Makkelijk denken over paard "delen"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 11:21

mvdende schreef:
Ik heb één keer een brutale penny gehad die zonder toestemming m'n flinke E heeft opgezadeld en is gaan rijden. Ze had toestemming om te poetsen en te wandelen. Toen er door het manege personeel aangegeven werd dat dat de bedoeling niet kon zijn en ze hem heel snel op stal moest zetten, is ze het erf afgelopen en het bos in gegaan. Andere mensen hebben haar terug zien komen, pony totaal over de zeik. Ze had er een bijzet teugel aan gedaan, die dikke rubber ring was gebroken! Wij hebben snel het slot van de kast vervangen en zijn heeeeeel erg boos op haar geweest. Haar redenatie: andere meisjes mogen er wel op rijden. Ja als ik erbij ben en hij goed voelt, of in een situatie waarin ik beter even van pony kan wisselen om iedereen veilig thuis te laten komen. Reed als pensionklant met een manege les mee naar het strand, een van de manege pony's maakte het iets te bont door het ruitertje er meerdere malen af te gooien. Op de vraag van de instructrice wie er even wilde ruilen..... niemand en dat meisje in tranen. Ga maar op mijn Luuk, rijd ik Mr eigenwijs wel naar huis.

Omg dat is wel heel brutaal.

Ibbel

Re: Makkelijk denken over paard "delen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 11:27

Misschien een advies voor iedereen die dit wel eens overkomt: gewoon "nee" zeggen ipv allerlei verzachtende smoesjes gebruiken. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, en niet alleen mannen hebben een probleem met wollig praten. "Nee" is niet verkeerd te verstaan.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 11:32

Ik kan me er zo geen voorstelling van maken wat er in deze mensen hun hoofd omgaat :=
Ik weet nog dat toen ik vroeger op de manege stond er ook pensionpaarden stonden. Een van de eigenaren die daar met haar paard stond vroeg toen een keertje of ik eens op haar paardje (de tinker waar alle manegekinderen verliefd op waren!!!) wilden rijden en dat ik hem altijd mocht poetsen als ik wilde. Ik wist van geluk niet waar ik het zoeken moest zeg :oo Het is er helaas alleen nooit van gekomen, ben altijd al bang geweest om iets verkeerd te doen dus ik durfde het niet zo goed.
Zelfde met een instructrice, die gaf mij toen les op mijn verzorgpaardje en op de weg naar huis vertelde ze dat ze haar eigen paard zijn stal nog uit moest mesten, of ik zin had om te helpen. Eenmaal daar zadelde ze hem op zodat ik er een rondje op kon rijden. Ik knapte bijna uit elkaar joh :')
Er is echt nooit een haar op mijn hoofd geweest die dacht dat dat wel even zomaar zou mogen. Het paard van iemand anders poetsen/rijden/aaien/wat dan ook was een privilege waar je héél blij mee mocht zijn, en zeker geen recht. En zo hoort het ook vind ik :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 11:42

Irkoontje schreef:
Pfff wat ben ik blij dat ik niet op een pensionstal/manege sta als ik dit zo hoor! Wij hebben ze thuis, rustig dorp en naar mijn weten nog nooit iemand geweest die zo brutaal was. Heel soms nodigen we wel eens kleine kinderen uit (van buren oid) die dan even mogen aaien. Poetsem heb ik ook wel eens gedaan, maar paardlief is aardig ongeduldig, en begint dan te maaien met zn voorbenen. Als je het weet is er niks aan de hand, dan houdt je er rekening mee, hij doet het ook niet gericht, maar wel lomp. Kleine kinderen mogen er ook nooit voor staan.

Wel gehad dat de mensen die bij ons op stal stonden zomaar spullen leenden, die vervolgens ergens anders lagen. Kwaader kan je me haast niet krijgen. Vooral hun dochter, die vreselijk brutaal was, zat overal aan. Er wat van zeggen hielp ook niks

Bij ons bellen ze gewoon aan.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 11:53

Op buitenrit zijn ook vaak kinderen die mijn Haf willen aaien. Hij is hartstikke lief en houdt ook van knuffelen, maar als we op pad zijn wil ik ten eerste gewoon met hem bezig zijn zonder getut van anderen en ten tweede kan meneer nogal een dramkont zijn, en netjes stilstaan is voor hem soms nogal moeilijk buiten. Hij zou maar iemand ondersteboven lopen. Ik zeg daar altijd nee tegen, maar ik zeg er wel bij dat het heel goed is dat ze het vragen. Ik hou ook niet zo heel erg van kinderen, er zijn een paar op stal die ik wel leuk vind en die mogen ook gerust af en toe helpen, maar rijden absoluut niet. Meneer is fantastisch in de omgang, en als ik meeloop terwijl er een kindje opzit is hij heel braaf, maar met rijden is hij vooral in het begin gewoon niet heel erg lief.

Ik sta wel op een manege/pensionstal, maar het is wel duidelijk bij ons dat je niet zomaar de stallen in loopt. Als het wel gebeurd wordt er ook wat van gezegd.

Miefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 11:55

enamorada schreef:
Ik kan me er zo geen voorstelling van maken wat er in deze mensen hun hoofd omgaat :=
Ik weet nog dat toen ik vroeger op de manege stond er ook pensionpaarden stonden. Een van de eigenaren die daar met haar paard stond vroeg toen een keertje of ik eens op haar paardje (de tinker waar alle manegekinderen verliefd op waren!!!) wilden rijden en dat ik hem altijd mocht poetsen als ik wilde. Ik wist van geluk niet waar ik het zoeken moest zeg :oo Het is er helaas alleen nooit van gekomen, ben altijd al bang geweest om iets verkeerd te doen dus ik durfde het niet zo goed.
Zelfde met een instructrice, die gaf mij toen les op mijn verzorgpaardje en op de weg naar huis vertelde ze dat ze haar eigen paard zijn stal nog uit moest mesten, of ik zin had om te helpen. Eenmaal daar zadelde ze hem op zodat ik er een rondje op kon rijden. Ik knapte bijna uit elkaar joh :')
Er is echt nooit een haar op mijn hoofd geweest die dacht dat dat wel even zomaar zou mogen. Het paard van iemand anders poetsen/rijden/aaien/wat dan ook was een privilege waar je héél blij mee mocht zijn, en zeker geen recht. En zo hoort het ook vind ik :)

Dit :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 11:56

Op mijn vorige stalling stonden de paarden overdag altijd buiten. 1 van de weilanden had een hek vooraan bij het pad, omdat er dan gemakkelijk met de trekker het land op gereden kon worden. 2 meiden hebben toen een paar fjorden uit het land gehaald en zijn daarmee langs de weg gaan rijden (parallelweg aan een 80km/h weg waar 130 gereden wordt). Toen ze het zat waren zijn ze afgestapt en hebben de paarden losgelaten. Die zijn dus kilometers verderop teruggevonden, grazend langs de weg...

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 11:58

Vjestagirl schreef:
Op mijn vorige stalling stonden de paarden overdag altijd buiten. 1 van de weilanden had een hek vooraan bij het pad, omdat er dan gemakkelijk met de trekker het land op gereden kon worden. 2 meiden hebben toen een paar fjorden uit het land gehaald en zijn daarmee langs de weg gaan rijden (parallelweg aan een 80km/h weg waar 130 gereden wordt). Toen ze het zat waren zijn ze afgestapt en hebben de paarden losgelaten. Die zijn dus kilometers verderop teruggevonden, grazend langs de weg...

Ik verbaas me over de brutaliteit die hier benoemd wordt, maar dit slaat echt alles :oo Echt, hoe halen mensen het in hun hoofd?

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 12:00

Nies_ schreef:
Irkoontje schreef:
Pfff wat ben ik blij dat ik niet op een pensionstal/manege sta als ik dit zo hoor! Wij hebben ze thuis, rustig dorp en naar mijn weten nog nooit iemand geweest die zo brutaal was. Heel soms nodigen we wel eens kleine kinderen uit (van buren oid) die dan even mogen aaien. Poetsem heb ik ook wel eens gedaan, maar paardlief is aardig ongeduldig, en begint dan te maaien met zn voorbenen. Als je het weet is er niks aan de hand, dan houdt je er rekening mee, hij doet het ook niet gericht, maar wel lomp. Kleine kinderen mogen er ook nooit voor staan.

Wel gehad dat de mensen die bij ons op stal stonden zomaar spullen leenden, die vervolgens ergens anders lagen. Kwaader kan je me haast niet krijgen. Vooral hun dochter, die vreselijk brutaal was, zat overal aan. Er wat van zeggen hielp ook niks

Bij ons bellen ze gewoon aan.

Heb ik nog niet meegemaakt gelukkig. Vroeger wel eens gehad dat mn pa tegen mensen had gezegd dat hun dochters wel eens op mijn pony mochten, want 1 was bang en van een manegepony afgevallen. Was ik het ook niet mee eens, maar die pony was van mn ouders, dus had ik er weinig over te zeggen. Daar kon dat ook bij. Scheelt misschien dat we in een klein dorp wonen met niet heel veel kinderen en we 2 grote paarden hebben lopen, die zien er iets minder aaibaar uit.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 12:02

Vjestagirl schreef:

Dit meen je niet :wow:

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 12:03

Op dezelfde stalling werden miniatuur paardjes gefokt. Een jongetje van een jaar of 12 die duidelijk mentaal nogal achterliep stond vaak even te kijken. Op een dag was de stalhouder niet thuis, en mijn stalgenote loopt naar buiten, net op tijd om te zien hoe die jongen een touw om de nek van de dekhengst heeft gedaan (net achter z'n oren & kaak, met de klip op het touw waardoor het een sliplus wordt) en met het dier loopt te slepen, midden in het veulenseizoen tussen de merries door. Die heeft hem toen ook de wind van voren gegeven en weggestuurd. Paar dagen later heb ik hem nog eens uit het land gevist en verteld dat hij niet meer zomaar terug mocht komen.

Ouders: nergens te bekennen...

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 12:10

Ik moet iets bekennen: ik was vroeger het pennymeisje van een jaar of tien die niet begreep dat alle paarden een eigenaar hadden en paarden ook wel eens niet ingereden konden zijn. Ik heb een keer in een weiland een touw aan het halster gedaan, paard tegen een hek aan gezet en erop geklommen en zo een rondje door het weiland gestapt. Ook op die manier er wel eens af gebokt door een shet en wel eens een trap geincasseerd. Erop terug denkend wist ik van geen toeten of blazen. Geen idee hoe oud die paarden uberhaupt waren. Ik vond ze vooral alleen en zielugh. Ik liep ik de hele dag op de manege rond en deed ik net alsof ik les had. Was niet zo want mijn ouders konden het niet betalen. Te erg nu ik het op schrijf. Gelukkig ben ik een keer betrapt en kreeg ik een goede uitleg waarom het geen handige aktie was om op een paard te gaan zitten. Nooit meer gedaan. Was een goede aanpak.

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 12:14

Napie schreef:
Ik moet iets bekennen: ik was vroeger het pennymeisje van een jaar of tien die niet begreep dat alle paarden een eigenaar hadden en paarden ook wel eens niet ingereden konden zijn. Ik heb een keer in een weiland een touw aan het halster gedaan, paard tegen een hek aan gezet en erop geklommen en zo een rondje door het weiland gestapt. Ook op die manier er wel eens af gebokt door een shet en wel eens een trap geincasseerd. Erop terug denkend wist ik van geen toeten of blazen. Geen idee hoe oud die paarden uberhaupt waren. Ik vond ze vooral alleen en zielugh. Ik liep ik de hele dag op de manege rond en deed ik net alsof ik les had. Was niet zo want mijn ouders konden het niet betalen. Te erg nu ik het op schrijf. Gelukkig ben ik een keer betrapt en kreeg ik een goede uitleg waarom het geen handige aktie was om op een paard te gaan zitten. Nooit meer gedaan. Was een goede aanpak.

Maar zoals ik het begrijp heb je na een nee en uitleg dus wel geluisterd? Dat je het niet weet en je zo gedraagd kan ik nog enigzins inkomen, een jong kind denkt over dat soort dingen nuet na. Maar dat je na een duidelijke NEE en een evt een uitleg gewoon nog doorgaat, dat snap ik echt niet.

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 13:29

Ik heb het wel eens dat mensen graag meewillen naar de paarden. Dat is op zich geen probleem en de eigenaar heeft, als ik vraag, daar ook geen moeite mee. Dieren zijn mak en lief, zullen nooit onredelijk zijn, dus mee (en eventueel eventjes poetsen) is geen enkel punt.

Het wordt vervelend als mensen er dan ook direct vanuit gaan dat ze direct ook mogen rijden. Het zijn allereerst niet mijn dieren, dus daar heb ik simpelweg niets over te zeggen. Een aantal van hen zijn ook oprecht beledigd als ik zeg dat ik dat echt eerst met de eigenaar moet overleggen voor zij erop mogen of beginnen met allerlei dingen als "Maar alleen heeeeel even stappen is ook genoeg!". Ja he, als je er überhaupt al op mag, ga je er ook niet meer mee doen dan stappen en loop ik ernaast.
Ik word er ook altijd een beetje ongemakkelijk van wanneer mensen hier direct zo vanuit gaan. De paarden zijn mak, dat is zo, en ze zijn heel lief, vaak ook onder het zadel, maar dat houdt niet in dat zomaar iedereen erop stapt.

Overigens is bovenstaande ook een van de redenen dat die mensen waarschijnlijk nooit mee gaan naar de paarden.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 13:45

Kwamen een keer mensen kijken naar paarden bij ons. Sprong gewoon op mijn (los grazende) paard in de wei ... :\ Vroeg het niet eens. Wat bezielt dat soort mensen? Stel het was een onbeleerde fokmerrie? Of een te jonge merrie? Ik was net met iemand in gesprek en dan verwacht je niet dat de andere persoon (volwassen man nota bene) achter mijn rug zomaar even zo'n stunt uithaalt.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-17 13:49

chimello schreef:
Kwamen een keer mensen kijken naar paarden bij ons. Sprong gewoon op mijn (los grazende) paard in de wei ... :\ Vroeg het niet eens. Wat bezielt dat soort mensen? Stel het was een onbeleerde fokmerrie? Of een te jonge merrie? Ik was net met iemand in gesprek en dan verwacht je niet dat de andere persoon (volwassen man nota bene) achter mijn rug zomaar even zo'n stunt uithaalt.

Whut? Sws wie zegt dat dat uberhaubt voor de rug goed gaat als iemand er even denkt zo lomp op te springen.
Die had ik nooit meer terug hoeven zien.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 14:08

Over brutale kindertjes gesproken,
Wij hebben bij ons op stal geen rijbak, maar wel een apart weitje waar gereden mag worden. Als het gras daar in de zomer te lang staat zetten we de paarden daar regelmatig even in zodat ze de boel een beetje kunnen maaien. Dit weitje ligt direct aan de weg, de rest achter een bomenrij.
Je raad het al, de eerste dag deze zomer dat de paarden in de rijweide stonden hadden we binnen 10 minuten twee kinderen compleet in rijtenue op het erf staan, dat ze graag een verzorgpony wouden en de haflinger wel geschikt leek.
Meteen de eigenaar van de haf geappt en die heeft, aardig en toegevend als ze was samen met de kinderen de haf staan poetsen, met de mededeling dat ze dat alleen met haar uitdrukkelijke toestemming mochten doen, en alleen als zij er bij was, dit omdat de ruin die er bij in staat niet te vertrouwen is en het echt niet tof vind als zijn vriendinnetjes uit de wei worden gehaald, en nog wel eens een flinke trap wil geven.
Gevolg: nog geen week later kom ik aan op stal, zijn die twee brutale kinders die haf uit de wei aan het halen! Ik lag dubbel toen ik zag dat onze lieve ruin ze de wei uitjaagden, maar toen heb ik mij gezicht in de plooi getrokken en verteld dat ze onmiddellijk moesten ophoepelen.

Een paar week later was ik mijn paard aan het trainen, de haf stond op dat moment even in haar eentje in de rijweide, en ik zag vanuit mn ooghoek al een roze jasje aankomen. Zijn ze onder de draden doorgekropen en begonnen ze met zelf meegebrachte borstels te poetsen. Eigenaresse gebeld en die wist wederom van niks.
Voordat ik van mijn paard af kon stappen waren ze verdwenen en ik heb het toen maar gelaten. Ware het niet dat ze nog geen vijf minuten later aan de andere kant van het erf verschenen en bijna eisten dat ze op mijn paard mochten zitten, want ze reden al twee jaar bij de manege, dus ze wisten álles.
Uitgelegd dat mijn paard net voor de derde keer bereden werd en ik niet wilde dat er iemand gewond raakte.
Begon de een te huilen en de ander is boos weggelopen, want het was zoals zij zeiden "niet eerlijk, want ik mocht wel"
Meteen de eigenaresse van de stal ingelicht en gevraagd of ze ze weg wou sturen, zou ze ze weer zien (zij was ook absoluut niet blij met onbekende kinders op het erf)
Sindsdien niks meer van gehoord gelukkig.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 14:12

Ibbel schreef:
Misschien een advies voor iedereen die dit wel eens overkomt: gewoon "nee" zeggen ipv allerlei verzachtende smoesjes gebruiken. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, en niet alleen mannen hebben een probleem met wollig praten. "Nee" is niet verkeerd te verstaan.

Eens hoor.
Maar dan ben je bot tegenwoordig.

Hier heb ik die vraag ook regelmatig gehad, maar ik wil gewoon niet aansprakelijk zijn als er een dwerg afstuitert zonder cap.

Maar zo heb ik ook regelmatig de vraag gehad of er geen tent opgeslagen kon worden, want we hadden land genoeg.
Maar wel gebruik makend van onze douche en toilet.
En zich echt niet schamend dat te vragen hoor, nee heel normaal vinden om bij andere gratis te kamperen.

IncelloAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 14:17

Gelukkig bestaan er ook heel lieve kinderen! Ik was laatst met mijn paard aan de hand aan het buiten wandelen toen hij ineens stokstijf bleef staan aan een maisveld, echt een heel drama aan het maken. Uiteindelijk kwamen er 4 vriendelijke koppies de mais uit, 4 jonge meiden die aan het spelen waren. Ik vroeg of ze bang waren en dat waren ze niet. Dus ik vriendelijk gevraagd of ze even wilden helpen, want dat mijn paard wel heel erg bang was. Dat wilden ze wel. Ik vroeg hen om gewoon te blijven staan en als ik eenmaal bij hen was, of ze mijn paard even rustig wilden aaien als ze dat durfden. Die meiden deden dat echt super flink! Paard weer wat geleerd en die vier meiden hun dag kon niet meer stuk. Waren ook echt super beleefd. Als ik hen nog eens zie in de buurt van de stalling en ze vragen of ze hem eens mogen aaien/poetsen, dan zou ik er geen probleem mee hebben. Maar hier ook al genoeg kinderen geweten die heel brutaal zijn. Ik kreeg overlaatst op Facebook een berichtverzoek van een jong meisje, die was nu al enkele keren op onze stal geweest ( we staan er maar met 4 en niemand kent haar, kwam overigens helemaal alleen, zonder ouders ofzo). Ze vond het zielig dat er nooit iets gedaan werd met mijn paard en ging dus volgende keer hem lekker poetsen en ermee wandelen. Dat was toch wel echt een serieuze no go! Ik heb echt een hele tijd letterlijk een extra slot rond de stal gedaan, zodat niemand erin kon behalve de mensen die er moesten in zijn.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 14:25

@IncelloAndMe: ik vind dat echt zo eng he, pennymeisjes die denken dat je paard zielig is en dat ze er dan wel even wat mee kunnen doen.
Zo kreeg ik laatst notabene via bokt een pb van een jong meisje die ergens in een topic had gelezen dat mijn paard 27/7 buiten staat en dat ze op mn profiel las dat ik in de buurt woon. Of ik het adres van mijn stal even door wou geven zo dat ze voor mijn paard kon zorgen, want ik was echt een dierenbeul dat ik mijn paard buiten laat staan.... :evaw:
Het scheelt niet veel of ik ga voor de zekerheid camera's installeren op stal

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 14:31

oei ja dat is ook wel heel erg zielig voor een paard hoor! Hij kon wel doodgaan van verveling en kou daarbuiten?! Heeft ie dan op zijn minst wel een dekentje op en krijgt ie elke dag brokjes en snoepjes zodat ie weet dat je toch nog van m houd?

Nee even zonder grapjes: ik maak omstanders graag wijs dat mn paard een bijtend en onopgevoed monster is, dat werkt erg goed

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 14:32

Jeetje, mijn mond valt open van sommige verhalen hier. Gelukkig mijn paarden aan huis en verder zijn er 2 gelukkig super chagrijnige merries in hun box. Van die 2 is er dan nog eentje een reus van 1,74m. Op dat gebied is het toch wel een voordeel van niet vriendelijke paarden te hebben.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 14:39

_black_rose_ schreef:
oei ja dat is ook wel heel erg zielig voor een paard hoor! Hij kon wel doodgaan van verveling en kou daarbuiten?! Heeft ie dan op zijn minst wel een dekentje op en krijgt ie elke dag brokjes en snoepjes zodat ie weet dat je toch nog van m houd?

Nee even zonder grapjes: ik maak omstanders graag wijs dat mn paard een bijtend en onopgevoed monster is, dat werkt erg goed

Joh elke winter is madame een ijspegel, kan ze niet meer bewegen enzo, echt heeeel zielug :Y)

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 14:40

Laurora schreef:
_black_rose_ schreef:

Joh elke winter is madame een ijspegel, kan ze niet meer bewegen enzo, echt heeeel zielug :Y)

Dat dat nog zomaar mag in Nederland 8)7 Foei hoor!

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 15:04

Ik vind het geen enkel probleem als anderen op mijn paard rijden, integendeel zelfs!! Heb mijn moeder, schoonmoeder en moeder van de jongste verzorgster er al eens opgezet zo van 'Voel maar hoe lief hij is!' Ook rijden mijn nichtjes af en toe op hem en heb ik 2 verzorgsters (1 van 8 en 1 van 20) voor hem.

pony vind het heerlijk om met kids te rijden en geniet van de aandacht. Het echt rijden doen mijn verzorgster en ik gewoon natuurlijk, maar soms stapt er ook wel eens iemand op die ook gewoon goed kan rijden en daar heft hij ook net zo veel plezier in. Ik heb hem ook puur voor recreatief en niet voor de wedstrijd sport.

De shet daar in tegen mag voorlopig alleen zijn verzorgstertje echt op rijden ivm deze net zadelmak is en nog doorgereden moet worden. Mijn nichtjes mogen op hem dan wel weer een rondje stappen, maar dan heb ik hem gewoon vast aan zijn halster.