Wat super leuk! Gefeliciteed! Kocht mijn eerste paard toen hij net 16 was, word dit jaar 18 en hij is fitter en energieker dan de meeste jonkies bij ons op stal. Ben van mening dat leeftijd niet alles hoeft te zeggen, gaat om het paard zelf.
Wat leuk, Gefeliciteerd! Inderdaad snel foto's plaatsen.
En als advocaat van de duivel; als het niet zo loopt als gehoopt, weet je nooit of dat alleen aan de leeftijd ligt. Dan heb je in ieder geval dit paardje een leuke tijd gegeven en zelf veel geleerd. Wij hebben ook weleens een miskoop gedaan bij veel jongere paarden. Als jij goed bent voor dit paardje, worden jullie er beiden niet slechter van.
gillian
Geplaatst: 08-03-18 09:19
Wat leuk! Gefeliciteerd en veel geluk samen
Denise12345
Geplaatst: 08-03-18 09:41
Als het goed voelt lekker doen!
Ik heb nu zelf ook een andalusier ruin van 19... en ik zal zeggen...hij heeft het nog nooit zo goed gedaan als nu... ik ben 1x 1300 euro kwijt geweest aan een dierenartsrekening maar dat kwam omdat hij droes had. Kan bij paarden van 5 ook gebeuren.
Ik heb elke dag veel plezier van mijn paard en hij is nooit stijf, altijd zin om te werken, onwijs soepel en zelfs zo goed dat we weer gaan beginnen met wedstrijden rijden.
Leeftijd is heel afgezaagd maar een getal. Er zijn er genoeg die op die leeftijd al oud zijn. Die kun je in 3 groepen indelen denk ik: 1. gewoon oud en versleten, levende wezens verschillen onderling nu eenmaal 2. door slechte houderij/rijderij vroegtijdig oud geworden 3. alvast met pensioen gedaan omdat wij denken dat ze oud zijn (dat vind ik een heel reële gedachte en ik heb gemerkt dat je daar makkelijk in kunt vervallen, ieder zuchtje interpreteren als ouderdom en daar steeds meer naar gaan handelen)
Maar dan is er zoals je hier leest ook een groep paarden die gewoon door lopen en 'jong' blijven. Ik heb zo'n grapjas van 22 die het vertikt om oud te worden. Ook al staat er een opvolger klaar. Die heeft nog helemaal niets ingeleverd en verbeterd eigenlijk nog steeds. Het is zelfs zo erg dat ik hem weer mee wil gaan nemen op wedstrijd terwijl ik vorig jaar nog dacht ons laatste seizoen te rijden (alleen op basis van het getal, niet op basis van zijn gesteldheid + tijdgebrek bij mij). En dan loopt hij niet in de B te sloffen maar Z2 (en SGW)
Foto's zouden mij niet zo veel zeggen op deze leeftijd. Ik zou alleen het klinische beeld willen weten. En dan vooral over de langere termijn. Kunnen ze aantonen dat dit paard altijd gelopen heeft?
pol013, ik denk ook dat ze reageren op ons ritme. Mijn NF ( nu 20 ) was jaren terug geblesseerd en reed ik niet, dus liet hem lekker lopen. Normaal poetste ik hem, deed beenbeschermers om, pad, zadel, hoofdstel. Hij is echt de makkelijkste en ik stapte toen wel op het harde met hem. Maar hij werd echt een beetje klierig. Toen pakte ik hem toch maar als eerste om te wandelen en wat extra aandacht te geven. Heel langzaam is het wel gaan wennen dat hij veel minder doet.
Mn merrie van 25 was laatst zo veel aan het rennen, dat ik haar even aan de longe had gepakt. Maar ze bleef van die buien hebben. We hadden even weinig gereden, dus mijn man heeft haar even lekker gepoetst en heel rustig wat gereden. Daarna was ze weer heel zacht en tevreden.
Mn andere ruin( 19 nu ) heeft wedstrijden gelopen en was daarna met pre pensioen en veel geknuffeld. Die komt echt zijn aandacht halen en wil ook een werkje doen. Net als onze shet ( 20 ). Die slooft zich enorm uit als hij een werkje mag doen en altijd oortjes erop.
Ik heb zelf echt mijn vaste gewoontes en ze weten het precies. Sowieso weten ze alles. Laatst kwam de veearts en waren ze allemaal opeens weg. Waar ze normaal zich overal mee bemoeien.
Juist die ouderen die hebben al zoveel meegekregen in het leven.
Gefeliciteerd met je eigen paardje! Ik heb zelf ook een ouder paard gekocht als eerste eigen paard. Mijn draver is 18 jaar maar hij denkt dat hij nog steeds 5 jaar is. En van oudere paarden kun je ook lang genieten.