Slaan van een paard, wel? niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Re: Slaan van een paard, wel? niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 23:46

Dat kan ik bij m'n merrie niet doen, die zou meteen over de rooie en in paniek zijn.
Een 'ehh' op dreigende toon is al genoeg :+

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 00:40

Oh eindelijk een topic waar ik dit bij kan vragen.
Mijn paard kan af en toe gewoon een enorme etter zijn onder het zadel en we waren (bijvoorbeeld) op cross geweest, was lang geleden... Had me er al op voorbereid dat ik m'n handen vol ging hebben en dan krijg je opmerkingen van 'geen probleem die van ons is ook nog jong' Ja hij is eigenlijk 13 en ging vroeger regelmatig op cross en jumping, verplaatsing is niks nieuws. Meneer haalt daar opeens dus enorme bok en stijger-toeren uit. Dit is niet uit pijn of iets anders, echt gewoon puur vervelend doen. In de piste doet hij dit bijvoorbeeld nooit, bij het wandelen kan hij zich opeens ook omdraaien en zeggen 'nope ik wil naar huis'. Maar stel nu, mijn paard begint enorm te bokken, straf ik hem af ja of nee? Ik doe dit normaal niet omdat ik niet weet of dit enig nut gaat hebben maar ik heb er ook totaal geen plezier aan, laatste keer ook gewoon het terrein moeten verlaten omdat het te gevaarlijk werd...

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 06:29

Barbet schreef:
Dat kan ik bij m'n merrie niet doen, die zou meteen over de rooie en in paniek zijn.
Een 'ehh' op dreigende toon is al genoeg :+

Zelfde bij de mijne, boos naar haar kijken is eigenlijk al genoeg ;) Boos worden heeft totaal geen zin bij haar.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 06:57

CalipsoLover schreef:
Oh eindelijk een topic waar ik dit bij kan vragen.
Mijn paard kan af en toe gewoon een enorme etter zijn onder het zadel en we waren (bijvoorbeeld) op cross geweest, was lang geleden... Had me er al op voorbereid dat ik m'n handen vol ging hebben en dan krijg je opmerkingen van 'geen probleem die van ons is ook nog jong' Ja hij is eigenlijk 13 en ging vroeger regelmatig op cross en jumping, verplaatsing is niks nieuws. Meneer haalt daar opeens dus enorme bok en stijger-toeren uit. Dit is niet uit pijn of iets anders, echt gewoon puur vervelend doen. In de piste doet hij dit bijvoorbeeld nooit, bij het wandelen kan hij zich opeens ook omdraaien en zeggen 'nope ik wil naar huis'. Maar stel nu, mijn paard begint enorm te bokken, straf ik hem af ja of nee? Ik doe dit normaal niet omdat ik niet weet of dit enig nut gaat hebben maar ik heb er ook totaal geen plezier aan, laatste keer ook gewoon het terrein moeten verlaten omdat het te gevaarlijk werd...

Ja, ik zou dit wel doen. Hij toont onaanvaardbaar gedrag dat ook nog eens gevaarlijk kan zijn.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 09:47

calipsolover, heb je je wel eens afgevraagd waarom je paard een etter is?? wow wat een belediging zeg naar je eigen dier..... een paard IS geen etter maar gedraagt zich naar hoe hij zich voelt.....bah wat een negatieve eigenaar ben jij

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:03

veel heeft te maken met lichaamstaal. In de kudde is dit net zo. Paarden hebben respect te tonen en wij dienen uiteraard respectvol te zijn. Ik ben tegen frustraties uitwerken op een paard, maar absoluut niet tegen een duw, tik of stamp als dit correct gedaan wordt. Denk aan eentje die durft uithalen, bijten, in jouw cirkel komt, etc. paarden kennen geen grijs, het is ofwel ok, ofwel niet. Ansich simpel, het is uiteraard wel aan ons om dan ook op die manier met ze om te gaan. Niet de ene keer wel en dan niet. Basis is altijd: veiligheid, consequent, respect,eerlijk

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:07

Dit is toch wel zo'n beetje het honderdste topic over dit onderwerp. Heb (niet heel grondig gelezen en) nog niets in dit topic gevonden dat nog niet in een ander topic over dit onderwerp beschreven staat.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:11

_black_rose_ schreef:
Dit is toch wel zo'n beetje het honderdste topic over dit onderwerp. Heb (niet heel grondig gelezen en) nog niets in dit topic gevonden dat nog niet in een ander topic over dit onderwerp beschreven staat.

Tja maar dat heb je met vele topics. Alles wordt wel eens een keertje besproken (in alle subfora).

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:13

connie64 schreef:
calipsolover, heb je je wel eens afgevraagd waarom je paard een etter is?? wow wat een belediging zeg naar je eigen dier..... een paard IS geen etter maar gedraagt zich naar hoe hij zich voelt.....bah wat een negatieve eigenaar ben jij

Jaaaaa joh hoe kun je calipsolover....
dat paard voelt zich nu echt achtergesteld omdat jij hem een etter vind. Dat kan niet hoor.
Dan krijgen ze een deuk in een zelfvertrouwen van.

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:29

Mijn merrie is in de kudde onderdanig en naar mensen toe ook.
Enige minpuntje ze wil overal en altijd eten ( maar ja het is een fjord hè _O- ) aan halster hoeven we maar met touw te schudden dan stopt ze me eten.
Doet ze het onder het rijden in bos dan krijgt ze wat meer been.

Slaan, schoppen en schelden doe ik niet en mijn kinderen ook niet.
Dat leer ik ze ook absoluut niet aan!

Maar misschien heb ik makkelijk praten met onze braverd.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:57

sarcastisch hoor wenkelover, misschien beter eerst eens nagaan waarom je paard zo n vreselijk etter is??
een paard kent het woord etter niet, kent niet de gevoelens van IK zal vandaag jou het leven eens zuur maken...maar ach...doe vooral zo door

bulck, absoluut eens met wat jij schrijft...maar als ik een 18 jarig meisje zie schrijven, mijn paard is zo n etter op wedstrijd....dan zou je misschien eens na moeten gaan wat er niet leuk is voor zo n dier...hij bokt echt niet voor niets....maargoed ... de reakties van zo n wenkelover zegt alweer genoeg....

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 11:18

Nou die van mij, toen die nog hengst was en af en toe zo'n jolige speelbui had.. Kon hij zijn tanden ook niet bij zich houden. Zowel bij mij (en anderen), maar ook bij paarden. De paarden die alleen oren in hun nek doen waren natuurlijk zwaar de banketstaaf. De paarden die oren in hun nek deden en daarna gelijk een flinke trap na gaven, die hadden nooit meer last van hem. En ik geef ze absoluut geen ongelijk. :+

Nu hij geen hengst meer is heeft hij 0 keer een poging gedaan om zijn tanden in mij te zetten. Maar als ik hem maar liet happen/bijten dan was ik nu misschien nog steeds de sjaak. Of ik had een arm minder, kan ook. :=

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 17:09

puppy het gedrag van jouw paard was hengstengedrag....dat is heel wat anders dan een paard dat een cross moet lopen en dat, om wat voor reden niet wil of kan...aangezien paarden niet kunnen praten en dat dan uiten in voor sommige etterend gedrag (?) vind ik, maar dat is MIJN mening, dat je moet uitzoeken wat er aan de hand is. Ik geloof er 100% niet in dat een paard ettergedrag vertoont zonder reden, en jij als eigenaar bent verantwoordelijk voor het welzijn van jouw dier.
Ik vind niet dat je een paard dan dus moet gaan slaan...

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 17:30

Dus als een paard bokt en steigert waar je naast staat moet je maar niks doen of roepen 'oh schatje, wat doe je nou toch?'.

Dat gaat dus echt niet werken. Nooit jezelf in gevaar laten brengen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 17:35

Ik noem mijn paard nooit een etter, soms wel een rotknol. Maar ach. Ze verstaat mij echt niet hoor

Mijn paard word gewoon gecorrigeerd. Al helemaal als ze over mij heen wandeld. Echt niet leuk een grote fries die je aan de kant knalt. Dan kan ze soms ook wel een schop verwachten

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 17:35

connie64 schreef:
sarcastisch hoor wenkelover, misschien beter eerst eens nagaan waarom je paard zo n vreselijk etter is??
een paard kent het woord etter niet, kent niet de gevoelens van IK zal vandaag jou het leven eens zuur maken...maar ach...doe vooral zo door

bulck, absoluut eens met wat jij schrijft...maar als ik een 18 jarig meisje zie schrijven, mijn paard is zo n etter op wedstrijd....dan zou je misschien eens na moeten gaan wat er niet leuk is voor zo n dier...hij bokt echt niet voor niets....maargoed ... de reakties van zo n wenkelover zegt alweer genoeg....

Ik zeg niet dat mijn paard een etter is. Ik zeg dat een paard je toch niet letterlijk begrijpt wat je zegt en dus echt niet wakker van ligt als jij hem een etter noemt. Dus hij zal ook niet beledigd zijn.
Dus ik hoef nergens mee door te gaan. Want ik behandel mijn paard gewoon met respect, ik ben wel consequent er zijn grenzen. En ik ga niet 10x vragen wil je dat niet doen. Want mijn merrie is graag de baas, en in de kudde mag ze maar niet bij mij. Dus als ik zeg we moeten even stilstaan dan gebeurd dat en hoeft er niet over mij heen gedenderd worden. Zij mag weer in de wei vertellen aan haar kudde genoten wat ze wil.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 17:46

connie64 schreef:
puppy het gedrag van jouw paard was hengstengedrag....dat is heel wat anders dan een paard dat een cross moet lopen en dat, om wat voor reden niet wil of kan...aangezien paarden niet kunnen praten en dat dan uiten in voor sommige etterend gedrag (?) vind ik, maar dat is MIJN mening, dat je moet uitzoeken wat er aan de hand is. Ik geloof er 100% niet in dat een paard ettergedrag vertoont zonder reden, en jij als eigenaar bent verantwoordelijk voor het welzijn van jouw dier.
Ik vind niet dat je een paard dan dus moet gaan slaan...

Nou dat "hengstengedrag" van hem keurde ik anders niet goed. Ookal weet ik waarom (en vooral, wanneer) hij het doet.. Dat geklooi doet ie maar bij een ander. Happen/schoppen/drammen doe je niet. Nu niet, nooit niet. Alleen drammen wil ik nog wel eens oplossen door bv achteruit te zetten, is maar net hoe ernstig hij dramt. (En nee, drammen en vluchten zie ik niet als het zelfde.. Laatst nog een ontwijk actie omdat hij anders een paard in zijn kont had. Ja dan zou ik ook aan de kant springen. Maar dan ontwijkt hij mij, maar blijft bij mij. Is wat anders dan door mij heen beuken van "Aan de kant, daar is een paard die ik MOET zien". :'))
Want ja als jonge hengst zijn andere paarden natuurlijk veel te leuk. Snap ik, maar ik sta hier en ben nu met jou bezig. Kan mij geen reet schelen dat hij dan andere plannen heeft. Of dat is omdat hij hengst was, een paard ziet, honger heeft of gewoon geen zin..

Als de smid komt en hij heeft geen zin en gaat lopen kloten, voelt ie het op den duur ook wel hoor. Zo van rot op, doe normaal.. Anders zijn we over 10 jaar nog niet klaar met 1 hoef. :P

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 17:48

Als ze dreigt te happen, is een keer "PAS OP" of "HALLO" vaak wel genoeg. Onder het zadel wanneer het even niet vlot, mopper ik ook wel eens, maar da's vaak iets in de trant van "Kom aan" of "Kop d'r bij nou". Echt boos worden in de trant van schreeuwen of iets dergelijks heeft weinig zin: dan wordt merrie ook boos en komt er van fijn rijden niets meer :') Dat blijft meestal bij een "HALLO IK BEN ER OOK NOG" of iets dergelijks.
Merrie heeft wel eens een tik over haar neus gehad of op schouder als ze serieus een poging tot happen of uithalen deed, maar dat was heel snel klaar daarna. Tik met zweep op zowel achterhand als schouder wel.
Ik hoef niet te tolereren dat ze dreigt naar andere paardjes in de weide, wat ze eerder onder het zadel wel eens deed, of volledig over mij heen walst in de bak.

Paarden zijn leuk en vriendelijk blijven is belangrijk, maar als een beest van ruim 500kilo doorkrijgt dat dreigen of happen werkt, ben je heel ver van huis.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 17:52

De mijne wilt je wel eens omver lopen... Het is voor mij even tot tien tellen en opnieuw proberen en als hij dan weer iets flikt krijgt hij een tik eerder niet. Helaas heb ik nog een 2 jaar oude afdruk van z'n achterhoef in mijn rechter boven been staan..... Heeft sinds die dag nooit meer een poging gewaagd om zijn achter benen naar mij te richten.
Ik praat hier over een 5 en half jarige grote haflinger ruin van nu 1,57 groot die pas op die leeftijd zijn echte opvoeding kreeg.
Hij is nu een stukken makkelijker maar is nog steeds niet de makkelijkste die er is.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 18:02

Mijn eigen pony's bijten, schoppen en slaan gelukkig niet! Ik vind het echt een afknapper als een paard dreigt naar mensen en zal om die reden nooit zo'n paard kopen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik echt geen paard of pony in de wei wil hebben die op wat voor manier ook mensen zeer wil doen. Bijten, dreigen, schoppen... ik vind dat echt heel erg als paarden dat doen en wordt dan echt flink kwaad.
Wel moet ik oppassen dat ik niet in mijn kwaadheid blijf hangen maar dat weet ik van mijzelf dat ik daar op moet letten. Snel corrigeren, daarna gewoon normaal doen.

Mijn pony's mogen onderling doen tegen elkaar wat ze willen. Tegen mensen (alle mensen!) hebben ze zich echt maar te gedragen en anders laat ik ze dat echt heel duidelijk merken.

Ik heb 2 pony's die heel snel over mij heen donderen als ze de kans hebben dus ik moet echt alert zijn dat ik mijn leiderschap bewaar. Ik ben van mezelf namelijk te lief en ook klein en slank dus fysiek maak ik weinig indruk op dominante paarden. Soms moet ik dan eventjes een brul geven om te laten weten dat ik er ook nog ben.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 18:23

Tegenwoordig bijna niks meer nodig, hooguit een "HE!!".
Ze krijgt nog wel eens een lel als ze door blijft drammen of na een paar keer normaal vragen nét niet om wil gaan terwijl ze héél goed weet dat ze dat op dat moment moet doen.
Bij duwen/schoppen/trekken volgt normaal ook meteen een knal, maar dit is gelukkig al heuuul lang niet meer aan de orde :)

Vroeger ging ze nog wel eens met haar volledige gewicht in het halster hangen als ze vast stond, daarvoor kreeg ze ook puur voor de veiligheid een tikje. Ze knapte dan gelijk uit haar paniekerige/tegendraadse staat.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 18:24

connie64 schreef:

Mijn paard kan ook een vreselijke etter zijn, wil jij me wel even komen vertellen waarom? Ik weet het namelijk niet als ze het niet express doet -O-
Masseur is geweest, zadelmaker, tandarts, mijn hemel, ik heb zelfs iemand van dierencommunicatie laten komen. Paardlief vond haar leven zelfs leuk! :D

Waarom ze dan een etterbak blijft soms? Het is wel een merrie he :+

En als ik haar dan rotbok of etterbak wil noemen, kijkt ze me nog steeds met een gezicht aan van "kom maar op baas!" en vind ze me nog even lief :D
Laatst bijgewerkt door prugelpiet op 05-07-17 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 18:27

meisjes, sla ze en scheld ze uit...

ik ga t verder niet uitleggen....

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 18:31

Ach, doe niet alsof onze paarden mishandeld worden wanneer ze een corrigerende tik krijgen. Alsjeblieft. :')

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 18:49

Hoe verklaar je dan paarden in wei? Die etteren elkaar toch ook met de daarop volgende consequenties?