duur ZZ paard of M paard trainen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:14

Jij moet gewoon doen wat jij het leukste vind en wat je heel graag wilt en ervan genieten.

Want van zowel de M of een ZZ paard kun je veel leren en ervaring opdoen.

Alleen ik zou wel aanraden om een goede aankoopskeuring te laten doen.........of je nou een M of ZZ paard gaat kopen. Juist omdat ze gereden worden kan er veel verborgen gebreken aan het licht komen die eraan zitten te komen (beginfase ervan of genezen oude blessure).

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:15

Tsjonge wat een prijzen worden hier genoemd. Ik ga mijn leermeester ook maar eens te koop zetten, zo te lezen is dat dier z'n gewicht in goud waard *D

Een "talentvolle" 3-jarige die net zadelmak is moet ongeveer het dubbele opbrengen van een Z2 geklasseerd paard van 15. En een 7-jarig L2 paard "met potentie" zal waarschijnlijk bijna net zo duur zijn als die driejarige.

En dat talentvol / potentie staat niet voor niets tussen haakjes, er zijn nogal wat verkopers met een roze bril die denken dat hun doorsnee paard een 2de Totilas is omdat ie af en toe eens leuk een voorbeen optilt.

@TS, in een eerdere post gaf je aan voor een wat ouder dier te kijken. Dat lijkt mij ideaal, een paard van een jaar of 15 kun je nog heel lang plezier van hebben en je leert zelf heel snel. Het paard kent het in principe al dus je hoeft "alleen maar" jezelf te ontwikkelen. Dat is nog lastig genoeg want er zijn maar weinig paarden die het zomaar kado geven.

Of die leermeester dan M2 of ZZ-Z is doet er minder toe. Hoe beter je leert rijden des te meer begrijp je dat je er nog helemaal niets van kunt. Als je meerdere paarden naar de subtop hebt gereden, dan mag je zeggen dat je het spelletje een beetje begint te snappen ;)

Ik (toen B ruiter) heb mezelf vorig jaar een wat ouder Z paard gegund. Helemaal gezond, keihard op de benen en op de top van z'n kunnen. Woorden als talent en potentië waren dus niet meer zo van toepassing waardoor ik 'm kon betalen. Nog steeds wat meer dan een doorsnee shetje maar de bedragen die in eerdere posten genoemd worden heb ik niet uitgegeven.