Lenen voor aankoop paard: Ja of Nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:54

haan schreef:
als je een paard niet ineens kan betalen, hoe betaal je dan de maandelijkse stalling, veearts, hoefsmid en de rest?

oftwel : niet lenen voor een luxe artikel

Het kan natuurlijk dat je het bedrag opzich voor het paard niet hebt liggen (of je spaarcenten wil houden voor onvoorziene dingen als een ritje naar de kliniek), maar de rest wel gewoon kan betalen. Dat was ook mijn probleem toentertijd, maar geleend had ik er denk ik niet voor

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:10

Koper schreef:
Goof schreef:

Dat.
Het is een hobby, meer niet. Ik vind geld lenen voor een hobby echt enorm dom.
Als je het (nog) niet kunt betalen, dan spaar je nog even door.

Maar wanneer is een paard noodzakelijk en wanneer niet? Als je je paarden aan huis hebt staan en eentje overlijdt, is een nieuw paard (weidemaatje/gezelschapspony) dan noodzaak? Of verkoop je dan het overlevende paard omdat hij een luxeartikel is?

Als je paard overlijdt en er eentje bij moet voor de achterblijver zijn er ook nog andere opties dan 15.000 euro lenen voor de aanschaf van een weidemaatje natuurlijk ;)
Als dat het probleem is zoek dan iemand met een paard, verhuis zelf naar een stal met andere paarden of koop een shetje a 150 euro en dan is het ook opgelost. Nee, ook dan vind ik lenen niet noodzakelijk.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:25

Nee, ik zou hier zeker geen geld voor lenen.
Een paard van 15.000 euro zou ik hou dan ook niet kopen. Die moet je in bubbeltjes plastic op stal zetten en hopen dat ie zichzelf niet beschadigd. Nee ik zou dat echt heel beangstigend vinden.
Mijn paard is me echt alles waard, maar het helpt wel mee dat het geen 'duur' paard was. Ik kan het niet echt uitleggen want een paard is een paard en is mij echt heel veel waard..
maar ik zou er denk ik toch iets anders mee omgaan als ie 15.000 euro waard is.. denk ik..

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:30

Ik lees hier veel dat mensen 15.000 voor een paard absurd veel vinden. Maar voor een leuk sportpaard waar je verder mee wil komen in de sport is dat echt geen raar bedrag hoor.. Als je kijkt naar een leuk springpaard, 6 jaar oud, springt L en fijn karakter is dat bedrag heel normaal. Het is maar net welke ambitie je hebt met een dier wat je eraan uit wilt geven denk ik.

Dat het afhankelijk is van het bedrag wat je wilt lenen is natuurlijk zo. Maar nu worden er hier appels met peren vergeleken. Van een paar honderd euro tot duizenden euro's.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:31

RoyceMack schreef:
Nee, ik zou hier zeker geen geld voor lenen.
Een paard van 15.000 euro zou ik hou dan ook niet kopen. Die moet je in bubbeltjes plastic op stal zetten en hopen dat ie zichzelf niet beschadigd. Nee ik zou dat echt heel beangstigend vinden.
Mijn paard is me echt alles waard, maar het helpt wel mee dat het geen 'duur' paard was. Ik kan het niet echt uitleggen want een paard is een paard en is mij echt heel veel waard..
maar ik zou er denk ik toch iets anders mee omgaan als ie 15.000 euro waard is.. denk ik..

Mijn paard van dat bedrag loopt hele dag buiten met vriendjes en staat niet in bubbeltjes plastic op stal hoor :P

bruintje123

Re: Lenen voor aankoop paard: Ja of Nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:35

Het bedrag is niet absurd voor een sportpaard, al kan je een goedkopere ook hoger opleiden.
Het word anders als je boven de z licht wilt rijden, maar het gros van de bokkers haalt dat niet eens. Dus is dat bedrag ook niet nodig.
Maar het lenen van dat geld vind ik persoonlijk wel absurd. Het is en blijft luxe.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:42

Oh ik heb bij vriend aangeklopt voor een paard. Maar eentje van €35000 laat ik staan. Te duur.
Gelukkig had vriend al bedacht mij een paard cadeau te doen en uiteindelijk heb ik niet hoeven lenen maar ik had het gerust gedaan. Liever een lening bij mijn partner dan 0€ op de spaarrekening.

Was 2 paarden verloren binnen een jaar. De DA had mij leeg getrokken. Maar ik wilde wel graag door.

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:49

Geld lenen kost geld. Ik vind het oerdom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:00

Ik zou het niet oerdom vinden hoor. Als je van jezelf weet dat je je lening makkelijk kan afbetalen, wat zijn dan die paar 100 euro's die je extra moet betalen als je ondertussen wel goed verder kan in de sport met een goed paard?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:18

Mijn paarden die ik bijrijd die voor meer dan 20 straks weggaan staan ook de hele dag in de kudde, zonder beschermers om en worden ook in elkaar getimmerd door elkaar en gaan ook mee naar crosslessen etc. Een paard is een paard, hoe voorzichtiger je ermee omgaat hoe kwetsbaarder ze worden.

zippora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:23

Ik heb het gedaan, bij een bank. Had de helft, miste de andere helft. Was helemaal weg van dat veulen (heb hem nu nog steeds). Had een vaste baan en kon zowel de stalling als de maandelijkse terugbetaling financieren. Heb het binnen 2 jaar afbetaald (lening waarbij ik een minimum bedrag per maand moest betalen, maar meer per maand mocht ook). Aangezien het een veulen was hoefde ik nog geen zadel te kopen, dat scheelde ook.
Ik heb een hekel aan lenen, zo snel mogelijk afbetaald dus, elke bonus en vakantiegeld ging naar de lening, heb zelfs bespaard op mijn eigen eten ( :D heel vaak visticks en bonen en rijst gegeten toen) om maar zo snel mogelijk van die lening af te komen. Tegen de tijd dat ik een zadel & trainer/africhter nodig had, had ik daar alweer geld voor gespaard.

Zou ik het nog eens doen? Nee. Ik heb een hekel aan lenen. Dit was hopelijk de enige en laatste keer (evt. hypotheek in de toekomst niet meegerekend).
Heb ik er spijt van? Nee. Ik wil mijn maatje het liefst niet meer missen.

Maar eerlijk gezegd, wat ik leende ging om een paar duizend euro. Niet om tienduizend of meer. Dat zou ik dus nooit lenen. voordat ik mijn huidige paard als veulen ontdekte, was er een ander die wel in die hogere prijsklasse lag (>21000,=) en al wat ouder was waar ik helemaal weg van was en over liep te dromen <3 . Daar had ik het ook voor kunnen doen, maar vanwege de hoogte van de lening zag ik dat absoluut niet zitten. Dan was ik echt eeuwen aan het afbetalen geweest. En zoals iemand al zei, wat als je paard een ongeluk/blessure krijgt en niet meer te rijden is/afgemaakt moet worden na een paar jaar, dan ben jij dus nog aan het afbetalen.
Voor mij waren de criteria waardoor ik toch overstag ging om die paar 1000 te lenen van de bank het feit dat ik had uitgerekend dat ik het in 2 à 3 jaar zou kunnen afbetalen, en ik er voorlopig nog geen zadel voor hoefde te kopen. En ik maar bleef dromen over dat veulen <3 .

_Rusty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:36

Zelf zou ik niet zo snel gaan lenen voor een paard. Meer uit principe, ik hou niet zo van het idee geld lenen. Voor €3000 kan je ook al een leuk paard kopen.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:47

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik zou het zo doen hoor :j
Op dit moment verdien ik heel leuk, maar dat betekent niet dat ik zomaar het geld voor een goed paard bij elkaar gespaard heb. Een lening aflossen zou me makkelijk lukken en dan zou ik meteen een paard kunnen aanschaffen.

Nu op dit moment heb ik geen tijd voor een paard, maar sluit het later niet uit.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:05

Wij zijn verhuisd naar een boerderij met een grote wei en paardenstallen. Vervolgens hebben we alles verbouwd wat veel duurder bleek te zijn dan wat ons was voorgerekend door aannemer, architect en financieel adviseur. De helft van het huis was klaar, toen was het geld op. Vervolgens hebben we een groot bedrag geleend van onze ouders om het huis af te kunnen maken. Dat moeten we terug betalen. De tuin moeten we ook nog doen, kost ook veel geld. Voordat ik 5.000 euro klaar heb liggen voor een paard en toebehoren ben ik misschien 10 jaar verder. De wei ligt er, de stal heb ik. Wie weet wat er over 10 jaar is. Ik heb ook een gezin. Dus vakanties kan ik hun moeilijk ontzeggen omdat mama een paard wilt. En ik wil het zo graag. Al 30 jaar... Dus lenen is een serieuze overweging. De rede dat ik het niet doe is omdat het onverstandig is. Maar als het hart mocht kiezen...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:19

De gemiddelde ruiter kan wel een duur paard willen, maar gaat er toch niet alle potentie uit rijden (redenen als te weinig talent/ruitergevoel, te weinig serieus trainen, te weinig mogelijkheid om serieuw te trainen etc.), dus is een goedkoper paard vaak net zo'n geode optie.
Als je echt de topsport in zou willen en zelf daar alles voor in huis hebt, dan snap ik eventueel wel dat je als je een echte topper tegenkomt daar heel wat voor over hetb, ook een lening. Maar de meeste mensen willen gewoon leuk rijden, leuk een wedstrijdje kunnen doen etc. Dan is een echt duur paard niet nodig.
Ben zelf geen top material en helemaal blij met mijn "goedkope" (uche.. zal maar niet zeggen wat ze uiteindelijk al gekost hebben, maar goed) paarden, ze passen prima bij mijn doel. En natuurlijk zou ik het fantastisch vinden als ze meer in huis hadden, maar ach.... Zo kan ik ook van ze genieten.
Een paard van 15000 of meer heb ik dus niet nodig, weet voor mezelf dat ik me met een Fjord ook prima kan vermaken. (mocht ik de loterij ooit winnen, ander verhaal, zou ik mezelf ooit best heel gaaf duur paard cadeau kunnen doen)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:03

Zouden de echt dure paarden ook uit eigen zak betaald worden? Lijkt me sterk dat de GP paarden niet middels een lening betaald worden. Of zit ik er dan compleet naast? Oprechte interesse hoor.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:19

Zou echt nooit lenen voor een paard en ook nooit een paard kopen met mijn laatste spaarcenten. Omdat er altijd kosten bijkomen, voorzien maar ook onvoorzien.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:25

Ladygiroc schreef:
Zouden de echt dure paarden ook uit eigen zak betaald worden? Lijkt me sterk dat de GP paarden niet middels een lening betaald worden. Of zit ik er dan compleet naast? Oprechte interesse hoor.

Ik denk meer dat de middenmoot leent. De paarden van boven de ton komen ook niet bij de middenmoot, maar echt wel bij de rijkere mensen..
Zullen ook heus mensen lenen, maar denk dat er meer geleeend word bij de prijsklasse 15-30.000

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:27

Ladygiroc schreef:

Vast niet maar dat zal dan ook meer een investering zijn. Ofwel dat je het paar later duur kan verkopen of jezelf in de picture rijden en meer werk hebben daar door.
Dat is dan toch wat anders als een hobbymatige ruiter. Al zul je die ook hebben maar natuurlijk in mindere mate.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:54

De dure paarden zullen mogelijk van meerdere eigenaren zijn, betaald worden door sponsers of van rijke mensen en uitgebracht worden door een goede ruiter.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 09:21

En sommige mensen hebben gewoon 50.000 euro als 50ct in hun broekzak zitten :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-17 16:54

Seltje schreef:
Ik ga geen namen noemen, maar via pb zijn er toch wat mensen eerlijker, met eerlijke verhalen, die dus wel degelijk geleend hebben om een paard te kopen, en als je hun verhaal hoort, dan snap je de rede ook.

Iedereen doet met zijn geld wat hij/zij wilt, maar ik vind dat sommige bokkers best veroordelend overkomen.

Ik kan jullie in ieder geval zeggen: bij een bank kan je (met een niet al te kleine rente) een best wel groot bedrag lenen zonder dat je moet zeggen wat je ermee wilt kopen. Bij een familielid lenen kan renteloos, maar ook daar zijn er familie's waar wel degelijk met rente wordt terugbetaald.

Er zijn mensen die lenen voor een nieuwe tv, voor een nieuwe gsm, voor een leuke laptop, alles betalen met de kredietkaart zonder goed krediet te hebben, dus waarom zou je het voor een paard niet doen.

Ik probeer alleen de discussie open en beleefd te houden, ik vind dit onderwerp best wel interessant!

Het verbaasd mij als eerste dat jij vind dat veel bokkers blijkbaar " niet eerlijk" zijn.
Ik ben dat wel en ik denk toch de meesten die hier gereageerd hebben ook.

Het overgrote deel van bokt heeft namelijk geen 25.000 euro of meer voor een paard, máár zoekt ook lang niet in die prijsklasse.

Tot 8.000 euro ben je imo gek als je leent bij de bank, daarboven kan ik het mij voorstellen.