Het rijden echt het belangrijkst?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zilfstar

Berichten: 7548
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Het rijden echt het belangrijkst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 12:33

Zo.. de reden dat ik zo weinig nog op Bokt kom... man man.. wat een nare reactie.

flavlip
Berichten: 1055
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 12:38

Met warme temperaturen rijd ik ook niet, of doe ik rustig alleen wat stapoefeningen. Als mijn pony zijn dag niet heeft ( en ja dat merk ik ook ) laat ik hem ook met rust. Of beter nog, dan gaan we buiten wandelen en mag hij grasjes eten, daar knapt hij altijd van op.
Tegenwoordig heb ik weinig tijd. Natuurlijk zorg ik dat zijn stal schoon is, maar mocht ik tijd hebben dan ga ik rijden. Merk ik te laat (dus wanneer ik er op zit) dat het toch niet gaat, dan stap ik af.
Mijn pony is 'oud' (bijna 17, maar het is de laatste jaren echt een opaatje aan het worden) en heeft artrose. Ik vind knuffelen/poetsen/wandelen heerlijk, maar geniet van de weinige keren dat ik tijd heb om te rijden en ook echt merk dat mijn pony er ook van geniet. Dat zijn echte geluksmomentjes.

Het is niet zo zwart wit als jij het doet voorkomen ts. Ik heb nooit echt intensief getraind en dacht altijd dat ik rijden niet belangrijk vond, maar merk nu dat het echt wel heel veel toegevoegde waarde heeft, voor mij en m'n pony.

Ik rij graag op mijn pony, juist omdat ik daar een band mee heb.

Laurora

Berichten: 2654
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Het rijden echt het belangrijkst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 12:49

Jeetje, wat een lelijke reactie zeg, is dat nou echt nodig.... :n
Ik begrijp TS haar vraag heel goed. Ik zie ook steeds meer mensen in mijn omgeving die het rijden echt belangrijker lijken te vinden dan de gezondheid van hun paard.
Ik vind dit een uiterst zinvol en interessant onderwerp, er is een mooi gesprek gaande met niks meer dan respect en begrip en dan kom jij er even zo tussendoor walsen met je nare reactie.

Cinnepin

Berichten: 8970
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-18 13:17

Wijslander schreef:
Zilfstar schreef:
En dat hij het mij gunt om op hem te mogen rijden... is elke keer weer een cadeautje.


Dit vind ik ook een mooi en goed punt. Mogen rijden is een voorrecht, geen recht dat je kunt opeisen omdat een paard houden nu eenmaal veel geld kost.

Met die gedachte ben ik heel anders naar paarden en hun welzijn gaan kijken. Rijden doe ik als het paard er beter van wordt (fysiek en mentaal), maar voor mijn eigen plezier voldoet een wandeling net zo.



Idd, helemaal mee eens

Anoniem

Re: Het rijden echt het belangrijkst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 13:20

Wat een nare reactie, zelf geen paard waar je op kunt rijden ofzo?

Ik snap ts helemaal. Geen aanval maar ik zie vaak de argumentatie m'n paard is me te duur om alleen maar naar te kijken. Halen jullie dan geen lol uit de verzorging?

Mijn paard stond eerst in volpension en sinds een maandje moet ik alles zelf doen. Ik voel me nu veel hechter met haar en meer een team toen ik enkel naar stal ging, haar uit het weiland trok en er een zadel opgooide.

mooney

Berichten: 7793
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 13:24

Ik denk dat er sowieso geen bokker is die een paard heeft gekocht om er slecht voor te gaan zorgen, dus ik denk dat niemand hier gaat zeggen dat hij het welzijn/gezondheid van haar paard ondergeschikt vindt. Echter denk ik wel dat er genoeg mensen op bezoek kunnen gaan bij iemand die heel tevreden is over hun management van hun paard en toch wel schrikken. Dat is omdat iedereen andere ideeën heeft over wat het betekent om goed voor een paard te zorgen. Een beetje het idee van dit plaatje:
Afbeelding

Ik denk dus dat je in een discussie als deze nooit helemaal tot de kern gaat komen, maar het blijft inderdaad wel interessant om verschillende visies te lezen.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Het rijden echt het belangrijkst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 13:27

Geweldig plaatje, mooney :D

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: Het rijden echt het belangrijkst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 13:33

Nee toen ik mijn merrie 8 jaar geleden kocht was dat niet omdat we met rijden zo'n goede klik hadden, op de grond des te meer.

Nu kan ze sinds november niet meer bereden worden en of dat er nog van komt, ik ga ervan uit van niet...

Weg doen zal ik haar nooit en inslapen zal ik doen op het moment dat er geen vooruitzicht meer is..

Urbanus

Berichten: 44959
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 13:34

Voor mij staat rijden wel op 1. Ik zal nooit mijn paard tekort doen, verzorgen gaat voor maar ik hoef geen kapot paard. Dan laat ik hem inslapen of zoek ik er een ander huis voor.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 13:39

Nee. Dat is het niet. Het is meer de mogelijkheid tot het rijden die belangrijk is. Dat er mee gereden kan worden op het moment dat je denkt; ik ga eens even een lekker ritje maken. Want weinig mensen kopen een paard enkel als "sierlijke weidevulling".

anjali
Berichten: 15215
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 13:59

Shirley schreef:
Geweldig plaatje, mooney :D

Inderdaad,midden in de roos!

biancalaylo

Berichten: 943
Geregistreerd: 04-10-11
Woonplaats: Den haag

Re: Het rijden echt het belangrijkst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 14:07

Ik had der 5,5jaar geleden gekocht om te rijden. Maar tegenwoordig heb ik moeder en zoon, en rij ik eigelijk als we er zin in hebben en anders mag ze gewoon lekker paard zijn met der vrienden. Wel ben ik blij met de mogelijkheid dat ik kan rijden als ik daar zin in heb. Dus nee ik heb paarden in de wei om naar te kijken dus letterlijk hahaha maar dat maakt me niet uit. Mijn paarden zijn mijn uitgangspunt als ik het moeilijk heb, mijn enige momentje per dag dat ik even niet aan alle vervelende dingen denk maar in me eigen wereldje ben met me beestjes <3

Jessix

Berichten: 16491
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 14:16

mooney schreef:
Ik denk dat er sowieso geen bokker is die een paard heeft gekocht om er slecht voor te gaan zorgen, dus ik denk dat niemand hier gaat zeggen dat hij het welzijn/gezondheid van haar paard ondergeschikt vindt. Echter denk ik wel dat er genoeg mensen op bezoek kunnen gaan bij iemand die heel tevreden is over hun management van hun paard en toch wel schrikken. Dat is omdat iedereen andere ideeën heeft over wat het betekent om goed voor een paard te zorgen. Een beetje het idee van dit plaatje:
[ Afbeelding ]

Ik denk dus dat je in een discussie als deze nooit helemaal tot de kern gaat komen, maar het blijft inderdaad wel interessant om verschillende visies te lezen.

Nou ontmoet hier dan de bokker die haar paarden wel heeft gekocht als huisdier. :D Maar dat zeg ik niet omdat het goed is of slecht... Want je hebt gelijk, wat is goed of slecht. Dit is gewoon hoe ik er in sta en mijn reden om paarden te hebben. We zijn niet allemaal hetzelfde en dat is alleen maar mooi. Genieten kan op zoveel manieren en dat is voor iedereen weer wat anders. Uiteraard met het welzijn van het paard altijd voorop. :)

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 14:18

Laat mij dan ook maar heilig zijn hoor :)
Ik snap ts heel goed :j
Ook de manier waarop ze het vraagt en dat is helemaal zo gek nog niet eens.
Zelf ben ik iemand die het rijden niet het belangrijkste vind.
Dat zou ook wat zijn met 3 mini’s in de verzameling.
Heb toevallig wel een rij paard maar hem heb ik gekocht omdat hij het was niet om perse op te rijden.
Hij is al vaker geblesseerd geweest en alleen voor bosritten geschikt dus stalling aangepast en bij het bos weg gezet.
Daar staat hij weer een paar weken en heb al 1x gereden _O-
Paard geniet enorm in de wei met vriendjes dus ik ook.
Welk paard wil er nou niet heel de week in poep en modder rollen en vervolgens verwend worden.
Is het een dure hobby, jazeker maar ik kan het betalen en voor de rest vind ik prima en hij ook.
Hij staat heel graag gezellig bij je te niksen en houd van gezelschap.
Hij is ontzettend lief.
Zo ook mijn mini’s , 1 heb ik al 5 jaar.
Haar zoontje vorig jaar geboren is haar blijvende gezelschap en de adoptie zoon die ik moest en zou redden blijft ook zolang ik dat wil en nodig acht.
Paard en ponys blij en ik maar werken lijkt me een eerlijke verdeling ~~}>

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 16:29

Het belangrijkste niet maar het is wel belangrijk. Ik ben begonnen met paardrijden en daarna verzorgpaarden gaan doen en dus ook een andere kant gevonden en dat is het verzorgen van paarden en dingen op de grond doen. Lekker wandeling. Of gewoon poetsen of wassen. Ik kan ook echt wel genieten van de paarden als ze heerlijk in de wei staan te genieten of liggen te genieten. Maar heel eerlijk helemaal niet meer kunnen rijden kan ik me niet voorstellen. Toch ook een belangrijk onderdeel. Mocht ze nu echt met een blessure staan krijgt ze echt wel de tijd om te herstellen. Of mocht het een blijvende blessure zijn ga ik gewoon verder met een verzorg/bijrijdpaard.

Soms vragen mensen ook een verzorger die het rijden niet om nr 1 heeft en dat begrijp ik heel goed maar soms vindt ik dat ook niet zo "netjes". Het is bij sommige wat krom dat ze zelf wel rijden en dat wel belangrijk vinden maar dan wel iemand willen die dat niet belangrijk vindt. Mocht je zo iemand vinden perfect maar om dan raar op te kijken dat je niemand kan vinden en dat "iedereen" rijden zo belangrijk vindt. Tja dan moet je toch ook even naar jezelf kijken. Want zelf zou je waarschijnlijk ook geen genoegen nemen met een paard waarmee je niet zou mogen rijden als je geen eigen paard had.

LiesxAnne
Berichten: 1459
Geregistreerd: 01-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 16:43

Ik heb een dame van net 24 jaar. Sinds een jaar loopt ze niet meer goed, kunnen helaas niet vinden wat het is. Dus heb ik besloten dat ze, op een rustig stap ritje na, lekker met pensioen mag. En dan ga je wel nadenken, laat je der staan op de pensionstalling of gaat ze naar een rust huis? Omdat ik vier maanden geleden moeder ben geworden was het toch maar beter om haar na een rust huis te brengen, zo had ik ook meer tijd voor mijn kleine spruit. Na welgeteld 3 dagen heb ik haar huilend weer opgehaald. Ze hinnikte namelijk op de momenten dat ik daar weg ging en zo kende ik haar niet. Misschien had ik het de tijd moeten geven maar het deed me zoveel pijn om haar zo te zien. Dus na 3 dagen hoppa weer terug naar de oude stalling waar ik alles zelf moet doen.

Doel van dit verhaal, nee ik heb geen paard voor alleen het rijden! Ik ga elke dag naar haar toe, zorg dat ze er netjes bij staat ( mesten, poetsen, wandelen etc ) en zelfs de kleine gaat mee in haar maxi cossi. Soms ben ik er maar 20 minuten maar soms ook gewoon een uur. Ik hou van dat beestje en het geeft mij zoveel voldoening als ik weet dat ze er goed bij staat!!

0Lunerancea0

Berichten: 200
Geregistreerd: 03-05-11

Re: Het rijden echt het belangrijkst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 17:03

Toen ik nog op de manege reed (als jong meisje) wilde ik zooo graag een eigen paard om goed te kunnen leren rijden en wedstrijden te kunnen doen. Toen ik op mijn 16e een verzorgpaard daarbij kreeg, begon ik al dat bak-rijden toch saai te vinden en ging ik ook grondwerk doen. Verzorgpaardje verhuisde, enkele jaren later gestopt met manege, leren mennen en om eerlijk te zijn vind ik eens in de maand het paard van mijn zus uitstappen (en de andere manegepaarden knuffelen) meer dan prima.

Als er ooit misschien een paard komt, zal dat wel zijn met het doel om er ook op te kunnen rijden. Maar geen 7 dagen per week, er zijn zoveel andere manieren om te trainen en een band op te bouwen ...

mooney

Berichten: 7793
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 17:14

Jessix schreef:
mooney schreef:
Ik denk dat er sowieso geen bokker is die een paard heeft gekocht om er slecht voor te gaan zorgen, dus ik denk dat niemand hier gaat zeggen dat hij het welzijn/gezondheid van haar paard ondergeschikt vindt. Echter denk ik wel dat er genoeg mensen op bezoek kunnen gaan bij iemand die heel tevreden is over hun management van hun paard en toch wel schrikken. Dat is omdat iedereen andere ideeën heeft over wat het betekent om goed voor een paard te zorgen. Een beetje het idee van dit plaatje:
[ Afbeelding ]

Ik denk dus dat je in een discussie als deze nooit helemaal tot de kern gaat komen, maar het blijft inderdaad wel interessant om verschillende visies te lezen.

Nou ontmoet hier dan de bokker die haar paarden wel heeft gekocht als huisdier. :D Maar dat zeg ik niet omdat het goed is of slecht... Want je hebt gelijk, wat is goed of slecht. Dit is gewoon hoe ik er in sta en mijn reden om paarden te hebben. We zijn niet allemaal hetzelfde en dat is alleen maar mooi. Genieten kan op zoveel manieren en dat is voor iedereen weer wat anders. Uiteraard met het welzijn van het paard altijd voorop. :)

:D Ik heb mijn pony's ook als huisdier, zoals aangegeven in een eerder bericht. Dus ik snap je eerste zin niet zo goed, maar verder zijn we het volgens mij juist eens :)

Narcissa
Berichten: 3054
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 17:38

Amy schreef:
Wat een nare reactie, zelf geen paard waar je op kunt rijden ofzo?

Ik snap ts helemaal. Geen aanval maar ik zie vaak de argumentatie m'n paard is me te duur om alleen maar naar te kijken. Halen jullie dan geen lol uit de verzorging?

Mijn paard stond eerst in volpension en sinds een maandje moet ik alles zelf doen. Ik voel me nu veel hechter met haar en meer een team toen ik enkel naar stal ging, haar uit het weiland trok en er een zadel opgooide.


Een paard ís gewoon duur. Veel duurder dan een kat of hond, die je ook kunt kroelen en verzorgen. Op mijn manege waren we trouwens ook altijd welkom om de paarden te komen verwennen (wat we ook deden), kan je ook knuffelen maar het kost niks en die paarden zijn ook blij met het getroetel.

Als mijn paard geblesseerd geraakt of op pensioen gaat, zal ze sowieso blijven. Ze is mijn beste maatje en ik wil haar voor geen goud kwijt. We genieten ook van de verzorging en grondwerk, rijden echt niet dagelijks hoor. Maar een paard kopen waarbij ik voor de koop al weet dat die nooit bereden kan/mag worden, begin ik niet aan.

Wat mij erg tegenstond is de suggestie dat mensen die rijden wel belangrijk vinden dat over de rug van hun paarden doen ten koste van hun gezondheid. Ja, die types zijn er helaas, maar niet iedereen is zo. Ik durf gerust te stellen dat ik mijn paard beter verzorg dan mezelf, zij heeft bvb een mooi nieuw net aangepast zadel en ik loop in oude kleren. Haar gezondheid en welzijn staat boven mijn wens om te rijden.

Veraaaaah

Berichten: 2337
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 17:49

Ik heb mijn paard wel degelijk gekocht om op te rijden. Ze staat nu al 7 weken stil met een nog onbekende blessure. Heel vervelend maar niks aan te doen! En als het nog een aantal weken of maanden duurt heb ik “pech” en doen we voorlopig lekker wandelen, knuffelen en poetsen :j

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 19:15

Cinnepin schreef:
ik zie het om me heen, ik lees het op internet...we moeten altijd maar rijden.
Ben je te zwaar voor je paard? Naja het is toch voor je plezier he..
Heb je na je werk wat minder tijd? Ja sorry dan mest ik morgen wel uit, wilde even gaan rijden...
Is het warm buiten? Ja ik wil toch trainen voor die wedstrijd, of ik vind het zo lekker om in het zonnetje te rijden,..'
Is het paard oud? Heeft het een blessure? Zoeken we een goed huisje waar hij verder kan genieten en zo kan ik wel uren doorgaan.

Even terug naar de OP.

Wat is er trouwens mis met het laatste - past toch helemaal niet in het rijtje?

xLiez

Berichten: 1898
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: Het rijden echt het belangrijkst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 19:38

Ik heb mijn paard voor de ontspanning. Tuurlijk is rijden leuk en is hij daar ook zeker voor. Maar ik vind grondwerken, longeren, vrijheidsdressuur en poetsen net zo leuk!

Riel

Berichten: 2143
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 19:52

Op mijn twee paardjes rij ik niet. Helemaal geen behoefte aan. Ik geniet volop van de verzorging en ze hebben het heerlijk op de wei met zijn tweetjes! Ze zijn heerlijk op pensioen mogen gaan en ze zijn nog altijd stralend gezond! Contact hebben met ze = genieten voor mij!

Als ik een nieuw paard koop, koop ik wel een gezond dier waar wel gewoon op gereden kan worden. Ik wil geen paard kopen met 'medische' problemen. Die zorg en kosten hoef ik niet en zoek ik niet bewust op :-)

mika11

Berichten: 11125
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 20:16

Sodeletuut schreef:
Vraagje voor de mensen die 'Ja' hebben geantwoord op de vraag of rijden het belangrijkst is: gaat paardlief weg als hij jou dit niet meer kan bieden?



Vroeger, zeg de afgelopen 15 jaar wel, want toen bleef een paard hoogstens een paar jaar, en was nog jong als hij/zij weer verkocht werd.

Maar nu rij ik alleen nog maar recreatief, heb nog 1 merrie.
Deze merrie heb ik al 9 jaar, zij is nu 16.
Dat vind ik geen leeftijd meer om een paard te verkopen.
Zij wordt nu een dagje ouder dus ik zou nooit vertrouwen waar zij terecht zou komen.
Dus zij blijft gewoon hier de rest van haar leven, ze hoort hier ook thuis.
Zij zal ook mijn laatste paard zijn, na dit paard komt er ook geen ander meer.

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het rijden echt het belangrijkst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 20:35

Ik rijd graag op mijn bijrijdpaard als ze netjes verzorgd en schoon is :+
Rijden staat voor mij toch wel bovenaan ja. De sport die ik uitoefen is paardrijden, niet omgaan mrt paarden of iets in die richting. Ik rijd 2x per week en kan ik eens niet rijden mis ik het enorm, kan ik wel gaan maar wegens omstandigheden niet rijden haal ik met poetsen etc er toch niet dezelfde voldoening uit...