Ontwikkeling inzake Neve

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 13:43

Ik wist niet dat Neve problemen had en heb daarom je laatste topics over haar even opgezocht. Hoe zit het met de diagnose van de laatste onderzoeken in de kliniek? Uit haar bloed bleek toch dat ze toch spierbevangen was?

Ik moet zeggen dat ik helemaal niets heb met personen als Albert van Es. Ik ben dus ook zeer sceptisch over dit soort 'diagnoses'. Heeft hij iets gezegd over dat zomer/winter-verhaal?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 15:21

Ja. Albert van Es verklaart [naam verwijderd]'s speribevangenheid aldus:

Doordat het zadel niet goed ligt, heeft het paard een onmogelijkheid in de wegeging die ten koste gaan van de spieren, die verzuren op plaatsen meer dan op andere plaatsen. Daardoor heeft het paard moeite om eiwitten die daar weer bijkomen dmv voer erbij af te breken. Gevolg: ophoping van eiwitten en melkzuur.
In de zomer schijnen de eiwitten lichter verteerbaar te zijn dan die van brokjes.

Oke, daar rammelt het verhaal wel wat. Tis ook omdat het paard toch niet als rijpaard geschikt te krijgen is, dat het de moeite niet meer loont achter de verzuring tijdens arbeid aan te gaan.
[naam verwijderd] heeft geen spierpijn als ze niet gereden wordt. [naam verwijderd] heeft wel spierpijn als ze een paar dagen weer onder het zadel loopt. [naam verwijderd] haar spierpijn is na 2 dagen altijd weer over. Dit is geheel in tegenstelling met het beeld van reguliere dierenartsen over 'hun' type spierbevangenheid. Reguliere DA vinden het idd zeer merkwaardig als [naam verwijderd] weer zo vlot hersteld van behoorlijke verzuring, ze hebben daar geen verklaring voor.

Wat Albert van Es zegt, dat de verzuring samen hangt met de ligging van een zadel op [naam verwijderd]'s rug, verklaart wel hoe ze zonder werk onder het zadel wel gewoon lekker los beweegt zonder spierpijn. En de man garandeert dus werkelijk een gezond veulen, daar is hij heilig van overtuigt.

Waarom ik zelf geen veulen wil fokken: wat moet ik met nog een veulen? Ik moet er de merrie nog minstens 1,5 jaar voor aanhouden, ik heb een te kleine box voor haar bevalling, dus dan moet ik verbouwen op stal. [naam verwijderd] heeft zuiver springbloed, ik zou er beter een springhengst bij kunnen zoeken, en ik spring zelf helemaal niet, dus wat wil ik met zo'n veulen/paard? Het dekgeld is een behoorlijke investering, ik zit financieel ook niet zo toppie tegenwoordig.

Om [naam verwijderd] als geloofwaardig goed fokkende merrie te verkopen zal ik toch wel minstens 2 veulens moeten laten zien. Waar ga ik dat spul laten? En eigenlijk; ik ben geen grote fokker, hoe komen de grote stoeterijen nu net bij mij op het summiere erf kijken naar de unieke kwaliteit? Ik zie dus zelf geen afzet op die manier.
ER zal wellicht iemand zijn die Albert van Es wel durft te geloven en tegelijkertijd ook de mogelijkheden heeft om zo'n veulen te fokken. dat geef ik eigenlijk meer kans, zulke mensen hebben altijd wel 'aanhang'.

Ik heb paarden op om te rijden, en slechts 2 boxen achter huis (bewuste keuze). Ik zou haar best kunnen houden hoor, dan staat [naam verwijderd] op stal zonder ooit weer wat te hoeven doen. Maar wie doe ik daar een plezier mee? Mezelf niet.....

smout

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 15:28

he dees, moeilijke situatie, maar ik heb jouw leren kennen als een nuchter mens met hart voor haar dieren. Heb niet het hele topic gevolgd, ik denk dat je de goede beslissing voor haar en jezelf zult nemen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 15:40

Dees"]
Wat Albert van Es zegt, dat de verzuring samen hangt met de ligging van een zadel op Neve's rug, verklaart wel hoe ze zonder werk onder het zadel wel gewoon lekker los beweegt zonder spierpijn. En de man garandeert dus werkelijk een gezond veulen, daar is hij heilig van overtuigt.
[/quote]

Ik heb wat meer topics van je doorgespit over Neve (ben gewoon nieuwsgierig hoor, niet om te zeiken) en daarin schrijf je dat ze wel degelijk last heeft van haar schouder wanneer je haar aan het halster longeert. Of denk je dat die twee dingen los van elkaar staan?

[quote="Dees"]
Waarom ik zelf geen veulen wil fokken: wat moet ik met nog een veulen? Ik moet er de merrie nog minstens 1,5 jaar voor aanhouden, ik heb een te kleine box voor haar bevalling, dus dan moet ik verbouwen op stal. Neve heeft zuiver springbloed, ik zou er beter een springhengst bij kunnen zoeken, en ik spring zelf helemaal niet, dus wat wil ik met zo'n veulen/paard? Het dekgeld is een behoorlijke investering, ik zit financieel ook niet zo toppie tegenwoordig.
[/quote]
Hier kan ik alleen maar 'blij' om zijn, dat je geen veulen wilt fokken. Ik denk dat wanneer je alsnog merrie én veulen weg kan brengen, het een nog grotere klap is, emotioneel en (ook niet onbelangrijk) financieel.

[quote="Dees schreef:
Ik heb paarden op om te rijden, en slechts 2 boxen achter huis (bewuste keuze). Ik zou haar best kunnen houden hoor, dan staat NEve op stal zonder ooit weer wat te hoeven doen. Maar wie doe ik daar een plezier mee? Mezelf niet.....

En haar vast ook niet. Ik denk dat je een goede beslissing neemt om haar niet te houden. Alleen verkopen als fokmerrie vind ik persoonlijk wat link. Grote kans dat een ogenschijnlijk gezond paard toch weer in de handel terecht komt, zeker omdat zij in de zomer nergens last van schijnt te hebben. Ik zou toch kiezen voor de slacht, maar goed.. Ik heb makkelijk praten.

Veel wijsheid!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-04 15:55

Ik kan me niet meer herinneren of toen ze van het najaar last van haar schouder had tijdens het longeren aan het halster, ik ze niet daags ervoor nog gereden had. ER is al zo vaak stijfheid opgetreden, ik begin het hoe en waarom door de war te halen.

Ik stel ze beschikbaar voor een derde die wil fokken omdat Albert van Es zo stellig was in zijn overtuiging dat ze daar wel gewoon gezond voor is. Als hij daarin niet zo krachtig van mening was, ging ze idd zo naar de slacht.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 16:20

Hij heeft nogal wat uitspraken gedaan zeg , poeh ! Lachen

Hoe die uitspraken tot stand zijn gekomen is nogal moeilijk te vertrouwen , het lijkt zo uit de lucht gegrepen.

Maar logisch klinkt het wel hoor , ik denk ook zeker dat er best een gezond veulen uit kan komen , als het idd het geval is dat haar "misvorming" gewoonweg een gevolg is van factoren van buitenaf dan is dat idd niet terug te vinden in de genen die ze doorgeeft.

En als het idd vergelijkbaar is met dwerg-mensen ,
die krijgen volgens mij toch echt ook gewoon heel mormale kinderen..

Dus als je even wat spit naar meer info omtrent wat er precies mis is gegaan bij Neve haar vorming en het fokken met zulke paarden , of haar lijfje een dracht goed kan hebben en dat soort dingen , dan lijkt me dat de zorg dat je een "misvormd" veulen krijgt al grotendeels weg wordt genomen.

Blijft de vraag hoe hij erbij komt dat het veulen een echte topper wordt ,
dat is nogal wat om dat zomaar te zeggen ! Scheve mond

Ik zou het ook idd in zijn handen leggen om een redding voor haar te vinden aangezien hij eigenlijk de enige is die er nog volop rooskleurig brood in ziet.

Als je het fokken zou wagen dan zou je met het uitgangspunt moeten doen dat je gewoon graag een simpel en gezond veulen van haar wilt.

Daar vanuit gaan , en niet van die topper....

Aangezien je blijkbaar niet echt de mogelijkheden en behoefte hebt aan een gewoon leuk veulen , dan zou ik idd ook niet zelf aan beginnen.

Leg haar lot maar deels bij Van Es neer , en zoek deels zelf goed naar een fijn plekje voor haar.

Om een paard dat onbereden gewoon gezond is af te laten maken dat zou me te ver gaan eigenlijk.

Ik kan echt wel begrijpen dat de dood een mooi opgeruimde oplossing zou zijn , jij bent van de kosten van het onderhoud van de rest van haar leven af , en het is gegarandeerd dat zij nooit meer via-via in de handel terechtkomt en een rot-leven met steeds weer spierbevangenheid , pijn en teleurstelling tegemoet gaat. Dat is ook belangrijk....

Maar toch zou ik het zelf eigenlijk onacceptabel vinden om mijn paard dat nog prima kan grasmaaien en dan ook nog voor de kar zou kunnen ,
vroegtijdig de dood in te sturen. Daarvoor heeft ze dan toch nog te veel mogelijkheden voor een prima leventje

Zal kopzorgen kosten om haar daadwerkelijk goed te plaatsen met de "garantie" dat ze niet alsnog in het handels-circuit terechtkomt ,
maar die verantwoordelijkheid zou ik vinden dat ik die moest nemen , daar ik die op me nam bij de aankoop van het paardje Lachen

Ik hoop voor Neve dat ze nog de mogelijkheid krijgt voor een fijn leventje met iemand die plezier van haar heeft zonder haar te rijden .

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 17:18

Er wordt welliswaar vooral over wel/niet fokken gesproken, maar waarom overweeg je het mennen niet? Er is tenslotte gezegd dat ze dat wel zou kunnen. Ok, nu zeg je dat 't niets voor jou is, maar proberen kan toch geen kwaad? Danwel met Neve, danwel eerst met een ander paard. Gewoon om te kijken hoe het bevalt.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 21:18

wat fijn zo`n bericht zeg..alleen jammer dat ze niet meer te berijden valt..
weet je nu al wat je met haar gaat doen??

(als het al hier in dit topic staat spijt met me dat ik het nog een keer vraag, maar lees niet altijd de hele topics Haha!)

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 22:16

Andere zijstraat: hoe zit het dan bij rijden zonder zadel of boomloos/aangepast zadel? Of is het puur het gewicht dat er dan op zit? Een paard hier op stal heeft ook een korte rug en daarvoor is het zadel speciaal aangepast door van triest uit meppel.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-04 22:34

cornelie schreef:
Andere zijstraat: hoe zit het dan bij rijden zonder zadel of boomloos/aangepast zadel? Of is het puur het gewicht dat er dan op zit? Een paard hier op stal heeft ook een korte rug en daarvoor is het zadel speciaal aangepast door van triest uit meppel.

Zat ik ook al aan te denken Haha!
Niet dat Dees nu met zo,n zadel(boomloos) moet gaan rijden maar wellicht zitten er in de recreanten sector mensen die dat wel willen?

Het blijft een moeilijke kwestie,en ik weet dat Albert van Es heel stellig over kan komen.Maar hij zegt net zo lief dat je Niet met een merrie moet gaan fokken.

Veel wijsheid en sterkte met je beslissing toegewenst!

deWit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 12:22

Ik wil even reageren op het onderwerp spierbevangenheid van je paard Neve. Doordat je paard veel last heeft van spierbevangenheid zou hij niet meer geschikt zijn om te rijden.

Zelf heb ik een paard die veel last heeft van spierbevangenheid oftewel tying-up. Tying-up is een stofwisselingsprobleem. Heel goed te bestrijden met goed management in rijden, verzorging en voeding. Vooral dat laatste is belangrijk. De theorie van eiwit en melkzuur is achtehaald. Helaas is dit bij veel DA-en onbekend. Recent onderzoek in Amerika heeft uitgewezen dat Koolhydraten de boosdoeners zijn.

De materie is vrij ingewikkeld en niet zo 1,2,3 uit te leggen. Aangezien ik je topics niet hebt gevolgd weet ik dus niet hoever je op de hoogte bent vanhet fenomeen Tying-up.

Tying-up is (in veel gevallen)geen reden om je paard aan de kant te zetten. Mijn paard (sport) is daarvan het levende bewijs.
Wil je meer info dan hoor ik het wel.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 12:36

het verhaal is waar dat kan ik je vertellen!!!

ik ben ook voor mijzelf al jaren in behandeling bij albert en ook met onze pony is hij fantastisch OK dan!

hij is heel duidelijk in zijn uitspraken maar uiteindelijk heb je daar meer aan dan iemand die er omheen draait

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 16:09

Jemig Dees, wát een verhaal!

Wat ik me afvraag: waarom is zo'n vergroeiing dan nooit opgemerkt door een reguliere DA? (of is het gewoon eiegnlijk niet aan de buitenkant af te zien/niet vast te stellen?)

En: mennen kon wel toch? Zou er niet iemand zijn die haar als menpaard gebruiken kan? Die optie ben ik hier nog niet tegengekomen!

In elk geval heel veel sterkte!

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:53

Dees, wat een rottige beslissingen om te moeten nemen. Maar, net als Rieja, mis ik in dit verhaal het hele mengebeuren. Ondanks dat je zelf de spullen en kennis er niet voor hebt, is door een vakkundig menner al vrij snel te beoordelen of een paard daar geschikt voor is.
Is er niet iemand in de omgeving die je daar mee kan helpen (en anders bij de menvereniging)? Dan hoeft het voornamelijk wat tijd te kosten, en je geeft Neve een breder perspectief mee dan alleen de onzekere fokkerij. Tegelijktijd geef je jezelf ook nog wat ruimte om verder te zoeken naar een fokker die haar zou willen hebben.
Maar, wat je ook beslist, in ieder geval sterkte Ach gut

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 13:17

Dees schreef:
Ik heb een stal vrij voor d'r, ik heb een stukje land waar anders niets op loopt, ik heb een plekje in mijn hart voor d'r....

Waarom zou ik niet een veulentje van haar willen. Misschien heeft Albert van Es gelijk Haha!

Ik ga ook nooit zo prat op "dit soort" mensen (niet negatief bedoeld) maar ikzelf geloof er gewoon niet zo in.
Maar wat je hierboven zegt, is helemaal waar, proberen !!!
succes ermee

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 21:47

Jeetje, jij staat voor een moeilijke keuze!
Ik snap niet hoe die man het verzint dat het merendeel van de vererving van een eventueel veulen naar de kant van de vader zal gaan, dat kan je nooit weten. Laat je merrie 10x dekken door dezelfde hengst en bekijk de verschillen...
Ik zou haar niet zomaar aan iemand verkopen, in de paardenhandel lopen helaas veel foute mensen rond...
Veel sterkte met je keuze...