Wel of niet een eigen paard aanschaffen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carolina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 15:46

upendo schreef:
Ik geef je feedback en dan voel je je aangevallen. Zal wel aan mij liggen. :)

Succes.

Dat denk ik dan! Het voelt voor mij geen feedback maar meer als "je moet geduld hebben,(ongeduldig) denk aan je paard ipv aan jezelf (dus egoïstisch) ik denk echt aan alle dingen.. en geloof me ik zal als ik volgend jaar een paard koop er al mijn liefde en juiste zorg in steken, ik zal geduldig een jaar wachten en hoop dat de tijd mij de juiste raad geeft... als ik het financieel kan betalen en mijn buffer iedere maand hoger maak, dan denk ik dat het me gaat lukken! Tuurlijk zullen er altijd onvoorwachtse dingen komen maar ik denk dat dat gewoon het leven is! Ik wil graag feedback, maar vind dat je het wel erg aanvallend doet.. net alsof het gewoon een stom idee is wat ik in mijn hoofd heb, en onrealistisch is. Mijn mening is dat het niet onrealistisch is!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:46

ilseadema2 schreef:
Sleeper schreef:
Het is zo onzin om te zeggen eerst afstuderen. Als je ben afgestudeerd komt de fulltime baan, misschien een eigen huis, kinderen, stapels verantwoordelijkheden. Er zijn altijd redenen om het niet te doen, maar weet je wat het is. Zelfs al is je leven perfect voor een paard je weet nooit wat de toekomst brengt. Want wat als je je baan verliest of je vriend of je relatie gaat uit wat als... wat als....en wat als al die dingen niet gebeuren? De glazen bol hebben we helaas niet. Dus gewoon doen :)

Precies! Daar stem ik helemaal in mee! Ik weet nog niet 100% zeker of dit de juiste beslissing is, maar ik heb inderdaad nooit de zekerheid om de "juiste" beslissing te nemen! Stel ik word aangereden en kan nooit meer lopen, stel ik ga later trouwen en mijn man gaat vreemd? Dan heb ik ook geen zekerheid of ik het paard kan blijven houden! Dit puntje is ook niet echt waar ik mee zit meer met de financiën en toch wel een beetje erkenning dat andere mensen dit ook hebben gedaan en het hun "gelukt" is!!

Hey ik praat vanuit mijn eigen ervaring! En dat is flink wat ervaring, want ik heb al 20 jaar mijn eigen pony's en/of paarden. Maar goed, doe wat je wil doen, open alleen geen topic als je je besluit al hebt genomen en alleen maar bevestiging zoekt. Scheelt mij de energie van met je meedenken en adviseren.

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:49

Gewoon doen! Als je zeker weet dat je het financieel aankan lukt de rest ook wel. Bijna een jaar geleden heb ik veel eerder dan verwacht mijn verzorgpony overgenomen en ik was doodzenuwachtig door alle mensen die zeiden dat ik het niet zou redden. Ben ook nog student. Ik begon met een spaarpot van rond de 1000 euro en heb toen veel gewerkt in de vakanties en kon daardoor onverwachts mijn baan als invaller in de zorg houden. Inmiddels heb ik spaarpot van ruim 3000 euro! Dus ik weet dat ik nu veel kan opvangen. Al 1x dierenarts erbij gehad en had een torenhoge rekening verwacht door alle horrorverhalen, maar pony bleek goedkoper te zijn dan konijn en was nog geen 100 euro kwijt haha.

Tijd is ook wel een dingetje als je werkt en studeert. Dus veel sociaal leven hou je niet over. Maar dat is een bewuste keuze die ik toen wel heb gemaakt. Daarnaast maakt het je pony echt niet uit als hij je 1 of 2 keer minder in de week ziet als hij gewoon goed verzorgt wordt. Kies dus wel voor een stalling waar je ook een dagje kan overslaan! Ik ben zelf doordeweeks 2 of 3 dagen op stal en in het weekend beide dagen. Alles wordt gedaan, behalve mesten. Dus soms kom ik alleen daarvoor bij drukte rond toetsen oid, maar dat is prima! Wordt mijn pony niet slechter van haha.

Je mag me altijd pb'en om ervaringen uit te wisselen ofzo!

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:50

lieveli schreef:
Hey ik praat vanuit mijn eigen ervaring! En dat is flink wat ervaring, want ik heb al 20 jaar mijn eigen pony's en/of paarden. Maar goed, doe wat je wil doen, open alleen geen topic als je je besluit al hebt genomen en alleen maar bevestiging zoekt. Scheelt mij de energie van met je meedenken en adviseren.

Die jarenlange eigen ervaring heb ik ook. Ik ben het niet met eens, moet kunnen toch. Niet gelijk zo kattig reageren of nouja dat mag natuurlijk wel maar het is niet nodig

Carolina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 15:53

Precies! Daar stem ik helemaal in mee! Ik weet nog niet 100% zeker of dit de juiste beslissing is, maar ik heb inderdaad nooit de zekerheid om de "juiste" beslissing te nemen! Stel ik word aangereden en kan nooit meer lopen, stel ik ga later trouwen en mijn man gaat vreemd? Dan heb ik ook geen zekerheid of ik het paard kan blijven houden! Dit puntje is ook niet echt waar ik mee zit meer met de financiën en toch wel een beetje erkenning dat andere mensen dit ook hebben gedaan en het hun "gelukt" is!![/quote]

Hey ik praat vanuit mijn eigen ervaring! En dat is flink wat ervaring, want ik heb al 20 jaar mijn eigen pony's en/of paarden. Maar goed, doe wat je wil doen, open alleen geen topic als je je besluit al hebt genomen en alleen maar bevestiging zoekt. Scheelt mij de energie van met je meedenken en adviseren.[/quote]

Ontzettend vervelend vind ik dit... dan heb ik inderdaad liever dat je niet meedenkt... ik vind je erg negatief... lees alsjeblieft dan het verhaal weer hierboven... mijn besluit is niet eens helemaal rond... my god... ik heb nog een jaar zeg! Jeetje Haha ik word hier wel een beetje moedeloos van hoor, sorry! Als je uit ervaring veel negatieve dingen hebt mag je dat juist zeggen! Maar ik ben het wel eens dat alles in het leven niet zeker is, dat maat mijn besluit dan nog niet! Tuurlijk twijfel ik nog ontzettend maar ik wil niet het "domme meisje" zijn die een paard koopt terwijl ze student is... ik wou/wil gewoon de zekerheid! Dat is het enige!

Carolina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 15:55

Sleeper schreef:
lieveli schreef:

Die jarenlange eigen ervaring heb ik ook. Ik ben het niet met eens, moet kunnen toch. Niet gelijk zo kattig reageren of nouja dat mag natuurlijk wel maar het is niet nodig

Ja precies... dat maakt het echt heel naar, ik heb echt alleen maar een vraag, ik ben al onzeker over dit feit maar wil er wel positief in blijven staan.. ook omdat ik van meerdere mensen heb gehoord dat ik het gewoon moet doen, dat geeft mij de kracht om misschien zo'n moeilijk besluit te maken!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:57

Ik ben niet negatief, ik ben nuchter. Het gaat hier wel om een dier, een levend iets. En je moet niet alleen bedenken hoe graag je het wilt, maar ook of het kan. Ook als de dierenarts bij je kunt afbetalen ermee stopt of het systeem verandert, ook als je even geen baan hebt, of als je vriend geen baan heeft.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:57

TS Ik vind het goed dat je om ervaringen vraagt en juist dat je er nu al mee bezig bent geeft aan dat je het niet zomaar impulsief wil doen en echt wel nadenkt over je keuzes. EN qua ervaringen ja bij de een zijn die heel positief en hebben mazzel dat hun paard nooit wat heeft. Mijne zijn iets minder positief maar denk ik wel een heel realistisch voorbeeld van hoe snel iets kan veranderen.

Carolina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 15:57

Puck94 schreef:
Gewoon doen! Als je zeker weet dat je het financieel aankan lukt de rest ook wel. Bijna een jaar geleden heb ik veel eerder dan verwacht mijn verzorgpony overgenomen en ik was doodzenuwachtig door alle mensen die zeiden dat ik het niet zou redden. Ben ook nog student. Ik begon met een spaarpot van rond de 1000 euro en heb toen veel gewerkt in de vakanties en kon daardoor onverwachts mijn baan als invaller in de zorg houden. Inmiddels heb ik spaarpot van ruim 3000 euro! Dus ik weet dat ik nu veel kan opvangen. Al 1x dierenarts erbij gehad en had een torenhoge rekening verwacht door alle horrorverhalen, maar pony bleek goedkoper te zijn dan konijn en was nog geen 100 euro kwijt haha.

Tijd is ook wel een dingetje als je werkt en studeert. Dus veel sociaal leven hou je niet over. Maar dat is een bewuste keuze die ik toen wel heb gemaakt. Daarnaast maakt het je pony echt niet uit als hij je 1 of 2 keer minder in de week ziet als hij gewoon goed verzorgt wordt. Kies dus wel voor een stalling waar je ook een dagje kan overslaan! Ik ben zelf doordeweeks 2 of 3 dagen op stal en in het weekend beide dagen. Alles wordt gedaan, behalve mesten. Dus soms kom ik alleen daarvoor bij drukte rond toetsen oid, maar dat is prima! Wordt mijn pony niet slechter van haha.

Je mag me altijd pb'en om ervaringen uit te wisselen ofzo!

Heeeel graag! Ik ga straks uit eten, maar dan stuur ik je vanavond nog wel even een berichtje! Ben erg benieuwd! Dankjewel!! :D

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:58

Je hebt op alle nee-antwoorden een weerwoord, al dan niet het argument dat ze aanvallend commentaar geven.

Als je alleen positieve dingen wil horen kun je beter een ander topic openen. Want 'ik heb geen 100% zekerheid' en daarna 'maar alles in het leven is onzeker' is goedpraten van je eigen onzekerheid.
Laatst bijgewerkt door upendo op 28-03-17 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:58

ik heb eigenlijk een vraag, is die 700eur het spaarpotje wat je wilt houden zolang je je paard heb voor medische kosten, of is dit het spaarpotje wat je hebt als je je paard gekocht hebt en daar moet je nog al je spullen van kopen.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:59

Ik heb sinds 5 jaar een eigen paard en kan het niet echt afraden of aanbevelen. Het is een jeugddroom die in vervulling is gegaan en heb er zeker geen spijt van. Maar als ik alles van tevoren had geweten was ik er niet aan begonnen. Ik heb een geweldig once in a life time paard, maar ook 1 waar ik meer naast heb gelopen dan op heb gezeten. Paar jaar achter elkaar duizenden euro's aan dierenarts en revalidatie kosten. En dan heb ik het nog niet eens over de zorgen die ik me heb gemaakt en nog steeds regelmatig maak. En als ik in mijn omgeving kijk ben ik geen uitzondering.
Uiteraard is een eigen paard fantastisch, maar inmiddels ben ik wel tot de conclusie gekomen dat bijrijder zo gek ogen niet is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 15:59

En laat ik ook even vooropstellen dat het leven niet maakbaar is, je kunt enorm veel voorbereiden maar niet alles. En soms heb je mazzel, soms heb je pech.

Maar je moet geen roze bril opzetten en het doen omdat iedereen roept dat je het moet doen. Maak zelf de afweging.

Carolina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 16:01

lieveli schreef:
Ik ben niet negatief, ik ben nuchter. Het gaat hier wel om een dier, een levend iets. En je moet niet alleen bedenken hoe graag je het wilt, maar ook of het kan. Ook als de dierenarts bij je kunt afbetalen ermee stopt of het systeem verandert, ook als je even geen baan hebt, of als je vriend geen baan heeft.

Dit heeft geen nut Haha. We zitten niet echt op één lijn! Maakt niet uit, ik wou echt alleen maar weten of ik echt zo'n raar idee in mijn hoofd heb om er nu mee te beginnen. Gelukkig zijn er mensen die er wel vertrouwen in hebben en natuurlijk en dat mag ook zeker mensen die er niet vertrouwen in hebben! Maar dit hoeft niet zo vijandig zeg maar! Mijn idee van alles kan veranderen dus je hebt nooit zekerheid, dat idee daar ben je het volgens mij niet mee eens! Maakt niet uit maar dan laten we het hierbij je boodschap is duidelijk! Dankjewel ;)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:02

darkadia schreef:
@TS Hier zeiden mense overigens ook altijd: dat doe je maar als je op jezelf woont, beter na je studie als je vaste baan hebt etc. EN ja natuurlijk is het makkelijker als er meer zekerheid is en prettiger (minder stress), maar nadat ik met een bijrijdpaardje/leasepaard flink onenigheid heb gehad was ik daar zo klaar mee. En ja ik heb regelmatig wel stress doordat mijn situatie veranderd is (zie eerdere post), maar nog altijd geen dag spijt van mijn keuze. Hij is mijn soulmate en waar ik alles voor over heb.
Heb een heftige en moeilijke tijd achter de rug, maar mijn paard heeft mij op de been gehouden. Maar het vraagt idd wel prioriteiten durven en willen stellen.

Prioriteiten ja, daar gaat het om. Als je zelf nog niet in een stabiele situatie verkeert is leasen vaak het beste hoor.En dat geldt al helemaal voor degenen die ook op hun paard willen rijden. Want een eigen paard wordt best vaak ziek of kreupel, en dan heb je veel kosten maar kunt niet rijden. Of je koopt een gezond paard maar hij heeft zo een dominant vervelend karakter dat je er niet opdurft....het blijft Russische roulette hoor.maar ja, het is een ernstige verslaving waar ikzelf ook inzit.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:02

lieveli schreef:
En laat ik ook even vooropstellen dat het leven niet maakbaar is, je kunt enorm veel voorbereiden maar niet alles. En soms heb je mazzel, soms heb je pech.

Maar je moet geen roze bril opzetten en het doen omdat iedereen roept dat je het moet doen. Maak zelf de afweging.

Hier ben ik het ook wel mee eens.

Nee niets is te voorspellen en je kunt morgen invalide raken of na 20 jaar je huwelijk of wat ook.
Maar 1 ding is meestal toch wel zo, heb je je diploma binnen zijn je baankansen wel groter.
Dus als zou je dan je baan verliezen heb je meestal wel weer sneller wat anders zodat je het paard kunt blijven verzorgen.

Alle berichten die zeggen wacht nog even krijgen een nee.
Je schrijft wel dat je er nog niet aan uit bent, maar je berichten laten duidelijk merken dat je er wel aan uit bent, dat je van de lente een paard koopt.

Prima, maar dan is een topic hier wel wat overbodig :D

Carolina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 16:03

lieveli schreef:

Als je goed mijn berichtjes leest heb ik ook echt nog niet een keuze gemaakt! Ik word er alleen blij van dat veel mensen zeggen doen! Dat is het enige, dat ik toch niet zon raar idee heb! Puntbasta.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:03

ilseadema2 schreef:
lieveli schreef:

Als je goed mijn berichtjes leest heb ik ook echt nog niet een keuze gemaakt! Ik word er alleen blij van dat veel mensen zeggen doen! Dat is het enige, dat ik toch niet zon raar idee heb! Puntbasta.

Ik vind dat je heel naïef reageert.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:04

So far constructief omgaan met feedback.

'Puntbasta.'

Urbanus

Re: Wel of niet een eigen paard aanschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:04

Geen haat Upendo!

Carolina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 16:04

bruintje123 schreef:
lieveli schreef:

Hier ben ik het ook wel mee eens.

Nee niets is te voorspellen en je kunt morgen invalide raken of na 20 jaar je huwelijk of wat ook.
Maar 1 ding is meestal toch wel zo, heb je je diploma binnen zijn je baankansen wel groter.
Dus als zou je dan je baan verliezen heb je meestal wel weer sneller wat anders zodat je het paard kunt blijven verzorgen.

Alle berichten die zeggen wacht nog even krijgen een nee.
Je schrijft wel dat je er nog niet aan uit bent, maar je berichten laten duidelijk merken dat je er wel aan uit bent, dat je van de lente een paard koopt.

Prima, maar dan is een topic hier wel wat overbodig :D

Het geeft mij ook inderdaad hoop maar ik zeg niet dat mijn besluit vaststaat... dit begint echt te irriteren zeg... ik heb niet volmondig ja gezegd.. lees dan alsjeblieft alles even terug

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:05

upendo schreef:
Als je een paard koopt, koop je hem voor het leven. Studentenleven is een heel ander leven dan werkend leven. Ik ga met Lieveli mee. Ga eerst afstuderen en daarna geld verdienen. Dan is dat grote potje ook minder hard nodig. Met je stufi kom je niet heel ver.

Eerst aan het dier denken en dan aan jezelf.

Dit is één zienswijze. Net zoveel mensen die dat niet zo zien. Dat is in mijn ogen geen schande.
Een paard kan dolgelukkig zijn bij een nieuw baasje.
Daarbij kan het ook in je werkende leven allemaal flink tegen zitten waardoor je niet meer voor je paard kan/wil zorgen.

TS: het lijkt me vooral verstandig om je goed te laten begeleiden door mensen om je heen die je vertrouwt :) Bedenk voor jezelf hoe jij een paard idealiter zou willen houden en maak daar een passende begroting bij.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:06

Ik heb alles gelezen, juist daarom kom ik tot die conclusie.
Wat ik al zeg, je schrijft ik ben er niet aan uit, maar op alle nee antwoorden reageer je negatief.
Wat voor conclusie zou jij trekken als het over een ander zou gaan?

Carolina22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 16:06

lieveli schreef:
Geen haat Upendo!

Hahahah, oké het is nu gewoon klaar hoor... kom op zeg...

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:07

ilseadema2 schreef:
Poekkie schreef:
Wij hebben op enkele maanden tijd ook rond de 3000 euro aan onverwachte kosten gehad... en dan nog niet eens naar de kliniek,maar aan drukplekken / zadelpasser / nieuw zadel / allergies / nieuwe -anti-allergische spullen en wolletjes / zalfjes voor wondjes / kapotgescheurde dekens /... 't loopt snel op.
Ook met paard van een vriendin meegereden ivm koliek. Operatie is idd 3000 in het beste geval en tot 8000 bij complicaties.

Ikzelf wil altijd minimaal 5000 euro op de rekening hebben staan, anders wordt ik zenuwachtig. Maar ik denk niet dat die 5000 euro opeens helemaal op zullen zijn, minder moet ook lukken. Maar 700 lijkt mij wel echt weinig.
(Jep, in mijn profiel staat nog dat ik bijrijder ben. Ondertussen mede-eigenaar en mede-gelukkige voor de kosten)

Wow dat vind ik wel erg veel geld... maar super mooi dat jij dat kan doen!! :) ik heb bij verschillende eigenaren ook gevraagd om het "potje" en die hebben dan echt een potje van rond de 1000 euro! Ik heb me een beetje verdiept in dat hele koliek gebeuren en daar wil ik niet in investeren... erg dieronvriendelijk en ook nog eens heel weinig slagingspercentage... het zadel en dergelijke zit niet bij het bedrag bij even ter verduidelijkheid!! Ik probeer natuurlijk zon hoog bedrag te sparen maar ik hoop dat het gewoon voldoende is en dat ik geluk heb!! Bij ons is het fijne dat je bij de DA maandelijks kan aflossen! Scheelt ook een heleboel!! :D

wij hadden ook een zadel hoor :) Maar als na een tijdje paardje opeens drukplekken ontwikkelt, zit er niet veel meer op dan een nieuw kopen. En dan zadelmaker laten komen, maar geen enkel zadel in onze prijscategorie (600-800 euro) paste hem en ze konden ook geen ander merk aanbevelen in die categorie. Dusja, dan schuiven de grenzen wel op.
En als meneer daarna nog wat prutsmuts uitvindt met allergische reacties en kapotte dekens, kan je opeens bijna heel het harnachement vernieuwen.

Pure pech, paardje had daarvoor nog nooit zulke klachten gehad, maarja... 't komt wel voor :(

Je hebt er duidelijk goed over nagedacht en als je het financieel trekt zonder te moeten knutselen elke maand zou ik het doen! Maar ik zou wel dat reservepotje nog wat aandikken.

Veel succes!