Hoe vaak naar paard, volpension?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 20:49

Mijn pony's hebben heel lang bij mijn ouders gestaan, en toen ik nog thuis woonde was het 3x per dag even om de hoek kijken :+
Toen ik op mezelf ging wonen werd het 3x per week ongeveer, omdat ik compleet vertrouwen had in mijn ouders om goed voor mijn paardjes te zorgen.
Nu heb ik mijn topper op volpension staan (wordt in principe volledig verzorgd, ik hoef ook alleen maar te komen voor de training en ik ben heel tevreden en ik heb ook echt vertrouwen in hoe ze mijn pony behandelen en verzorgen), maar ik krijg er letterlijk nachtmerries van als ik een dag niet geweest ben. Ik ga dus nu ook echt elke dag, al is het alleen maar om hem een aai te geven. Kan dus voorlopig even niet op vakantie :') _O-

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 20:53

Ik werk 40 uur heb een hond en iets wat op een sociaal leven lijkt :')
Ik heb mijn paarden 5 min van huis. Op een super de luxe eigen plekje voor mijn 2 paarden.
Ik doe alles zelf en ben er dan vaak 2 a 3x per dag.
Ja het kost veel tijd en energie. En ik moet er veel dingen voor laten.

Maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om weer volpension te gaan staan.

Ik ben gigantische controle freak. Ik laat ze met een gerust hart achter als ik zeker weet dat ze buiten staat, hooi en water hebben snachts op stal staan met hooi enz.

Ik had alleen maar stress toen ze voplension stonden. Zouden ze al buiten staan, hebben ze wel genoeg hooi en water enz enz.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 20:55

Suzanne F. schreef:
Volgens mij is dat volpension wel iets van de laatste jaren of niet? Dit hadden we vroeger helemaal niet. Je moest altijd alles zelf doen, er werd alleen gevoerd 2 x per dag.
Ook de andere stallen in de omtrek hadden geen volpension. Ik weet niet anders of je ging elke dag naar je paard toe. Als je niet ging kwam hij er niet uit. Maar toen was het ook nog heel normaal dat alles op stal stond. Alleen in de zomer stonden ze op de wei. Best veel veranderd in die jaren.

Toen ik 15 jaar terug begon, was de manege waar ik stond ook volpension. Het is ook regio-gebonden denk ik.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 20:58

Ik vind het trouwens wel een fantastische ontwikkeling voor de paardenhouderij! Lees hier vooral verhalen dat paarden lekker paard kunnen zijn en overdag veel buiten komen in volpension. Dat was vroeger echt niet zo. Superfijn! Hier in de randstad zijn er nog veel stallen waar de paarden een half tot 2 uur buiten komen, maar ook hier zie je nu dat sommige stallen daarin verbeteren *\o/*

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 20:59

Mijn moeder en ik gaan iedere dag (om en om). Ze heeft 1x per week echt ‘vrij’, maar wij vullen iedere dag haar hooinet (hooi ligt vaak al klaar en anders pakken wij het zelf) en maken haar hapje klaar (mineralen ed. Ze krijgt geen biks). Ik zou het niks vinden als er niemand ging. Desnoods zijn we er alleen om te voeren, maar ik wil dat iemand haar iig even ziet.

Graag zou ik het een en ander overnemen (zoals hele dag buiten en met zonsondergang binnen i.p.v. tot hooguit 6u buiten en anders uitmesten), maar een andere optie hebben wij niet echt helaas :(
Laatst bijgewerkt door Bralindy op 09-04-18 21:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 21:00

Ik probeer vrijwel iedere dag te gaan. Sla soms een dagje over wegens drukte. En anders is de verzorgster die ook nog gaat. <3

En ze komt elke dag buiten.
Laatst bijgewerkt door Banyu op 09-04-18 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Zuchini

Re: Hoe vaak naar paard, volpension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 21:34

Volpension, 24/7 buiten, wel elke dag in de hand om te controleren. Ik ga 3-4 keer pw afhankelijk van veel factoren. Soms 5 keer en soms heeft hij een week vrij. Niks aan te doen, schuldig voel ik me soms wel maar dat heeft totaal geen zin.

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 21:43

Hier in de winter doordeweeks volpension, in het weekend zelf stal doen en hooi klaarzetten. Van maart tot ongeveer november staan ze 24/7 buiten in kuddeverband met onbeperkt hooi. Van november tot maart gaan ze in de avond naar binnen.

Ik werk veel, heb een gezin met alle activiteiten daarnaast, maar ben er toch 6 dagen in de week te vinden. Alle dagen train ik hem. Zoals eerder gezegd is, een paard heb ik niet om naar te kijken, ben er graag mee bezig en daar gaan de nodige uren in.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 21:55

Laatste half jaar ging ik 2 a 3x in de week. Paardlief was herstellende van een blessure en heb ik door ander blessure leed heel langzaam opgebouwd. Nu ben ik aan het werken naar 3 a 4x in de week. Rij hobbymatig wedstrijd in de B klasse en ik vind vrij hebben echt belangrijk voor het paard, krijgt ze dus ook genoeg in de week.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 21:59

Mijn paarden staan inmiddels al zo'n twee jaar aan huis, maar voorheen in volpension. Ik ging gewoon 7 dagen per week.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 21:59

Hier een onbeleerde 4 jarige (onbeleerd bedoel ik nog niet ruitermak). Ga 1 a 2x per week heen. Straks ruitermak 3x per week oid. Is niet zinvol om vaker te gaan en daar heb je vol pension voor toch?
Heb wisselend werkrooster en met twee meer dam fulltime weken straks achtereen, ga ik gewoon twee weken niet, gaat hij niet dood van

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 22:02

Die van mij staan ook vol pension 24/7 buiten. Krijgt lekker haar ruwvoer onbeperkt aangezien ze in het winter niet op het gras staan.

In de zomer mag ze een halve dag op het land en dan gaat ze het zand op ivm hoefbevangenheid. In de winter ga ik 2 a 3 keer per week heen aangezien hier niks verlicht is 's avonds. In de zomer is het al gauw 5 dagen per week.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 22:13

Die van mij ook volpension. *\o/*
Hiervoor niet, 4 keer per dag naar stal. :O ( Voor school, erna, namiddag én savonds.. )

Maar nu lekker dagelijkse verzorging, zonder iets te doen <<)

Ik ga ong. 3-6 keer per week naar der toe. Rijden laat ik even achterwegen, en begin met véél ( blijkbaar ) nieuwe dingen voor der, dus wat daagjes vrij doet ons beide geen kwaad. :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 22:35

Ik heb mijn paarden wel om naar te kijken. :D
Tenminste, regelmatig wel.

Ik heb een drukke baan, een sociaal leven, hobby's en reis graag.
De paarden worden prima verzorgd en ik hoef mij daar geen zorgen over te maken.
Ik probeer 3 soms 4 keer per week te gaan.
Maar 1 of 2 keer per week komt ook voor.

De paarden hebben niet te lijden.
Ze komen buiten met elkaar en hebben hun natje en droogje.
Ik ben gek op ze, maar er is meer in het leven dan paard en bovendien moeten ze ook onderhouden worden. :P

ChanelR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 22:37

.
Laatst bijgewerkt door ChanelR op 26-11-23 02:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 22:43

Ik ga meestal 3-4 keer per week, maar soms heb ik het druk, ben ik moe of heb ik gewoonweg geen zin, dus dan ga ik minder. Hij staat volpension, komt overdag buiten met vriendjes, dus komt niks te kort. Ik vind het fijn dat ik niet elke dag hoef te gaan, het blijft uiteindelijk wel mijn hobby en als ik na een vermoeiende dag mezelf naar stal moet slepen, nehh daar worden we allebei niet blij van. Als ik wedstrijden zou rijden, zou ik misschien meer gaan, omdat je dan ergens naartoe traint, maar nu is het wel prima zo :)

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 22:49

Ik ga elke dag (of ik moet echt ziek zwak of misselijk zijn). Ze staat momenteel met een blessure dus kom er nu 2x per dag om te wandelen.

Paard wordt zeer goed verzorgd, maar ben gewoon te graag op stal :D

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 22:54

Ergens tussen de 2 en 6 keer per week, ligt eraan hoe druk mijn week is.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 23:07

Ook ik werk onregelmatig en staan mijn paarden volpension.Ik ga iedere dag soms 2x per dag.In de weekenden heb ik 12 uurs diensten, als ik dan uit de nacht kom lig ik om 06.15 uur in bed en gaat de wekker weer om 10.00 uur anders red ik het niet.Geen haar op mijn hoofd dat ik dan niet ga.Ook al staan ze op een super stal.Ik heb geen paarden voor een ander, zijn voor mij mijn kinderen.

_Lina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 23:20

Ik heb 2 Tinkers maar ze staan beide op een andere stal om bepaalde redenen. Om de ene stal ga ik om de dag, want daar wordt alles tip top gedaan. Bij mijn andere Tinker ga ik elke dag omdat daar naar mijn mening de stallen niet gedaan worden zoals ik het zelf graag heb. Daarom dat ik die zelf ook nog altijd even doe. Los daarvan staat mijn Tinker daar ook nog met een veulen en vind het moeilijker om hun dan een dag niet te zien. Wil altijd even checken of alles oke is.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 00:46

Elke dag. Ik mest zelf.
Ik wil graag weten wat erin gaat en wat eruit komt om controle te houden over de gezondheid van mn paard.
Elke dag ben ik bij hem om te mesten, voeren en af en toe trainen. Ik ben graag bij hem. En die van mij mag helaas maar 2 uur naar buiten dus nu het langer licht is, doe ik hem vaak met zn maat nog een tijd buiten zetten. Het is 'volpension' maar je mag eigenlijk alles zelf doen.
Tandarts, hoefsmid, dierenarts.. Ik kies ervoor om hem savonds bij te voeren met hooi omdat ik vind dat ie te weinig krijgt. En hierover is bijna niks te bespreken. Ik ben al een tijdje zoet met zoeken naa riets wat beter bij ons past.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 00:48

Suzanne F. schreef:
Volgens mij is dat volpension wel iets van de laatste jaren of niet? Dit hadden we vroeger helemaal niet. Je moest altijd alles zelf doen, er werd alleen gevoerd 2 x per dag.
Ook de andere stallen in de omtrek hadden geen volpension. Ik weet niet anders of je ging elke dag naar je paard toe. Als je niet ging kwam hij er niet uit. Maar toen was het ook nog heel normaal dat alles op stal stond. Alleen in de zomer stonden ze op de wei. Best veel veranderd in die jaren.

Mwah...laatste tijd. 40 jaar geleden had ik al een pony volpension staan...

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 01:49

Dat mijn haf nog leefde ook elke dag en als ik echt niet kon zorgde ik er voor dat iemand haar deed. Ik ben (was) de eigenaar dus mijn verantwoording dat er elke dag naar dr gekeken werd door mijzelf. Mesten/voeren alles werd gedaan maar is bij mij altijd gezegd als je aan beesten begint zorg je daar elke dag voor ongeacht hoe druk je dag was of hoe moe je ook bent. Dat ik nog thuis woonde hoefde ik ook echt geen dag over te slaan van mijn ouders want dan stond ze snel op marktplaats.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 08:51

Paar jaar geleden bewust voor volpension gekozen. Ik heb mijn pony's al 20 jaar en heb gewoon niet meer de behoefte om dagelijks met ze bezig te zijn (en hun niet dagelijks behoefte aan mij) Ik ben veel van huis en vind het heerlijk dat ik dan geen omkijken heb naar ze. Sommige weken ga ik drie of vier keer heen maar soms ook maar 1 of 2 keer. In de winter soms iets vaker ivm controle dekens. Dan staan ze s nachts ook op stal en kan ik ze makkelijker even benaderen. Als ze in het land staan dan zijn ze druk met hun kudde en hebben ze geen behoefte aan mij.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 11:03

Ik verbaas me er best over hoeveel paarden-eigenaren maar een enkele of paar keer per week naar hun paard gaan omdat ze het niet vaker halen.
Mijne staat ook in volpension, hij wordt prima verzorgd, maar toch ga ik iedere dag. (ook al rij ik hem nog maar een keer of 2-3 per week, omdat hij nog jong is) Toch wil ik mijn paard iedere dag effe zien, ik ken hem als geen ander en weet meteen als er wat scheelt.
(ik werk ook fulltime, heb een huishouden en gezin, ga wanneer mijn kleine slaapt, ben dus altijd pas rond 20.30 op stal- tot een uur of 10)
Dat je het niet haalt om vaker dan 2-3 keer per week bij je paard langs te gaan, kan ik moeilijk begrijpen. (begrijp me niet verkeerd, dit is geen verwijt, het is ieders goed recht, maar ik denk dat je dan andere prioriteiten hebt, want het zou toch wel haalbaar moeten zijn om snel even langs te gaan)
Iemand verwoordde het heel eerlijk, het was niet haar lifestyle, ze zou in principe wel dagelijks langs kunnen gaan denk ik, maar vind dat niet noodzakelijk, prima toch.
Ik wil dus niemand hier veroordelen, ieder moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. (ik wilde enkel mijn verbazing uiten)