Een potentieel paardje bezocht...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 18:26

har166 schreef:
_Rataplan schreef:
Ik ben nog steeds van mening dat je eerste eigen paard geen groen paard moet zijn.

Ik was 29 toen ik mijn eerste paard kocht en dat was een anderhalfjarige, ik reed toen 20 jaar paard en heb 7 jaar op een manege gewerkt. Dat is dus volgens jou geen goede basis voor een jong paard? :D

Ja exact dit dus :') _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 20:15

Heeft de TS ook 20 jaar op een manege gereden en 7 jaar op de manege gewerkt?

Mijn ervaring is dat je na je manegelessen je beter een betrouwbaar doorgereden paard koopt dan een groene. Maar ik zal het vast wel verkeerd zien met mijn 50 jaar ervaring. :+

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 22:13

En dit gaat een heerlijk welles/nietes gesprek worden :roll: heb overigens geen 20 jaar op een manege gereden, weet niet waar je dat vandaan haalt??? En misschien rijdt ts al jaren op verschillende paarden.
Laatst bijgewerkt door har166 op 08-06-17 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 22:24

_Rataplan schreef:
Ik ben nog steeds van mening dat je eerste eigen paard geen groen paard moet zijn.

Waarom wel niet? Mijn moeder heeft in haar tienerjaren gereden en is toen gestopt, pas op haar 45ste terug opnieuw begonnen en heeft zich toen een 2-jarige gekocht. Heeft ze helemaal zelf beleerd en ze heeft er nu nog steeds plezier aan omdat ze zo'n ongelofelijke band met haar paard heeft. Het is niet dat je een groen paard als eerste paard koopt dat het gedoemd is om te mislukken.
Ik ken zat mensen die een beleerd paard kopen en waar het toch mis mee gaat ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 06:55

Prima hoor, koop maar gewoon een jong onbeleerd paard en ga daar lekker mee recreatief rijden.
Maar vraag dan niet meer op bokt naar de mening van anderen als een mening van een ervaren iemand toch wordt afgedaan als dom.
Ik zie de topics vast wel verschijnen waarin hulp wordt gevraagd dat het niet lukt met een groen dier.
I rest my case. :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 07:10

Mawrr schreef:
woepsie90 schreef:
Ik heb niet veel ervaring met het kopen van paarden maar wat een paard laat zien onder het zadel bij een bezichtiging betekend toch niet gelijk dat het paard echt zo is en zo zal blijven? Dus snap niet zo goed waarom je per se moet rijden als je een paard koopt, zeker als het paard nog niet doorbeleerd is? Dat je ermee verder moet trainen is al duidelijk toch? Dus nare trekjes onder het zadel kunnen gewoon nog verdwijnen, als dat bedoeld wordt?

Misschien kan je haar met tuig logeren? Ben je in ieder geval al een stap verder :)

Veel succes!

Dit weet ik niet zo goed, maar ik snap je punt. Misschien dat iemand hier meer van weet?
Wat natuurlijk wel zo is is dat je onder het zadel pas echt meemaakt hoe groen ze daadwerkelijk is.

Omdat je de eerste niet zult zijn die een paard koopt waarover ze zeggen dat hij nog niet ingereden/ doorgereden is, terwijl de waarheid is dat er al veel meer mee is gebeurd en dat het een staatsgevaarlijk dier is waar geen mens meer op durft. Daarom.

Anoniem

Re: Een potentieel paardje bezocht...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 07:22

'MAAR ik zit er wel tegenop om zomaar op een groen paard te stappen voor een proefrit. Eigenaar kan nog zo veel zeggen en fotos laten zien, maar ik weet gewoon niet hoe ze is en hoe ze gaat reageren.'

Ik zou dit dus nooit doen. Hoe vaak je handelaren wel niet hoort zeggen 'jaaa ze zijn echt braaf hoor' en ze dan compleet afgaan. Echt niet opstappen zonder dat iemand anders erop gaat voor jou.
Na alles gelezen te hebben zou ik een paard van een jaar of 12/14 zoeken die de wereld al gezien heeft waarvan jij nog veel kan leren. Niet eentje die je nog alles moet leren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:04

bobje26 schreef:
'MAAR ik zit er wel tegenop om zomaar op een groen paard te stappen voor een proefrit. Eigenaar kan nog zo veel zeggen en fotos laten zien, maar ik weet gewoon niet hoe ze is en hoe ze gaat reageren.'

Ik zou dit dus nooit doen. Hoe vaak je handelaren wel niet hoort zeggen 'jaaa ze zijn echt braaf hoor' en ze dan compleet afgaan. Echt niet opstappen zonder dat iemand anders erop gaat voor jou.
Na alles gelezen te hebben zou ik een paard van een jaar of 12/14 zoeken die de wereld al gezien heeft waarvan jij nog veel kan leren. Niet eentje die je nog alles moet leren.

Inderdaad,denk aan je veiligheid. Het is heel onverstandig om zomaar op een onbekend paard te stappen wat om een of andere reden niet door de verkoper kan worden voorgereden. tenzij je de durf en vaste zit van een rodeoruiter hebt.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:17

Ik zou er ook echt niet op gaan zitten..
Op mijn oude werk reden ze ook het jonge spul in, maar dat werd door iemand gedaan die het vaker had gedaan en die ze ook uit kon zitten.
Maar dat jonge spul kenden wij ook al vanaf baby af aan, maar het blijven dieren.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:22

bobje26 schreef:

Ik zou het ook niet doen. Vooral omdat de verkoper niemand vindt die op dat paard wil stappen en het zelf ook niet van plan lijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:26

Helemaal mee eens. Als hij niet voorgereden kan worden: niet zelf erop, laten staan en op zoek naar wat anders.

Het is een handelsstal, schreef je. Je maakt mij niet wijs dat die niemand kunnen vinden om hem even voor te rijden. En ook niet dat dochterlief niet even wat tijd kan vrijmaken. Bij mij zouden dan alle alarmbellen afgaan: foute boel!

Heb je trouwens al op bokt gezocht naar ervaringen met die handelsstal?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:32

safina schreef:
Helemaal mee eens. Als hij niet voorgereden kan worden: niet zelf erop, laten staan en op zoek naar wat anders.

Het is een handelsstal, schreef je. Je maakt mij niet wijs dat die niemand kunnen vinden om hem even voor te rijden. En ook niet dat dochterlief niet even wat tijd kan vrijmaken. Bij mij zouden dan alle alarmbellen afgaan: foute boel!

De verkopende partij heeft ook al een aantal reacties geplaatst in dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 10:55

Es_ther schreef:
safina schreef:

De verkopende partij heeft ook al een aantal reacties geplaatst in dit topic.

Die had ik over het hoofd gezien. Maar ik zou toch zeggen: laat ze de pony maar lekker verkopen aan iemand die genoegen neemt met een niet-voorgereden pony. Er staan er genoeg te koop. Gewoon op zoek naar een pony waarbij je meer zekerheid hebt dat het is wat bij je past.

Edit: ik snap sowieso niet dat een pony waar nog maar twee keer iemand opgezeten heeft door aspirantkopers en hun meegenomen voorrijders uitgeprobeerd mag worden.... Dat lijken me nou niet de beste eerste leerervaringen voor zo'n hartstikke groen dier. Zegt ook wel wat over zo'n stal denk ik. Sorry verkoper, no offence....

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:04

bobje26 schreef:

Ik ben zelf ook nooit fan geweest van handelaren. Toen ik opzoek was naar een paard ben ik ook bij en handelsstal gekomen. Aan de buitenkant zag het er perfect uit, de stallen vielen echter tegen erg donker en vies. Na een tijdje was het paardje voorgereden en mocht ik erop. Zoals de handelaar vertelde was het een schat van een pony en zou hij nooit maar dan ook echt nooit een stap verkeerd zetten. Wel kon het paard af en toe wat vlug worden en licht op de beenhulpen reageren.

Nou prima ik stap erop en dat paard begon als een malle door die bak te galopperen en bleef maar versnellen. Mijn vader en moeder kregen de schrik van hun leven. Letterlijk iedereen van de handelsstal kwam op de hoefslag staan met armen gespreid maar het beest bleef maar door rennen.
Uiteindelijk werd ze zo moe dat ze haar konden pakken en ik eindelijk af kon stappen :\

Dus pas inderdaad op met wat er gezegd word en wat er gedaan word! En zeker met een paard wat nog zo jong is.

Ik zou niet willen weten wat er gebeurd was als we het paard gekocht hadden zonder dat hij voorgereden of dergelijke was.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:58

Ach, als verkoper weet je ook maar niet wat je op je paard zet. Zat mensen die zeer overtuigd zijn van hun eigen kunnen en dat kan puntje bij paaltje heel goed tegenvallen.

xtessax83 , Een kennis van me is ook een keer op een z-paard van mij gegaan. Hij kwam van de manege en zou hem alleen even uitstappen. Maar ging toch maar even draven door fiks zijn hakken er in te duwen en ja hoor zelfde aktie als jij hierboven beschrijft. Hing aan de teugels, ging nog harder knijpen en geen stop meer op het paard. Liep goed af en achteraf was het echt hilarisch aangezien hij dacht nog steeds controle te hebben.

Paard kopen bijft altijd een risico en je kan nu eenmaal niet alles uitsluiten. Misschien is dit wel het juiste paard voor je TS, maar ja, 100% zeker weten doe je het niet. Dat zal jouw vader ook wel weten en als hij veel handel heeft gedaan moet hij toch ook wel ervaring genoeg hebben om jou hierin volledig te kunnen adviseren ipv dat je jezelf bijv moet gaan inlezen over trainingsstallen.

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 14:29

^ Mijn vader rijd niet meer. Maar ik heb al eerder aangegeven dat ik niet zomaar zonder dat er voorgereden is op een paard stap. Dus dat advies heb ik niet nodig ;) (no offence, ik waardeer alle reacties echt!)
De verkoper heeft iemand gevonden om voor te rijden tho. Ik ben benieuwd.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:46

Dit voelt een beetje als wat was er eerder de kip of het ei?

TS kan deze leerweg samen aangaan met haar paard en ja het zal water langer duren en het gaat met vallen en opstaan maar dat is toch helemaal niet erg! Als ze beiden maar genieten en lol hebben samen.. Vind het altijd nergens op slaan dat groen op groen niet kan. alles kan als je maar wilt *\o/*

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 14:55

Fijn dat de verkoper toch nog iemand heeft gevonden die het paardje komt voorrijden.

Trouwens ik vond dat de verkopende partij hier in dit topic zeer netjes reageerde en het een en ander duidelijk uitlegde.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 15:02

nouklime schreef:
Dit voelt een beetje als wat was er eerder de kip of het ei?

TS kan deze leerweg samen aangaan met haar paard en ja het zal water langer duren en het gaat met vallen en opstaan maar dat is toch helemaal niet erg! Als ze beiden maar genieten en lol hebben samen.. Vind het altijd nergens op slaan dat groen op groen niet kan. alles kan als je maar wilt *\o/*

Vallen (en opstaan) kan slecht aflopen . Probleem kan zijn dat er geen lol meer aan is en het paard een slechte opvoeding krijgt. Een constant gevecht om leiderschap, omdat de eigenaar doorgebrek aan ervaring geen goede leider is. Denk je echt dat een paard daar gelukkig van wordt?
Een paard corrigeren geeft risico's, dus daar staan de mensen niet voor in de rij. Paard krijgt een onzekere toekomst als het fout gaat. Dat is toch niet eerlijk????

Overigens is mijn reactie niet voor de ts bedoeld. Ik ken haar ervaring niet.
Ik ben gewoon niet van "gewoon maar proberen" . Het moet een bewuste keuze zijn naar mijn idee, waarbij je hopelijk de juiste inschatting maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 16:30

Mawrr schreef:
^ Mijn vader rijd niet meer. Maar ik heb al eerder aangegeven dat ik niet zomaar zonder dat er voorgereden is op een paard stap. Dus dat advies heb ik niet nodig ;) (no offence, ik waardeer alle reacties echt!)

Fijn! Succes met het maken van een keuze!

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 16:31

safina schreef:
Mawrr schreef:

Fijn! Succes met het maken van een keuze!

Hou je ons op de hoogte :)

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 16:50

TS, mij advies: doe war goed voelt! Als jij gek bent van dit paard, en je denkt dat je haar een gedegen opvoeding/opleiding te kunnen geven voor de doelen die jij ermee hebt, wat maakt het dan uit dat ze nog jong is? Ik heb vorig jaar mn eerste echt eigen paard gekocht, helemaal onbeleerd, konden weinig zien behalve vrij bewegen en een los sprongetje, wat hij ook niet snapte. Had zelf ook 2 jaar niet/nauwelijks gereden, en nooit 1 zelf beleerd, wel doorgereden. Gaat allemaal prima, ondanks dat hij toch iets vlugger is als verwacht. Dat je haar graag onder het zadel wil zien snap ik, dus ook echt daar kijken wat je ervan vind, mocht het je toch niet aanstaan, dan zeker niet doen.

Vind het goed dat je het zo aanpakt! Hoop dat je je eigen maatje gaat vinden, of dat nu deze is, of een andere

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 17:03

Mousmous schreef:
Ach, als verkoper weet je ook maar niet wat je op je paard zet. Zat mensen die zeer overtuigd zijn van hun eigen kunnen en dat kan puntje bij paaltje heel goed tegenvallen.

xtessax83 , Een kennis van me is ook een keer op een z-paard van mij gegaan. Hij kwam van de manege en zou hem alleen even uitstappen. Maar ging toch maar even draven door fiks zijn hakken er in te duwen en ja hoor zelfde aktie als jij hierboven beschrijft. Hing aan de teugels, ging nog harder knijpen en geen stop meer op het paard. Liep goed af en achteraf was het echt hilarisch aangezien hij dacht nog steeds controle te hebben.

Paard kopen bijft altijd een risico en je kan nu eenmaal niet alles uitsluiten. Misschien is dit wel het juiste paard voor je TS, maar ja, 100% zeker weten doe je het niet. Dat zal jouw vader ook wel weten en als hij veel handel heeft gedaan moet hij toch ook wel ervaring genoeg hebben om jou hierin volledig te kunnen adviseren ipv dat je jezelf bijv moet gaan inlezen over trainingsstallen.

Ik heb ook zeker niet uitgesloten dat het aan mij zou liggen maar achteraf las ik recensies van die stal waar je niet vrolijk van wordt. Hierdoor was voor mij snel de conclusie getrokken dat het vrijwel niet aan mij kon liggen aangezien ik daarvoor al ruim 4 jaar op eigen paarden reed en dus ook weet dat deze anders te rijden zijn dan een manege paard.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 21:03

Het is een apart wereldje waarin je net zo makkelijk beduveld wordt door een handelaar als door particulieren. Het is altijd uitkijken geblazen. Je kan niet voorzichtig genoeg zijn.

Mooi TS dat er iemand is die voor kan rijden. Ik zou er zelf ook nooit zomaar opgaan zonder een paard onder het zadel gezien te hebben. Hoop dat het paard geschikt voor je blijkt, het lijkt nl alsof je je hartje al aan het paard verpand hebt :)

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 21:15

Gypsy schreef:
Ga ook nog eens bij minimaal 2 andere paarden kijken voor je beslist.

Dat heb ik mezelf bij aanschaf van m'n eerste paard ook verplicht, het werd alsnog de eerst waar ik ben wezen kijken maar ik had wel veel beter nagedacht en vergeleken toen.

Dit :)