Is pony verwaarloosd? Wat moet ik doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Is dit verwaarlozing?

Ja
17 (19%)
Nee
32 (35%)
Weet ik niet
40 (44%)

Totaal aantal stemmen: 89

bloem17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 15:38

oke oké, mensen vinden het niks, en mensen zeggen wat ik moet doen. Ik ga nog een paar keer langs om te kijken hoe die er dan bij staat. Als ze nog steeds weinig water en zo heeft ga ik kijken of ik contact kan zoeken met de eigenaar anders laat ik het gewoon lekker

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 15:41

Feralynnx schreef:
oke oké, mensen vinden het niks, en mensen zeggen wat ik moet doen. Ik ga nog een paar keer langs om te kijken hoe die er dan bij staat. Als ze nog steeds weinig water en zo heeft ga ik kijken of ik contact kan zoeken met de eigenaar anders laat ik het gewoon lekker

Je kunt altjd contact zoeken met de eigenaar, al is het maar om jezelf gerust te kunnen stellen zodat je er iets steeds aan hoeft te denken. Bovendien kan er ook nog gewoon leuk contact uit ontstaan, je weet het nooit. Ik ben bevriend geraakt met iemand die zich (onnodig) zorgen maakten om mijn paardjes...

Uiteindelijk ben je alleen maar ongerust en dat is op zich niet verkeerd.

Snowie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 15:49

ik begreep de reactie die ik kreeg van maximuss niet heel goed, dus ik ben een arrogante kleuter als ik vraag waarom die emmer leeg is, ik snap dat het je irriteert als je er een goede rede voor hebt, die goede rede kunnen wij nooit weten behalve als je bordjes op hangt. Als een pony vast zit in zijn deken bijv. zou jij dat dan niet fijn vinden om eerder te weten? ik bedoel niet om te stoken hoor maar ik begrijp niet zo goed waar de reactie vandaan komt. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 15:53

Ninx schreef:
Palmera schreef:
Het probleem is alleen dat er te vaak leken zijn die denken dat er wat aan de hand is. Daarnaast ben ik helemaal niet verplicht aan een vreemde uit te leggen waarom mijn paard die vliegendeken omheeft en zieliger is zonder dat ding. Hou nou toch op!
Stuur dan maar gewoon de dierenbescherming voorbij, dat kost minder tijd dan 100 leken.

Dus er staan jaarlijks 100 mensen over je vliegendeken te zeuren?

Even in alle redelijkheid: hoe vaak komt dat nou voor?

We moeten niet zo verzuurd lopen doen zeg.

Meer als je denkt. Nog eens een winter gehad dat we op 1 week 3! de politie hadden staan vanwege een dood paard. Dier lag telkens te slapen in de sneeuw. Paarden eens uitgebroken en kregen niet direct stroom op de draad terug. Snel een nachtje in de tuin. Direct politie vanwege verwaarloosde dieren en ga zo door.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 15:55

chanicha schreef:
Dus m.a.w. Ikke ikke ikke en de rest kan stikken, bah wat een zuurpruimen zitten er hier zeg!
Kleine moeite om dat even uit te leggen, al is er in mijn ogen geen uitleg voor een aangebonden pony zónder water in de zon.
Eens kijken als je paard in de sloot ligt of iets dergelijks of je ook zo azijnpisserig reageert als ze aan de deur komen.
Ik trek me hier terug.

Ik was in eerste instantie ook kwaad toen ik wist dat de politie gewaarschuwd was om een lege drinkbak (terwijl de andere vol waren), maar bij langer nadenken bedacht ik dat het betekende dat mensen in elk geval er op letten of mijn paarden water hadden en als er iets met mij zou gebeuren waardoor ik geen water zou kunnen geven, dat opgemerkt zou worden en dat was eigenlijk weer een geruststelling. Ik denk dus niet te negatief over mensen die zich zorgen maken, maar ik vind wel dat ze eerst contact moeten zoeken voor uitleg.

Wat betreft uitleg betreffende een aangebonden pony in de zon zonder water.... Wateremmers worden omgegooid bij aangebonden ponies en meestal krijgen die dus op gezette tijden water en laat men de emmer met een restje water staan.
Aangebonden grazen is gewoon een manier om controle te hebben over de hoeveelheid gras die een pony binnen krijgt en bovendien ook een manier om een uitbreker te kunnen laten grazen. Je hebt nu eenmaal ponies die anders ontsnappen.
Ze kunnen redelijk goed tegen de zon, als ze hun eigen houding kunnen kiezen, namelijk met hun hoofd in de schaduw van hun lichaam. Zonnesteken komen soms voor bij karrepaarden die lang in de zon staan omdat die niet altijd met de kont naar de zon en hun hoofd dus in de schaduw kunnen staan.
Verder is de zon in Nederland een lachertje, wegens bijna altijd wolken aan de hemel, plus wind en temperaturen die meestal niet boven de 30 graden komen, daar zou ik me niet zo heel snel zorgen om maken.

Wat ik zeggen wil, het is misschien allemaal niet zo erg als het lijkt.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 10-05-18 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 15:56

@ margot mora: jij hoeft die redenen echt niet te weten, dat zijn jouw zaken niet... Ik hoef tegenover jou geen verantwoording af te leggen ivm mijn paarden.
Als er iets mis is dan hoor ik dat van de buren, de vaste dagelijkse wandelaars en andere mensen die ik ken en waarvan ik weet wat ik aan ze heb. Ik heb daar echt geen toevallig voorbijkomende tiener voor nodig...

Snowie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 15:59

@maximuss ik probeer alleen maar te helpen, maar oke als jouw paard in de sloot ligt of vast zit in het hek bijv, dan loop ik gewoon door. ik rijd al acht jaar paard, maar ja..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:05

Ik zou blij zijn als er een vreemde is die komt vertellen dat mijn paard stok kreupel in de wei loopt of vast zit of weet ik veel wat. Of al een hele tijd plat in de wei ligt. Ook als het water op is(kan je hier wel niet zien vanaf de weg/zandpad). Maar gaat om het idee.

Ik zou het wel waarderen als andere mensen ook eens aan andere denken en juist niet alleen met zichzelf bezig zijn. En nee je hoeft je niet te verantwoorden naar andere mensen maar kan ze ook gewoon bedanken voor hun oplettendheid en meer niet als het water bv op is. En je kan ook zeggen ik ben het niet met je eens maar toch bedankt.

Zou het nog even in de gaten houden en wie weet zie je weleens iemand buiten en kan je een gesprekje aanknopen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:08

@ margot: inderdaad loop maar door... Als mijn paarden een verkeerde scheet laten weet ik het binnen het kwartier van mensen die de situatie goed kunnen inschatten. Iedereen kijkt hier uit voor elkaar, daar hebben we geen buitenstaanders voor nodig...

Snowie17

Re: Is pony verwaarloosd? Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:10

@maximuss hoezo kan ik de situatie niet goed inschatten terwijl ik dagelijks kreupele pony's zie...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:11

maximuss schreef:
@ margot mora: jij hoeft die redenen echt niet te weten, dat zijn jouw zaken niet... Ik hoef tegenover jou geen verantwoording af te leggen ivm mijn paarden.
Als er iets mis is dan hoor ik dat van de buren, de vaste dagelijkse wandelaars en andere mensen die ik ken en waarvan ik weet wat ik aan ze heb. Ik heb daar echt geen toevallig voorbijkomende tiener voor nodig...

Als eigenaar hoef je inderdaad geen verantwoording af te leggen, maar als iemand zich zorgen maakt, is het een kleine moeite om een ongerustheid weg te halen met uitleg en dat voorkomt ook roddel over hoe slecht je wel niet zou zijn....

Het feit dat iemand zich zorgen maakt om dieren van en ander is niet iets negatiefs, het komt uit een goed hart. Het kan heel ergerlijk zijn, maar we hoeven er niet agressief op te reageren. Zeker jongere mensen kunnen leren van uitleg.
Zelf vond ik als tiener ponies op een stukje zand zo zielig, tot ik hoorde dat het was wegens hoefbevangenheid en controle op wat ze binnenkregen enzo. Twee minuten uitleg van een eigenaar en ik heb nooit meer hetzelfde gedacht over ponies op een stukje zand. Ik heb geleerd geen eigen conclusies te trekken en niet van het ergste uit te gaan en dat de eigenaar vragen om hoe het zit best een goed idee is alvorens ik rond zou gaan vertellen hoe zielig die ponies wel niet waren.

Dus in plaats van "verantwoording afleggen" kun je het zien als een stukje educatie met positief wijder effect....

maximuss

Re: Is pony verwaarloosd? Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:20

@ margot: dan zou je je beter bezighouden met al die kreupele pony's die je dagelijks ziet ipv je te moeien met een ander. Dan is er vooral iets mis waar jij dagelijks komt en zou je daarvoor misschien beter eens 144 bellen...

@lusitana: de eerste 50 keer doe je dat idd maar daarna is het gewoon tijdsverlies. Ik ga mijn tijd bij mijn dieren niet verspillen aan een ander. Ik heb vandaag op twee uur drie keer de vraag gehad of ik niemand zocht om de paarden te rijden en twee keer de opmerking dat ze onverzorgd staan (lees appelschimmel met groene grasvlekken), allemaal van 12-14 jarigen...

Snowie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:23

@maximuss ik ga niet voor die pony's 144 bellen want die krijgen al de hulp die ze horen te krijgen en ik waarschuw mensen op de manege altijd meteen. en heb het altijd juist gehad. en daarbij ik ben 16 dus geen 12 of 14.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:25

@maximuss Ik weet dat het heel ergerlijk kan zijn, maar waar het om gaat is dat we niet iedereen die zich zorgen maakt afraden/afschrikken om eerst contact te zoeken met de eigenaar, want eerst contact zoeken met de eigenaar is nog steeds beter dan eerst contact zoeken met instanties.... Daar heb je veel meer last van, helemaal als het meteen gepubliceerd wordt, al of niet ook nog op social media door mensen die wat hebben gehoord...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:34

Margot_Mora schreef:
@maximuss ik ga niet voor die pony's 144 bellen want die krijgen al de hulp die ze horen te krijgen en ik waarschuw mensen op de manege altijd meteen. en heb het altijd juist gehad. en daarbij ik ben 16 dus geen 12 of 14.

Jij hoeft je ook niet te verdedigen of verantwoording af te leggen. Het gaat niet om jou persoonijk of maximuss persoonlijk, het is iets dat gewoon bestaat, mensen die zich zorgen maken of dieren te hulp willen komen en eigenaren die zich ergeren daaraan, vooral als het onterecht is en daar kunnen we het gewoon over hebben in het algemeen.

Het is gewoon zo dat tieners nog veel moeten leren, maar wel snel met een oordeel klaar staan. Dit merk je als paardeneigenaar. Maar tieners leren hun oordeel bijstellen juist doordat ze onderzoekend zijn. Ik zie dat zelf niet zo negatief als dat anderen het kunnen ervaren. (Met name in de vakantie tijden... :D

Snowie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:38

Lusitana schreef:
Margot_Mora schreef:

Jij hoeft je ook niet te verdedigen of verantwoording af te leggen. Het gaat niet om jou persoonijk of maximuss persoonlijk, het is iets dat gewoon bestaat, mensen die zich zorgen maken of dieren te hulp willen komen en eigenaren die zich ergeren daaraan, vooral als het onterecht is en daar kunnen we het gewoon over hebben in het algemeen.

Het is gewoon zo dat tieners nog veel moeten leren, maar wel snel met een oordeel klaar staan. Dit merk je als paardeneigenaar. Maar tieners leren hun oordeel bijstellen juist doordat ze onderzoekend zijn. Ik zie dat zelf niet zo negatief als dat anderen het kunnen ervaren. (Met name in de vakantie tijden... :D

ja klopt, ik verdedigde me inderdaad *D

miss_lizje

Ik zou eerst eens een briefje ophangen met dat er geen/weinig water was. Als de eigenaar er dagelijks komt zal dat briefje wel opgemerkt worden.

Zomaar dingen aan doen, raad ik af. Kennis van mij heeft pony's op een weiland staan en ging minimaal 2x per dag water vullen/controleren. Die heeft 1x met heel warm weer bijna in paniek de dierenarts gebeld omdat duidelijk niet was gedronken uit de tonnen. Achteraf bleek dat iemand anders er maar water bij had gegooid. Lief bedoeld, maar hierdoor was door de eigenaar niet te controleren of de pony's wel gedronken hadden.

maximuss

@ hoe fijn dat jij op een manege blijft rijden waar er dagelijks kreupele pony's zijn... Dat zegt veel over de kwaliteit van de manege. Vind jij dat ineens wel normaal omdat het over een manege gaat??? Een manege waar er altijd kreupele pony's zijn is wel een zaak voor 144, die mogen ze echt wel eens onderzoeken op langdurige verwaarlozing en mishandeling...

@ lusitana: het gaat er mij om dat iedereen direct spoken ziet en eigenlijk niet goed weet waarover ze spreken. Stel objectief vast dat er verwaarlozing is en dan mag je van mij de paus bellen maar ga niet uit van één momentopname en een (subjectieve) indruk... Omdat je toevallig paarden hebt moet je uitleg geven en je verantwoorden, dat klopt toch niet. Ik ga me toch ook niet moeien met hoe iemand bv met zijn/haar kinderen omgaat op straat (tenzij bij duidelijke, objectief waarneembare mishandeling) gewoon omdat het niet 100% naar mijn zin is?

Snowie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:41

maximuss schreef:
@ hoe fijn dat jij op een manege blijft rijden waar er dagelijks kreupele pony's zijn... Dat zegt veel over de kwaliteit van de manege. Vind jij dat ineens wel normaal omdat het over een manege gaat??? Een manege waar er altijd kreupele pony's zijn is wel een zaak voor 144, die mogen ze echt wel eens onderzoeken op langdurige verwaarlozing en mishandeling...

@ lusitana: het gaat er mij om dat iedereen direct spoken ziet en eigenlijk niet goed weet waarover ze spreken. Stel objectief vast dat er verwaarlozing is en dan mag je van mij de paus bellen maar ga niet uit van één momentopname en een (subjectieve) indruk... Omdat je toevallig paarden hebt moet je uitleg geven en je verantwoorden, dat klopt toch niet. Ik ga me toch ook niet moeien met hoe iemand bv met zijn/haar kinderen omgaat op straat (tenzij bij duidelijke, objectief waarneembare mishandeling) gewoon omdat het niet 100% naar mijn zin is?

De mensen zorgen er hier veel beter voor paarden dan de gemiddelde manege, alleen staan ze veel op de wei en zijn ze heel speels

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:42

Maar er lopen wel dagelijks kreupele pony's en dat klopt gewoon niet...
Zie je niet in hoe krom je redeneert: voor een lege emmer bij een ander schreeuw je direct verwaarlozing maar kreupele pony's op jouw manege: da's perfect normaal...

Snowie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:45

maximuss schreef:
Maar er lopen wel dagelijks kreupele pony's en dat klopt gewoon niet...

Het zijn steeds dezelfde maar ze krijgen genoeg rust en we hebben een vaste dierenarts op de manege, het valt wel mee, een keer was het een ontsteking in de lymfeklieren en laatste gewoon van ouderdom

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:51

@ margot: stel je eens voor: die oude, kreupele pony staat gewoon lekker op de wei van zijn pensioen te genieten (ik hoop toch dat hij gewoon op pensioen is, oud kreupel paard laten werken is wel gewoon mishandeling) en elke dag staan er kinderen aan je deur van: die pony is kreupel, dat is verwaarlozing/ mishandeling, slechte eigenaar, ed.. Hoe lang zou het duren vooraleer je dat zat bent?

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 16:59

Palmera schreef:
Ik sluit me toch echt aan bij Maximus. Het is toch niet normaal dat je als paardeneigenaar verantwoording moet afleggen aan een snotneus? Dat je tig keer het hoe en waarom je iets doet moet uitleggen aan een kind die ongevraagd je terrein opkomt? Ze geeft toch geen cursussen paardverzorging, of wel?

Ik werd er zelf ook vreselijk moe van altijd.

#TS: niet mee bemoeien is en blijft mijn tip. Behalve bij extreme nood. En dat lijkt dit me niet.

Daarom ben je ook niet verplicht om te reageren. Kies je helemaal zelf voor.

Drifter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:10

Als je pony chronisch kreupel is en je hebt veel aanloop wat je irriteert dan hang je toch gewoon een bordje op? Ik snap dat dit soort dingen irritant kunnen zijn, vooral met penny's misschien, maar dat kun je ook normaal zeggen zonder te snauwen.

Ik heb een paar maanden geleden ook het telefoonnummer van de eigenaar van een pony uit de buurt achterhaald en gesmst. Pony liep katskreupel en kon geen stap meer verzetten. Dat was zo welkom dat de eigenaar een week later een smsje stuurde met met een update.
Als ik het niet gedaan had had de pony er tot de volgende ochtend mee moeten staan, want ze staan niet bij huis.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:23

Palmera schreef:
Ik sluit me toch echt aan bij Maximus. Het is toch niet normaal dat je als paardeneigenaar verantwoording moet afleggen aan een snotneus? Dat je tig keer het hoe en waarom je iets doet moet uitleggen aan een kind die ongevraagd je terrein opkomt? Ze geeft toch geen cursussen paardverzorging, of wel?

Ik werd er zelf ook vreselijk moe van altijd.

#TS: niet mee bemoeien is en blijft mijn tip. Behalve bij extreme nood. En dat lijkt dit me niet.

In belgie valt het niet tot beschikking hebben van water onder dierenverwaarlozing dus kan in beslagname volgen door gewoon het plaatselijke korps. Dus zo raar is de vraag vd TS niet. Zeker niet met dit weer. Een pony aan een lijn kan nu eenmaal een emmer omver lopen dus dan zet je een zwaardere bak neer.