Paspoort inleveren bij de pensionstalling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:30

Pipodipo schreef:
Maar als je als controleur bij een afgelegen weilandje komt, hoe weet je dan wie de houder van de paarden is?

Hier op Bokt was iemand die de politie kreeg ivm water bij vorst.
De politie wist het nummer van de wei eigenaar (is bekend bij de gemeente) en deze gaf het nummer van de huurder.

Ook bv bij verwaarlozing weet de politie/NVWA redelijk snel de eigenaar/huurder van het land te achterhalen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:37

Brainless schreef:
Pipodipo schreef:
Maar als je als controleur bij een afgelegen weilandje komt, hoe weet je dan wie de houder van de paarden is?

Hier op Bokt was iemand die de politie kreeg ivm water bij vorst.
De politie wist het nummer van de wei eigenaar (is bekend bij de gemeente) en deze gaf het nummer van de huurder.

Ook bv bij verwaarlozing weet de politie/NVWA redelijk snel de eigenaar/huurder van het land te achterhalen.

Toch grappig, want daar is de kans toch groter dat er ongeregistreerde, ongechipte paarden lopen en de huurder van het land hoeft helemaal niet de houder te zijn van die paarden. Op pensionstallen hebben alle paarden wel een paspoort, maar is voor de NVWA veel makkelijker om te controleren, warmer ook en droger en vaak met kopje koffie erbij.

Anouk1605

Re: Paspoort inleveren bij de pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:39

Bij ons op stal is het super geregeld wbt paspoorten. We hebben allemaal een klein kluisje waar dat in ligt. Staleigenaar heeft er een loper van voor geval van. Maar je kunt er zelf ook ten alle tijden bij :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 13:53

Pipodipo schreef:
Toch grappig, want daar is de kans toch groter dat er ongeregistreerde, ongechipte paarden lopen en de huurder van het land hoeft helemaal niet de houder te zijn van die paarden. Op pensionstallen hebben alle paarden wel een paspoort, maar is voor de NVWA veel makkelijker om te controleren, warmer ook en droger en vaak met kopje koffie erbij.

Als jij de paarden op mijn land heb staan (bij mij thuis) dan ben ik houder van je paard.
Ook al verzorg jij hem zelf.

https://www.nieuweoogst.nu/nieuws/2016/ ... enpaspoort

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 10:34

Brainless schreef:
Pipodipo schreef:

Als jij de paarden op mijn land heb staan (bij mij thuis) dan ben ik houder van je paard.
Ook al verzorg jij hem zelf.

https://www.nieuweoogst.nu/nieuws/2016/ ... enpaspoort

Dat snap ik. Maar jij bent geen huurder van andermans land in dat geval. Want iemand die de boel huurt, maar er nooit komt en de paarden niet verzorgt, is geen houder. Hoe dan ook, een land waar geen stal of huis bij is, is lastig controleren als er niet iemand aanwezig is op het moment dat de controleur komt. Ze kunnen moeilijk de boetebrief op het hek prikken.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 10:53

Het is volgens mij pas bij vijf paarden dat dat niet hoeft. Ik stond hiervoor op twee andere stallingen met tussen de 2 en 5 paarden. Daar kon ik dus het paspoort in eigen beheer houden; vanaf vijf paarden is het bedrijfsmatig en daaronder hobbymatig. Daar ligt de grens :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 11:13

Lizzyy schreef:
Het is volgens mij pas bij vijf paarden dat dat niet hoeft. Ik stond hiervoor op twee andere stallingen met tussen de 2 en 5 paarden. Daar kon ik dus het paspoort in eigen beheer houden; vanaf vijf paarden is het bedrijfsmatig en daaronder hobbymatig. Daar ligt de grens :)

Dat staat helemaal los van elkaar.
Iedereen (ook hobbyboeren) moeten het paspoort bij het paard hebben.
Er wordt nergens een uitzondering voor gemaakt.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 11:15

Ik heb mijn paspoort ook thuis gewoon.
Lijkt me sterk dat de politie langs het land rijdt en dan denkt : goh, laten we eens even controleren of de paspoorten van die ponys wel hier liggen :)