Ouders verbieden dochter om naar stal te komen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 11:33

xMereltje schreef:
Dit is niet TS probleem maar het probleem van de eigenaar laat het haar zelf lekker oplossen.
Ik zeg niet dat het niet erg is ik zeg dat een paard er niet dood aan gaat.
Erg is het zeker maar niet het probleem van TS.

Sorry, maar zullen jou eens een hele dag zonder eten en drinken zetten eens zien hoe jij je voelt... als het tegen zit en paardje lief krijgt in 1 keer meer voer na een dag niet eten is er enige kans op koliek met alle gevolgen van dien!! Pff

Ik zou precies hetzelfde gedaan hebben als TS! Ben anders ook wel benieuwd hoe het is afgelopen, of er enige progressie is...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 11:44

In zulke gevallen gaan aankaarten bij de stalhouder en verder niet mee bemoeien, want het is al een gewoonte geworden lees ik.

Is het voor een paar keren ok, maar wordt het een gewoonte............dan mag de stalhouder het gaan doen.

Ze hadden toch zelf voor een doe het zelf stal gekozen dan moeten ze het ook echt zelf gaan regelen.

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 11:51

sanso schreef:
Ze zullen niet dood gaan nee, maar dat ga jij ook niet als je een dag geen eten krijgt..
Zullen we jou dan ook op rantsoen zetten voor een dag? Kijken hoe leuk jij dat vind :j

Een mens kan 60 dagen zonder eten dit is geen probleem zolang er maar water aanwezig is. Ik heb ook vaak genoeg gevast is heel gezond. Een paard heeft ook reserves en die zijn er niet voor niets: die zijn er voor dagen waarop er minder tot geen voedsel beschikbaar is.

Zolang er drinken is voor het paard zal ik me echt niet met dit probleem gaan bemoeien als ik TS was. Laat de ouders zelf de gevolgen zien of ga er een extra zakcentje voor vragen, anders is het enkel hoofdpijn.
Laatst bijgewerkt door Blue_Monday op 30-05-17 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Change3x

Re: Ouders verbieden dochter om naar stal te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 11:55

Waarom een paard laten honger lijden als je ook even een klein beetje moeite kunt doen en m even wat geven?

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 11:56

@xMereltje: Misschien een idee om je iets beter te verdiepen in het verteringsstelsel van een paard? :+

Die is er niet op gemaakt om een dag niets te verwerken, het is namelijk een planteneter met een enorm lang darmstelsel die continue bezig moet zijn. Heel anders dan het verteringsstelsel van een mens, dat niet op z'n kop komt te staan als het 24 uur lang niets te doen heeft.

Aan TS: meeste tips zijn al gegeven, ik ben ook benieuwd hoe het nu gaat :)

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 11:58

Dus paarden hebben vroeger geen hongersnoden gekend?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 12:00

Een paard is geen mens. Een paard kan helemaal niet goed tegen geen eten voor een dag. 1 dag zonder eten is al genoeg om ernstige maag- en darmzweren te veroorzaken (al na 6 uur zonder eten is het risico op zweren sterk verhoogd), lege darmen geven een sterk verhoogd risico op ernstige vormen van koliek, het paard zal zich in zijn algemeenheid ernstig miserabel voelen. Wist je dat een paard 1 van de 2 diersoorten is die geen galblaas heeft (de ander is een rat) en permanent maagzuur produceert? Dat komt omdat het gemaakt is om permanent te eten.

En nee, paarden hebben vroeger nauwelijks dat soort hongersnoden gekend. Ook bast en riet e.d. valt te eten, zelfs al zit er nauwelijks voedingswaarde in, en als ze ze wel hadden, dan gingen ze er met grote getalen aan dood.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 12:00

Mereltje: Ik denk niet dat dit de plek is voor dit soort waanideeën. Dat jij het geen probleem vind moet je zelf weten maar iedereen met een hart voor dieren zal hetzelfde doen als TS. Ik zou NOOIT bewust een dier zonder eten/drinken laten staan omdat "ie er toch niet dood aan gaat". Wat is dat een slap excuus zeg.

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 12:03

Oh mijn excuus dan.

In dat geval zou ik die informatie gewoon even naar de ouders sturen en ze het verder zelf laten uitvogelen/vergoeding vragen.

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 12:08

friendly schreef:
Mereltje: Ik denk niet dat dit de plek is voor dit soort waanideeën. Dat jij het geen probleem vind moet je zelf weten maar iedereen met een hart voor dieren zal hetzelfde doen als TS. Ik zou NOOIT bewust een dier zonder eten/drinken laten staan omdat "ie er toch niet dood aan gaat". Wat is dat een slap excuus zeg.

Als jij dag in dag uit voor een dier van een ander wil gaan zorgen veel succes +:)+
Mij niet gezien.
Ik kies voor mijn dieren en verzorg deze zelf.
Een paar keer helpen zou voor mij geen probleem zijn.
Ik vind dat TS best veel doet, zelfs nog aan de longeerlijn.
Als ze dat leuk vind en er plezier uit haalt: you go girl.
Mij niet gezien om dagen voor het beest van een ander te zwoegen.
Laat ze zelf zorgen voor hun eigen beesten, of tref een regeling.
En het gaat hier niet om een paard maar om drie nog wel.

Dat is mijn mening hierin.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 12:13

Het willen is niet hetgeen waar ik over val wat ik zou het ook niet willen. Maar zou ik omdat ik iets niet wil een dier zonder eten/drinken laten staan? Nee, nooit. Als je van dieren houdt doe je dat gewoon niet. Dat het geen lange termijnoplossing is ben ik wel met je eens maar tot die er is zal ik doen wat in mijn macht ligt om dat dier te helpen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 12:14

Ik denk dat het topic niet bedoeld is om een discussie te houden wie of wel er eten zou geven aan het dier en of het erg is dat hij een dagje geen eten krijgt....

Ik ben benieuwd hoe het nu verder gaat TS?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 12:25

xMereltje schreef:
Dus paarden hebben vroeger geen hongersnoden gekend?

Vast wel! Maar iedereen met een hart voor dieren laat een dier geen honger lijden.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 12:33

Waar is TS?

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 12:42

Rizette schreef:
Waar is TS?

Ik denk met haar grote teen spelen :j

_O- Jeetje rustig aan...

Geef de ts de tijd om überhaupt online te komen. Die reageert vanzelf wel.
Wellicht daar op wachten voor er weer tig nutteloze discussies mbt wel of niet voeren komen ;)

IncelloAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 16:37

TS zat flink les te volgen voor haar opleiding verpleegkunde! Maar hier ben ik dus weer!
Ik heb aangegeven met de ouders te willen praten en dit gaat dan ook binnenkort gebeuren. Probleem is dat ze niet samen willen praten omdat de ouders gescheiden zijn. Voorlopig gaat het dus gewoon door zoals het was maar het gesprek komt er wel :)

om even algemeen te reageren; de stalhouder doet hier niets aan dus dat is geen optie. En ik zou inderdaad het nooit over mijn hart krijgen om ze gewoon geen eten te geven.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 16:57

IncelloAndMe schreef:
TS zat flink les te volgen voor haar opleiding verpleegkunde! Maar hier ben ik dus weer!
Ik heb aangegeven met de ouders te willen praten en dit gaat dan ook binnenkort gebeuren. Probleem is dat ze niet samen willen praten omdat de ouders gescheiden zijn. Voorlopig gaat het dus gewoon door zoals het was maar het gesprek komt er wel :)

om even algemeen te reageren; de stalhouder doet hier niets aan dus dat is geen optie. En ik zou inderdaad het nooit over mijn hart krijgen om ze gewoon geen eten te geven.

Ik heb het topic grotendeels gelezen en denk inderdaad dat het goed is om met de ouders in gesprek te gaan.

Vind verder wel dat die stalhouder zich er makkelijk vanaf maakt. Ook al heb je een stal waarbij mensen alles zelf moeten doen, ik neem aan dat die stalhouder toch ook wel een soort zorgplicht heeft voor de dieren die op zijn erf gestald zijn?

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 17:14

Heel goed idee inderdaad, ik ben benieuwd wat de ouders van het meisje erover te zeggen hebben. Imo hebben de ouders de eindverantwoordelijkheid voor die pony's, niet het meisje (zij zit in de "levensfase" om iets te leren over verantwoordelijkheidsgevoel tov je dieren) en ook niet de staleigenaar. Ook al zou je iets meer medewerking van hem kunnen verwachten, feit is dat de dieren niet van hem zijn én er is de afspraak dat voeren, mesten etc. door eigenaren zelf georganiseerd wordt.

Petje af voor je werk TS, hopelijk komt er een goed oplossing! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 17:27

xMereltje schreef:
friendly schreef:

Als jij dag in dag uit voor een dier van een ander wil gaan zorgen veel succes +:)+
Mij niet gezien.
Ik kies voor mijn dieren en verzorg deze zelf.
Een paar keer helpen zou voor mij geen probleem zijn.
Ik vind dat TS best veel doet, zelfs nog aan de longeerlijn.
Als ze dat leuk vind en er plezier uit haalt: you go girl.
Mij niet gezien om dagen voor het beest van een ander te zwoegen.
Laat ze zelf zorgen voor hun eigen beesten, of tref een regeling.
En het gaat hier niet om een paard maar om drie nog wel.

Dat is mijn mening hierin.

En wie heeft jou precies gevraagd om jou mening??
Een mens kan 60 dagen zonder eten? Een paar dagen niet eten is gezond? Serieus verder gaat het goed? :x sorry hoor maar je praat echt grooote onzin.. Ik denk dat jij zo ongeveer de enige hier op bokt bent die vind dat deze paarden maar mooi een dag of paar dagen zonder eten kunnen staan. Wil niet weten hoe je dat met je eigen dieren doet, als je die al hebt.. Jeetje zeg..

Sorry ik was een stille mee lezer maar dit is wel echt maf :x verder ben ik het eens met wat er allemaal al gezegd is en vind ik het een goede zet met de ouders te gaan praten. Als het niet goed lukt ivm scheiding zou ik gaan praten met de ouder waar het meisje woont, of is dat geen optie?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 17:42

Mijn pony stond op volpension (in dat opzicht dus geen probleem), maar mijn ouders hebben mij nooit verboden om naar mijn pony te gaan in verband met slechte schoolprestaties.

Als ik er te veel met de pet naar gooide (ik bedoel, een onvoldoende halen kan eens gebeuren, maar soms was ik echt aan het lantefanteren) dan mocht ik bijvoorbeeld geen nieuwe wedstrijden opgeven of een keertje niet rijden maar alleen even poetsen.

Als ouders een systeem zoals TS schetst willen hanteren dan moeten ze er ten eerste voor zorgen dat de dieren volpension komen te staan. Ten tweede moeten ze zich eens achter de oren krabben over de opgelegde consequentie. Heeft het nu echt zin..?

Edit: ouders willen niet tegelijkertijd een gesprek omdat ze gescheiden zijn? Wat een Pipo's. Hoe overleggen ze dan over het kind? Doe even volwassen :+

IncelloAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 18:41

@Annet_Dottie de ouders doen co-ouderschap dus ze komt bij hen beide eigenlijk even vaak. Ik ga hen gewoon eerst eens apart aanspreken en zien hoeveel dat al uithaalt!

@Snorlex haha je edit! :') dat zie je spijtig genoeg best wel vaak hoor. Mijn eigen ouders zijn ook gescheiden en die moet je ook niet samen aan tafel zetten vrees ik. Alleen ben ik 21 en is overleg over mij dus niet echt meer nodig.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:47

Moderatoropmerking:
Zojuist heb ik een aantal offtopic reacties uit dit topic verwijderd.
De laatste berichten gaan vooral over of de pony's wel of niet gevoerd moeten worden wanneer de eigenaar niet op stal is. Ik wil jullie vragen deze discussie te laten rusten gezien dit niet de insteek is van dit topic.

Alvast bedankt!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 15:06

Ik vroeg me af of er al een gesprek geweest is met de ouders?

IncelloAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 20:36

Sorry, was even vergeten updaten! Gesprek is er inderdaad geweest en er komt een vergoeding aan vast te hangen!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 20:47

Fijn!