En je begrijp het goed hoor, langere target is de oplossing
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

) en wist dus precies waar wij heen gingen. Flink voorwaarts en erg onrustig richting de wei. Ik tussendoor een aantal keer halthouden. Op de wei aangekomen was hij erg druk, maar ik kon hem wel houden. Even laten grazen en weer de wei uit gegaan. Dit ging goed. Weer opnieuw. De wei in, Met een hand moet ik het draad open doen en met de andere hand heb ik Jack vast. Hij zag zijn kans, trok zich los en rende luid briesend de wei in. Potverdorie. Jack gepakt en weer opnieuw. De wei uit. Rustig wachten bij de ingang, en weer de draad open doen en met Jack naar binnen. Weer trok hij zich los en rende de wei op. En nog een keer, en nog een keer. Ik was helemaal alleen, Jack had na al die keren de huid op mijn vingers open getrokken en mijn ringvinger doet ontzettend veel zeer. Ik ben zo ontzettend boos geworden, maar dat heeft geen zin. Jack werd daar alleen maar drukker van en ging juist verder weg rennen voor mij. Diep adem halen, rustig blijven en ik kon hem weer pakken. Ik was er klaar mee en wilde hem terug naar de paddock brengen. Maar hij was zo overstuur nu dat hij zich ook buiten de wei had losgetrokken en de weg op rende. Het is een doodlopende straat waar alleen bestemmingsverkeer komt, dus gelukkig geen gevaarlijke weg. Hij wist zelf ook niet goed wat hij moest doen dus hij bleef halverwege staan. Ik gerammeld met mijn brokjes en gelukkig kon ik hem weer pakken. Ik zat er helemaal doorheen. Ik had de hele dag al gezeik van mijn stalgenootjes aan mijn hoofd over Jack en ik begon te geloven dat ze gelijk hadden. Zie je wel.. ik kan dit niet. Jack luistert niet... De tranen stonden in mijn ogen. Ik heb Jack terug gezet in de paddock.
En hij deed dit zo goed! het stilstaan zelf was nog een beetje onrustig, maar hij was wel bij de les. Dit gedaan totdat we voor de wei stonden. Ik ben niet de wei op gegaan, omdat ik bang was dat het verkeerd zou gaan en ik wilde het positieve vasthouden. Dus voor de wei stilgestaan, wat oefeningetjes gevraagd en daarna rustig weer terug naar de paddock gelopen. Hij was zo braaf, misschien omdat voor hem nu na een paar dagen de nieuwigheid er ook vanaf is, ik heb geen idee.

Ik vraag mij echt af wat er bij hun nou zo anders is dat hij zich zo gedraagt. Ik hoop niet dat het een gewoonte wordt, want dan wordt het een duur grapje, elke dag een nieuw halstertouw
super leuk om te lezen over je vooruitgangen!
Lamarxhorse schreef:Ik weet dat het niet anders is maar ik zou het toch wel vervelend vinden dat ze met 4 paarden tegelijk lopen incl je eigen paard. Maar je kunt zeker niet eisen dat ze Jack alleen doen?
tja en ik werk zelf fulltime, dus ik ben er zelf niet bij om het te doen. Hun stellen allemaal vreemde eisen maar zelf heb ik niks in te brengen helaas. Maar goed, ze vinden het gras nu kort genoeg dus zijn ze niet meer bang voor hoefbevangenheid. Dus als het goed is blijven ze vanaf morgen op de wei. Ik heb geprobeerd uit te leggen dat kortgevreten gras ook gevaarlijk is voor hoefbevangenheid maar goed, wie ben ik

(nog een beetje nat,vandaar een beetje verfrommeld)

hij vond waarschijnlijk dat dit een mooie toevoeging was aan zijn outfit voor morgen
succes met poetsen morgen en veel plezier bij de fotoshoot!
Hopelijk heeft hij het na een paar keer door dat het niet meer eng is.
Halverwege de dam ging hij gelukkig al langzamer lopen en kwam ook net mijn vriendin aangelopen en die kon hem vastpakken.
Maar hij is te nieuwsgierig, dus hij komt altijd weer terug. Zo kan hij op zijn eigen tempo bepalen en overvraag ik hem niet.
Dat kan gewoon. Normaal lopen we altijd dezelfde route, nou een keer een andere route geprobeerd zodat hij ook leert om op andere plekken te komen. Hij is dan wel wat voorwaartser
maar hij deed het goed!
Misschien nog een beetje oefenen in de bak.
Alsof we niet genoeg bereiken ofzo? Of nog niet echt concrete stappen hebben gemaakt. Ik weet het niet, ik zal het er eens met haar over hebben. Jack is de laatste tijd nogal aan het klieren en ik ben door alle jaren heen heel veel gewend en nooit bang geweest om streng op te treden tegenover een (ook jong) paard, maar op een of andere manier ben ik bij Jack toch 'banger' ofzo. Misschien sneller bang om mijn eigen paard te 'verpesten' en dat ik daardoor te voorzichtig ben?
Maar goed dat er geen auto's aan kwamen. Hij doet verder niks, maar hij is dan zo stellig en nukkig dat we er uiteindelijk een kwartier over hebben gedaan om van de wei naar de bak te lopen. Ik begon zelfs te twijfelen of hij hoefbevangen was en niet op het harde wilde lopen. Maar in de bak heeft hij gewoon rond zitten rennen en terug naar de wei liep hij vlot door, dus daar lag het niet aan. 

Dat doe ik het liever binnen de omheining van de bak bijvoorbeeld. Maar dan zou ik het liever doen wanneer er iemand bij is die wat meer verstand er van heeft, zodat ik wat meer begeleiding krijg.chalpaca schreef:Ik heb vorig jaar een mini paarden evenement georganiseerd waarbij ik dus leuke demonstraties zocht. Toen heb ik haar via via benaderd en heeft ze een paar demo's gegeven die dag, echt super leuk! Heb zelf geen eigen paard verder maar vind de manier erg interessant.
Ik snap best dat je erg zelf onzeker van word bij jou eigen paard. Het is toch je eigen laard waarbij je alles goed wilt doen en geen fouten wilt maken maar hierdoor krijg je zelf zon naar gevoel en bouw jij zelf spanning op. Het is geen ramp als je eeen fout maakt soms is dat juist een heel goed leerproces en ook voor je paard want niemand is perfect. Je hoeft niet alleen op de manier van je instructrice te werken verschillende benaderingen bij elkaar werken ook!
Probeer eerst die spanning bij jezeld weg te halen dan weet ik zeker dat dat een hele hoop scheelt. Ik heb zelf namelijk bij bepaalde paarden ook dat ik alles goed eilt doen en er bij mij spanning ontstaat waardoor het juist mis gaat.

En ik begrijp wat je bedoeld met alles goed willen doen. Heb ik ook wel eens last van