Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. Sintara schreef:Praten vanaf het paard wil ook vaak helpen. De hond beseft vaak niet dat er ook een mens is bij dat leuke paard en ze luisteren best goed naar de naam ´hond´. 9 Van de 10 keer gaan ze gewoon zitten als ik HOND! ZIT! roep.
Soms worden de baasjes wel een beetje pissig omdat ik hun hond bevelen geef, maar dan hadden ze het zelf maar moeten doen..
Sclimpre schreef:Zelf aggressief worden naar een hond lijkt me echt niet de oplossing. Zo leer je die hond paarden te wantrouwen en dan is het volgende paard de pineut. En je leert je paard honden te wantrouwen. Best gewoon in stap gaan, dan is het voor de hond maar een saaie boel en gaat die wel iets anders doen. Agressie roept agressie op en zo wordt het probleem erger en erger, zeker op drukke plekken.
maar niet op de hond (tenzij paard in gevaar is natuurlijk) liefst. pien_2010 schreef:Sclimpre schreef:Zelf aggressief worden naar een hond lijkt me echt niet de oplossing. Zo leer je die hond paarden te wantrouwen en dan is het volgende paard de pineut. En je leert je paard honden te wantrouwen. Best gewoon in stap gaan, dan is het voor de hond maar een saaie boel en gaat die wel iets anders doen. Agressie roept agressie op en zo wordt het probleem erger en erger, zeker op drukke plekken.
Wij hebben alles gedaan wat jij zegt en zijn in Nederland vol aangevallen. Sinds we dit doen, zijn de paarden niet meer bang, is het heel duidelijk voor de honden en hebben we geen gezeur meer (normaliter ). Afgelopen week met deze nieuwe hond was het weer raak. Maar hij heeft ervan geleerd en zal voortaan niet meer komen. Wij zullen hem nog vaak zien.
En let wel, eerst rijden we in stap met vinger omhoog, dan als hond doorgaat gaat komt zweep omhoog, pas dan gaan we in draf op hond af als hij doorzet, daarna stem erbij met zwiepend geluid, tja en als hij aanvalt zijn wij sneller.
CharmingS schreef:Mijn hond was laatst weg gelopen tijdens mijn wandeling in het bos, en ze was gewoon aangelijnd. Was even niet op aan het letten toen er een hert het pad over stak. Mijn hond (ook een herder) was vlugger dan ik en ging achter het hert aan. Ik kwam ook een mevrouw tegen op een paard die me even vertelde dat ze een grote tak had afgebroken en die naar mijn hond haar kop had gegooid, en dat ze hoopte dat mijn hond nu dood in de sloot lag. Ik ken mijn hond namelijk en die heeft ontzettend veel angst voor paarden en gaat daar met een grote boog om heen. Even later mijn hond terug gevonden met een bebloed oor. Ben toen alle stallen in de omgeving af gegaan en die mevrouw uiteindelijk gevonden. Mijn hond haar oor moest gehecht worden en die mevrouw heeft alle kosten moeten betalen, ze kon er ook niet om heen want omstanders hadden gezien dat mijn hond juist alles deed om zsm weg te komen, en er nog een riem aan mijn hond vast zat..
Dus het kan ook andersom.
Was gisteren in het bos aan het rijden, en toen kwam ik ook mensen tegen met een loslopende herder pup van 6 maanden ofzo. Die mensen kregen de hond ook niet meteen aangelijnd, ben maar afgestapt en heb ze even geholpen. Zo kan het namelijk ook, in plaats van meteen boos te worden
CharmingS schreef:Ik heb mijn hond ook wel vaker los lopen in een gebied waar ze vast moeten, maar daar mogen ook geen ruiters komen, en die komen daar ook. Maar dat gaat eigenlijk altijd goed, ruiters en wandelaars hebben hier gewoon (9 van de 10 keer) respect voor elkaar. Mijn hond is nu aangelijnd vanwege een operatie. Maar ik ben dan ook niet bang dat mijn hond achter paarden aan rent aangezien ze daar dus bang van is.. Alleen herten daarintegen vind ze dan wel weer heel erg leuk
Maar het irriteert nogal... pien_2010 schreef:Sclimpre ik heb het over flink blaffende honden die duidelijk aankomen.
Lees Bokt verhalen erop na en zie hoe vaak het mis gaat. Ook wij deden niets. Dus aanval en later doodsbenauwde paarden. Die tijd is voorbij. Paarden zijn weer relaxe en weten dat als honden komen dan gaan zij over in draf met goed zicht op ze. Nooit draai ik meer kont naar honden toe die aan komen.
Je mag het omdraaien en er van maken dat wij de agressie oproepen, maar er zijn zat honden (de meeste) die niet komen en onze vinger omhoog heel goed begrijpen. Wij rijden hier over paden die langs boerderijen gaan en komen dus altijd honden tegen waarvan de meeste normaal doen, en niets aan de hand is. Maar niets doen bij een hond die blaffend aan komt rennen is voor ons geen optie meer.
CharmingS schreef:Mijn hond was laatst weg gelopen tijdens mijn wandeling in het bos, en ze was gewoon aangelijnd. Was even niet op aan het letten toen er een hert het pad over stak. Mijn hond (ook een herder) was vlugger dan ik en ging achter het hert aan. Ik kwam ook een mevrouw tegen op een paard die me even vertelde dat ze een grote tak had afgebroken en die naar mijn hond haar kop had gegooid, en dat ze hoopte dat mijn hond nu dood in de sloot lag. Ik ken mijn hond namelijk en die heeft ontzettend veel angst voor paarden en gaat daar met een grote boog om heen. Even later mijn hond terug gevonden met een bebloed oor. Ben toen alle stallen in de omgeving af gegaan en die mevrouw uiteindelijk gevonden. Mijn hond haar oor moest gehecht worden en die mevrouw heeft alle kosten moeten betalen, ze kon er ook niet om heen want omstanders hadden gezien dat mijn hond juist alles deed om zsm weg te komen, en er nog een riem aan mijn hond vast zat..
Dus het kan ook andersom.
gelukkig heeft ze het mogen betalen
fransje23 schreef:CharmingS schreef:Ik heb mijn hond ook wel vaker los lopen in een gebied waar ze vast moeten, maar daar mogen ook geen ruiters komen, en die komen daar ook. Maar dat gaat eigenlijk altijd goed, ruiters en wandelaars hebben hier gewoon (9 van de 10 keer) respect voor elkaar. Mijn hond is nu aangelijnd vanwege een operatie. Maar ik ben dan ook niet bang dat mijn hond achter paarden aan rent aangezien ze daar dus bang van is.. Alleen herten daarintegen vind ze dan wel weer heel erg leuk
Die herten lijken mij ook een reden om haar aangelijnd te houden ingeleiden waar dat verplicht is.
Snap sowieso niet waarom je je hond los laat lopen in gebieden waar ze vast moeten. Zie iedere dag meerdere voorbeelden en een groot deel luistert niet echt goed..
Gaat niet alleen voor paarden en wild maar ook veel mensen zijn bang voor honden, zeker als ze los lopen.
Afgelopen week rende er ineens twee loslopende honden door het weiland van mijn paarden.. Waren door de sloot gegaan en ging even lekker te keer op het weiland... Mijn jongste paard heeft het heft in hoeven (handen) genomen en de honden aangevallen maar, gelukkig, niet raak getrapt.
Heb ook genoeg boeren waarvan de schapen door honden de dood in zijn gejaagd.
Excuses is een beetje offtopic..Maar het irriteert nogal...
fjordnina schreef:pien_2010 schreef:Sclimpre ik heb het over flink blaffende honden die duidelijk aankomen.
Lees Bokt verhalen erop na en zie hoe vaak het mis gaat. Ook wij deden niets. Dus aanval en later doodsbenauwde paarden. Die tijd is voorbij. Paarden zijn weer relaxe en weten dat als honden komen dan gaan zij over in draf met goed zicht op ze. Nooit draai ik meer kont naar honden toe die aan komen.
Je mag het omdraaien en er van maken dat wij de agressie oproepen, maar er zijn zat honden (de meeste) die niet komen en onze vinger omhoog heel goed begrijpen. Wij rijden hier over paden die langs boerderijen gaan en komen dus altijd honden tegen waarvan de meeste normaal doen, en niets aan de hand is. Maar niets doen bij een hond die blaffend aan komt rennen is voor ons geen optie meer.
Hoe heb je het om weten te draaien? Van doodsbenauwd naar er juist op af durven gaan? De mijne bevriest, maar zou vluchten als ze van mij de kans zou krijgen, ik heb geen idee hoe ik haar dan juist in de actiestand er naartoe zou kunnen krijgen. Hoe hebben jullie je paarden dat aangeleerd?
Citaat:Herken het. Zelfs honden uit gekende compagnie die meestal goed luisteren, luisteren ook wel eens niet goed. En blijven totaal niet op het pad, ook al luisteren ze goed, mogen gewoon overal lopen. Daarmee verstoor je ook het wild en de natuur. Ik erger er mij ook aan. Ik vind dat de honden grotendeels op de paden moeten blijven. Hier beperkte vrijheid met flexilijn aan tuig.
dravergekkie schreef:Helaas ook vaak genoeg mee gemaakt.
Ik heb jarenlang op 1km van het bos af gestaan maar uiteindelijk ging ik niet eens het bos meer in vanwege al die vervelende honden..