'Met pijn in mn hart'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:36

Ik vind het ook zeker apart dat zo veel mensen hun bejaarde diertje nog ter herplaatsing aan willen bieden. Of t nou een paard of een hond is. Ik snap het wel dat mensen het vervelend vinden om een bejaard dier te hebben waar je minder mee kan, die in huis af en toe plast, die extra medicatie / zorg nodig heeft. Maar dat hoort er toch echt ook bij. Je wist bij aanschaf van het dier dat het oud zou worden, dat de schattige puppy tijd weg zou gaan of dat de topsporttijd niet eeuwig zou duren.

Probleem is gewoon nou eenmaal dat er maar weinig mensen zijn die al die extra zorg op zich willen nemen voor een dier waar ze nog niet verliefd op zijn. Dus de kans datie t beter heeft bij een ander is gewoon klein. Had je paard dan eerder weg gedaan toen je hem nog goed kon verkopen toen hij nog vitaal was als je al wist dat babies in de planning zaten bijvoorbeeld.

Voor de duidelijkheid: Ik heb alle begrip van de wereld voor mensen die graag topsport willen beoefenen en dus de pony weg doen als ze 18 worden of kiezen voor een paard met meer potentie. Snap ik helemaal. Ik zou het zelf niet zo snel doen denk ik, maar ik begrijp het wel. Maar ga geen paarden nog op de markt brengen die op, kapot of te oud zijn. Precies wat bruintje123 ook zegt. Geef ze dan een paardwaardig pensioen als dat nog kan of laat ze gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:46

Heleennn schreef:
bruintje123 schreef:
Maar dat is dan geen met pijn in het hart Eileen.
Dat is dan, ik ben blij dat hij opdondert want ik besteed mijn geld liever aan de kinderen aan vakanties en andere dingen dan aan mijn dier wat ik al 15 jaar heb, langer dan dat ik mijn man ken.

Dit is echt onbegrijpelijk. Met alle respect, maar dit vind ik ver over de schreef!! Je bloedeigen kinderen?! Waar ben je dan in godsnaam mee bezig

Niet onbegrijpelijk, Bruintje zegt het hard maar heeft wel gelijk in zekere zin. Een paard kost geld en zeker tijd maar wanneer jij als eigenaar beide niet genoeg hebt en je paard is al oud en meestal met allerlei kwaaltjes dan moet je ook het fatsoen hebben om hem te laten hemelen in plaats van die problemen weer af te schuiven op een volgende eigenaar. Want meestal willen ze van die oude dieren af maar geen cent bijdragen in de verdere kosten. Ik vind het een grof schandaal dat er met oudere afgedankte paarden zo veel geleurd word en ze heel vaak eindigen op slachttransport naar Italie. Als eigenaar heb je, vind ik, de morele plicht om er voor te zorgen dat dit niet gebeurd. Wanneer een hond aan een boom word gebonden schreeuwt iedereen moord en brand, wanneer paarden, oud en versleten, de handel worden ingeschopt "met pijn in het hart " dan hoor je niemand. En ja, kinderen gaan altijd voor op je dieren maar dat is geen vrijbrief om de dieren maar af te schuiven.

SandravdB

Re: 'Met pijn in mn hart'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:50

Ik heb twee afstandspony's lopen, een hebben we nu een jaar die is van me zoontje, bleek binnen paar maanden cushing te hebben maar op medicatie gaat het nu goed, perfecte kinderpony ondanks dat ze 21 is. Dan heb ik er een die we twee jaar hebben die nu 20 wordt en stofallergie heeft, op moment is die kreupel en vermoed dat ze niet meer beter wordt, al denkt dierenarts van wel, van mij mag ze blijven met pensioen maar wel duidelijk gemaakt aan dierenarts dat als ze kreupel blijft en ze zou bv weer een zware aanval van stofallergie hebben dat ik dan liever heb dat ze ingeslapen wordt want de aanvallen zijn vaker als bij vorige eigenaar terwijl ze dag en nacht buiten loopt en zijn ook vrij heftig, elke aanval levert toch longschade op. Dus dat wil ik haar niet meer verder aan doen en hoop gewoon dat ze nog makkelijk tot eind zomer kan blijven lopen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 12:09

_Reneee schreef:
Ik kan het best begrijpen. Als je maar geld hebt om één paard te onderhouden en graag wil rijden, dan zul je toch iets moeten. Ik zou het zelf niet kunnen en heb gelukkig de luxe dat ik een opvolger kan onderhouden, maar dat heeft niet iedereen.

Dit dus.

Of in mijn geval: geld hebt om 2 paarden te onderhouden, je van je oude geen afstand kan/wil nemen en de opvolger, het rijpaard, wordt afgekeurd voor de sport. Wat doe je dan? Oh ja, en het dier was pas 6 jaar oud.
Ik kan je vertellen dat het een (emotionele) nachtmerrie is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 12:16

Het leven gaat niet altijd over rozen.
Een kapot paard dan maar de handel in doen is het paard met de sh.t opzadelen.
Inslapen is dan een veel eerlijkere uitweg.
Ja balen en verdrietig voor de eigenaar dat zeker.
Maar helaas. Dat is het leven.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 12:18

Roodvos, maar verkoop je ze dan of laat je ze gaan?

Ik heb hetzelfde meegemaakt maar mijn opvolger was 4 jaar oud. Zo 2 paarden binnen een jaar verloren. Maar no way dat ik paarden met pijn ga verkopen. Ik had ze erg graag als grasmaaier gehouden. Dan maar niet rijden. Helaas was zelfs dat niet mogelijk.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 12:20

bruintje123 schreef:
Het leven gaat niet altijd over rozen.
Een kapot paard dan maar de handel in doen is het paard met de sh.t opzadelen.
Inslapen is dan een veel eerlijkere uitweg.
Ja balen en verdrietig voor de eigenaar dat zeker.
Maar helaas. Dat is het leven.

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:05

En mensen met sportambities die hun oudere paard wegdoen omdat hij/zij dat niet meer aan kan maar wel prima recreatief gereden kan worden. Iets waar paard nog plezier in heeft maar de ruiter niet.
Hoe kijken jullie daar tegenaan dan?

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:08

jansje73 schreef:
Sinds een paar maanden heb ik geen Fb meer op mjjn gsm. Daarom zit ik ook veel minder op Fb. Ja ook ik zag advertenties voorbij komen over ouderen paarden, dat is natuurlijk wel triest voor de paarden dat ze niet op hun oude dag mogen blijven bij hun baasjes.

Maar een week geleden hoorde ik van vrienden dat er een jonge bonte paardje werd aangeboden op Fb want die moest met spoed weg en wat het ergste was dat er ook in de advertentie erbij stond dat het paard ook geslacht mocht worden. Ik geloof dat het paard 3 jaar oud is.

Met de zin 'paard mag geslacht worden' bedoelden ze dat hij niet vol zit met medicatie. Heel bot gezegd van diegene en kwam bij veel mensen verkeerd over.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:12

Die advertentie heb ik ook gezien.
Hoop penny's die niet kunnen lezen bij elkaar was dat.
Was gewoon de verwoording voor paard heeft geen aantekeningen in het paspoort dus ja mag geslacht worden.
Vp was ook te hoog voor slacht dus een keer nadenken en de paniekzaaiers hadden het zelf geweten.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:13

bruintje123 schreef:
Die advertentie heb ik ook gezien.
Hoop penny's die niet kunnen lezen bij elkaar was dat.
Was gewoon de verwoording voor paard heeft geen aantekeningen in het paspoort dus ja mag geslacht worden.
Vp was ook te hoog voor slacht dus een keer nadenken en de paniekzaaiers hadden het zelf geweten.

Klopt veel paarden uit Ierland mogen niet geslacht worden (mijne ook) door inlegvel in paspoort.

Ook dit bonte paardje was uit ierland vandaar deze opmerking.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:14

Anoniem schreef:
En mensen met sportambities die hun oudere paard wegdoen omdat hij/zij dat niet meer aan kan maar wel prima recreatief gereden kan worden. Iets waar paard nog plezier in heeft maar de ruiter niet.
Hoe kijken jullie daar tegenaan dan?

Als Hij medisch in orde is en niet heel oud kan hij nog als leerpaard dienen. Maar kapote oude paarden dat is een ander verhaal.
Denk dat het vooral gaat over paarden van +20 die mankementen enzo hebben. Waar je niet meer mee kan rijden.

Soms zie je zelfs advertenties van paarden van 25 a 30 jaar. Dat vind ik heel erg.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:19

Ik heb mijn eerste pony ook weg gedaan omdat ze wat ouder werd en niet meer in de sport kon.
Spijt als haren op mijn hoofd heb ik er nu van :( toentertijd wilde ik graag in de dressuur sport actief blijven en heb ik een ander paard weer gekocht. Ondertussen heb ik geen paard meer en zou ik er wat voor geven om mijn eerste pony weer terug te hebben om lekker te knuffelen en af en toe een hobbel ritje te maken.

Ik snap het ergens dus wel dat mensen hun oudje weg doen, maar bij paarden die echt 'op' zijn en waarbij het leven alleen maar gerekt moet worden, tsja.. dan denk ik, durf dan ook de beslissing te maken om het beestje in te laten slapen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:27

llora schreef:
<KNIP>

Soms zie je zelfs advertenties van paarden van 25 a 30 jaar. Dat vind ik heel erg.

Ik denk maar zo: als Karma bestaat dan zijn de mensen die dit doen degenen die later door hun (klein-) kinderen in een bejaardentehuis weggestopt worden en 'vergeten worden'. O:)
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 29-01-18 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:38

Selka schreef:
Roodvos, maar verkoop je ze dan of laat je ze gaan?

Ik heb hetzelfde meegemaakt maar mijn opvolger was 4 jaar oud. Zo 2 paarden binnen een jaar verloren. Maar no way dat ik paarden met pijn ga verkopen. Ik had ze erg graag als grasmaaier gehouden. Dan maar niet rijden. Helaas was zelfs dat niet mogelijk.

Verkoop of inslapen van de oude was op dat moment (en nog steeds) geen sprake van. Daar reed ik toen nog regelmatige kwieke bosritten mee, die was ondanks zijn leeftijd toen bruikbaarder dan de jongere.
Het afgekeurde paard zou nog de zomer op de wei staan en dan inslapen. Bij toeval heb ik daar een ca. een maand voor het einde van het weideseizoen een heel goed adres voor gevonden waar hij recreatief en voor cursussen gedrag, anatomie e.d wordt gebruikt. Hij staat inmiddels al jaren elders. Heeft een leven als een prins. Je leest hier alleen de horrorverhalen waar het fout gaat, maar het kan dus ook goed gaan. Paard is wel nog steeds van mij trouwens en heb regelmatig contact en ga ook nog wel eens kijken.
Als dat niet op mijn pad was gekomen had ik hem laten inslapen. Mede ook vanwege de overweging dat hij ondanks zijn afkeuring nog wel met 2 vingers in zijn neus door een standaard sportkeuring (incl. X-ray!!) zou komen. Ideaal dier voor het louche circuit dus.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:50

Maar dan neem je toch je verantwoordelijkheid. Dat vind ik beter dan inderdaad een afgekeurd of onbruikbaar paard doorverkopen en je handen er vanaf trekken.

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:52

Mijn nog niet zo oudje (17) de ik door medische omstandigheden bij mezelf en hem niet meer kan berijden (al 6 jaar niet meer) gaat nergens heen. Hij staat prima hier aan huis in de wei en ik zorg met liefde voor hem en zijn probleempjes. Het is de band met hem waardoor ik hem kocht en waardoor ik hem hou tot zijn laatste adem. k respecteer hem en hou van hem ongeacht zijn leeftijd, juist nu hij ouder wordt (fries paard) en ik goed besef dat hij net het eeuwige leven heeft hou ik nog meer van hem dan ooit.

Ik heb ook twee kinderen, een man en 2 katten en wij moeten echt keuzes maken. Zo gaan we lekker op vakantie naar de camping waar mijn schoonouders een trekkertje hebben staan. Scheelt me zo'n 1000 euro n het hoofdseizoen. Zo stellen we de aankoop van een andere auto uit tot het echt noodzakelijk wordt. Zo doen we de meeste uitstapjes via aanbiedingen of kortingsacties. Zo koop ik vrijwel alle kleding en schoenen in de uitverkoop. Zo kunnen de kinderen maar op 1 sport (dochter rijdt op een manege, dus rete-duur). Zo kopen we wel eens wat va Marktplaats of op een rommelmarkt....

Ik zou het niet anders willen en doe het met liefde. Ook de kinderen beseffen dit heel goed en zouden niet anders willen. Zij leren hier heel veel van, ze zien dat we er hard voor werken en ze zien de liefde de wij voor de dieren hebben en dat is mij heel veel waard. k leg het ook altijd allemaal uit, als er een keer medische kosten zijn geweest en een levering hooi heb gehad dat we dan even op moeten letten. De kinderen komen totaal niks tekort, hebben alles wat ze nodig hebben en nog veel meer en zij zien de dieren ook als onderdeel van ons gezin.

Zo heb k hier een leenpony staan, daar betaal ik alles voor behalve hoefsmid en dierenarts. Verder leeft dat diertje op onze kosten. Waarom? Omdat ik niet wilde dat die fries van mij alleen zou blijven staan na de dood van zijn shetlander-vriendje. Zullen velen te ver vinden gaan, maar dat hebben we over voor het welzijn van ons eigen paard.

Ik vind het ook vreselijk als dieren worden afgedankt omdat ze niet meer in het ideaalplaatje blijken te passen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:55

Het gaat mij vooral om oude kapotte paarden. Een paard weg doen omdat je er niet meer oppast, geen klik mee hebt of die liever dressuurt terwijl jij liever springt, geen problemen mee.
Het gaat mij om de kansarme paarden, die gewoon nergens meer voor gebruikt kunnen worden.

Ik zag er gisteren 3 van eind 20, 30 voorbij komen. Dat vind ik heel kwalijk. Neem dan de beslissing om in te slapen.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 15:01

Paarden van bv 20 jaar en hardstikke gezond en fit kan ik mij nog indenken dat je daar nog wel een baasje voor zou kunnen vinden zonder te veel problemen.
Maar een paard van 25+, niet te rijden, zakt nog net niet door de benen, ziekte dit, kreupel zo, zou ik zeggen: Dood is ie beter af. Weet je zeker dat ie niet slecht terecht komt. Een handelaar zou zo'n paard maar aan iemand verkopen zonder verstand en zeggen dat ie nog bereden kan worden. Zowel mens, maar vooral het dier de dupe van. -O-

Het ergste van alles vind ik bij sommige de bedragen. Paard kan en mag niks, kost door medicijnen en speciaal voer enorm veel geld.. Maar dan wel proberen nog een dik bedrag voor te krijgen? :o?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 15:05

Charaz schreef:
Caily schreef:
Je weet nooit hoe de vork in de steel zit. Beter weg doen dan weg laten kwijnen.

Of zelf je verantwoordelijkheid nemen en het dier of ergens in pensioen zetten of in laten slapen.

Is je paard verkopen dan zo vreselijk.Waarom in laten slapen als je paard nog jaren bij mensen in de wei kan staan als grasmaaier, maatje of knuffelpaard.
Hier wordt gedaan als of niemand goed genoeg is om een ouder paard te kopen?
Er zijn genoeg mensen die wel zo'n dier nog goed willen verzorgen.
De rotte appels die misbruik maken van het paard heb je er altijd tussen zitten helaas, of je nu een veulen of een bejaard paard verkoopt

Het is weer zo'n topic waar de rotte appels eruit worden gepikt om zo iedereen over 1 kam te kunnen scheren.

Hier in de buurt iemand die 2 prachtige maar totaal afgekeurde maar prachtige friezen van nog geen 15 in de wei heeft staan, meer dan een stapritje zit er niet in.
De eigenaresse kon 2 afgekeurde paarden niet onderhouden als ze daarnaast ook nog een rijpaard wilde.
Helemaal niks mis mee en iedereen blij of hadden deze paarden afgemaakt moeten worden?
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 29-01-18 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 15:09

Caily schreef:
Je weet nooit hoe de vork in de steel zit. Beter weg doen dan weg laten kwijnen.

Voor elk paard is er natuurlijk een achterliggende reden. Mijn pony was voordat ze bij mij kwam van een meneertje van in de 80 die niet meer goed voor zijn dieren kon zorgen. En met grote vreugde in mijn hart heb ik toen een 24-jarige, hoefbevangen, onbeleerde shetlander met afgeschuurde manen verwelkomd.

Geen van mijn paarden is "bruikbaar" als rijdier. De ene is kapot, en de andere is te klein, te oud en te groen. En ik heb het nu veel leuker met ze dan toen ik nog wel reed. Ooit kocht ik mijn ruin wel als rijpaard maar ik houd meer van hem dan van paardrijden, penny die ik ben. Dus nu het rijden een te grote belasting voor hem is is hij er nog steeds.

Ik snap het wel als bij iemand anders de nadruk anders ligt. En toch ook niet. Ik kom iets te veel verhalen tegen over paarden die wat mankeren en die een gruwelijke tijd in het handelscircuit in gaan.
Laatst bijgewerkt door Koper op 29-01-18 15:19, in het totaal 2 keer bewerkt

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 15:10

Ben het met je eens ja, maar soms is het niet anders. Er bestaan zat mensen die bedenken pas dat ze een beestje niet kunnen onderhouden qua financiën als het beestje er al staat. Ikzelf heb al 10 jaar lang een Shet van inmiddels 25, en haar dochtertje(onverwachts hier geboren) staat hier inmiddels ook alweer 9,5 jaar. Verder heb ik een zorgenkindje als paard, een 14-jarige bwp met een gat in de tussenpees. Ik ben enorm aan het wikken en wegen wb mijn lieve bwp'er want hij geniet nog zo van zijn leven maar het word best een dure hobby, als je 3 paarden hebt die eigenlijk alleen maar hooi kunnen eten. En vooral vanwege het feit dat ik momenteel zelf de financiële middelen niet heb(en mijn ouders ze betalen) gaat de twijfel toch toeslaan. Maar wb de kansen van mijn bwp'er heb ik sowieso mijn twijfels of hij zo nog paardwaardig kan leven. Maargoed, daarover ga ik in gesprek met de dierenarts binnenkort.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 15:16

Amy schreef:
Het gaat mij vooral om oude kapotte paarden. Een paard weg doen omdat je er niet meer oppast, geen klik mee hebt of die liever dressuurt terwijl jij liever springt, geen problemen mee.
Het gaat mij om de kansarme paarden, die gewoon nergens meer voor gebruikt kunnen worden.

Ik zag er gisteren 3 van eind 20, 30 voorbij komen. Dat vind ik heel kwalijk. Neem dan de beslissing om in te slapen.

Helaas zal het nooit veranderen, denk ik.
Topics zoals deze komen regelmatig voorbij sinds dat Bokt zo ongeveer bestaat.
En ik denk dat er geen oud of afgekeurd paard minder door is verkocht.
Het zou mooi zijn als iedereen alle verantwoording zou nemen, maar soms willen mensen dit niet en soms kunnen ze niet anders.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:55

Cowboy55 schreef:
llora schreef:
<KNIP>

Ik denk maar zo: als Karma bestaat dan zijn de mensen die dit doen degenen die later door hun (klein-) kinderen in een bejaardentehuis weggestopt worden en 'vergeten worden'. O:)

}> }:) *D

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 18:01

wat mij altijd blijft verbazen is hoe snel die oudjes toch weer een nieuw plaatsje vinden. Idem verhaal met een vriendin van mij. Haar paard met HKO fase 3 moest weg en binnen de week had hij een "droomplaatsje" bij iemand aan huis. Ik vraag me dan af of die mensen wel weten wat ze in huis halen en of dat paard nu beter af is. Gewoon in een wei dumpen vind ik voor oudjes soms ook bijna verwaarlozing. Ik heb er ook al veel aangeboden gekregen maar nooit aangenomen. Mijn oude kleine ponytje kost me meer aan medicatie en speciaal voer dan mijn andere 2 gezonde paarden. Ik heb ze liever op een all inc stal maar omdat dat onbetaalbaar is voor meerdere paarden heb ik ze op een wei gezet. Dan kan mijn oude ponytje op haar gemakje oud worden en zit ze niemand in de weg.