Welke prijsklasse

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 17:51

Dus voor een paard dat een B-proefje kan lopen en zijn voeten over een laag sprongetje kan tillen moet je aan een prijsklasse vanaf 10.000 euro denken? Jeetje, ik moet dringend simpele huis, tuin en keukenpaarden gaan fokken.
Ok, misschien dat het kleurtje de prijs wel wat omhoog kan halen, maar ik vind het best wel gek dat sommigen hier zeggen dat TS een lange eisenlijst heeft. Voor mij is dit de absolute basis in een paard: stap, draf en galop kunnen, voltes kunnen draaien, 80 cm kunnen springen zonder benen te breken en op buitenrit gaan zonder te moeten vrezen voor lijf en leden. Dat is de definitie van een fijn recreatiepaard en dat moet echt wel onder 10.000 euro te vinden zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 17:51

Cayenne schreef:
En wat is een bijzonder kleurtje? Tegenwoordig zie je steeds meer valken en palomino's dat ik een schimmel of mooie donkerbruine eigenlijk een stuk meer bijzonder vind :')

Ik heb nu valk, pearl/creme, creme/dun en zwart/bont en ik neem er absoluut geen meer bij... Maar mocht ik ooit van gedachte veranderen dan komt er een vos met een bles en witte benen. :D

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 17:53

Dees schreef:
Er zijn maar weinig pony's in de E-maat die 15K gaan opleveren.
Dan kunnen ze nog zo mooi zijn en nog zo Z1-lopen, er is bar weinig vraag naar die dieren.
Was een heel ander verhaal als het een D-pony zou zijn geweest.

Ik kreeg mijn E poown die ZZZ liep aan de straatstenen niet kwijt.Heb er 1 kijker voor gehad.
Ik vind de prijzen die hier genoemd worden wel erg hoog.
Een gewone beweger die braaf is en net B klaar heb je echt al voor veel minder.
Een hele knappe of goede beweger en dan ook nog een ander kleurtje zal best wat meer kosten.
Vraagprijzen zijn er altijd maar of ze er voor weg gaan valt nog te bezien.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:02

Gini schreef:
Dus voor een paard dat een B-proefje kan lopen en zijn voeten over een laag sprongetje kan tillen moet je aan een prijsklasse vanaf 10.000 euro denken? Jeetje, ik moet dringend simpele huis, tuin en keukenpaarden gaan fokken.
Ok, misschien dat het kleurtje de prijs wel wat omhoog kan halen, maar ik vind het best wel gek dat sommigen hier zeggen dat TS een lange eisenlijst heeft. Voor mij is dit de absolute basis in een paard: stap, draf en galop kunnen, voltes kunnen draaien, 80 cm kunnen springen zonder benen te breken en op buitenrit gaan zonder te moeten vrezen voor lijf en leden. Dat is de definitie van een fijn recreatiepaard en dat moet echt wel onder 10.000 euro te vinden zijn.

Dat zou je denken.. Maar toch zijn zulke paarden best lastig te vinden vind ik. Gezond, onder de 15 en kunnen wat jij beschrijft. Ik denk als je zulke paarden gaat fokken je inderdaad echt je paarden wel snel kwijt bent. Onder de 10.000 moet wel lukken, maar dat is ook best veel geld al vind ik.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:03

Wooow wat een prijzen := Blij dat ik niet voor een smal paard ben gegaan dan haha.
Ik heb braaf beleerd, 1m80, speciaal ras en speciale kleur, inclusief import uit Schotland, perfect voor onzekere ruiter en was nog minder dan 5000€ kwijt.
Wel interessant om te volgen dit, hoe de prijzen liggen bij andere rassen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:16

haffiefreak schreef:
Cayenne schreef:
En wat is een bijzonder kleurtje? Tegenwoordig zie je steeds meer valken en palomino's dat ik een schimmel of mooie donkerbruine eigenlijk een stuk meer bijzonder vind :')

Cremmelo, roan, perlinno vindt ik ook apart.

Voor zulke aparte kleuren kom je wel bij de aparte rassen terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:31

Gini schreef:

Ik denk dat het een heel goed idee is om eenvoudige huis, tuin en keukenpaarden te gaan fokken. Want dat gebeurt veel te weinig. Een allround paard met een redelijke stokmaat, een fijn, koel karakter, correcte bouw en vrij van gebreken kan je echt met een lantaarntje zoeken tegenwoordig. En de prijzen daarvoor zijn ook niet meer als 5 jaar terug. Ik geloof heus wel dat TS iets onder de 10.000 kan vinden, maar als ze dat speciale kleurtje wil dan is er echt niet zoveel keuze op de markt.

Bedenk ook: wie zo'n fijn paard heeft, wil het vaak niet meer kwijt. :D

MVasbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 18:33

Wow, de prijzen dan mensen hier noemen. Zou denken dat alle Nederlanders geld schijt. Ik heb mijn z1 paard 2 jaar geleden gekocht voor 5k. Harstikke braaf en voor onzekere mensen.

De paarden zijn er wel, je moet gewoon goed kijken. Op sporthorses staan er heel veel tussen 5-10k. Van 10-20k wil ik wel een paard die best goed kan lopen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:21

haffiefreak schreef:
fjordnina schreef:
Kijkend naar je naam en je profiel schat ik in dat ee koudbloedje geen no-go voor je is? In dat geval kun je voor wat schappelijkere prijzen shoppen. Een tinker zou je met al je wensen incl. kleurtje bijv. wel rond de € 5000,- kunnen vinden. Een fjord heb je ook in bijzondere kleurtjes en zitten dan rond de 3000,-

Het kleurtje is ook niet het belangrijkste.
Een leuke bonte of grote haflinger/fjord/tinker is ook goed

Als een haflinger/fjord/tinker ook mag, dan is je budget van 8.000 echt wel voldoende om wat leuks/passends te vinden.

Rizette

Re: Welke prijsklasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:41

Ik denk 3000 ook wel maar de beginpost deed vermoeden dat het een paard zou moeten zijn maar als een pony ook mag, zoals een Haflinger, dan red je het wel met een kleiner bedrag.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 19:57

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:25

Bloodymary schreef:
Rubio schreef:
Wat een prijzen worden hier genoemd :=
Mijn paard (niet te koop ;)) voldoet aan het lijstje van TS, inclusief het bijzondere kleurtje, en toen wij hem kochten was de vraagprijs €3200,-.
Nu is dat al bijna 8 jaar geleden, maar ik kan mij haast niet voorstellen dat voor zo'n paard de prijs in 8 jaar tijd bijna 3x zo hoog is geworden.

Nou, daar schrik ik ook van! Ik heb een KWPN-er die aan het lijstje voldoet op de kleur na (al is hij wel heel mooi bruin met witte sokjes en bles) en die heb ik vier jaar geleden gekocht voor € 3.250. Toen was hij 6.

Dat was in de crisis...nu echt anders hoor!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:30

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:40

Als je een paard zoekt met een duidelijke maximum capaciteit hoef je niet zo hoog uit te komen.
Ik ken wel een aantal paarden die afgezien van de kleur zouden voldoen. Echter zijn deze dieren ook gewoon niet geschikt voor Dressuur M of hoger en springen is max B. Echte recreatieharken zonder enkele elasticiteit maar oerbraaf.
Die gaan niet over de 5000 heen hoor.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 20:46

Ik zie verschillende PRE's voorbij komen op MP met aparte kleur onder de 8000,- je wordt doodgegooid met dat ras tegenwoordig. Als je er geen belangrijk papier bij wil kun je ze ook wel vinden tussen de €4000 en €5000,- je moet er alleen net even tegenaan lopen en ze zijn ook wel snel weg.

Wel zijn de prijzen ten opzichte van vorig jaar enorm gestegen. Het verbaast mij af en toe wat er voor prijzen worden gevraagd, kom pony's van 25 jaar tegen voor €2000,-!!!!!! _-:( 8)7 8)7 8)7

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 20:53

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 21:58

Gini schreef:

Nee, want ze heeft later haar eisen aangepast. Haar eerdere eisen waren anders dan wat er nu staat. Zo krijg je een discussie die gebaseerd is op andete feiten waardoor dit hele topic nutteloos wordt.
Buiten dat, het budget wat ze heeft en voor wat zij zoekt is realistisch.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 00:59

Zo erg is het niet aangepast

xhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 01:13

Als je op zoek bent naar leuke haflingers kan ik je zeker aanraden om contact op te nemen met de haflingerstal van Hans van de Berg. Daar heb ik 4 jaar geleden mijn haflinger vandaan gehaald. Hij denkt namelijk ook fijn met je mee en houdt goed rekening met je wensen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 05:48

lucifertje schreef:
Gini schreef:

Nee, want ze heeft later haar eisen aangepast. Haar eerdere eisen waren anders dan wat er nu staat. Zo krijg je een discussie die gebaseerd is op andete feiten waardoor dit hele topic nutteloos wordt.
Buiten dat, het budget wat ze heeft en voor wat zij zoekt is realistisch.

Ze wilde een wedstrijd klaar, Bom proef bijzonder kleurtje van rond de 1.70. Daar betaal je een smak geld voor.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 07:18

Tot 1.75, niet rond 1.70. Blijkbaar is rond de 1.45/1.50 ook goed en hoeft de kleur niet meer al te bijzonder te zijn. ;)

Jack_55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 08:26

Jennyj01 schreef:
Ts wat jij zoekt is een goed allround leerpaard. Die zijn niet goedkoop. Tegen de 10.000,- moet je dan wel rekenen. Je kunt ook je geld in jezelf investeren. Veel (privé) lessen en jezelf bijscholen. Dan kun je wat makkelijker, en vaak goedkoper, wat vinden.

Vindt ik een mooie reactie van Jennyj01. De reis is soms interessanter dan de eindbestemming. De paarden psychologie is fascinerend. Eerst je verdiepen in horsemanship en dat misschien oefenen op manege paarden. Daarna je eigen paard-project met een relatief groen 3-4 jaar oud paard. Investeren in jezelf en zelf je paard vormen.

Jack_55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 08:49

safina schreef:
Gini schreef:

Ik denk dat het een heel goed idee is om eenvoudige huis, tuin en keukenpaarden te gaan fokken. Want dat gebeurt veel te weinig. Een allround paard met een redelijke stokmaat, een fijn, koel karakter, correcte bouw en vrij van gebreken kan je echt met een lantaarntje zoeken tegenwoordig. En de prijzen daarvoor zijn ook niet meer als 5 jaar terug. Ik geloof heus wel dat TS iets onder de 10.000 kan vinden, maar als ze dat speciale kleurtje wil dan is er echt niet zoveel keuze op de markt.

Bedenk ook: wie zo'n fijn paard heeft, wil het vaak niet meer kwijt. :D

Ik weet niet of het zich voor Gini zou lonen, qua kosten en tijd van het fokken en trainen/opvoeden...

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 08:55

MVasbo schreef:
Wow, de prijzen dan mensen hier noemen. Zou denken dat alle Nederlanders geld schijt. Ik heb mijn z1 paard 2 jaar geleden gekocht voor 5k. Harstikke braaf en voor onzekere mensen.

De paarden zijn er wel, je moet gewoon goed kijken. Op sporthorses staan er heel veel tussen 5-10k. Van 10-20k wil ik wel een paard die best goed kan lopen.

Jullie blijven maar denken dat de crisis nog niet over is?? Je kan die prijzen van nu echt niet meer met toen vergelijken.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 09:16

Dat is helaas maar voor enkele mensen weggelegd want dat lesje van 1 uurtje in de week zorgt er meestal niet voor dat die andere 6 dagen met een jong paard gaat werken. Vanaf een manegepaard een brave oudere leermeester is meestal een wijzere overstap anders gaapt er wel een heel groot gat in kunde om een paard af te richten. Veel instructeurs durven en kunnen dat zelf niet en schaffen zichzelf een goed gereden paard aan.