Paard kopen, of eerst verder kijken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 07:38

Gefeliciteerd TS! Wat een leukerd!
Dat zorgen maken ken ik, wordt met verloop van tijd wel minder hoor haha

Anna98

Re: Paard kopen, of eerst verder kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 07:42

Ik kan dus beter minderen met de basisbrok? Op zijn oude stal krijgt hij al een tijdje zoveel. Ik maak vanmiddag wel even een goede foto. Misschien vind je hem dan wel iets wat mager, of nog steeds goed op gewicht.

Bedankt Esther! Gelukkig dat het minder wordt haha

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 07:54

De helft is wel genoeg denk ik. Straks op de wei groeien ze waar je bij staat.

PimxBotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:07

Mooi paard!
Veel geluk ermee.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:28

Gefeliciteerd met je leuke paard.Fijn dat je ons op de hoogte bent blijven houden. Ik vind hem niet te mager dus ik zou voorzichtig zijn met te snel te veel gaan voeren.Maar die ongerustheid over zijn gezondheid hoort bij het hebben van een eigen paard.Doe gewoon je best en ga verder genieten!

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:32

Wat een super leuk paard!
Gefeliciteerd en geniet ervan! :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:34

Anna98 schreef:
Ik kan dus beter minderen met de basisbrok? Op zijn oude stal krijgt hij al een tijdje zoveel. Ik maak vanmiddag wel even een goede foto. Misschien vind je hem dan wel iets wat mager, of nog steeds goed op gewicht.

Zeker minderen.

Hoeveel wil je hem aan het werk hebben? Op wat voor niveau.

Mijn ruin loopt bijv. Op Z1 niveau en werkt 5x in de week. Hij krijgt 1schep basis brok per dag.

Mijn merrie krijgt een halve schep per dag en werkt 3/4 dagen in de week basis (L1) dressuur. Maar als het aan mij ligt kreeg ze helemaal geen brok.

Ik ben benieuwd naar andere foto's precies van de zijkant is het beste te zien.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:35

Anna98 schreef:

Ja hoor!
Brok is niet echt een goede dikmaker, wat voor hooi krijgt ie?
En straks op de wei worden ze ook lekker rond!
Mijn 23 jarige lijkt elke zomer namelijk drachtig (de buurman vraagt het ook elk jaar :+)

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:45

2 kg brok vind ik inderdaad ook best veel. Op de wei komen ze vaak snel zat aan! En als je toch graag wilt dat ie wat bij komt, kun je misschien nog het beste een zak Speedibeet van Pavo kopen. Dat geef ik mijn paarden ook als ze te schraal worden en dat kan niet zoveel kwaad - laag in suikers! :) wel goed weken, anders loop je kans dat hij verstoppingskoliek krijgt ;-)

Mijn kwpn merrie stond op 2x daags 1/2 schep brok en mijn jonge lusitano nu op 2x daags 1/4 brok en 1x daags een 1/4 muesli

Wel een knap paardje hoor! Wat is zijn achtergrond?

Anna98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 09:17

Ik ga meteen minderen met de brok. Dit is wat hij kreeg op zijn vorige stal, dus ik ging er maar meteen vanuit dat ik hem dat ook moest geven. Ik ga met hem recreatief rijden, maar eerst genoeg spieren opbouwen om mij te dragen. Wellicht zijn de foto's niet zo duidelijk, want hij is aan de dunne kant en heeft weinig bespiering. Vanmiddag maak ik nog wat meer foto's!

Het is een amerikaanse draver. Hij heeft bijna niet gekoerst omdat het hem niet lag. Tijdje stil gestaan en toen is ie omgeschoold tot rijpaard. Meer weet ik nog niet van hem, maar de vorige eigenaren van hem (voordat hij op een handelsstal kwam) willen graag contact houden dus ik wacht nog op een berichtje. Heb zelf het nummer niet.

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:23

Ahh dat komt vast helemaal goed! Leuk dat je nog contact kunt houden met de oude eigenaren. Is ook altijd handig als je eens iets wilt weten van 'vroeger'! Gevoelsmatig denk ik dat je genoeg hebt aan 3/4 tot 1 schep brok per dag, maar dat moet je gewoon uitproberen. Elk paard is anders, maar in principe moet je een paard kunnen houden op alleen ruwvoer (tenzij je intensief gaat trainen uiteraard).

Succes met je paard!! :)

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 09:46

Peelie schreef:
Anna98 schreef:

Zeker minderen.

Hoeveel wil je hem aan het werk hebben? Op wat voor niveau.

Mijn ruin loopt bijv. Op Z1 niveau en werkt 5x in de week. Hij krijgt 1schep basis brok per dag.

Mijn merrie krijgt een halve schep per dag en werkt 3/4 dagen in de week basis (L1) dressuur. Maar als het aan mij ligt kreeg ze helemaal geen brok.

Ik ben benieuwd naar andere foto's precies van de zijkant is het beste te zien.

Deze neem ik mee! Heb je op dat niveau niet het idee dat hij energie tekort komt?
Mijne loopt basis(L1) maar mengde ik met sportsfit, heb net een ton vol maar ik ga daar ook mee stoppen. Veel te fel!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:02

Nee, als ik mijn ruin meer geef dan explodeert hij helemaal. Niet aan te raken.

Daarbij zijn de hoeveelheid suikers die in brok zitten echt niet gunstig.

Yevrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:03

Peelie schreef:
Nee, als ik mijn ruin meer geef dan explodeert hij helemaal. Niet aan te raken.

Daarbij zijn de hoeveelheid suikers die in brok zitten echt niet gunstig.

Herkenbaar, de mijne gaat zodra het kan omlaag. De voerton is dus net vol helaas.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:09

Ik heb ook een Amerikaanse draver thuis. Voordat ie een blessure kreeg kreeg hij een half schepje brok per dag en een halve müsli.
Ook een ongeschoolde, en daar deed ie t perfect op!

Cococo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:23

Wat spannend en leuk!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 15:26

Superleuk allemaal. Alles is nog onwennig dus dat je je zorgen maakt is logisch. je moet ook nog wennen en je paard leren kennen. Straks weet je veel beter wat bij hem past wat voer betreft maar je erin verdiepen kan geen kwaad natuurlijk.
Wij voeren sowieso nooit brok maar muesli en onbeperkt hooi. Ik heb een quarterhorse.
Ik ben heel benieuwd naar nieuwe foto's O:)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 17:03

Anna98 schreef:
Ik ben wel vanaf het moment dat hij er is telkens bang dat hij ziek wordt of dat hem iets overkomt... Toen hij in de wei stond (redelijk hoog voorjaarsgras op sommige plekken) was ik bang dat hij hoefbevangen zou worden. Toen hij op stal stond en wat stro ging eten meteen bang dat hij de volgende dag koliek zou hebben. Is het normaal dat ik zo bezorgd ben? 8)7 Ik ben zelfs bang dat hij maagzweren krijgt omdat hij 2kg basisbrok krijgt om aan te komen. Of hoort dit erbij als je voor het eerst een eigen paard hebt

Haha ja het is net als een kind, de zorgen krijg je er gratis bij!
Maar idd van het gras gaat hij wel genoeg aankomen dus ik zou ook oppassen met de krachtvoer, zeker in het voorjaar!

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 17:16

Gefeliciteerd met je mooie paard. Heb je hem nog laten keuren?