Onhandige mensen op buitenrit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:21

Zeker, maar je kan niet alles trainen. In de zin van 'voor alles is een eerste keer'. Het rekening houden met elkaar is ver te zoeken voor een aantal hier blijkbaar...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:24

CharmingS schreef:
Dat zijn dus die mensen die niet hebben gezien dat het een ruiterpad is.. Niet er van uit gaan dat mensen alles weten, maakt het een stuk makkelijker voor jezelf ;).

En nee dat is zeker niet verantwoord, maar lijkt me niet dat je als moeder je kind expres in gevaar gaat brengen..

Ach wat zielig... mensen die blind zijn en de bordjes, mest en overvloedig hoefafdrukken niet kunnen zien.

En het heeft ook niks met verantwoord te maken maar eerder met nonchalance of zelfs met volledige lak hebben aan. Veel ouders -en ik zeg niet alle. Ik zeg veel- maken er maar al te graag hun kind de verantwoordelijkheid van een ander. Als een ruiter met een paard dat doet ben je er nogal fel op tegen. Als een ouder dat doet dan is het blijkbaar ineens niet zo'n probleem? Laat die mensen lekker thuis blijven met hun blaag als ze er niet verantwoord mee het bos in kunnen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:25

CharmingS schreef:
maar lijkt me niet dat je als moeder je kind expres in gevaar gaat brengen..

Nou...ik heb eens gehad dat ik vzpaard naast het hek had geparkeerd om te gaan rijden (en dan moet het hek op slot) en er ineens een hele koter op zat. "Mag wel effe, hé?"

Nou, nee...Heb maar even uitgelegd dat dat dier er zomaar vandoor had kunnen stiefelen en dat ze dan de inhoud van het hoofdje van kindlief van het asfalt hadden kunnen schrapen.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 13:26

CharmingS schreef:
Anoniem schreef:

Dit vind ik echt zo'n ontzettende doodsdoener en heel kort door de bocht...

Nee dit is gewoon zoals het is..

Het is en blijft de verantwoordelijkheid van de ruiter dat die zijn of haar paard onder controle heeft, anders heb je niets in een openbaar bos of weg te zoeken.. Het moet voor iedereen leuk en veilig blijven. Anders moet je lekker op stal blijven..

Het bos is namelijk voor iedereen, en een ruiterpad wil niet zeggen dat daar geen fietsers of wandelaars mogen komen.. Ik zou er als wandelaar ook niet voor kiezen trouwens om op een ruiterpad te wandelen, maar soms zie je het paaltje over het hoofd. Vind het sowieso onverantwoordelijk om hard over een pad te galloperen waar je geen overzicht hebt..

En een paard is ook onbetrouwbaar op de openbaren weg aangezien het een vluchtdier is, als jouw paard opeens ergens van schrikt in de sloot, en hij springt de weg op heb jij een probleem en is het jouw schuld.. Heb het zien gebeuren, paard schrok van een lintje in de sloot er zat nog een fietspad tussen, maar paard sprong in volle paniek de weg op.. Resultaat flinke kettingbotsing en 2 ambulances, amazone beweerde trouwens ook dat paard "bomproof"was..

En waarom mogen wij niet op de andere (wandelpaden) paden komen en wandelaars wel op de ruiterpaden?

Ibbel

Re: Onhandige mensen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:28

Omdat paarden paden kapot lopen, en mensen niet.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:28

Anoniem schreef:
Zeker, maar je kan niet alles trainen. In de zin van 'voor alles is een eerste keer'. Het rekening houden met elkaar is ver te zoeken voor een aantal hier blijkbaar...

Als je voor het eerst of met een groen paard naar buiten gaat dan moet jij rekening houden met de omgeving en dingen die zouden kunnen gebeuren.. En op die manier kun je gaan uitbreiden, dat is toch ook trainen? Maar ga er niet van uit dat de hele wereld rekening houd met jouw, aangezien veel mensen onderweg de balle verstand niet hebben van paarden, dus moet jij voor 3 denken, ipv de schuld in onwetende mensen hun schoenen te schuiven.

@ Koper: Iedereen heeft zich gewoon netjes te gedragen, en ja ik ben ook wel eens perongeluk met mijn honden op een ruiterpad beland, aangezien er geen bordje bij het pad stond.. En hier hebben heel veel mensen schijt aan het ruiterpad en rijden ze waar ze willen rijden ook al is het geen ruiterpad..

En niet overal op ieder stuk ruiterpad ligt stront..

Vind het alleen echt onverantwoord om met je paard te gaan galloperen als je niet weet wat je aan de andere kant van de bocht tegen kan komen..

@MarritdeG: Heb geen idee, dat zou je aan de boswachter moeten vragen, daar zullen ze vast wel een goede reden voor hebben ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:29

Nou, kinderen met schepjes richten anders ook behoorlijke schade aan...

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:31

Mijn pony kijkt gelukkig inmiddels nergens meer van op. Alleen dat automatische grasmaaiers eng zijn dat krijg ik er echt niet uit. Ik liet hem tijdens het wandelen, dus aan de hand, eens snuffelen aan zo'n ding en toen kreeg hij gras tegen zijn snufferd gespoten door dat ding. Daar is ie toen zo van geschrokken dat ie die dingen gewoon eng vindt. Maar mensen vindt ie alleen maar leuk. De idioten achter het stuur zijn wat minder, vrachtwagens die mij met 60 km/h op nog geen meter afstand passeren terwijl 5 meter verder er een oprit was waar ik kon gaan staan. Daar word ik niet blij van en Alex ook niet. Daarnaast laat ik juist fietsers schrikken, aangezien hij die heeft geadopteerd als kudde. Dus hij wil nog wel eens er keihard achteraan galopperen als we een fietser of groepje fietsers tegenkomen. _O-

Ik vind grote paarden op ruiterpaden ook vervelend, want die maken behoorlijke kuilen waar ik vervolgens met mijn wielen van de sulky doorheen stuiter. Dus zo vaak ga ik het bos niet in.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 23-04-18 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:31

We hebben hier veel uitlaatservices nou. Die laten hun honden ook gewoon mega diepe kuilen graven in het ruiterpad hoor.
Overigens, wanneer kan een paard schade aanmaken op een betonnen/geasfalteerd pad.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:32

Anoniem schreef:

Het ligt helemaal aan de situatie (en waar je je bevindt).
Als ik met mijn paard langs/op een 80 km weg rijdt kan ik niet verachten dat iedereen met 30 en een grote boog om mij heen gaat; dan moet ik daar gewoon niet gaan rijden.

Zo ook hier op zaterdag/zondag in ons dorpje bij mooi weer (max 30).
Bladblazers, (zit) maaiers, hogedrukspuiten, mensen die langs de weg hun auto aan het uitzuigen zijn, kinderen die voetballen/touwtjespringen op/langs de weg, kinderen op een trampoline, spelen in een zwembad, aanhangers met halve tuinen erin, blaffende en mee rennende honden (wel op hun eigen erf) .....
Ik kan moeilijk aan iedereen vragen om stil te staan of met mij rekening te houden.

Mijn paardje vond het de eerste paar x ook super spannend, maar manlief mee op de fiets en gaan met die banaan.

Ik neem ook bepaalde routes niet als ik weet dat ze mais aan het binnenhalen zijn.
Dan komen ze met groot materieel over smalle landweggetjes/dijken waar weinig uitwijk mogelijkheden zijn voor paarden die dat wat spannend vinden.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 23-04-18 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:33

En zo kan de rest van de wereld ook wel een beetje rekening houden met de paarden, zoals wij dat met hun doen.
Tis een wisselwerking he? Niet alles is de fout van "de rest", maar ook zeker niet alles van paard en ruiter.

Ik doel inderdaad op de "simpel op te lossen dingetjes", zoals even 10 seconde de tuinslang uitzetten of gewoon niet je kind midden op een ruiterpad zetten :) Dat hoef je op een zondagmiddag inderdaad niet te verwachten, maar dan moet je niet met je paardnaar buiten gaan als hij/zij dat niet kan hebben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-04-18 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 13:34

Fennadev schreef:
Mijn pony kijkt gelukkig inmiddels nergens meer van op. Alleen dat automatische grasmaaiers eng zijn dat krijg ik er echt niet uit. Ik liet hem tijdens het wandelen, dus aan de hand, eens snuffelen aan zo'n ding en toen kreeg hij gras tegen zijn snufferd gespoten door dat ding. Daar is ie toen zo van geschrokken dat ie die dingen gewoon eng vindt. Maar mensen vindt ie alleen maar leuk. De idioten achter het stuur zijn wat minder, vrachtwagens die mij met 60 km/h op nog geen meter afstand passeren terwijl 5 meter verder er een oprit was waar ik kon gaan staan. Daar word ik niet blij van en Alex ook niet. Daarnaast laat ik juist fietsers schrikken, aangezien hij die heeft geadopteerd als kudde. Dus hij wil nog wel eens er keihard achteraan galopperen als we een fietser of groepje fietsers tegenkomen. _O-

Ik vind grote paarden op ruiterpaden ook vervelend, want die maken behoorlijke kuilen waar ik vervolgens met mijn wielen van de sulky doorheen stuiter. Dus zo vaak ga ik het bos niet in.

Hahah dat wil die van mij ook altijd. Sowieso alles wat hem inhaalt krengt zijn trots dus daar moet tegen geraced worden.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:35

Iedereen moet gewoon rekening houden met iedereen, en ik vind het een ernstig gebrek dat veel mensen niet meer leren om om dieren te denken.

Een tijdje terug kwam ik met paard en fietser ernaast bij de ingang van het bos. Daar stond een oudere man een auto heel onhandig om te draaien, zodat het hele pad versperd was. Er stonden twee auto´s achter en een groepje fietsers. Ervoor stond ook nog een auto. Iedereen blijf rustig wachten, niemand ging drukken of schreeuwen. Die man heeft er misschien 3 minuten over gedaan.

Ik ben nooit eerder trots geweest op het verkeer in Nederland, maar toen was ik het wel.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:36

Anoniem schreef:
Nou, kinderen met schepjes richten anders ook behoorlijke schade aan...

Ja die moeten ook niet ergens midden op het pad gaten gaan zitten graven, zeg ook niet dat dat goed is.. Maar het staat nergens dat het verboden is helaas, wat voor mij ook wel verboden zou mogen worden. Het zou wel goed zijn als iedereen gewoon rekening met elkaar zou houden. Heb het ook al meerdere keren meegemaakt dat ik gewoon rustig op het ruiterpad aan het stappen ben, en dan een mountainbiker achter mij begint te kwekken dat ie er langs wil, of in eens de bosjes uitkomt gevlogen en je uit begint te schelden.. Vind ik ook niet kunnen, er is niets mis met gewoon op een normale manier elkaar aanspreken..

En ik ben het helemaal eens met je dreamer, maar mensen zijn onwetend en doen dan soms domme/onhandige dingen. Maar dat kan dan toch op een fatsoenlijke manier worden besproken, zonder boze blikken of gescheld.. Kan ook gewoon aan mevrouw uitleggen waarom dit een gevaar kan zijn voor haar kind, dan zal ze er de volgende keer waarschijnlijk beter over na denken..

Anoniem

Re: Onhandige mensen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:37

Dat ben ik ook zeker met je eens, die ruiters die lopen te schreeuwen naar alles en iedereen als het niet gaat zoals zij hadden gehoopt vind ik ook echt niet kunnen

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:40

Jammer genoeg wel al vaker zo een dingen meegemaakt. Gisteren was ik met 2 vriendinnen op pad, en uit het niets komen er achter ons 2 quads aan op volle snelheid. Gelukkig namen ze een afslag, maar ik (en de paarden) verschrokken ons dood. Door deze personen is een vriendin een paar weken geleden van haar paard afgevallen. Het is een enorm groot bos, maar het lijkt me 1) sowieso niet legaal dat er motorrijders op hoge snelheid gaan rijden en 2) ze reden tussen de crosshindernissen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:40

Je kunt nog zulke makke paarden hebben voor buitenritten. Niet alles is van te voren te trainen vind ik.
Op ons vorige adres moest je via een smal landweggetje van 1 km. lang naar het bos.
Nou wilde het geval dat er aan dat weggetje een groot grasterrein lag wat veel gebruikt werd door luchtballonnen om te landen. We hebben het een paar keer meegemaakt dat zo'n ballon met een bult herrie aan het dalen was, vlak over ons heen ging om zo'n 20 á 30 meter van ons te landen. Na de 1e keer keken de paarden daar niet eens meer echt van op, maarrr ... dan krijg je te maken met het legioen van volgauto's die allemaal die ballon willen zien landen en werkelijk met niets of niemand op de weg rekening houden. Je bijna van de sokken rijden met paard en al. Kris kras auto's parkeren. We hebben echt al een paar keer levensgevaarlijke situaties daardoor meegemaakt.

Maar het kan ook onbedoeld een keer mis gaan. Zo hebben we komend vanaf datzelfde weggetje ook een keer iets mega komisch meegemaakt. We waren bijna thuis en moesten nog een 80 km. weg oversteken. We staan braaf te wachten op een auto die van links kwam. Die auto had zo'n fietsdrager met 2 fietsen er achter op. Werkelijk pal voor onze neus knallen die fietsen eraf en stuiteren over het wegdek tot pal voor de voorbenen van onze beide Fjorden. Die bleven nog superbraaf staan ook :)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:46

Ik begrijp heel goed dat mensen geen idee hebben waar een paard allemaal van kan schrikken. Zelf ben ik er een keer keihard afgelazerd toen een man vlak naast het ruiterpad, maar zat nog een bosje tussen, dus heel slecht te zien, ineens een grasmaaier ging starten. Ik had die hele beste man niet gezien en mijn pony ook niet. Ik ben er in 13 jaar tijd pas 3x van hem afgevallen. Dit was er één van. Maar ik kan dat die man niet kwalijk nemen. Ook al had hij mij wel gezien. Hij weet dat gewoon waarschijnlijk niet eens.

Dus ik houd er altijd rekening mee dat mensen ineens onverwachte bewegingen of geluiden kunnen maken. Dat hoort bij het buitenrijden.

Wat ik wel ontzettend kwalijk vind, is loslopende honden op het ruiterpad. Zeker als ze niet luisteren naar hun baas en mijn pony lastig vallen. Die horen daar niet te lopen. Als je hond op paarden reageert, laat ze dan niet loslopen op een ruiterpad. Daar kan ik wel heel giftig om worden. Ik mag met mijn paard alleen op het ruiterpad, maar met een hond mag je bijna in heel Nederland wandelen. Moet dat dan precies ook zijn waar ik rijd? Als ze netjes aan de lijn zitten of naast/bij hun baasje blijven, heb ik er minder moeite mee.
Laatst bijgewerkt door Duke op 23-04-18 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:49

Ibbel schreef:
Ja, dat ook, honden achter bomen, ik weet niet waarom mensen dat niet in de gaten hebben. Als zij mij niet meer kunnen zien, kan ik hun ook niet meer zien. Simpel toch?

Misschien om te voorkomen dat hun hond naar je paard gaat blaffen :)

Ik zie in dit topic ook wel reacties dat ik denk; kom op zeg. Dat je in je auto gaat zitten als een paard voorbij komt zou ik ook gewoon doen. Ik rijd ook een kijkerig paard buiten, ik verwacht niet dat iedereen in de freeze-stand gaat als ik voorbij kom. Doe normaal en doe je ding en houd een klein beetje rekening met de afstand en snelheid als je me inhaalt.
Laatst bijgewerkt door Lisitano op 23-04-18 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:49

wow Hennie! Dat vind ik toch wel knap van ze hoor! Ik denk niet dat veel paarden ze dat zouden nadoen.

Maar inderdaad, je kan niet altijd alles oefenen en voor zijn.

Hier stond er laatst nog een paard een beetje angstig in de berm te wachten om over te steken, ging een langsrijdende auto nog toeteren ook. Wil je perse een ongeluk ofzo? Zelf zou ik zo´n beestje altijd voor laten gaan, al is het maar omdat ik hem niet door mijn voorruit wil hebben. Die halve minuut kan ik altijd missen hoor..

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:52

Sintara schreef:
wow Hennie! Dat vind ik toch wel knap van ze hoor! Ik denk niet dat veel paarden ze dat zouden nadoen.

Maar inderdaad, je kan niet altijd alles oefenen en voor zijn.

Hier stond er laatst nog een paard een beetje angstig in de berm te wachten om over te steken, ging een langsrijdende auto nog toeteren ook. Wil je perse een ongeluk ofzo? Zelf zou ik zo´n beestje altijd voor laten gaan, al is het maar omdat ik hem niet door mijn voorruit wil hebben. Die halve minuut kan ik altijd missen hoor..

Ik vroeg me ook altijd af waarom mensen dat nu toch doen.

Eens heb ik het antwoord gehad dat de ruiter zo weet dat ze eraan komen want ze keek niet :+
En ik heb eens in de vriendengroep gehoord dat ze het er zo vrolijk en stoer uit vinden zien als het paard aan het dansen is (dribbelen := ), dat zagen ze als kunstje van de ruiter, net als in films :') Dus dan toeterden ze weleens om te laten weten dat ze het zo'n leuk gezicht vonden _O- Nou.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:54

Oh wat een herkenbaarheid!
Tja, in principe ben je als eigenaar altijd aansprakelijk als je paard iets beschadigd of iets veroorzaakt, ook van uit zijn eigen initiatief, is in principe gedekt door je aansprakelijkheidsverzekering. Tuurlijk zijn paarden vluchtdieren, maar heb je als ruiter wel de verantwoording om je paard onder controle te kunnen houden, in de wet geld je als ruiter als bestuurder. Helaas weten de meeste mensen niet wat sommige acties teweeg kunnen brengen bij paarden, hier zal je dan ook rekening moeten houden. Af en toe lijkt het wel karma, dat er net weer toevallig iets moet gebeuren als je net voorbij komt met je paard. Ooit een tegemoetkomende brandweerwagen met sirenes en zwaailampen tegen gekomen op een drukke straat met weinig ruimte om te vluchten, dit is wonderbaarlijk genoeg heel goed afgelopen, maar ook dit kan je tegenkomen en die mogen niet hun sirene of zwaailampen uitzetten als ze een paard passeren... die zaten heel suf naar me te kijken toen mn paard voor ze uit over de stoep, langs paaltjes en lantaarnpalen, trottoirbanden in rengalop vloog met mij in doodsangsten erop...

Ik probeer m'n paard overal maar aan te laten wennen en er geen punt van te maken, in de hoop hij bomproof wordt. Maar als ik op het ruiterpad rij en er mensen tegenkom die er niet behoren te zijn omdat daar een ander pad voor is zeg ik daar zeker wel van van hoor. Als ik buiten het aangewezen ruiterpad komt krijg ik mooi € 60 boete. Maar vaak gebeuren er dingen die je niet onder controle hebt, zoals een club van 50 voorbijfietsende schoolkinderen die ineens allemaal keihard 'Er staat een paard op de...' gaan zingen die dan ook niet door hebben dat het daardoor fout gaat als m'n paard er hard vandoor gaat, mensen die hun hond uitlaten op ruiterpad en ineens opduiken na de volgende bocht als je net in galop zit...
Dat moet je maar gewoon accepteren als je buiten rijdt. Ik wil toch ooit ook nog buiten gaan rijden met m'n jonge paard die net een half jaar onder het zadel is, dat wordt nog wat en ga eerst maar eens op zoek naar een clubje betrouwbare paarden om de eerste tijd mee te gaan.

Oja, heb altijd een goede lange zweep bij me, puur om loslopende honden op afstand te houden. Al genoeg ellende mee meegemaakt.
Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 23-04-18 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Er zijn maar heel weinig losloopgebieden in NL. Als er honden loslopen is dat 10 tegen 1 niet toegestaan. Ik weet precies waar de hondenlosloopgebieden zijn en als ik daar ga rijden weet ik dat ik loslopende honden kan tegen komen. Zijn die lastig, dan jaag ik ze weg door om te draaien en er achteraan te gaan jagen met het paard. Paarden hebben dat trucje heel snel door en vinden dat prachtig. Hondeneigenaren zijn daar soms overigens blij mee, want dat komt die verhipte hond tenminste :D

Alle andere keren dat ik loslopende honden tegen kom zijn de eigenaren dus in overtreding. Op het moment dat die dus geen poging doen hun hond te pakken te krijgen, krijgen ze dat dan ook fijntjes van me te horen.

Fortitude

Goof schreef:
Ik vind niet dat je kan verwachten dat de hele wereld rekening met je houdt, zeker als het mensen in hun eigen tuin betreft.
Als je je in het verkeer begeeft hoop ik dat iedereen kiest voor veiligheid, dus niet toeteren, te hard passeren en ruimte geven etc, maar verder ligt het bij jou en kan je niet verwachten dat iedereen alles stopt omdat jij eraan komt.

Precies dat. Je kunt rekening met elkaar houden maar uiteindelijk is het wel je eigen probleem. Hier heb ik het niet over honden die achter je aan rennen, maar inderdaad bijvoorbeeld wel over de in de OP genoemde hogedrukspuit. Je kunt niet verwachten dat de hele wereld zich naar de ruiter/paard aanpast, dat vind ik een behoorlijke egoïstische gedachtegang.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 13:57

Nant schreef:
Koper schreef:
Mijn paard is overigens voor andere paarden soms ook een bron van stress, zo blijkt. Niet elk paard is töltproof. Wist ik veel :')

Ja :oo Hier kwam ik ook achter.
Maar zelfs als je rustig stapt zijn er paarden die een IJslander levensgevaarlijk vinden.
Mijn IJsco kijkt dan altijd om zich heen wat er zo vreselijk eng is :')

Kennen jullie Ozzie?

https://www.youtube.com/watch?v=BdGvPMp4VY4

Ik MOET gewoon na deze paarden een ijsco :')