Paard en kind combineren, hoe doen jullie dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Santos_05
Fotograaf

Re: Paard en kind combineren, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 14:08

Rijden met de kinderen erbij vind ik echt een ramp, want zodra ze mama kunnen zeggen kan je niet rustig rijden :+ Maar de verzorging, voeren, stallen mesten enz deed ik wel tijdens het slapen (paarden aan huis). Zodra mijn man thuis is kan ik dan ook rijden. Nu zijn ze zo groot dat ze op het erf spelen tijdens de verzorging van de beesten, maar rijden doe ik dan nog steeds niet (tenzij we met zn allen gaan rijden, dat is dan wel weer heel gezellig, al is dat meer spelen-rijden)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 14:18

Onze kleine van 9 maanden is erg makkelijk en ik heb de mazzel allerlei mensen te hebben die willen oppassen (waar we eigenlijk tot nu toe maat weinig gebruik van maken :) ) en straks gaat de kleine mee met papa op de trekker.
Ik heb de paarden thuis en kan kwa buiten zetten voor hij wakker is zo even naar buiten lopen, is hij wakker en beneden. Speelt jij in zijn box/playpen van 3x 2 m waarin hij kan doen wat hij maar wil, hij loopt al wat dus voor de veiligheid ook als je gewoon in huis bezig bent is deze ideaal. Hij kan nergens bij en kan toch heerlijk spelen terwijl ik even naar buiten loop.
Met rijden is dat natuurlijk fee optie dus dam hebben we oppas in de vorm van m'n man of opa en oma.
Zonder deze hulp zou iets met de paarden doen in mijn ogen geen optie zijn. Rijden met de babyfoon zou me alleen maar vreselijk afleiden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 14:22

Paard en kind combineren is vrij simpel. Één tip, het kind gaat óp het paard, niet andersom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 14:27

Zinzi_jewel schreef:
Ik liet ze thuis bij hij vader of nam
Ze mee
En nu MOETEN ze mee
Geen andere keuze
Zijn 8 & 10 nu
Paard heb ik langer als de kinderen
De oudste is wel echt paarden lover aan t worden nu
Begint ook wat fanatieker te rijden

De jongste vindt t geweldig zonder zadel en liefste achterstevoren erop

Waar een wil is , is een weg
En ik heb de WIL mijn paard te houden

Moeten ze mee omdat je het zelf wil of omdat je kinderen het willen?

Ik vind het zo naar om jonge kinderen die niks met paarden hebben mega doelloos en zich dood te zitten vervelen op stal te zien. Ze worden vervelend, gaan jammeren en zeuren en geef ze ongelijk, ze hebben er niks te zoeken... Ik zal nooit mijn kind tegen wil elke keer mee nemen. Vooral op de grotere stallen zie ik soms hele gezinnen elke dag en dan denk ik tja, zoek een oppas. Misschien heel hard maar wat heeft een kind wat niet van paarden houdt te zoeken op een stal?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 14:33

Waarom zou je niet zelf kunnen rijden terwijl je kind mee is? Vanaf dat ze 5 jaar is durf ik haar alleen mee te nemen naar stal, en ga ik ook gewoon rijden. Eerder was dat idd niet verantwoord (als ze dan mee ging dan was er altijd een andere volwassene bij als 1 van ons ging rijden) maar vanaf dat ze 5 is gaat dat prima. Als ik als enige aan het rijden ben mag ze er bij in de bak, dat vindt ze heel leuk ze vermaakt zich prima dan. Als er meer dan 1 ander paard bij is moet ze aan de rand van de bak wachten tot ik klaar ben. Ik zorg wel altijd dat ze haar cap mee heeft zodat ze uit mag stappen. Heeft ze altijd wat om naar uit te kijken. Ons paard doet dat braaf, die vindt het allemaal best en zet geen stap verkeerd als zij er op zit. Leuke vind ik nu ze ouder wordt, dat ze heel goed mee helpt met poetsen, na het rijden voer klaar zetten ed. Echt leuk om dat samen te doen. Het scheelt ook dat ze niet altijd mee hoeft, ik denk dat ze gemiddeld 2 of 3 keer per week mee gaat. Dan blijft het ook leuk.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 14:42

SusanH schreef:
Waarom zou je niet zelf kunnen rijden terwijl je kind mee is?

Dat hangt wel heel erg van de stal en situatie af hoor. Bij ons op stal worden sporthengsten getraind, ik zou niet willen (en dat wordt ook niet op prijs gesteld) dat mijn kind daar lekker aan het spelen is. Lijkt me niet erg ontspannen rijden.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 14:44

Ik ta op volpension gelukkig, anders had het niet gekund.

Dagelijks ga ik niet meer, wel minstens 4x per week. Probeer 2/3x in de week iets met haar te doen, maar ze is 23 dus hoeft ook niet meer.

Heb tweeling van bijna 2 en met 2 ben ik liever niet op stal, handen tekort. Dump wel geregeld 1 bij vriend op de trekker en met 1 gaat poetsen prima.

Vaak heb ik 1ochtend een oppas voor 2 uurtjes, kan ik even rijden. Het is passen en meten soms en met ziekte etc lastig maar o zo lekker om er even uit te zijn!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 14:48

Wij staan ook op een echte sportstal (eventing) bij ons is het nog nooit een probleem geweest ook niet als er met jonge paarden getraind wordt. Scheelt misschien wel dat wij de enigen zijn die een jong(er) kind mee namen en mee nemen. Er is nog nooit een paard geschrokken van onze dochter behalve ons eigen paard :') die is ooit 1 keer aan de kletter gegaan toen ze aan het trampoline springen was := nu is de trampoline weg (helaas gesneuveld) maar inmiddels is ons paard er zo aan gewend geraakt dat hij niet snel meer schrikt van iets wat kinderen doen.

Moet ook wel zeggen dat ze zich keurig gedraagt, ze speelt alleen als 1 van ons als enige in de bak rijdt anders staat ze netjes aan de kant te wachten tot we klaar zijn.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 14:53

Ik wil ook wel even reageren, onze dochter is nu 3.5 maar ging al vanaf dat ze 10 maanden was mee naar stal/boerderij.
Heb mn eigen paardje toen weggedaan want ze was erg ril en ook vrij lastig in de omgang.
Maar haar shetlander maatje hebben we gehouden voor onze dochtertje.
Daar gaan we 2-4 keer per week naartoe...is altijd goed gegaan, maar ik rijd zelf natuurlijk niet en zij wel!
Al vanaf dat ze 1 jaar is, is ze in het zadel (toen hield ik dr nog vast natuurlijk).
En nu helpt ze soms ook mee met poetsen en uitmesten.
Maar ze speelt veel daar, voorheen altijd een loopfietsje of kinderwagen mee.
Altijd extra kleding ed en een speeltje en wat te eten en drinken mee.

Maar een eigen paard erbij komt pas als we paarden aan huis kunnen hebben.
Intussen geniet ik van mn kleine meid en kleine pony waar ik inmiddels niet meer zonder kan!
Dat is een blijvertje! We willen hm nog eens voor de sulky gaan beleren..

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 14:55

Ik vind het heel lastig te combineren, heb een dochtertje van net 3. Ik werk daarnaast ook nog eens 32 uur. Op woensdag, mijn enige vrije dag, gaat mijn dochter naar de peuterspeelzaal, dan ga ik in ieder geval naar stal en daarnaast nog 2 a 3 andere dagen (paard staat gelukkig vol pension) daarnaast doet mijn zusje hem nog 2x per week.

Ik had wel de “mazzel” dat mijn paard 19 was toen ik zwanger was, dus toen gelijk de beslissing gemaakt om te stoppen met lessen, wedstrijden etc en mijn paard met soort van semi pensioen te doen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 17:36

Kuggur schreef:
Paard en kind combineren is vrij simpel. Één tip, het kind gaat óp het paard, niet andersom.
Oke en nr 2 moet met bisonkit op het imperiaal? :+

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 17:54

Ik vraag me echt af hoe sommige dat doen
Rijden met hun kind erbij
Of is ons kind de enige stuiterbal? Die blijft echt nog geen 10 minuten rustig zitten of spelen. Er gebeurt te veel om hem heen waar hij bij wil zijn of wil zien. Hij ziet daar echt de gevaren niet van in..
Ik ren nu al vaak genoeg achter hem aan..
Is trouwens 2,5 jaar.. Maar ook over een jaar of 2 jaar zie ik dit nog niet voor me....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 17:58

Ik heb gewoon geluk met een kind dat gewoon tevreden in een hoekje speelt denk ik?
Maar 2,5 is wel ingewikkeld hoor. Dat kon hier ook niet.
Tussen 2,5-3,5 heb je overal ogen nodig.

Hoe dan ook ga ik gewoon bijna altijd in de avond weg rond een uur of 8 op dagen dat mijn man savonds thuis is.
Ik werk 5 dagen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 21-09-17 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 17:59

4 paarden aan huis een peuter van 2 en een man die chauffeur is en er niet veel is...ja zwaar! Ik werk ook nog 4 dagen.

Maar...ik los het zo op:
Smorgens opstaan en voeren voordat kind wakker is 30 mij werk.
Smiddags als ik thuis ben rijden met babyfoon.
Of savonds voeren weilanden van mest ontdoen en Evt rijden met babyfoon.
In het weekend als Mn vent thuis is maak ik een buitenrit

En ja als het koud en nat en donker is en ik sta Smorgens om 5.30 met een zaklamp buiten slowfeeders te vullen denk ik ik ga schaken

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:08

Ik heb niet meer gereden sinds de zwangerschap :P

Ze staan aan huis. De verzorging moet dus wel.
Tijdens de zwangerschap ging ik uit van het positieve scenario dat als je je kind maar gewoon overal mee naartoe neemt, ze overal wel doorheen leren slapen +:)+

En dat je op je gemakje zou kunnen rijden en verzorgen tijdens een slaapje van een uurtje of 3, zoals het zo mooi gezegd wordt dat babies doen :list: Of desnoods in de draagdoek een slaapje laten doen terwijl ik even de verzorging kon doen +:)+

Maar in het echt was dat gewoon totaal onrealistisch :P

De eerste weken lukte het qua tijdsdruk al niet eens om de ponies een appeltje te geven...en ze staan nog geen 10 meter van de voordeur af :=

Slaapjes waren zeer onregelmatig, kort en onrustig. De ene keer een kwartier voordat het gejammer weer begon, de andere keer anderhalf uur. En dat weet je nooit van tevoren dus als ik dan eens probeerde de paarden te doen dan was het natuurlijk zo'n slaapje van een kwartier en dan was er alweer een probleem :(:) Dat werkte dus niet.

In de draagdoek of wagen buiten zetten of meenemen werkte ook niet, want dan sliep hij niet omdat er te veel te zien was. Raakte kind dus oververmoeid over zijn theewater en was er helemaal niks meer mee te beginnen de hele dag :(:) En gezien slaap en jammervrije uren al zeer kostbaar zijn, leer je dat ook heel snel af ;)

Dus kon alleen paardjes doen als kleine in goede handen was. Maar dan was er ook weinig tijd want altijd zo veel werk om de hele zooi klaar te hebben staan voor de volgende ronde van voeding / verschonen / wassen...pffffft.

Een kruiper meenemen naar de paardjes is (vind ik) ook niks.

Het is wat dat (en heel veel andere dingen!) betreft een stuk makkelijkergeworden sinds hij kon lopen (pas met anderhalf jaar los lopen :P ) want sindsdien kon hij een beetje rondkeutelen en helpen met brokjes geven en poepies aanwijzen enzo :D

En helpen met de hooinetten bijvullen. Hij in de kruiwagen erbij als handige hooipletter tegen het wegwaaien +:)+ Of met zijn kleine speelgoed-kruiwagentje en een handje hooi ook mee naar het hooinet :D

Maargoed met een dreumes / peuter gaan zulke dingen ook met wisselend succes :P

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:11

Hier een zoon van bijna 2 jaar. Paarden staan bij mijn ouders en ik vind het moeilijk combineren. We zijn er vaak van 10 tot 13 uur maar dan heb ik met 3 paarden de tijd zo vol.

1 paard staat op pensioen, ook omdat ze atrose heeft en de andere 2 longeer ik regelmatig en wil binnenkort toch wel beginnen met rijden weer.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:12

Zo'n kruiwagen met een kinderzitje was voor mij echt een uitkomst geweest.

We hebben er 1 koudbloed tussen lopen niet vals maar lomp en 1.65 dus nog steeds eng met een peuter. Hij wil wel graag mee verzorgen maar ik ben bang dat hij overlopen wordt dus hij mag alleen mee als er 2 volwassenen bij zijn

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:13

Mariska88 schreef:
Ik vraag me echt af hoe sommige dat doen
Rijden met hun kind erbij
Of is ons kind de enige stuiterbal? Die blijft echt nog geen 10 minuten rustig zitten of spelen. Er gebeurt te veel om hem heen waar hij bij wil zijn of wil zien. Hij ziet daar echt de gevaren niet van in..
Ik ren nu al vaak genoeg achter hem aan..
Is trouwens 2,5 jaar.. Maar ook over een jaar of 2 jaar zie ik dit nog niet voor me....

Het valt mij op dat kleine jongetjes vaak veel drukker en onstuimiger zijn dan kleine meisjes, die zijn veel vaker van het kaliber rustig ergens mee spelen...dus vergelijk hem niet teveel met rustige meisjes zou ik zeggen ;)

Dat heeft mij wel geholpen als ons Duracell-konijn weer lekker tekeer ging en ik dacht van waarom is de onze nu weer zo intensief....ik zat namelijk inderdaad te vergelijken met 90% meisjes :P Jij misschien ook?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:31

Afbeelding

Afbeelding

mijne gaat mee. Sinds ze loopt enzo kan ze veel doen. Ze is gek op de paarden. Revaliderend paard dus ik rij minimaal. De pony daar zit zij op als we gaan wandelen. Longeren let mijn zusje meestal op der.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:37

Ons nichtje zit ook al sinds heel klein zo los op het paard, maar sinds onze kleine er is kan ik me daar echt zo weinig bij voorstellen, ik zou dat echt nog niet aandurven want bij een plotselinge stap opzij o.i.d. glijdt hij er zo af denk ik :=

Niet omdat hij een slecht evenwicht heeft ofzo, maar die kleintjes hebben toch gewoon nog geen grip met die korte pootjes :P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 18:57

En veel te groot hoofd.
Ik laat die van mij ook echt niet los.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:13

Mijne zit gewoon hoor. Ook als ze dribbelen. Hou der tijdens het lopen zeker beet. Zusje de pony ik haar. Deze foto is snel snel genomen en ik moet zeggen dat het verder lijkt dan dat ik stond.

Ze heeft ook der cap sinds ze er veel meer mee bezig is. Een pinokiozadel aangeschaft en ga zo maar door.

denisewinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:28

Ik ben nu 10 maanden moeder van een tweeling. Mijn man is altijd 6 weken van huis waar ik dus de zorg alleen voor de kids heb. Ook werk ik nog 20 uur pw. Ik heb een bijrijdster genomen die het paard verzorgt als ik aan het werk ben. De andere dagen gaan de kids vanaf het begin af aan al mee. Ik zet ze gewoon aan de zijlijn en kan mijn ding doen. Wel zorg ik ervoor dat ze gegeten hebben en rond hun slaaptijd is. Meestal liggen ze dus idd lekker te slapen als ik met paard lief bezig ben. Mijn paars staat op een pension stal waar alles voor mij gedaan word en paard staat de gehele dag buiten. Ik hoef dus alleen te poetsen en beweging te geven. Hoe makkelijker je zelf bent hoe makkelijker de kids. De tijd zal het leren als ze ouder worden maar tot nu toe gaat het al 10 maanden top

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:41

denisewinter schreef:
Hoe makkelijker je zelf bent hoe makkelijker de kids. De tijd zal het leren als ze ouder worden maar tot nu toe gaat het al 10 maanden top

Was dit maar waar.. elk kindje is anders.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:56

Ik train fanatiek met mijn paard en wil echt niet op Mn dochter moeten letten als ik op stal ben ... klinkt heel banketstaaf maar ik heb een 2,5 jarig wervelwindje en ik zou niet eens op mn paard komen als zij mee zou zijn :')
Ik zorg dus dat mn vriend thuis is of dat ze bij mn moeder is ... ze gaat weleens mee maar dan rij of longeer ik niet ;)