Help ik weet niet meer wat te doen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jazza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 06:04

Met een glimlach heb ik je verhaal gelezen, ts. Ik hoor mijn moeder en zie mijn eigen pubertijd voor ogen; inmiddels 35 jaar geleden.
Mijn ouders werkten hard en hadden het financieel ronduit breed. Ik kreeg als enig kind alles wat mijn hartje begeerde. Er was een voorwaarde (die ik overigens nooit begrepen heb): als iemand anders wilde wat ik had, moest ik het afgeven.

Ze leven niet meer, maar tot op de dag van vandaag ben ik mijn ouders dankbaar dat ik onuitstaanbaar heb mogen puberen. Dat ze me de tijd hebben gegeven om zelf uit te zoeken wat en hoe ik het wilde in mijn leven. Ik mocht kind zijn, ik mocht dwars zijn, ik mocht op de bank liggen en gelukkig zijn wanneer het mij uitkwam.
Juist doordat die druk er niet was, ben ik (soms veel) later met plezier weer de dingen gaan doen die ik tijdens mijn puberjaren zo verafschuwde. De dingen die mijn ouders zo belangrijk vonden; want ze vertelden me wel wat ze ervan vonden, maar nooit met de dreiging 'anders pakken we het van je af' of 'dan mag je dit of dat niet meer'.

Totdat ik op kamers ging, had ik nog nooit zelfs maar de afwas gedaan. Een bijbaantje.. mijn vader moest er niet aan denken; als ik wilde werken voor wat geld, kon ik enveloppen steken voor zijn bedrijf. Nodig was dat niet, want als ik wat wilde hebben, pakte ik gewoon zijn portemonnee.
Toen de tijd kwam dat de zorgtaken omkeerden, heb ik met dezelfde liefde en zonder enige dwang voor hen gezorgd. Naar het voorbeeld dat zij mij zelf altijd gegeven hebben. En geloof me, als je ouder wordt en vermogens minder worden, raak je opnieuw in een soort van opstandige (puber)fase.

TS, blijf met je dochter in gesprek. Dat is het enige wat ik je wil meegeven.
Ben een rolmodel voor haar, laat door te zijn wie je zelf bent, aan haar zien hoe je wenst dat zij zich ontwikkeld.
Heb vertrouwen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:39

jazza schreef:
Met een glimlach heb ik je verhaal gelezen, ts. Ik hoor mijn moeder en zie mijn eigen pubertijd voor ogen; inmiddels 35 jaar geleden.
Mijn ouders werkten hard en hadden het financieel ronduit breed. Ik kreeg als enig kind alles wat mijn hartje begeerde. Er was een voorwaarde (die ik overigens nooit begrepen heb): als iemand anders wilde wat ik had, moest ik het afgeven.

Ze leven niet meer, maar tot op de dag van vandaag ben ik mijn ouders dankbaar dat ik onuitstaanbaar heb mogen puberen. Dat ze me de tijd hebben gegeven om zelf uit te zoeken wat en hoe ik het wilde in mijn leven. Ik mocht kind zijn, ik mocht dwars zijn, ik mocht op de bank liggen en gelukkig zijn wanneer het mij uitkwam.
Juist doordat die druk er niet was, ben ik (soms veel) later met plezier weer de dingen gaan doen die ik tijdens mijn puberjaren zo verafschuwde. De dingen die mijn ouders zo belangrijk vonden; want ze vertelden me wel wat ze ervan vonden, maar nooit met de dreiging 'anders pakken we het van je af' of 'dan mag je dit of dat niet meer'.

Totdat ik op kamers ging, had ik nog nooit zelfs maar de afwas gedaan. Een bijbaantje.. mijn vader moest er niet aan denken; als ik wilde werken voor wat geld, kon ik enveloppen steken voor zijn bedrijf. Nodig was dat niet, want als ik wat wilde hebben, pakte ik gewoon zijn portemonnee.
Toen de tijd kwam dat de zorgtaken omkeerden, heb ik met dezelfde liefde en zonder enige dwang voor hen gezorgd. Naar het voorbeeld dat zij mij zelf altijd gegeven hebben. En geloof me, als je ouder wordt en vermogens minder worden, raak je opnieuw in een soort van opstandige (puber)fase.

TS, blijf met je dochter in gesprek. Dat is het enige wat ik je wil meegeven.
Ben een rolmodel voor haar, laat door te zijn wie je zelf bent, aan haar zien hoe je wenst dat zij zich ontwikkeld.
Heb vertrouwen.

Dit is inderdaad de beste manier, echter, hier zijn levende wezens in het geding. En dan moet je of met je puberreet van de bank af of accepteren dat er een andere oplossing word gezocht. Ts, hoe is het gesprek gegaan??

Fayah2

Re: Help ik weet niet meer wat te doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:57

Ben benieuwd hoe het gesprek gaat
Ik weet alleen dag ik nu ik ouder ben dingen meer waardeer
Mijn ouders hebben wel altijd heel duidelijk hun grenzen aangegeven en er waren regels zolang iedereen dat respecteerde was het prima
Klapte we eens uit dan kwam er een gesprek

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 12:07

Zo het is ons de avond geweest, dat kan ik zeggen pff.
Er zit dus wel iets in de weg.
Haar vriend heeft het een tijdje geleden (tegelijk toen haar paard kreupel was ) uitgemaakt, met de woorden dan heb je tenminste meer tijd voor de paarden.
Ik schrok hier van , dit wisten wij dus niet,hier heeft ze ons ook niets over verteld tot gisteren.
Ze wil blijven rijden, maar toch ook naar vrienden cq uitgaan, wij hebben gezegd dat dat ook hoort en samen kan gaan.
Daar was ze het niet helemaal mee eens, en toen brak de hel los.
Geen andere ruiter het was haar paard wij hadden er niets over te zeggen.
Oke zeiden wij dan zal ik zo dadelijk even de rekening opmaken van deze maand vd stalling en smid, ze keek vreemd op hoezo hij staat toch thuis.
Ja klopt maar ook dat kost geld.
Hmm toen keerde het tij, we hebben afgesproken dat ze 3x per week rijd en voorlopig even geen concoursen.
Dat is geen probleem.
Als er een gegronde reden is dat ze niet kan rijden, dan longeer ik hem of ik rijd hem zelf ( zelf ook dress gereden maar zwaar ongeluk gehad, mijn rug kan het niet aan).
Blijft het rijden onregelmatig staat er een andere ruiter te wachten, hier hebben wij contact mee gehouden.
Het was in begin gespannen voor ons allen, maar uiteindelijk wel goed geweest.
Vanmorgen zei ze zelfs tot straks , iets wat ze nooit deed.
Ik was echt bang voor het gesprek, maar heel blij door het advies van vele andere.
Dank jullie !

FemkeVH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:07

Zolang jullie als ouders het paard geheel in kosten betalen, is het jullie paard en heeft zij er weinig over te zeggen.
Als jullie dochter de kosten betaalt, dan ben ik het er mee eens dat zij over het paard mag beslissen.
Zo zou ik het dan ook gebracht hebben naar haar

Edit: ik zie net dat je hier al het eea over geschreven hebt :j

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:19

Met verbazing het hele verhaal gelezen. Het kan aan mij liggen hoor, maar ... serieus? Wat een verwende prinses is jouw dochter. Alles wordt gefaciliteerd en alle grillen worden serieus genomen. Je lijkt als moeder wel haar bediende.
Hiermee leer je je dochter geen zelfstandigheid en doorzettingsvermogen aan, ben ik bang.
Zelf zou ik heel duidelijk zijn: een eigen paard betekent verantwoordelijkheid dragen. Er elke dag mee bezig zijn, met zorg en toewijding. Heeft ze daar geen zin (meer) in, vanwege school, vriendjes, feestjes etc? Prima, jouw keuze, maar dan rij je helemaal niet meer en komt er een bijrijder, of wordt het paard verkocht. Niet van alle walletjes willen eten en je je er zelf gemakkelijk van af maken.

Laat ze zich eens realiseren hoe bevoorrecht ze is. Er zijn genoeg paardminnende pubermeisje die dolgraag in haar schoenen zouden willen staan!

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:29

Klaas15?? Sinterklaas bedoel je zeker!! Zo beschouwt je dochter je. Het wordt tijd dat ze er op haar leeftijd achter komt dat sint niet bestaat en dat je dingen kan bereiken door er hard voor te werken en/of er moeite voor te doen
Laatst bijgewerkt door thequeensmum op 02-10-17 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:30

truus1957 schreef:
Klaas15?? Sinterklaas bedoel je zeker!!

*D :')

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:34

Klaas15, fijn dat jullie een goed gesprek hebben gehad en dat de voorwaarden iets zijn bijgesteld voor iedereen :). Op deze manier kan je dochter zelf leren om beter met haar vrijheden om te gaan en alles te doen wat ze wil. Het is aan haar om haar tijd handig in te delen en ook dat haar vrienden begrijpen dat ze niet altijd de hort op kan wanneer zij dat willen. In het volwassen leven gaat het straks ook zo en moet je soms de dingen handig plooien. Jammer van dat vriendje, die snapte het in elk geval niet.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 14:08

We kunnen vanalles roepen over hun dochter, maar feit is dat 16 jaar echt een rotleeftijd is/kan zijn (er is een mooi boek; puberbrein. Zelf nooit gelezen maar er herhaaldelijk op gewezen omdat het hier ook een echte puber kon zijn)
En ze heeft gelijk dat ze moet kunnen omgaan met vrienden, maar feit blijft wel dat er een paard staat en ze dat wil blijven rijden (ohhh hoe herkenbaar dat er echt niemand anders op mag want niemand rijdt goed genoeg in hun ogen)

Haar ogen zijn wat geopend en nu vol blijven houden als ouders. 3x per week en even geen wedstrijden is een mooie oplossing toch. Kan ze door de week rijden en heeft ze het weekend voor eigen dingen

Hopelijk is dit de oplossing en met de tijd komt er wel een eind-oplossing

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 14:35

Klinkt als een goed gesprek, knap hoor!

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:25

Ik was echt absoluut een verschrikkelijke puber zelfs tot het punt dat ik met mijn ouders in therapie heb gezeten. Echter fietste ik braaf 3 x in de week naar mijn verzorgpaard om stallen te mesten want rijden kon nog niet.
Op mijn 18e ging ik op kamers en kocht ik zelf mijn eigen paard.
Ik heb geen rijke ouders en heb dus niet veel geld/spullen van hun gekregen en tuurlijk hadden we er soms een meningsverschil over maar wat ik kreeg was ik wel dankbaar voor

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 22:31

Klaas15 schreef:
Zo het is ons de avond geweest, dat kan ik zeggen pff.
Er zit dus wel iets in de weg.
Haar vriend heeft het een tijdje geleden (tegelijk toen haar paard kreupel was ) uitgemaakt, met de woorden dan heb je tenminste meer tijd voor de paarden.
Ik schrok hier van , dit wisten wij dus niet,hier heeft ze ons ook niets over verteld tot gisteren.
Ze wil blijven rijden, maar toch ook naar vrienden cq uitgaan, wij hebben gezegd dat dat ook hoort en samen kan gaan.
Daar was ze het niet helemaal mee eens, en toen brak de hel los.
Geen andere ruiter het was haar paard wij hadden er niets over te zeggen.
Oke zeiden wij dan zal ik zo dadelijk even de rekening opmaken van deze maand vd stalling en smid, ze keek vreemd op hoezo hij staat toch thuis.
Ja klopt maar ook dat kost geld.
Hmm toen keerde het tij, we hebben afgesproken dat ze 3x per week rijd en voorlopig even geen concoursen.
Dat is geen probleem.
Als er een gegronde reden is dat ze niet kan rijden, dan longeer ik hem of ik rijd hem zelf ( zelf ook dress gereden maar zwaar ongeluk gehad, mijn rug kan het niet aan).
Blijft het rijden onregelmatig staat er een andere ruiter te wachten, hier hebben wij contact mee gehouden.
Het was in begin gespannen voor ons allen, maar uiteindelijk wel goed geweest.
Vanmorgen zei ze zelfs tot straks , iets wat ze nooit deed.
Ik was echt bang voor het gesprek, maar heel blij door het advies van vele andere.
Dank jullie !

Mooi opgelost zo +:)+
En zonder wedstrijden erbij zal ze al heel wat meer tijd over houden om met vrienden/vriendinnen te stappen en lol maken.
Wat ontzettend rot voor dr dat dr vriendje het op zo'n manier heeft uitgemaakt met zo'n lage trap na over het meer tijd voor de paarden hebben. Hopelijk kan ze dat snel een plekje geven en gewoon lekker lol met dr vrienden maken en daarnaast gewoon kunnen blijven rijden, zoals ze dat graag wil.

En hopelijk is de bijrijder niet nodig.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:36

Klinkt alsof je dochter de leeftijd heeft bereikt dat andere dingen belangrijker zijn dat de paarden en dat ze dat zelf nog niet helemaal door heeft. Jongens, telefoons, vrienden gaan belangrijker worden en daarop gaat het waarschijnlijk stuk lopen.

Ik lees dat ze zelf ook heeft bijgedragen aan de aankoop van dit paard. Misschien is praten dan toch nog de enige optie.
Ze is nu waarschijnlijk in een leeftijd dat ze nog niet verder kan denken dan haar eigen ego (even heel realistisch, ik kon op die leeftijd ook niet echt diepgaander nadenken en dacht vooral na over wat ik die dag aanmoest naar school en hoe ik dat ene proefwerk kon halen...)
Nu, na een opleiding van 4 jaar en een aantla jaar werkervaring heb ik veel meer social skills geleerd.. die me helpen om over zulke dingen na te denken. dus ik denk dat jullie die taak op je moeten nemen door haar te laten inzien dat het zo niet langer gaat.

Desnoods kun je dier verkopen en haar de helft terug geven. Je bent nog wel verantwoordelijk voor haar tot haar 18e.

Ik lees dat jullie eigenlijk alles betalen omdat ze niks verdiend, maar dat ligt wellicht ook aan jullie grenzen.
Ik heb vanaf mn 13e gewoon moeten werken voor mijn geld. Ik kreeg mijn rijbewijs en opleiding betaald maar daar was alles mee gezegd.
Als ik leuke kleding wilde, of wilde uitgaan dan moest ik daarvoor werken. Paardrijden werd betaald van de kinderbijslag en voor de rest was dat het.
Ik heb mijn eigen paard gekocht, inclusief alle spullen die hij nodig heeft en betaal elke maand zijn stalling en ik ben dus degene die alles beslist.
Ik lees dat jullie dochter 7,50 krijgt voor het rijden van jullie paarden? Sorry maar dat vind ik wel een beetje raar. aangezien ze geen stalling hoeft te betalen voor haar paarden.
Jullie betalen alles voor haar, en ze heeft ook nog extra geld als ze jullie paarden rijdt?
Opzich kun je haar niet dwingen te rijden door haar geld te geven. Het is een passie of niet..
en soms was het een passie.. maar rond 15/16/17 jaar is zoon cruciale leeftijd waarop het maakt of breekt. Bij mij is het altijd doorgezet en steeds erger geworden die paardenhobby.. maar soms gaan vriendjes en vriendinnen voor. Je doet er weinig aan.

Goed dat jullie toch het gesprek aan zijn gegeven maar ik vind het wel raar dat ze niks heeft gezegd over haar vriend? Hebben jullie geen 'gooi alles wat je meemaakt op tafel' band?
Hopelijk kan ze het rijden weer oppakken en heeft ze weer wat leuks in haar leven.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 18:33

Lijkt mij compleet niet raar dat dochter zoiets niet verteld, dat is logisch op je 16e :') .

Verder vind ik het echt naar dat iedereen haar afschilderd als ondankbaar omdat haar interesses verschuiven.

Dat mag, daar is de pubertijd ook voor. Je ontdekt wie je zelf bent en niet wat je ouders altijd willen.

Omdat de helft van Bokt wel zo'n opvoeding gehad zou willen hebben is ze ondankbaar?

Ik vind echt dat TS het super heeft aangepakt, zo krijgt dochter de ruimte om zichzelf te vinden maar wel met het besef dat bij een dier ook verantwoordelijkheden horen.

Jezelf kunnen zijn en toch begrikpen dat het leven verantwoordelijkheden heeft, dat is de pubertijd ten top denk ik :D

stuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:36

geluk van het paard staat voorop .. jullie dochter sorry maar die heeft er even niks over te zeggen jullie betalen verdorie alles!
wil ze hem houden prima laat ze lekker alles zelf betalen en er voor werken,
ik rijd ook al sinds mijn 6de wilde niets liever dan een eigen paard ,heb de eerste jaren verzorgpaarden gehad en paard van moeders waar ik regel matig op mocht rijden vervolgens wilde ik op 14 jarige leeftijd nog steeds heel graag een eigen paard m`n ouders prima ga maar werken na 5 jaar had ik mijn eigen paard bij mekaar gespaard en dat was geen goedkope mooie sportmerrie met mooi papier,ze staat bij m`n ouders dus stalling is gratis ,maar hooi,zaagsel,voer ,spullen,dierenarts,hoefsmid,wedstrijden,lessen betaal alles zelf .
jullie dochter heel lief van jullie maar heeft totaal geen idee wat het financieel onderhouden kost,en haar dan nog betalen omdat ze jullie paarden rijd :( dit zou ze vrijwillig aan moeten bieden als je ziet wat jullie voor haar doen en betalen.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:04

Jezus...ik weet niet eens wat ik hier over moet zeggen. Het leven moet toch verdomd makkelijk zijn als je rijk bent.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:05

Koia schreef:
Jezus...ik weet niet eens wat ik hier over moet zeggen. Het leven moet toch verdomd makkelijk zijn als je rijk bent.

Eindelijk iemand die zegt wat ik al de hele tijd denk...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:09

Tja, bij pubers zit er af en toe een bordje op het voorhoofd "wegens verbouwing gesloten" :+
Niet dat je alles goed hoeft te vinden, maar gun jullie samen wat ruimte en tijd (gesprek!) om te ontdekken of het een opwelling is of dat ze de paarden achter zich laat (zoals wel meer jongeren in op die leeftijd.)
De keuze voor het paard en de sport hebben jullie ook samen met haar gemaakt.

Het is zo gemakkelijk om te oordelen over een ander......

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:24

Luca03 schreef:
Koia schreef:

Eindelijk iemand die zegt wat ik al de hele tijd denk...

Wat een bittere reacties. Bewaar je jaloezie en leer gelukkig te zijn met wat je hebt..

@ Ts, fijn dat jullie gepraat hebben :) blijkbaar zat er toch iets onder. het feit dat ze dat eerlijk heeft kunnen delen en jullie naar haar geluisterd hebben kan het vertrouwen sterken. iemand in de puberteit is misschien soms onhandelbaar, maar zal de manier waarop je als ouders daarmee omgaat goed onthouden, juist dan is onvoorwaardelijke liefde iets waar een tiener ten diepste om schreeuwt. :)

Naar mijn idee heb je het goed opgelost :) Wel mogelijkheden blijven bieden, maar ook consequenties stellen en dus duidelijkheid. Naar mijn idee laat je daarmee niet over je heen lopen en geef je zeker niet zomaar alles voor niks. (zoals sommigen hier lijken te beweren)

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 20:53

Citaat:

Wat een bittere reacties. Bewaar je jaloezie en leer gelukkig te zijn met wat je hebt..

@ Ts, fijn dat jullie gepraat hebben :) blijkbaar zat er toch iets onder. het feit dat ze dat eerlijk heeft kunnen delen en jullie naar haar geluisterd hebben kan het vertrouwen sterken. iemand in de puberteit is misschien soms onhandelbaar, maar zal de manier waarop je als ouders daarmee omgaat goed onthouden, juist dan is onvoorwaardelijke liefde iets waar een tiener ten diepste om schreeuwt. :)

Naar mijn idee heb je het goed opgelost :) Wel mogelijkheden blijven bieden, maar ook consequenties stellen en dus duidelijkheid. Naar mijn idee laat je daarmee niet over je heen lopen en geef je zeker niet zomaar alles voor niks. (zoals sommigen hier lijken te beweren)

Oh maar dit is geen jaloezie. Mijn ouders kunnen nu eenmaal geen paard voor mij betalen, ik werk dan ook heel hard om alles zelf te betalen. En ja het zou gemakkelijker zijn als m'n ouders het konden betalen ja. Maar of ik dit erg vind om te doen? Nee want het is het zó waard. Maar ja soms droom ik ook wel eens van een eigen stalling en veel paarden en ouders die ook in de paardenwereld zitten :)

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:07

ruitje schreef:
Verder vind ik het echt naar dat iedereen haar afschilderd als ondankbaar omdat haar interesses verschuiven.

Bijna iedereen :). Het is helemaal niet raar dat dit gebeurt en geeft de ouders en het meisje een mooie kans om zaken te herschikken met oog op de toekomst.

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 21:10

Luca03 schreef:
Citaat:

Oh maar dit is geen jaloezie. Mijn ouders kunnen nu eenmaal geen paard voor mij betalen, ik werk dan ook heel hard om alles zelf te betalen. En ja het zou gemakkelijker zijn als m'n ouders het konden betalen ja. Maar of ik dit erg vind om te doen? Nee want het is het zó waard. Maar ja soms droom ik ook wel eens van een eigen stalling en veel paarden en ouders die ook in de paardenwereld zitten :)

Ja ik denk dat ik je wel begrijp :) Maar ik vond de reactie tegenover ts niet helemaal terecht. het gaat hier om een puberdochter die niet meer wil(de) paardrijden en misschien om een probleem in de communicatie. De hoeveelheid geld die ts wel of niet heeft en hoe ze dat besteed, is wat mij betreft aan haarzelf :) elke puber kan zo reageren, of diegene nu wel of niet veel geld heeft ;)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 21:19

Zoals ik het lees in ts laatste update, wil de dochter wel degelijk nog rijden. Alleen heeft de opmerking over 'het nu meer tijd voor de paarden hebben' van haar vriend, er zo ingehakt (logisch, zeker als je nog maar 16 bent) dat ze met zichzelf in de knoop zit, waardoor de zin in rijden tijdelijk weg is.
Maar dochter heeft wel degelijk aangegeven dat ze wil blijven rijden...alleen minder tijd eraan besteden als voorheen, omdat ze ook met vrienden weg wil. En zonder de vele concoursen moet dat toch prima kunnen. Als ze echt alle belangstelling was verloren, dan flipt ze ook niet zo over het binnenhalen van een bijrijder; de interesse is er nog wel degelijk.

Het is logisch dat ze op deze leeftijd meer met vrienden wil doen. Daar is ze puber voor en het is nu eenmaal de periode van ontdekken. Denk niet dat daar iemand hier over valt. We zijn tenslotte allemaal puber geweest (of nog steeds; ga niet alle profielen checken van alle reageerders :P )

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 21:37

Denk dat het vooral voor jullie ook tijd wordt voor een omslag . Niet smeken dat ze haar paard rijdt. Maar ze moet het eerst maar eens bewijzen dat ze het verdient om te rijden. Dus gewoon die ruiter laten komen. En je dochter eens maar eerst die verzorging laten doen. Stal uitmesten? Paard buiten zetten heeft ze daf ooit al eens gedaan of wordt alles voor haar geregeld ? Zou paar vaste dagen in de week al zijn het er maar 2 afspreken dat zij verantwoordelijk is voor de verzorging van de paarden. Kan prima naast vriendjes etc