk" sterker geworden. Namelijk toen ze koliek kreeg, naar de kliniek moest en geopereerd moest worden. Dat zijn dingen die je niet doet met je jaarling. En ik denk dat als je op twee jarige leeftijd begint met wat basis grondwerk, je sneller op een juiste manier (mits juist uitgevoerd) leert communiceren. En dat verstevigd de band ook. Dus wellicht zijn wij de apartelingen hier

Nee hoor, je kan prima al een band met haar hebben. Maar die had je anders ook wel gekregen, dat is het punt.
Ik heb een paard staan dat mij geboren is, dus snap het band gevoel heel goed. Maar ik heb geen slechtere of mindere band met de anderen.
Een band moet je aan werken, tijd geven en ook een klik voor hebben. Maar dat kan op elke leeftijd ontstaan. Elke band is ook anders. Ik heb 4 paarden en de een hebben we langer dan de ander. Dat zegt niks over hoe goed de band is, maar elke band is anders, omdat het dier anders is.
Het is ook geen toegevoegde waarde om met een 2 jarige daarvoor aan het werk te gaan. Het is exact hetzelfde als je had gewacht tot ze 4 is.
Het is de mens die een veulen of jaarling koopt en iets wil opbouwen, het gevoel wil hebben van een eigen paard hebben, een band opbouwen etc. Het zal een paard worst wezen als je over 2 jaar hetzelfde komt doen en net zo lief, geduldig en eerlijk bent.
Het communiceren leren ze met hun moeder en andere merries met veulens in een kudde. Wij leren ervan hoe paarden communiceren en gaan daarmee aan het werk. Dat hoeft geen 2 jarige te leren. Die paarden snappen het wel. Het is de mens die het moet leren.