Hallo iedereen die met mij mee zou willen denken.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 23:02

Pff wat een rot situatie!!
Maar wel ontzettend mooi om haar dierbaarste bezit achter te laten en snap dat je Pier nooit weg zou willen doen maar wel met je handen in het haar zit qua verzorging.

Ik ben zelf al een langere tijd op zoek naar een lease paard en woon zelf in omgeving Haarlem.
Mocht je wat meer overzicht hebben in de situatie kan je me altijd een berichtje sturen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 23:02

Jou zus mag oprecht blij zijn met een toppertje zoals jou!
Mocht er ooit wat met mij gebeuren hoop ik dat mijn nabestaande ook zo omgaan met de situatie als jij doet met een realistische kijk tov jou het paard en jou zus.

Ik hoop dat je een goede keuze kunt maken voor het paard maar waar jij je ook goed bij voelt gebruik je hart want ondanks dat je er weinig verstand van hebt weet ik zeker dat je een juiste beslissing kunt maken voor het paard

Mijn aanbod blijft uiteraard staan :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 23:11

Jouw zus en haar paard mogen oprecht blij zijn met iemand als jij die zo over ze waakt. Echt top! +:)+ :j

Ook al schrijf je dat je weinig van paarden weet, dat van die mooiweerruiters schat je helaas wel goed in. Zelfs voor ervaren paardenmensen is het vaak erg moeilijk om betrouwbare verzorgers, bijrijders en staladressen te vinden, ook bij hun kan daar zo een paar jaar overheen gaan voor ze iemand vinden die betrouwbaar is en ook blijft komen. Mijn tip zou daarom zijn om in te gaan op een van de stalhouders die hier reageren omdat je dan Bokt als een soort sociaal controlenetwerk hebt. Als je ingaat op een advertentie op Marktplaats dan kraait er geen haan naar als de verzorging na een jaar slechter wordt, terwijl mensen die hier reageren hier ook een reputatie hoog te houden hebben. Dus maak daar vooral gebruik van, dat neemt de zorgen over je paard al iets meer weg dan wanneer je hem meegeeft aan een compleet vreemde stalhouder.
Ik zou dus vooral ingaan op de hulp die hier geboden wordt! :)

Nog een tip: bijna alle paarden worden rustiger en makkelijker naarmate ze meer vrij rond kunnen lopen in weilanden/paddocks. Dus hoe minder het paard op stal staat, hoe minder zenuwachtiger, gestresst of bokkiger hij wordt van alle opgekropte energie (in een box kan hij zijn energie er niet uitlopen). Als je hem dus niet kunt trainen, dan zou ik hem op een plekje zetten waar hij minimaal 8u per dag op een grote wei/grote paddock komt of zelfs 24/7 buiten rond kan lopen, dat scheelt iedereen een hoop frustraties en dan hoef je ook niet stel op sprong op zoek naar iemand die hem gaat trainen om die opgekropte energie eruit te gooien.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 00:00

Allereerst veel sterkte! Het lijkt mij erg moeilijk..

Ik vind je een topper ts! Hoe je dit allemaal aanpakt, het is niet makkelijk. En zoals al vaker wordt beschreven zijn niet alle paardenmensen even eerlijk. Kies vooral diegene uit waar jij een goed gevoel bij hebt. Dat is denk ik het allerbelangrijkste.

Ik doe vandaag of anders morgen nog eventjes een pb.

Ilana1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-18 00:17

Ik had trouwens de manege gebeld om half 9 en gevraagd hoe ze nu met Pier omgaan. Werd me verteld dat het moeilijk is om een schema in te zetten omdat mijn zus altijd alles deed zoals buiten zetten. Ze hebben het voer aangepast omdat hij nu niks meer doet. Verder trapte ze me nog na dat het niet moeilijk is om een paard te borstelen en met hem te gaan wandelen. Dat hij nu aan het verpieteren is in zijn stal. Ik zei toen dat ik daar hellemaal niet aan had gedacht omdat ik geen verstand van paarden heb. Toen zei ik om hem dan maar de helle dag in de wei te zetten. Maar dat mocht ook niet omdat het maar per toerbuurt ging van 2 uren, bij het zand gedeelte. Vroeg ik onnozel zand? waarom niet op de weide. Omdat hij dan het gras kapot maakt. En zand mag ook niet de helle dag omdat hij kuilen maakt en dan misschien een blessure krijgt. Ik heb er dus echt geen verstand van. Ik voel me zo schuldig, maar ik durf gewoon niet met een paard wat al ruim 2 weken stilstaat op stal te gaan wandelen langs de weg. Stel je voor dat hij er van door gaat. Dus er zit wel haast bij. Mijn man zegt dat ik niet kieskeurig mag zijn in deze omstandigheden. Ik ga wel op zoek naar een andere goede stal want op deze stal echt daar word je ook niet wijzer van. Zegt ze nog tegen mij dat ze geen onderwijzer is die mij tips moet geven en dat er vast wel veel boeken te lezen zijn. Ik vroeg alleen maar om Pier meer buiten te laten zijn.

Sterre98

Re: Hallo iedereen die met mij mee zou willen denken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 00:22

Wat een nare reactie dan bah.. Zit je ook niet op te wachten.. Het is nu ook dubbel zo lastig omdat je vrij weinig van paarden weet, en dan wordt er schuld tegen je aangepraat.. Bah. Sommige mensen..

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 00:22

Ik zou zo snel mogelijk een andere stalling zoeken met meer weidegang, zodat Pier in ieder geval qua beweging zijn ei kwijt kan. Wat je zelf ook zei, ergens waar ze je wel willen helpen en Pier ook gewoon verzorgen als jij er even niet bent, want je hebt nu natuurlijk zoveel aan je hoofd.

Ik las al een tijdje mee en vind het helemaal super wat je doet voor je zus. Sterkte nog TS, tis zo'n rot ziekte :(:)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 00:24

Ohw jeetje ik vind dat wel heel erg triest wat ze doen hoor! Vind het echt respectloos van de eigenaren er is altijd een oplossing te vinden

Het is niet in de buurt maar wil je met alle liefde helpen ik snap ook dat je wat meer aan je hoofd hebt nu
Alsof hun niet even n borstel over het paard kunnen halen of niemand die tijd heeft om het paard even wat beweging te geven of buiten te zetten

Buiten dat borstelen wel kan kun jij als onervaren persoon geen lichaamstaal lezen en kan het ook nog gevaarlijk zijn mocht er iets zijn

Goed dat je iets anders wilt zoeken als pensionhouder moet je een paard van alle basisbehoeftes kunnen zien hij is namelijk de houder en dat verplicht hem om het dier te voorzien van basis behoefte waar ook het stukje vrije beweging bij hoort in mijn ogen

Overigens vind ik op zand staan niets mis mee hoor een paard die voldoende uitdaging krijgt gaat geen mega kuilen graven en krijgt er 99% van de gevallen al helemaal geen blessure van tenzij ze weet ik hoe diep gaan
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 31-01-18 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 00:26

Jeetje, wat een verhaal; sterkte!

Heb je iemand in je kennissenkring die je een beetje kan adviseren wat je op korte termijn het beste kan doen met het paard? Snap dat je je zorgen maakt, maar jij moet je nu even op andere dingen kunnen richten. Of een bokker bij jou in de buurt?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 00:47

Op korte termijn zou het wel goed zijn een ervaren verzorgster/bijrijder te zoeken, zodat het paard in ieder geval aandacht en beweging krijgt.
Dan kun je daarna in alle rust verder kijken.
Heel veel sterkte.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 00:49

Er werd hier in het topic een mooie stalling in jouw omgeving genoemd Ts. Heb je contact opgenomen met diegene?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 00:51

paardje87 schreef:
Ilana1234 schreef:
Afstand voor verplaatsen zou niet eens zo erg zijn, als het paard maar eerlijk word behandeld. Mijn zus haar levenswens goed te doen zou voor mij al heel veel betekenen. Ik reageer straks verder.

Als dat zo is heb ik een stal vlak naast mijn huis waar letterlijk alles uit handen wordt genomen voor je, en de prijs is maar 180,- voor een ponybox en 220 voor een paardenbox. Ik sta er zelf ook met mijn paard en ze komen daagelijks buiten op weiland van 08:00-19:00. Stuur mij anders een PB'tje want ik woon niet ver van je af als ik moet afgaan op wat je zei van omgeving Haarlem.

Deze bedoelde ik

En ze wilt je ook nog verder helpen dus wellicht kan ze je paard dan daar ook tijdelijk nog extra beweging vinden (tot je wellicht een vaste verzorger gevonden hebt?)

paardje87 schreef:
Ik zal nog even de stal aanvullen van informatie voor je TS. Dan kun je voor jezelf kijken of het je wat lijkt en als je wilt mij een PB te sturen wanneer je hoofd er naar staat, ik snap dat alles misschien even iets te veel kan worden.

Het is een gemiddelde stal qua grote (21 paarden).
De paarden staan het hele jaar door op het weiland en er is altijd vol op gras beschikbaar. De 21+- paarden zijn opgedeeld in 5 grioepen. Ze staan dus in groepen van 4-5 paarden per groep. Mijn paard zelf staat in een groep met 3 andere paarden op een weiland van zeker 120X100 dus volop de ruimte.
Eigenlijk wordt alles je uit handen genomen, er wordt voor je gemest, gevoerd, binnen en buiten gezet etc.
De paarden stallen zijn ook ruim 3,5X3,5 als ik het goed zeg. We hebben ook 2 bakken maar ik las dat je geen rij-plannen hebt dus dat is misschien onnodige informatie. Maar voor het geld krijg je hier enorm veel. Ook zou ik zelf je met alle liefde zo af en toe willen helpen omdat ik op 3 minuten afstand woon, maar het is wat jezelf fijn vindt!
Ik zelf sta hier sinds oktober en heb niks te klagen, het is ook zeker niet dat ik reclame wil maken voor de stal maar ik hoop jou een beetje uit de brand te helpen met meedenken. En al lijkt jou deze stal niks weet ik misschien nog wat andere stallen in omgeving.

Als je meer wilt weten, laat het mij maar weten :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 01:02

Ilana1234 schreef:
Ik heb er dus echt geen verstand van. Ik voel me zo schuldig, maar ik durf gewoon niet met een paard wat al ruim 2 weken stilstaat op stal te gaan wandelen langs de weg. Stel je voor dat hij er van door gaat.

Ook echt niet gaan proberen!
Er zijn zoveel ervaren paardenmensen die al niet met zo'n bom durven te wandelen (en terecht) dat je dat als leek al helemaal niet moet gaan proberen.

Eigenlijk zijn er nu maar 2 dingen belangrijk:
- een nieuwe stal vinden waar bij zoveel naar buiten kan dat hij niet meer gestresst is
- vervoer naar die stal regelen. Misschien willen de mensen van die nieuwe stal hem zelf wel ophalen, en anders zijn er hele goede paardentaxibedrijven die professioneel het paard van A naar B voor je vervoeren. Ik zou een paardentaxi aanraden, dan zit je niet met het zoeken van een trailer, auto met trekhaak plus iemand met het geschikte rijbewijs en ben je van alle problemen af. Ik ken een paar betrouwbare paardentaxibedrijven die zelfs hun eigen paard wel mee willen nemen als reismaatje in de trailer, en anders zullen anderen hier in dit topic ook vast nog wel goede adresjes weten.

Aangezien het een wedstrijdpaard is zal hij waarschijnlijk geen problemen met trailers hebben, het enige is dat het handig is als iemand hem op de dag van de verhuizing vantevoren even flink zijn energie eruit laat rennen in de longeercirkel, dan gaat hij waarschijnlijk wat rustiger de trailer in.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 01:04

xyzutu2 schreef:
Ilana1234 schreef:
Ik heb er dus echt geen verstand van. Ik voel me zo schuldig, maar ik durf gewoon niet met een paard wat al ruim 2 weken stilstaat op stal te gaan wandelen langs de weg. Stel je voor dat hij er van door gaat.

Ook echt niet gaan proberen!
Er zijn zoveel ervaren paardenmensen die al niet met zo'n bom durven te wandelen (en terecht) dat je dat als leek al helemaal niet moet gaan proberen.

Eigenlijk zijn er nu maar 2 dingen belangrijk:
- een nieuwe stal vinden waar bij zoveel naar buiten kan dat hij niet meer gestresst is
- vervoer naar die stal regelen. Misschien willen de mensen van die nieuwe stal hem zelf wel ophalen, en anders zijn er hele goede paardentaxibedrijven die professioneel het paard van A naar B voor je vervoeren. Ik zou een paardentaxi aanraden, dan zit je niet met het zoeken van een trailer, auto met trekhaak plus iemand met het geschikte rijbewijs en ben je van alle problemen af. Ik ken een paar betrouwbare paardentaxibedrijven die zelfs hun eigen paard wel mee willen nemen als reismaatje in de trailer, en anders zullen anderen hier in dit topic ook vast nog wel goede adresjes weten.

Aangezien het een wedstrijdpaard is zal hij waarschijnlijk geen problemen met trailers hebben, het enige is dat het handig is als iemand hem op de dag van de verhuizing vantevoren even flink zijn energie eruit laat rennen in de longeercirkel, dan gaat hij waarschijnlijk wat rustiger de trailer in.

Of misschien van die tranquilgel (of hoe het ook heet?)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 01:07

Sederen op de trailer ben ik zelf echt geen fan van :n
Heb jezelf geen idee zoek na een goede vervoerder met verstand van paarden die mogelijk angstig zijn (aangezien je het paard niet kent) die weet wat hij of zij doet

Ik heb iemand die ik blindelings mijn paarden laat vervoeren maar die zit weer in Limburg die stuur ik nog alleen op pad met mijn paarden als het moet

Als iemand bij mij (probleem) paarden zou moeten laden en die opperen sedatie dan begin ik er niet eens aan een paard wat gesedeerd is wilt reageren maar kan niet reageren en dat vind ik niet nodig bij dit soort gevallen
Dan maar een week lang trainen met trailer laden ;)

Maar ieder zijn of haar eigen mening natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 01:12

Tranquigel moet onder de tong aangebracht worden en daarna wil je wel even in de buurt blijven om te kijken of er geen rare reacties optreden (paard moet nog wel voldoende stabiel zijn om de trailer op te kunnen, geen allergische reacties en misschien een hogere dosis enz). Dat zijn twee dingen die je niet door een onervaren persoon kunt laten doen, en dus ook niet door Ilana.

Of de huidige stalmensen dat kunnen/willen doen is ook nog maar de vraag. Even losgooien lukt ze blijkbaar nog net wel, dus dan zou ik dat als uitgangspunt nemen en verdoven even laten zitten als praktisch niet haalbaar.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 01:23

Ts je hebt pb

Ik zou wel een andere stal zoeken. Wat een rot reactie van de stal. Alsof jij er wat aan kan doen aan de hele situatie. Het zou de stal sieren als ze probeerde mee te denken ipv zoek het maar uit. Bah

Sterkte!

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 01:34

Als eerste veel sterkte. Voor het paard: zoek eens op marktplaats bv naar rusthuis paarden, er zijn veel mogelijkheden om het paard een prima plek te geven in een paarden rusthuis/opfok waar ze gewend zijn de volledige verzorging over te nemen. Bv equiluck.nl of bv delindehoeve.nl of paardenrusthuismontana.nl(misschien met de mogelijkheid dat deze laatste het paard bij de zorgboerderij kan laten berijden?) zijn zomaar instanties waar je contact mee zou kunnen opnemen
Je blijft eigenaar en het paard wordt volledig verzorgd, zonder dat je afhankelijk bent of er een bijrijder wel komt opdagen. En je blijft volledig de eigenaar.
Ik zou het paard zo snel mogelijk naar zo'n plek verplaatsen! Dan kun je in alle rust nadenken wat verder maar staat het paard in ieder geval goed! Een paardentaxi is prima om als vervoer daarheen te dienen

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 07:37

Lily_Fee schreef:
Ilana1234 schreef:
Ik ben net naar het ziekenhuis geweest, gaat steeds slechter. De hartslag wordt trager en zwakker. Ik hoop toch zo dat ik haar nog kan spreken. Laatste echte goede ogenblik was afgelopen vrijdag, toen heeft mijn moeder haar nog naar Pier gebracht. Ze had niet veel energie meer en die avond ging het steeds slechter. En kwam ze weer in het ziekenhuis terecht. Nu zal ze er niet meer levend uitkomen ben ik bang. In december reed ze nog gewoon dagelijks en ineens 11 januari werd ze onwel.. en de rest weten jullie. De K heeft keihard toegeslagen de tweede keer. Ze heeft de alles zwaarste behandeling gehad wat dus geen zin heeft gehad. Ik zit in Noord Holland omgeving rond Haarlem.

Ha TS,

Wat een mega nare situatie. Heel veel sterkte voor jou en je familie.

Misschien kan ik je verder helpen. Ik woon in Haarlem, ben docent paardenhouderij (universitair geschoold en vijf jaar werkervaring) en 25 jaar oud. Misschien kan ik iets voor de betekenen, zoals bijvoorbeeld bijrijden, maar ook helpen met een eventuele verkoop of verplaatsing van het paard. Misschien gewoon eens een lijstje maken wat je opties zijn, wat dit betekent voor het paard en iemand die met een schuin oog meekijkt die verstand heeft van de paardensector en paardenwelzijn. Stuur maar een bericht als je eventueel interesse hebt.

Naast het volgende bericht, heb ik je ook pb gestuurd. Ik woon in de buurt en kan heel veel voor je betekenen op korte termijn.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 07:42

TS, misschien is 24/7 buiten een optie? Dan ben je niet verplicht elke dag te komen. Paard lief kan dan staan en gaan wat ie wilt

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 08:06

Ik heb je een prive berichtje gestuurd.

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 08:15

Ik lees hier nu al een aantal keer over op pensioen zetten, over 24 uur buiten, over verdoven voor het vervoer enz. Maar we hebben het hier over een sportpaardje dat voor kort regelmatig op wedstrijd ging, crossen zelfs. Over rozetten en bekers die gewonnen zijn.
Dat lijkt me het soort paard dat gewend is te werken en waarschijnlijk zo de trailer oploopt. Sterker nog, misschien is er wel een trailer bij het paard?
Ik zou dus kiezen voor een leaser met verplaatsing, bij iemand die bereid is alle voorkomende kosten op zich te nemen en het paard te behandelen alsof het eigen is. In bruikleen geven dus eigenlijk.
Iemand die er lekker mee gaat trainen, aandacht geeft en ermee op wedstrijd gaat.
Zelf hebben wij ook 2 zulke paarden in bruikleen, afgesproken (op papier!) dat wij de stalling, normale dierenartskosten zoals inentingen en wormenkuren, hoefsmid enz betalen. Alleen de hogere dierenartskosten zullen voor de eigenaar zijn. Wij zijn ontzettend dankbaar voor deze kans, zonder deze mensen hadden wij nooit paarden kunnen hebben.
Bij ons komt de eigenaar regelmatig op wedstrijd kijken, altijd leuk. Verder houden wij hen regelmatig op de hoogte van hoe het gaat en stuurt mijn dochter filmpjes en foto's.
Als je daarnaast iemand kan vinden die dit alles in de gaten houdt heb jij je taak volbracht: paardje happy en toch niet verkocht!

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 08:38

Hoe oud is het paard eigenlijk?
Ruin/merrie?
Een vakantie op de wei lijkt me de eerste stap. Van daaruit kan je dan rustig plannen wat je verder gaat doen met het paard.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 08:42

Amado schreef:
TS, misschien is 24/7 buiten een optie? Dan ben je niet verplicht elke dag te komen. Paard lief kan dan staan en gaan wat ie wilt

Als het paard dat niet gewend is zou ik dat niet in dit seizoen met zulk veranderlijk weer doen. Dat is bijna vragen om problemen.
Is er geen bokker waar dit paard tijdelijk bij terecht kan tot TS weer in wat rustiger vaarwater zit?

TS, wat een rot reactie van stal zeg. Je zou denken dat ze begrip hebben voor deze situatie en dan is er altijd wel een mouw aan te passen.
Heel jammer dat je je om dit soort dingen druk moet maken terwijl je die energie liever steekt in het afscheid van je zus.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 08:58

Maar Wijsje waar ik dan benieuwd naar ben, hoe gaat dat dan verder als zo'n paard geblesseerd raakt en langdurige intensieve zorg nodig heeft? En misschien daarna niet meer in de sport kan lopen.
Of een ziekte krijgt en extra zorg nodig heeft, dan is het de vraag of die mensen er ook nog voor hem zijn.
Ik zeg niet dat ik het geen optie vind, maar kan daar slecht over oordelen als ik het paard niet ken, het ene dier heeft meer behoefte aan menselijke aandacht dan de ander als ze lekker met vriendjes samen kunnen zijn.
En op de een of andere manier lijkt het vaak net of iemand op het moment dat zo'n paard wat mankeert uit elkaar gaan in hun relatie, zwanger worden of weet ik veel wat en dan is de situatie niet meer zo dat ze dat op zich kunnen nemen.
En heel eerlijk, ik als staleigenaar zou wel zo'n paard in pension nemen met het risico de extra zorg op me te moeten nemen als dat nodig is, maar klopt iemand hier aan met het op dat moment geblesseerde paard dan zou ik er niet aan beginnen, het moet echt niet onderschat worden wat een werk daar soms in gaat zitten als je het goed wil doen..