Je paard of pony overlijdt... En dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:25

govina schreef:
Het gaat mij wel aan het hart dat mensen hun paarden naar het slachthuis brengen.. niet verwacht.

Persoonlijk zie ik dit echt absoluut niet als een optie!

Ik weet wel wat ik het snelste en eerlijkste vind.

ik heb de afgelopen jaren vier paarden zien gaan, drie van onszelf. Twee hebben we naar de slacht gebracht, die hebben we zelf naar binnen gebracht, touwtje afgegeven en omgedraaid, en ook meteen de knal en het vallen gehoord. De derde hebben we op de wei laten inslapen, die was te oud om vervoerd te worden, en die heb ik dus echt zien worstelen om niet te vallen, dus tegen de tweede (narcose)spuit. Daar heb ik heel nare herinneringen aan. En ik heb een keer meegemaakt dat we een paard uit de stal moesten slepen, en dat wil ik ook nooit meer hoeven zien.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:26

Laatst op het werk de keuze moeten maken een 15 jarige fjord in te moeten laten slapen. Heb toen serieus slacht overwogen vanwege haar jonge leeftijd en de angst dat inslapen een gevecht zou worden. Na gesprek met dierenarts toch voor inslapen gekozen, zodat ze in vertrouwde omgeving zou gaan, en niet nog eens kreupel op een trailer hoefde. Inslapen ging heel netjes, alleen op moment van vallen zag ik even angst in dr ogen, verder is ze met de oortjes er op gegaan. Dierenarts op mijn werk is alert op risico van terug komen van euthanasie, en checkt goed. Of het nu pony of geit betreft.
Ook rendac ging netjes en vlot. We hebben haar in laten slapen in een hoek van de rijbak: zachte ondergrond, goed bereikbaar voor de rendac, en door een heg toch ook enigszins afgeschermd.
Een eerdere fjord heb ik moeten laten inslapen vanwege koliek: dit hebben we gedaan op de plaats waar hij in de bak was gaan liggen. Helaas voor ons in het midden, en hebben we hem daarna met tractor moeten verplaatsen, maar daar had de pony zelf geen last van. Na inslapen was het voor mij de pony ook niet meer, maar een leeg 'ding'. Had er geen moeite mee.

Voor mijn eigen haflinger zou ik dezelfde weg kiezen. Wel zou ik pluk manen bewaren: heb daar meer mee dan een bak as.

Kabayo

Re: Je paard of pony overlijdt... En dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:30

Bah wat een nare verhalen. Sta er bijna weer van te janken... Mijn meisje is vorige week ingeslapen. Beide narcose spuiten was ik bij. Bij het vallen stond ik aan de andere kant van de deur.. Het hoorde vreselijk en een enorme Kreun.. Bah.. Vreselijk. Maar met inslapen was ze in no time weg..

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 20:46

Hier 2x een echt ouwetje moeten laten gaan. Beide waren 30+, bij beide kwam het alsnog best onverwacht. Had met de veearts wel het scenario besproken en alles ging daardoor de eerste keer soepel.

Bij de eerste werd ik 's morgens op mn werk gebelt dat ze pijn had. Ben meteen in de auto gesprongen en naar stal gereden, onderweg dierenarts gebelt en we kwamen tegelijk aan. Maakte een "bedje" op het erf, mijn andere paard erbij tijdens het inslapen. Ging heel vredig. Inmiddels is dat 4,5 jaar geleden.

Haar dochter werd eveneens 30+ en heb ik 1-12-2016 moeten laten gaan. Zij was mijn alles! Op maandag stond ze wat instabiel, dinsdags dierenarts laten komen die dacht dat het bij zou trekken. Op woensdag leek dat ook zo, op donderdag vond de stalbaas haar liggend in de stal. Tja.... dan is houden van toch loslaten op zo'n leeftijd, haar lijf was op.. huilend de dierenarts gebelt, die had een operatie. Leek uren te duren voor hij er was. Ondertussen wilde haar hoofd nog zo graag! Ze bleef vechten, heb wel 1000x gezegt dat ze op mocht geven, dat het goed was.... ze bleef me zoeken, werd panisch als ik even de stal uit ging. Uiteindelijk heb ik heel rustig haar staart gevlochten, afgeknipt en toen was de dierenarts er. Ze zuchtte diep en met haar hoofd op mijn schoot is ze ingeslapen. Het vechten droom ik echt nogsteeds van, die uren waren vreselijk! Beide paarden zijn door rendac opgehaald en beide meteen de volgende dag.

Ik heb met de staarten van allebei de paarden sierraden laten maken en van beide een kleine vlecht in een diepe fotolijst gedaan met een mooie foto van ze. Vooral de laatste die overleed heeft een enorme lege plek achter gelaten. Heb dan nog wel een shetje, waar ik enorm gek op ben, maar het is anders dan een paard dat meer dan 20 jaar in je leven was. Ik mis haar enorm! Maar ben vooral zo enorm trots! Zo'n leeftijd halen, in goede gezondheid, menig paardeneigenaar zou er voor tekenen. De pijn slijt, herinneringen blijven...

Erres

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 21:00

Oehh, kan er vreselijk tegenop zien wanneer het moment daar zal zijn. Ik denk toch wel dat ik haar laat ophalen door de trailer van de rendac, dus niet de vrachtauto. Er is wel een behoorlijk prijsverschil, maar het is me dat wel waard. Ik zal dat nooit vergeten en het moet dus wel een redelijke (voor zover mogelijk) nagedachtenis zijn. Zodat ik er geen spijt van krijg. Wel heb ik door de DA in hun paspoorten laten zetten dat ze niet bestemd zijn voor de slacht.
Ik hoop dat het moment nog heeeel ver weg is.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 22:17

Ik heb trouwens, in tegenstelling tot veel mensen hier, geen fijne ervaring met de individuele ophaaldienst van de Rendac. :n
Mijn paard is dus ingeslapen bij de dierenkliniek en ik bleef bij het ophalen.
Er werd geen woord tegen mij gezegd, geen hand gegeven en hij gaf mij ook niet de mogelijkheid om toch nog even afscheid te nemen. ;(
Hij liep ook met zijn broek op half 7, waardoor ik geen "fijn uitzicht" had, toen hij mijn paard de trailer in sleepte.
Nee, dit was voor mij eerlijk gezegd het geld niet waard. Het enige fijne vond ik, dat ze niet met een grijper gepakt hoefde te worden, maar alleen in een trailer kwam te liggen. En dat ze niet aan de kant van de weg hoefde te liggen, maar dat kan ook met een erf abonnement.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 22:27

Ik zou zelf denk ik het niet aan kunnen om mijn paard naar de slager te brengen. Maar ik vind het wel een mooi idee wat sjol zegt. Maar mijn fjord kon niet meer lopen en er zat al zoveel bute in dat ie toch niet mocht voor consumptie.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 23:02

Paardlief hier is een vechter.
Weet nu al dat zij tegen de narcose gaat vechten. Dus dan is het zeker niet fijner dan bij de slager poef klaar.

En ken wel meer verhalen waarbij het inslapen zeker niet fijn was.
Meeste indruk heeft een minitje achtergelaten die voor bijna 2 belgen gespoten moest worden voor hij neerviel en het gebeuren erna zal ik helemaal maar over zwijgen.
Nee wat dat aangaat hoop ik echt dat ze over 30 jaar naar de slager kan.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 23:34

Hier ligt het ook een beetje ah paard en de situatie. Onlangs brak onze ruin zijn been in de paddock, hij is op stal ingeslapen en opgehaald door rendac (reguliere ophaaldienst). Wij waren op stal toen Rendac kwam, we zijn even in de kantine gaan zitten toen. Ik wil dat oppakken niet als laatste herinnering aan mijn paard (niet dat de paniek in zijn ogen toen hij doorhad dat hij zijn been echt niet meer kon neerzetten een veel beter beeld is... ;( ).

Hij was niet de eerste die we in lieten slapen en ophalen en zal vermoedelijk ook niet de laatste zijn :\ .

Maar wij hebben ook paarden weggebracht naar de slacht. Ik probeer echt naar het paard te kijken. We hebben hier een merrie die doodsbang is voor de DA. Ze loopt wel zo de trailer op en een ritje doet haar niets. Zo'n paard zou ik als de situatie het toe laat eerder laten schieten dan in laten slapen. We hebben 10 jaar terug een 4jr in moeten laten slapen en die wilde echt niet, wat een vreselijk gevecht was dat om te zien. Als ik eraan denk bekruipt me nog steeds een gevoel van spijt dat ik haar niet weggebracht heb.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:40

Ipsilonka schreef:
Ik zou zelf denk ik het niet aan kunnen om mijn paard naar de slager te brengen. Maar ik vind het wel een mooi idee wat sjol zegt. Maar mijn fjord kon niet meer lopen en er zat al zoveel bute in dat ie toch niet mocht voor consumptie.

Sjol kon wel, als niet had gekunt geen enkel problem was het inslapen geworden, Heps mag ook niet meer geslacht ook geen probleem. En als paard echt pijn heeft en niet meer kan lopen ga je er ook niet mee rond rijden in een trailer dan is de keuze snel gemaakt.

Vaak valt er weinig te kiezen overigens, dan is het ineens spoed.....

@Felicity, dat is inderdaad niet heel netjes.

@Kabayo, sterkte, bij jou is het nog maar net gebeurt.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 21:18

Ik had ook wel 2x de pech dat vervoeren geen optie meer was... de eerste konden we met veel moeite nog verplaatsen maar de laatste keer kon zelfs dat niet meer. Nu hoop ik maar gewoon dat shettie 40 wordt minimaal en die dus nog een jaar of 37 bij mij mag blijven hahaha

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 21:28

Falco heb ik niet kunnen laten inslapen, die heeft een strijd moeten voeren tot het eind omdat de veearts niet wou komen.
Het was de meest slopende nacht van mijn leven en ik wist 's morgens, toen hij er niet meer was, niet meteen hoe en wat. Ik was niet voorbereid. Vrij snel beslist om te laten cremeren en dat is zo fijn als het kon naar omstandigheden gegaan.

Dan heb ik meteen voor mijn twee nieuwe paarden een soort uitvaartverzekering afgesloten: ik betaal gedurende tien jaar een vast maandbedrag. Leven ze langer: dan is alles betaald. Leven ze korter: dan moet ik op dat moment bijpassen wat nog niet betaald is. Want het kost natuurlijk wel wat.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 21:35

Ik vind het persoonlijk het belangrijkst dat een dier rustig dood gaat. Daarna is er enkel een omhulsel over, ik vind het niet zo belangrijk wat daarmee gebeurt eigenlijk.
Mijn paard is ingeslapen op de kliniek en daarna opgehaald door de rendac. Mij prima, hij is rustig en omgeven door liefde gegaan.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 21:42

Goof schreef:
Ik vind het persoonlijk het belangrijkst dat een dier rustig dood gaat. Daarna is er enkel een omhulsel over, ik vind het niet zo belangrijk wat daarmee gebeurt eigenlijk.
Mijn paard is ingeslapen op de kliniek en daarna opgehaald door de rendac. Mij prima, hij is rustig en omgeven door liefde gegaan.

Dat vind ik ook. En ik heb mijn paard dat niet kunnen geven toen. En tot op de dag van vandaag heb ik het daar ontzettend moeilijk mee, we zijn nu drie jaar verder... Dus ik wou iets doen dan voor hem, met mijn verstand wel wetende dat hij er niets meer aan zou hebben, maar toch gaf het me een beetje troost daarin.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 05:54

Ik twijfel ook nog steeds of ik niet eerder had moeten besluiten om mn meisje in te laten slapen. K heb het er nog steeds moeilijk mee, 1,5 jaar later

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 06:25

Door heftige koliek had ik weinig keuze. Ik wist dat hij op de trailer naar de kliniek vreselijk zou vinden. Hij was 22 en zo lang had ik m ook al.

Ik wilde hem in zijn eigen vertrouwde omgeving laten gaan en zo is dat ook gebeurd. Ik ben erbij gebleven tot hij echt weg was. Ik had hem vast en heb met hem gepraat.mijn hart brak maar dit moest ik voor hem doen.

Wat er over was was zijn lege lichaam..wat daarmee gebeurde maakte mij niet uit. Ik heb een armband van zijn staart. Mijn dierbaarste sieraad ooit. Ik draag het elke dag. Hij is nu 4 jaar dood..

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 06:39

Een jaar geleden (22 april 2016) lag mijm beste maatje, haflinger James 's ochtends ineens dood in de weide. Heel erg onverwachts. Had de avond ervoor nog een buitenrit gemaakt.
En toen? Een vriendin kwam gelijk naar me toe. Ook m'n man, moeder, zus. Vriendin heeft rendac gebelt. Eersr volgende werkdag kon James op worden gehaald. Het was vrijdag. Dus James moest een heel weekend aan de straat liggen.
Het was warm dat weekend. En James werd steeds boller en meer gevult met gas. Ik had van de dierenarts naaltjes gekregen om in de buik te steken, zodat het gas eruit kon.
Het klonk als een ballom die leeg liep. Heel oneerbiedig... Maar het was niet anders.
Achteraf ben ik blij dat hij nog een weekend aan de straat heeft gelegen. Zo kon ik elke dag nog even naar het zeiltje lopen.
Het ophalen heb ik van een afstand bekeken. Werd heel netjes gedaan. Zelds zoontje David (toen net 6 jaar) heeft gekeken hoe James, ons familiepaard opgehaald werd.
Gebeurde rustig en netjes!

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 15:38

Dinsdagavond is er een paardje bij ons op stal ingeslapen :(:)
Woensdagavond kwam ik mijn paard nog verzorgen en op dat ogenblik kwam de Rendac eraan. Na sommige verhalen hier gelezen te hebben (negatief en positief) was ik toch wel benieuwd... Ik heb alleen het stuk gekeken dat hij in de laadruimte werd gelegd, en ik vond dat dat heel respectvol ging. Zakken tot hij niet meer kon zakken en dan lossen. Ik had het echt veel erger verwacht maar dat was het absoluut niet.

Ik las hier overigens ergens dat iemand zijn paard nog naar de stoep moest slepen, iemand van Belgie. Dat hoeft niet hoor... Ik ben ook van Belgie en wij dachten dat ook maar de DA zei dat de Rendac er gemakkelijk moet bij kunnen en de Rendac moet op een verharde weg kunnen staan.
Ik heb in de zomer mijn paard laten inslapen en dinsdag dan een ander paard en beide hebben ze niet aan de straatkant gelegen. Ze lagen gewoon nog op het erf, achter de poort. Bij mijn paard heeft de Rendac zelf de poort geopend, zeil opgevouwen en poort terug gesloten. Woensdag waren er mensen van de stal aanwezig dus hebben zij de poort geopend enz.
Die man van Rendac zelf vond het prima zo.

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:02

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 16-02-25 00:40, in het totaal 1 keer bewerkt

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:07

[***] schreef:
Ik heb 1 paard en 3 shets staan... ben nu al bang voor het moment dat ik de rendac zou moeten bellen. Mijn eerdere paard is ingeslapen bij de dierenarts en daar dus opgehaald, maar met 4 paarden is de kans groot dat het thuis gebeurt. Dan moeten we ze naar de weg slepen denk ik. Die kleintjes vind ik niet zo erg maar zo'n grote; daar zie ik tegenop.

Wat waren bij jullie eigenlijk de kosten voor het ophalen? En krijg je dat gewoon via een factuur achteraf?

Voor mijn shetje heb ik ongeveer 33 euro moeten betalen, dat is voor het ophalen en het verwerken. Hij is begin januari ingeslapen, ik kreeg deze week de factuur, ze verzenden per kwartaal facturen.

Als je op je erf een verharde weg hebt waar de wagen van de rendac op kan staan bij het ophalen kun je het paard daar laten liggen (wagen van de rendac heeft een bereik van 2 meter en hij moet vrij kunnen laden (zonder bomen of obstakels, ze kunnen niet ergens overheen grijpen bijvoorbeeld).
Je kunt dan een erfcontract afsluiten, dat houdt in dat als je belt om je dier op te laten halen dat je aangeeft dat de wagen van Rendac je erf op moet rijden en daar het dier moet ophalen, dat kost je dan nog geen 3 euro extra.

Helaas hebben wij geen verharding op het erf waar mijn paard zou kunnen liggen, op de rijbak of wei komen ze niet. Dus ik zal hem (fries) moeten verplaatsen naar de straat.... ;(

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 16:31

Door een peesblessure de week erop ingeslapen. Met het crematorium geregeld dat hij na het inslapen opgehaald zou worden. Ze waren er netjes op de afgesproken tijd. Hij werd op een zeil de trailer ingesleept.
De week erop kon ik de as ophalen.
Drie kwart is in zee uitgestrooid door het bedrijf. ( in overleg uiteraard)
Staart en manen zijn afgeknipt

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 21:03

Ik heb er voor gekozen om mijn pony in te laten slapen op de kliniek. Het ging met super veel respect en rust.

Eerst werd alles rustig uitgelegd en als ik even een pauze wilde mocht ik dat aangeven. Alles op mijn tempo. Daarna kreeg hij een licht roesje en liepen we naar de narcosekamer. Daarna kreeg hij een verdovend middel wat ze ook krijgen als ze geopereerd worden. Hij werd keurig begeleid om te gaan liggen en klapte dus niet neer ofzo. Toen hij lekker lag te maffen kreeg hij de dodelijke spuit en was hij binnen een paar seconden weg.

Deze pony was nog helemaal niet oud (ongeneeslijk ziek) en een echte vechter, maar heeft geen kik gegeven en geen moment gevochten.

Ik had niets van te voren uitgezocht eigenlijk, wist wel dat ik het op de kliniek wilde laten doen waar pony ook onder behandeling stond. Verder hebben zij het ophalen etc geregeld wat ik prettig vond. Ik heb afscheid van mijn maatje kunnen nemen zonder dat ik me daarna nog druk hoefde te maken over de afhandeling.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:39

xAnthea schreef:
Dinsdagavond is er een paardje bij ons op stal ingeslapen :(:)
Woensdagavond kwam ik mijn paard nog verzorgen en op dat ogenblik kwam de Rendac eraan. Na sommige verhalen hier gelezen te hebben (negatief en positief) was ik toch wel benieuwd... Ik heb alleen het stuk gekeken dat hij in de laadruimte werd gelegd, en ik vond dat dat heel respectvol ging. Zakken tot hij niet meer kon zakken en dan lossen. Ik had het echt veel erger verwacht maar dat was het absoluut niet.

Ik las hier overigens ergens dat iemand zijn paard nog naar de stoep moest slepen, iemand van Belgie. Dat hoeft niet hoor... Ik ben ook van Belgie en wij dachten dat ook maar de DA zei dat de Rendac er gemakkelijk moet bij kunnen en de Rendac moet op een verharde weg kunnen staan.
Ik heb in de zomer mijn paard laten inslapen en dinsdag dan een ander paard en beide hebben ze niet aan de straatkant gelegen. Ze lagen gewoon nog op het erf, achter de poort. Bij mijn paard heeft de Rendac zelf de poort geopend, zeil opgevouwen en poort terug gesloten. Woensdag waren er mensen van de stal aanwezig dus hebben zij de poort geopend enz.
Die man van Rendac zelf vond het prima zo.

Dan moet je erf enz verhard zijn. :)
waar die van mij overleden is was een bospad waarvan ik betwijfel of Rendac daar uberhaupt overheen kan in die tijd van het jaar (gezien ze een vrij zware vrachtwagen bij hebben veronderstel ik.) en bovendien moest hij de weide op rijden wilde hij vrij kunnen laden wat al helemaal niet zou gaan lukken. :)
dus in dat geval moet die gewon ergens heen gebracht waar ze er wel aan kunnen. Dat hoeft niet perse op de stoep idd. (die van mij heeft bij mijn nonkel gelegen waar het erf verhard is.)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:57

Ik heb niks specifiek geregeld op voorhand.

Ik heb altijd gezegd dat zolang transport nog mogelijk is, mijn ouwe gebakkie door mij zelf naar een mij bekend en vertrouwd slachthuis zal worden gebracht als zijn tijd daar is.

Vorig jaar is hij nog mee geweest op vakantie. Dat was super en geweldig, maar de reis met de trailer wel behoorlijk zwaar voor hem.
En toen heb ik besloten dat dat niet meer gaat gebeuren op de dag dat ik hem zal laten gaan.
Hij is nu 29 en still going strong, maar als die moet gaan, zal dat in de wei gebeuren.
Ik sta bij een boer, die er daarna voor zal zorgen dat zijn lichaam aan de weg komt te liggen en zal worden opgehaald door de Rendac.

De ander is nog jong (bijna 7 nu) en is door medicatie uitgesloten voor slacht voor humane consumptie.
Ik hoop dat het nog vreselijk lang gaat duren, maar die zal dus tzt worden ingeslapen als zijn tijd daar is.
Naar de slacht brengen en dan weg laten gooien is technisch gezien ook een optie, maar daar ga ik niet aan beginnen. Dan vind ik die laatste trailerrit redelijk zinloos.

Ik zie zelf ook geen toegevoegde waarde in de individuele ophaaldienst of een crematorium, misschien wanneer ik ze aan huis had dat ik die individuele ophaaldienst wel zou overwegen, maar nu kan de stalbaas dat verder regelen en dan is het wat mij betreft goed.