Alsnog verwerken... gruwelijk ongeluk met paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 16:55

beatje schreef:
Als je na 15 jaar nog met zoiets zit zou ik eens hulp zoeken bij een psycholoog of zoiets.Het is best een vervelende ervaring,maar nu niet zo dramatisch dat je er 15 jaar later nog last van hebt .Of ik ben zo gruwelijk nuchter dat kan ook

beatje: Je staat er niet alleen in, ik denk hetzelfde.

Ik denk dat de situatie toch anders was bij TS, want ik kan het echt gewoon niet geloven dat de manegegenoten zo hadden gereageerd en als het wel echt zo is, dan zijn ze wel ongelooflijk hard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 16:58

Ragdollcat schreef:
beatje schreef:
Als je na 15 jaar nog met zoiets zit zou ik eens hulp zoeken bij een psycholoog of zoiets.Het is best een vervelende ervaring,maar nu niet zo dramatisch dat je er 15 jaar later nog last van hebt .Of ik ben zo gruwelijk nuchter dat kan ook

beatje: Je staat er niet alleen in, ik denk hetzelfde.

Ik denk dat de situatie toch anders was bij TS, want ik kan het echt gewoon niet geloven dat de manegegenoten zo hadden gereageerd.

Ik ken genoeg types die zo zouden reageren. Geen kwestie van geloven of niet; vam dat soort mensen zijn er helaas heel veel.

Mars

Re: Alsnog verwerken... gruwelijk ongeluk met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 17:03

Getver, wat een smak moet je gemaakt hebben. En dat er dan stalgenoten zo reageren terwijl je stijf stond van de emoties rond het vallen, het zien van je gewonde paard en je eigen verwondingen is zeker traumatisch voor een 15 jarige.. Begrijpelijk dat je er nog wel eens aan denkt. Knap dat je uberhaupt nog het besef had om de minst nare weg in te slaan met je paard, het had inderdaad veel rotter voor beiden af kunnen lopen.

Kun je inmiddels wel genieten van buitenrijden op andere paarden? Of heb je nog steeds angst voor buitenrijden?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 17:05

Ik kan het mij echt gewoon niet voorstellen.

Dat zou wel erg zijn.

Gelukkig is haar paard en zijzelf er nog vrij goed vanaf gekomen, dat er niet nog ernstigere dingen zijn gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 17:46

Jessix schreef:
Anoniem schreef:
Bigone, de wonden waren goed genezen gelukkig, hij had alleen op een van zijn achterbenen een litteken dat niet is vervaagd, dat was wel zonde. Maar dat viel niet op. Verkopen ging makkelijk. Ik heb nog wel contact op genomen met de nieuwe eigenaar. Zij heeft hem een goed leven gegeven na mij.

Verkopen? En het was je droompaard, jullie hebben zo'n bijzondere band, jij kon alles met hem... Was dat allemaal weg na dat ongeluk?

Het was een heftige gebeurtenis zo te lezen, waar jullie beide gelukkig goed vanaf zijn gekomen. Ik hoop dat je het een plekje kan geven.

Dat het je droompaard is en je er gek op bent betekent niet altijd dat je verkopen kan voorkomen als dat genoodzaakt moet of omdat dat beter is voor het paard. Mijn paard was ook mijn allerbeste maatje en tegelijk mijn droom paard (en tevens eerste eigen) maar heb ik ook genoodzaakt moeten verkopen omdat ik haar niet kon bieden wat ik wel wou en er zelf financieel totaal aan ten onder ging.. TS heeft eerder al aangegeven dat het paard verkocht is toen haar ouders gingen scheiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:00

Mars schreef:
Getver, wat een smak moet je gemaakt hebben. En dat er dan stalgenoten zo reageren terwijl je stijf stond van de emoties rond het vallen, het zien van je gewonde paard en je eigen verwondingen is zeker traumatisch voor een 15 jarige.. Begrijpelijk dat je er nog wel eens aan denkt. Knap dat je uberhaupt nog het besef had om de minst nare weg in te slaan met je paard, het had inderdaad veel rotter voor beiden af kunnen lopen.

Kun je inmiddels wel genieten van buitenrijden op andere paarden? Of heb je nog steeds angst voor buitenrijden?

Met een verzorgpaard jaren later heb ik nog wel buiten gereden 2 x maar dit was een moeilijk paard. En ik was wel bang moet ik eerlijk toegeven. Ik had er niet veel plezier in...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:02

Ragdollcat schreef:
Ik kan het mij echt gewoon niet voorstellen.

Dat zou wel erg zijn.

Gelukkig is haar paard en zijzelf er nog vrij goed vanaf gekomen, dat er niet nog ernstigere dingen zijn gebeurd.

Ik kan me wel voorstellen dat jij het je niet kunt voorstellen. Het was vrij hard en zulke reacties zijn ook ondenkbaar.
En ja, gelukkig is het nog relatief 'goed' afgelopen. Ben ik zelf ook heel blij mee. Stel je voor dat hij wel dat rooster op was gerend... :\

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:16

Ik vraag mij af wat je zoekt? Je hebt na 15 jaar nog steeds moeite er mee maar wilt geen hulp zoeken? 15 jaar is heel lang. Ik zou toch professionele hulp gaan zoeken. Al is het om de nare herinneringen te verminderen als ze nog zo vers voor je zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:25

Wat ik zocht heb ik eigenlijk al gekregen. Ik heb het van me af kunnen schrijven. En heb begrip gekregen hier van mensen, die me erkennen in mijn gevoel. Dat maakt echt heel veel uit...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:34

TS ten eerste wil ik je heel veel sterkte wensen :(:)

Sommige momenten maken een diepe indruk en een zwaar ongeluk met daarbij zulke onverschillige mensen , hakt er hard in.

Ik heb zelf jaren geleden een paard gereden van iemand anders en ineens pleurde hij al bokkent en tierent het oefen terrein af, prikkeldraad aan beide kanten van het pad.
Enige wat ik kon doen is proberen te blijven zitten totdat het pad op hield, de weg begon en het paard even in hield om de bocht te maken richting stal.
Ik heb het paard omgetrokken, samen maakten we een enorme smak maar ik heb het paard toch kunnen pakken en ben te voet terug gelopen.
Paard terug gegeven, mankeerde gelukkig niks, en de auto ingestapt, waar ik vervolgens flauw gevallen ben en pas na 3 kwartier zelf ben bijgekomen.
Totaal verward met pijn aan mijn hele lijf en totaal niet meer wetent waarom en waarom ik daar zat, ben ik naar huis gereden.
Zware hersenschudding!
Zulke dingen meemaken laten een grote indruk achter, dus ik snap jou heel goed :j

Ik begrijp dat je weg bent bij die stal en eigenlijk had je dat al voor het ongeluk moeten doen, dat zijn gewoon geen fijne plekken om dagelijks te komen.
Daar heb je nu natuurlijk niks meer aan maar bedenk dat er ook veel mensen zijn die als ze daar waren geweest , jou wel hadden geholpen, net als de man die het ongeluk zag gebeuren en jou hielp.
Sommige mensen reageren van schrik ook heel raar en anderen durfden misschien niet te reageren uit angst voor reacties van de lievertjes op die stal.
Er spelen op zulke stallen vaak zoveel dingen mee waarom mensen wel of niet durven /willen helpen .

Er over praten helpt wel, uitspreken wat je dwars zit , hopelijk helpt dit topic daar ook een beetje bij.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:40

Wat een harde reacties hier zeg, dat je er na 15 jaar nog niet helemaal over heen bent.

TS, ik snap je helaas volledig. Heb jaren geleden ook een soortgelijke nare ervaring meegemaakt. Ik ben vroeger ontzettend gepest. Voor school moest ik met een groepje klasgenoten door de stad rijden om maar een museum te gaan. Ze waren me allemaal aan het uitschelden. Tot zover lijkt het niet op wat jij hebt meegemaakt, maar op een gegeven moment wel. Ik reed van de groep weg, ik was m'n klasgenoten zat. We kwamen voor een stoplicht, maar ik reed in volle vaart op de fiets door het rode licht. Op dat moment kwam er een auto aan. Die kon net op een haar na stoppen. Ik kan nog steeds die claxon horen. Die chauffeur stapte uit, hij was zich doodgeschrokken en begon me uit te schelden. Zijn reactie begrijp ik, maar die van mijn klasgenoten niet. Zij begonnen me doodleuk uit te lachen. Wat hadden ze een lol, terwijl ik net bijna was doodgereden. En dan overdrijf ik niet. Ik hoor nog steeds die remmende banden. Nog steeds denk ik er wel eens aan terug. Het lijkt ongeveer op de reactie die jij kreeg toen je met je gewonde paard terug kwam. Zo'n keiharde reactie maakt diepe indruk. Niet het ongeval zelf, maar de hardheid van mijn klasgenoten. Bij mij is het inmiddels 16 jaar geleden, maar ik weet het niet nog precies. Door er juist over te praten kom je aan verwerken toe. Daarom is het goed dat je dit topic hebt geopend.

Als je er over wil praten, staat mijn PB-box altijd open.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:42

Anoniem schreef:
Wat ik zocht heb ik eigenlijk al gekregen. Ik heb het van me af kunnen schrijven. En heb begrip gekregen hier van mensen, die me erkennen in mijn gevoel. Dat maakt echt heel veel uit...

_/-\o_

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:44

@Ragdollcat: ken helaas veel mensen die zo zouden reageren en lachen om andermans ellende. Je moet eens weten hoeveel er van dat soort volk rondloopt...

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:44

Hoi TS,

Ik kan me voorstellen dat je na 15 jaar nog last hebt van dit nare ongeluk. Misschien zou EMDR bij een psycholoog voor jou helpen. Dit is een methode die helpt traumatische gebeurtenissen te verwerken. Dit heeft mij erg geholpen.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:48

Ten eerste, ontzettend veel sterkte TS!
Ik snap ontzettend goed dat je er nog zo mee zit... en een erg heftig ongeluk... nachtmerrie's.

Had jij zelf ook niks gebroken?

Heb zelf van 't zomer ook een ernstig ongeluk gehad en ik herinner me, zo als jij ook beschrijft, alles nog wat er door mijn hoofd ging de seconden er voor. Wat ik ging doen, wat ik van plan was
Net zoals jij schrijft dat je ging nadenken wat je ging doen, dat denkwerk wat 2 seconden duurt, maar een halve minuut om hier te lezen.

Nogmaals heel veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:51

Dankjewel spatter. Zo'n ongeluk hakt er echt in inderdaad. Zeker omdat ik nog maar 15 was.
wat jij vertelt vind ik ook heftig. Flauwvallen en 3 kwartier later wakker worden... moet ook een flikke klapper geweest zijn. Jammer dat je er een hersenschudding aan over hield. Maar gelukkig hadden jullie niks gebroken.

Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt over de dingen die spelen op zo'n manege en wat voor invloed de lieverdjes hebben op anderen. De eigenaresse van de manege kwam wel naar me toe, was duidelijk geschrokken en gaf me wat advies.
Die automobilist was een engel. Wat een goed hart heeft die man. Hij bleef heel kalm en wilde me echt alleen maar helpen. Hij begreep mijn paniek en mijn wil om mijn paard te vinden. Ik ben hartstikke blij dat hij geen ambulance heeft gebeld maar gewoon met mij mijn paard is gaan zoeken.
moet je voorstellen, je paard rent weg na zo'n ongeluk, overal auto's en fietsers die hem aan kunnen rijden, en jij mag er niet achteraan, terwijl je prima kan lopen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 18:56

Annet_Dottie schreef:
Jessix schreef:
Verkopen? En het was je droompaard, jullie hebben zo'n bijzondere band, jij kon alles met hem... Was dat allemaal weg na dat ongeluk?

Het was een heftige gebeurtenis zo te lezen, waar jullie beide gelukkig goed vanaf zijn gekomen. Ik hoop dat je het een plekje kan geven.

Dat het je droompaard is en je er gek op bent betekent niet altijd dat je verkopen kan voorkomen als dat genoodzaakt moet of omdat dat beter is voor het paard. Mijn paard was ook mijn allerbeste maatje en tegelijk mijn droom paard (en tevens eerste eigen) maar heb ik ook genoodzaakt moeten verkopen omdat ik haar niet kon bieden wat ik wel wou en er zelf financieel totaal aan ten onder ging.. TS heeft eerder al aangegeven dat het paard verkocht is toen haar ouders gingen scheiden.

Het zijn ook vragen hè. Er staan vraagtekens achter zoals je kunt lezen. Ik was benieuwd na de reden van verkoop en daar heeft TS inmiddels op geantwoord. Maar bedankt dat jij er jouw visie ook even op geeft. ;)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:05

Goh TS, kun je het je voorstellen dat je prima kunt lopen na zo'n val en in de auto kruipt maar eigenlijk ben in je hoofd aan het bloeden, gaat de druk in je hersenen stilletjes omhoog, je begint hoofdpijn te krijgen, neurologisch ga je achteruit... Je hebt ondertussen wel je paard gevonden maar in de stal val je plots neer: boem! Je hersenen zijn kapot en jij mag orgaandonor gaan spelen...
Wat fijn dat die automobilist geen ambulance gebeld heeft, top! Het had anders wel je leven gered.

Dus bewusteloos is ziekenhuis!!! Dergelijke bloedingen kunnen zowel massief en snel zijn als heel traag (bv dood in bed de volgende morgen).

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:12

Anoniem schreef:
Dankjewel spatter. Zo'n ongeluk hakt er echt in inderdaad. Zeker omdat ik nog maar 15 was.
wat jij vertelt vind ik ook heftig. Flauwvallen en 3 kwartier later wakker worden... moet ook een flikke klapper geweest zijn. Jammer dat je er een hersenschudding aan over hield. Maar gelukkig hadden jullie niks gebroken.

Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt over de dingen die spelen op zo'n manege en wat voor invloed de lieverdjes hebben op anderen. De eigenaresse van de manege kwam wel naar me toe, was duidelijk geschrokken en gaf me wat advies.
Die automobilist was een engel. Wat een goed hart heeft die man. Hij bleef heel kalm en wilde me echt alleen maar helpen. Hij begreep mijn paniek en mijn wil om mijn paard te vinden. Ik ben hartstikke blij dat hij geen ambulance heeft gebeld maar gewoon met mij mijn paard is gaan zoeken.
moet je voorstellen, je paard rent weg na zo'n ongeluk, overal auto's en fietsers die hem aan kunnen rijden, en jij mag er niet achteraan, terwijl je prima kan lopen.

Of het paard klapt op een auto met een jong gezin erin of boven op een vrouw op de fiets met haar kleine voorop. Dat wil je nog minder dan dat iemand je paard aanrijd.

Ook DAT had kunnen gebeuren.
Meestal denken mensen eerst aan hun paard...begrijpelijk maar men vergeet ook wel eens dat het voor mensen wel eens heel slecht ka aflopen als er een paard bovenop de auto knalt. En dan is het heel cru maar een paard is vervangbaar een moeder, kind, vader niet.

Veder heb je echt een engeltje op je schouder gehad...geen ambu na bewusteloos van je paard vallen...mmm Sluit mij aan bij Maximuss.

Ik hoop dat je dit soort dingen inmiddels wel kunt relativeren.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:16

Palmera schreef:
Anoniem schreef:
Bedankt voor je excuses Zahds. Van ons twee denk ik dat jij een sessie met een psycholoog nodig hebt.
Onbegrijpelijk hoe je redeneert en communiceert.
Zoals jij mijn topic niet gelooft geloof ik jou goed bedoelde advies niet.
Succes verder en laat mij alsjeblieft met rust :)

Natrappen na excuses is niet aardig. :)

Ik ben wél van mening dat Zahds wel eens gelijk zou kunnen hebben en dat je eens professionele hulp moet zoeken. 15 jaar is een lange tijd en dat jij er nog steeds zo mee zit betekend dus dat jij niets verwerkt hebt.

Begin daar nou mee, echt, het zal je goed doen! :)

Hier ben ik het niet mee eens.
Als kind maak je naar mijn idee alles veeel erger mee. Ik heb ook een nare ervaring in het bos met mijn eerste paard, hier denk ik ook nog regelmatig aan terug als ik in het bos ben.

En je zegt 15 jaar is een lange tijd. Toen ik 11 jaar was ( 13 jaar geleden ) heb ik mijn oma in huis gevonden met een hersenbloeding. Van die nacht kan ik mij elk klein detail nog herinneren. En dan meen ik ook elk klein detail.
En mijn moeder is 2.5 jaar geleden overleden, op dit stuk kan ik wel in detail treden maar niet in zoon detail als toen met mijn oma.

Naja wat ik bedoel te zeggen is dat je al 15 jarige dingen veeeel erger kunt beleven als dat dit gebeurd als je 25 jaar bent.
En mijn ervaring is dat dat gevoel wat je er op dat moment bij had ( dus al als 15 jarige ) blijft.

Waarschijnlijk was dit een totaal ander verhaal geweest als dit gebeurd was als ze een jaar of 25 was geweest.
Ik denk dat dit dan ook de rede is dat ze er nog zo mee zit.

Ts, ik ben benieuwd of je je in mijn verhaal kunt vinden als ik het een beetje duidelijk uitgelegd heb.
En misschien maakt het ook iets voor je duidelijk waarom je er nog zo heftig mee zit en je zo in detail kunt treden hier over.

Wat ook helpt is toch een keer met een vriendin gaan praten ( een waarvan je ook weet die je echt steunt) in de tijd van oma begreep niemand mij nog omdat we allemaal jong waren. Maar met mijn moeder was ik er nooit zo uitgekomen als dat ik nu ben zonder mijn vriendinnen en mijn lieve vriend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:20

Jessix schreef:
Het zijn ook vragen hè. Er staan vraagtekens achter zoals je kunt lezen. Ik was benieuwd na de reden van verkoop en daar heeft TS inmiddels op geantwoord. Maar bedankt dat jij er jouw visie ook even op geeft. ;)

Ik kan lezen maar dankje :') Vond je reactie een beetje kattig over komen, misschien ligt dat aan het feit dat dit via een computer scherm gaat, wil niet denigrerend doen ofzo alleen wel even duidelijk maken dat ookal is het je droompaard en kan je er alles mee je niet altijd iets te willen hebt als het om verkoop gaat.
Vind ook je laatste zin aardig kattig maar goed dat ben ik :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:21

Mazida, dankjewel voor je lieve reactie. Jij hebt helaas ook zelf ervaren hoe het is om met zulke mensen te moeten dealen. Echt heel erg gepest ben ik nooit maar dat lijkt me echt naar. Ik denk dat veel mensen onderschatten hoeveel impact dat op je maakt als je jong bent. Als nu iemand zo op me zou reageren zou ik hem uitlachen. Maar die stalgenootjes van me toen hebben het voor elkaar gekregen dat ik ging geloven dat het mijn schuld was, ik ging me onwijs schamen voor wat er gebeurd was. Als volwassene weet ik beter. Ik kon er niks aan doen, het gebeurde gewoon, en hun reactie was bot. Maar ergens, iets in mij twijfelde. Ik had me er ook al op voorbereid dat mensen hier hetzelfde zouden reageren of met argumenten zouden komen waarom het mijn schuld zou zijn. Gelukkig is dat nog niet gezegd in dit topic.

ArankaM, het was een hele nare ervaring en de herinnering is echt naar. Voor mij als 15 jarig meisje was het toen heel moeilijk en heftig. Ik ben nu ouder, wijzer en nuchterder. Maar de paniek die ik voelde, en het beeld van mijn paard toen ik hem vond blijft me bij. Maar dit lijkt me ook logisch. Zoiets vergeet je niet en het beeld blijft altijd even naar. Enkel denk ik niet dat EMDR nodig is. Het belemmert me niet in mijn dagelijks functioneren deze ervaring. Het is belangrijk dat ik het verwerk. En dat doe ik op deze manier. Van me afschrijven en communiceren met mensen die me begrijpen en zelf ook hun ervaringen delen. Als je zoiets meemaakt als 15 jarig meisje, is dat erg, erg genoeg om er jaren later nog aan te denken. Maar ik denk niet dat ik getraumatiseerd ben in die mate dat ik er nu voor in therapie moet.

Esaqar, precies wat jij beschrijft over je denkwerk klopt. Het gaat allemaal zo snel, maar maakt zoveel indruk. Is ook bizar dat je dus toch echt gaat denken in de paar seconde tijd die je hebt, ook al ben je in paniek.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:46

Maar mag ik dan vragen waarom je nu besluit het van je af te schrijven. Want imo zit je er dan nog steeds mee, ipv je schouders op te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:47

maximuss schreef:
Goh TS, kun je het je voorstellen dat je prima kunt lopen na zo'n val en in de auto kruipt maar eigenlijk ben in je hoofd aan het bloeden, gaat de druk in je hersenen stilletjes omhoog, je begint hoofdpijn te krijgen, neurologisch ga je achteruit... Je hebt ondertussen wel je paard gevonden maar in de stal val je plots neer: boem! Je hersenen zijn kapot en jij mag orgaandonor gaan spelen...
Wat fijn dat die automobilist geen ambulance gebeld heeft, top! Het had anders wel je leven gered.

Dus bewusteloos is ziekenhuis!!! Dergelijke bloedingen kunnen zowel massief en snel zijn als heel traag (bv dood in bed de volgende morgen).

Maximuss, ik geef toe dat je hier een punt hebt. Ik begrijp wat je wilt zeggen. Jij zegt dat als een andere automobilist was gestopt om de ambulance te bellen, deze in feite goed zou handelen om wat jij hierboven beschrijft. Dus oké, die heb je.

Maar kun jij mij ook begrijpen? Dat ik daar toen niet bij stil stond en niet op die manier redeneerde?
Ik vind het moeilijk om nu af te geven op de automobilist die in mijn ogen op dat moment, toen, mijn reddende engel was. Die man wilde alleen maar helpen. Kun je begrijpen hoe blij ik was dat we mijn paard samen vonden?
Ik voorzag alleen wat er nog meer zou kunnen gebeuren als mijn paard stad en land door zou rennen en niemand hem aan zag komen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:50

Ja maar het klinkt alsof je nu je gelijk probeert te halen met je acties van 15 jaar geleden door er nu steeds op door te gaan.