Draver kopen? Goede prijs???

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 16:58

Gaat wel geheel offtopic zo.

Die vergelijkingen tussen dravers en pakweg warmbloed sportpaarden gaat niet op.
Rendement komt bij het ene veel sneller, dan bij het andere.
In beide gevallen zal een "niet goed genoeg" paard, eruit gaan. Maar met dat verschil dat er in de drafsport geen echt recreatieverhaal speelt, dus dat doel van dat paard moet ook volledig omgegooid worden. Kijk een leuk gefokt dressuurpaard, maar net niet voor het echte niveau (pakweg lichte tour minimum), kan allicht nog ideaal zijn als basissportpaard en best nog voor leuk geld van de hand gaan en daar nog jaren voor dienen. Een kapot sportpaard ja dat is uiteraard nog een ander verhaal.

Bij dravers komt rendement al sneller en dus ook die shifting. (een warmbloed krijgt toch meer tijd om te ontwikkelen en zullen ze vaak pas rond een jaar of 7-8 echt wel of niet geschikt vinden, daarvoor krijgen sommigen toch nog het voordeel van de twijfel) Bij dravers gaan ze op hun 2e of 3e, denk ik, de kwalificaties lopen. Zij die dat halen gaan door, zij die dat niet halen worden vaak al geshift ( of er moet een echte reden zijn en dan laten ze herkansen uiteraard) Daar komt dan nog het financiele verhaal bij. Dravers zijn winstgevender dan warmbloeden. Ze winnen geld in de koersen en die verhoudingen zijn echt niet te vergelijken met ons prijzengeld.
Stel, in een kleine koers voor 3-jarige wint de winnaar 6KEUR, hier krijgt de winnaar van een nationale GP-dressuurproef(paard toch vaak al minstens 8 jaar en daarvan al 5 jaar in training)mss met wat geluk 300EUR. Dus die markten kan je niet vergelijken. Dus een draver kan goedkoper verkocht worden, omdat er sneller uitgemaakt wordt of het paard al dan niet voldoet( of dat echt zo blijkt in alle gevallen heb ik vraagtekens bij). Dus heb je ansich leuke gezonde paarden, die voor hun doel dus niet voldoen. Het merendeel gaat de gehaktballen in en een deel zal dus omgeschoold worden. Maar perceptie is wel dat het een draver betreft en geen rijpaard én dat speelt bij mensen in het hoofd. Maar als je weet wat die dekgelden kosten, is het eigenlijk belachelijk dat die voor dat geld verkocht moeten worden. Ik heb nu dit jaar een deel gekocht van een draverhengst, nou laat ons maar zeggen dat ik van de verkoop van 1 rietje een heel leuk 3-jarige dressuurpaard kan kopen. Dus die prijzen hier zijn dan een minwaarde van -x. Dat zie je bijna niet bij de warmbloedfokkerij. Gemiddeld heb je daar dekgeld tussen pakweg 400 tot 1.800EUR(enkele uitzonderingen na) en dan heb je echt geen slechte hengsten ofzo. Toch zal je niet snel een jong aangereden dressuurpaard (sorry is mijn tak) voor pakweg 500 euro vinden, als die bvb niet genoeg beweegt, of als die niet springt (in geval van een springpaard)

Soit in dit topic, de bedragen zijn allemaal in de lage prijsklassen. Een goede opleiding kost ook geld. Dus wees gewoon ook eerlijk met wat je zoekt. Wat is je budget? Wat is ook je eigen kunnen? Want stel je koopt eentje die de baan gedaan heeft, en waar ze eens een zadel op gegooid hebben, kan je daar dan zelf mee verder? heb je die kwaliteiten om om te scholen? Ik vind het geld voor dit paard correct. Ik neem aan dat TS gewoon een amateur is en dus gewoon het plezier en de veiligheid vooropstaat?! Een gezond correct afgericht paard lijkt me dan een minimum.

Sclimpre

Re: Draver kopen? Goede prijs???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 17:09

3000€ voor een gezond jong recreatiepaard met een goed karakter en een correcte basisopleiding vind ik geen gekke prijs. Omdat het een draver is zou die opeens niet veel mogen kosten, dat is toch krom?
Als je zeker bent dat de basisopleiding goed gebeurd is mag daarvoor betaald worden.
Extra betalen voor een speciaal kleurtje, dat vind ik dan weer zonde van het geld.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 17:13

Maar is een paar passen galop en een draf waar nog werk aan is, een paard met een goede bassisopeiding?
Voor die prijs verwacht ik wel dat een paard al de 3 gangen keurig kan. Niet perfect maar wel bv meer dan een paar passen galop.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 17:27

Dat zal voor iedereen verschillend zijn. Voor mij zou het belangrijker zijn dat het paard al op buitenrit geweest is, liefst ook alleen en dat hij al een paar keer op vreemd terrrein in de drukte geweest is. Als hij voor de rest braaf is het goed voor mij, de rest doe ik liever zelf.
Iemand anders heeft dan weer andere eisen. Dat kan toch ook de onderhandelingsmarge zijn? Bv. dat hij nog een stukje verder opgeleid wordt in basisdressuur en dan zijn we het eens over de prijs?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 17:38

Ff tikkie terug... dravers onderaan in de warmbloed paardenketen nou nou nou.
Dat geldt wellicht voor 'kapotte' paarden maar dat geldt voor alle 'kapotte' paarden... weidemaatjes etc. ... maar er zijn hele volksstammen hartstikke blij met een draver en in bepaalde takken van sport (endurance, trec) doen ze het zelfs super (op nationaal niveau of hoger) daarbuiten ook nog op B/L niveau in dressuur/springen en soms zelfs nog meer. Aangespannen zijn er ook heel goede t/m internationaal niveau (in SGMW / dressuur / vaardigheid).
En ja, die zijn zeldzaam maar dat zijn ze bij elk ras / soort paard. Geldt niet alleen voor dravers.
Als je internationaal dressuur wilt gaan rijden (wees eerlijk wie kan dat??) koop je geen draver, logisch, wil je een leuk veelzijdig recreatiepaard zijn ze super geschikt wil je wat meer dan dat ook nog en wil je dus in die takken van sport die ik noemde kun je uitstekend met een draver uit de voeten.

Dat ze goedkoop in aanschaf zijn wil niet zeggen dat het slechte paarden zijn. Groot voordeel met dravers is zeker als ze bij een goede stal vandaan komen op hun 4e, 5e als ze niet goed genoeg zijn voor de koers (=topsport) dat ze in ieder geval vaak keihard zijn. Want wat niet goed is om voor de sulky te lopen gaat er bij 3 jaar echt al uit als het niet eerder is.

En dat kan ik bij menig ander ras niet zeggen, zo'n selectie }:0

Duszzz. Moest 't ff kwijt :7

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 17:50

Het punt is naar mijn idee dat laten we zeggen de helft van de paardenliefhebbers liever geen draver willen kopen.
Dus punt is als de klik er niet blijkt te zijn, krijg je het paard niet makkelijk verkocht.
Ze zijn minder in trek vanwege de minder potentie die ze hebben voor de sport.
Veel recreatieve ruiters willen vaak alsnog een keer een wedstrijdje rijden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 18:17

Als ik een draverveulentje zie lopen, schieten mij als rijpaardenliefhebber daar spontaan de tranen van in de ogen. Ik vind ze echt bar en boos slecht lopen, draven zo je wilt. Ik geloof helemaal niet in die dieren als rijpaard. Komt bij dat sommigen toch ook echt totaal cuckoo zijn in het bovenkamertje, alleen maar gericht op snel en snel en snel...
Ik snap dat dit niet is wat de meesten hier in dit topic graag lezen, maar het is wel de keiharde realiteit. Een draver is echt het laatste wat ik kocht om op te rijden :o

Tuurlijk, er zijn er een heleboel die prima deugen in de recreatie-rijderij. Dressuur- of springsport kun je er direct mee vergeten, je doet echt niet mee voor de punten op een draver. Ze zijn gewoon anders.

En nogmaals: voor 3.000 euro kun je hele prima recreatie-dieren kopen die wél rijpaard-typische bewegingen hebben en ook prima opgeleid zijn voor de rijderij. Waarom zou je dan überhaupt een draver willen rijden?
Een draver hoort imo dus voor de rijderij echt goedkoper te zijn dan de alternatieven.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 18:19

Citaat:
Ze zijn minder in trek vanwege de minder potentie die ze hebben voor de sport.

Citaat:
dan de alternatieven

Dan bedoel je sport = dressuur / springen. Er zijn nog veel meer disciplines dan alleen dat :D

Maar goed hoe dan ook, gemiddelde prijs zo ongeveer voor leuke gezonde draver is momenteel gewoon rond de 1500 - 2000 Euro. Soms heb je 'geluk' als je iets vindt eronder, soms betaal je meer en ben je er dan dus ook blij mee, want dan voldoet dat dier blijkbaar aan wat je zoekt.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 15-09-17 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 18:20

Wow Dees :n

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 18:22

Ja echt he.
Lekker afkraken zo.
En zooooo eenzijdig geredeneerd :roll:
Maar goed ieder zijn / haar ding.
En gelukkig wil niet iedereen een draver, zouden ze onbetaalbaar worden _O-

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 18:24

Duidelijk iemand die geen of sowieso niet genoeg ervaring met de dieren heeft...

En die toon ook :n

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 18:24

Zo, die zit...

Dees, hoeveel ervaring heb jij met dravers?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 18:28

Nee, jullie gaan er aan voorbij dat een heleboel mensen zo over dravers denken....

Heb er genoeg van gezien en helaas voor jullie ook een aantal die voor de rijderij echt totaal ongeschikt waren op zowel exterieur/gangen als karakter.

Vanhuisuit: Als mensen in het bos willen rijden, zijn er veel meer dieren geschikt genoeg dan alleen dravers. Als dravers dan duurder zijn dan bijvoorbeeld Tinkers, dan kopen die mensen Tinkers en geen dravers. Zo bedoel ik de alternatieven.

Maar verder veel plezier met z'n allen. Ik heb inderdaad te weinig met dravers om dit topic verder interessant te vinden :D

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 18:28

Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 15-09-17 18:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 18:33

Dus je hebt ze alleen van horen zeggen en van veraf. Dat verklaart een hoop en ik vind het bijzonder dat je daarmee zulke conclusies kunt trekken. Kijkende in je profiel verbaasd me dat ook eigenlijk niet. Maar jij ook veel plezier verder.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 18:34

Die artikelen illustreren volgens mij juist perfect wat Dees schrijft. :')

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 18:34

Vroeger werd mij ook altijd verteld dat dravers 'zielig' zijn en dat ze niks kunnen en alleen maar snel willen en zelfs 'gevaarlijk' zijn.
Hierdoor werd ik nieuwsgierig en ben ik bij een trainer stage gaan lopen, en dit heeft echt mijn ogen geopend. Heerlijke dieren met een prachtig karakter, voor mij niks anders meer.

Jammer dat er nog steeds mensen zijn die er zo over denken zonder zich er in verdiept te hebben. Dravers zijn zo ondergewaardeerd...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 18:40

Speciaal voor Dees

Dit is Dirk uit Zuid, gekocht als afgedankte Draver voor de mamma als bosscross pony. Mocht met de zoon een keer mee naar de springles en twee jaar later springt hij ZZ. En met gemak. Kon eerst amper galopperen, maar nu heeft hij een zeer efficiente loop. Top karakter en nooit weigeren.

Ik hoop voor ts dat ze een fijn paard vindt. Een top karakter is het allerbelangrijkste. Op een duur kwpn papier kan je niet rijden
Laatst bijgewerkt door janouk op 15-09-17 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 18:40

@Goeroe cuckoo in de bovenkamer en slecht kunnen lopen? Dan krijg je deze prestaties echt niet hoor. Maar goed ook daarvoor geldt: het is maar wat je wilt lezen blijkbaar willen jullie alleen maar slechte dingen lezen over dravers. Jammer maar helaas. Valt toch niet tegenop te schrijven :wave:

Dank je Janouk _/-\o_

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 18:50

Mijn ervaring met dravers is beperkt tot ééntje. Maar dat was dan ook een superpaard. Een hengst die uit de koers kwam en die opeens als manègepaard moest dienen. Meteen de enige keer dat ik een hengst als manègepaard geweten heb. In het begin vond hij galopperen een beetje speciaal, maar hij had het gauw door. Springen vond hij helemaal top. Buitenrit? Geen probleem. Iedereen was gek op dat paardje en hij is na een paar maanden aan iemand van zijn grote fanclub verkocht.
Dus cuckoo in de bovenkamer gold alvast niet voor deze.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 18:53

Nouja de gevaarlijke en niet geschikt voor simpele buitenritten heb ik ook vaak genoeg langs horen komen van mensen uit de buurt. Maar ook vaak genoeg gehoord dat het top paarden zijn.

Dus het zal mij niks verbazen dat er veel mensen zijn die denken dat veel dravers gek, gestoord en gevaarlijk zijn. Als je zou zeggen dat het ras onbekend is bij de advertentie, zou het zomaar kunnen dat die mensen toch bij die draver een keer komen kijken. :+

Ik heb ook gekeken naar advertenties met dravers, alleen nooit langs hoeven gaan, want had mijn paard heel snel gevonden. :')

Zelf vind ik 3000 euro voor een braaf jong paard niet zo'n groot bedrag.. Als je een braaf buitenrij paard zoekt waar (op den duur) een kind van 10 veilig op buitenrit kan zonder begeleiding bij wijze van, dan betaal je denk ik liever 1000 meer dan dat jij of je kind in het ziekenhuis ligt omdat ie van een blaadje al schrikt. :')

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 18:56

Gestoorde paarden zijn er overal. Natuurlijk, heus ook onder de Dravers, maar 9 Vd 10 keer is t onbegrip, ik zou een draver echt niet zomaar adviseren.
Maar sommige reacties hier slaan echt kant noch wal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 19:02

Als dravers zo'n slechte naam hebben, zullen veel verkopers ze dan sowieso niet als "ras onbekend / papierloos" aanbieden zodat mensen gewoon naar het paard zelf kijken en niet afknappen op het labeltje...?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 19:07

* pakt popcorn * :')

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 19:07

Dat zal met het huidige chippen steeds moeilijker worden lijkt mij.