Wat is een normale prijsklasse?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:05

MariekeS_ schreef:
Maar laten we nou even eerlijk zijn...
TS geeft aan 4 jaar ervaring te hebben, haar ouders hebben geen echte ervaring met paarden en het wordt een 1e eigen paard....
Dan ga je zo iemand toch niet lekker maken of 'geruststellen' met prijzen voor onbeleerde 2.5—4 paarden :x :n
TS heeft er NIKS aan dat ervaren paarden mensen wél die fijne gebruikspaarden voor een appel en een ei hebben kunnen scoren :n

Realiteit is dat na 4 jaar ervaring in de paarden, je bij je allereerste aankoop van een eigen paard waarschijnlijk 'te veel' betaalt. Maar kennis en ervaring is nou eenmaal niet gratis.

TS: ik zou proberen vooral je ouders duidelijk te maken dat een bewezen gezond paard (dus geen maren en in ieder geval zelf(!) klinisch laten keuren) ze veel geld en gezeur kan schelen. Daar in ieder geval niet op bezuinigen.

Met jouw doel en ervaring denk ik dat je voor een gezonde E-pony/kleiner paard van 6—10 dat netjes gereden is, gewone nette gangen heeft en evt met wat basis wedstrijd/vreemd terrein ervaring moet denken aan 4000-6500.

Ja, wijze woorden Marieke. TS, een "goed" paard (dus niet een "topper" maar gewoon, goed opgevoed, gezond, leuk gereden) is niet erg goedkoop. Maar je hebt er zo veel lol van en je leert er veel van.
Succes met zoeken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:16

pol013 schreef:
Van simpel naar heel spectaculair vind ik wel wat erg optimistisch. Ik heb een simpele beweger en die kun je inderdaad heel anders laten gaan, en inderdaad tot en met de Z2 rijden (met heel veel moeite en discipline). Maar spectaculair bewegen? never.....
een 8 halen op een rechte lijn, een figuur of een overgang lukt dan nog wel (soms) maar voor de zij of uitgestrekte gangen zit er voor een prefecte uitvoering van mijn simpele paard echt niets meer dan een 7 in. maximaal. En meestal blijf je op 5en en 6en steken. Want het geheel overstijgt 'voldoende' bijna nooit.

Het ligt er natuurlijk aan wat je onder spectaculair verstaat, maar bijna ieder paard wat echt verzameld gaat lopen, gewicht opneemt op achter en van daar uit gaat strekken word toch echt een heel stuk spectaculairder. {oke, misschien is dat een wat hoger niveau al dan de Z}
En ja, het kost bloed, zweet en tranen om zoiets voor elkaar te krijgen..immers moet je "echt" leren rijden want je krijgt het niet kado.
Maar ik vind toch echt dat er in de meeste paarden meer in zit dan eruit gehaald word.

Maar weer even ontopic, ik denk dat vooral een gezond en goed gereden paard belangrijk is voor de TS zodat ze gewoon vooral leuk leert sturen verder en ervaring op doet om in een later stadium een jonger dier goed op te kunnen leiden.

Charlotte446

Re: Wat is een normale prijsklasse?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:29

In mijn hoofd is de normale prijsklasse tot zo'n €5.000,- lagere prijsklasse vind ik tot €2.500,-

Voor het bedrag wat je tante noemt denk ik dat het lastig wordt een pony/paard te vinden met jouw verdere eisen. Ik neem aan dat je geen jaarling of 20-jarige wil kopen.

love_odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:39

Als ik deze prijzen zo zie vindt ik het toch wel vreemd, wij hebben een 8 jarige e pony van 1,55 m2 dressuur gelopen. Zei stond vorig jaar te koop en de mensen wouden er amper 1500 voor geven en daar ging ze dus echt niet voor weg.
Ik heb haar van de markt gehaald en gebruik haar nu lekker voor buitenritten enzo

Dus dan zou ik toch echt zegen dat je voor 2000 wel wat leuks kan tegen komen. :j

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:45

love_odin schreef:
Als ik deze prijzen zo zie vindt ik het toch wel vreemd, wij hebben een 8 jarige e pony van 1,55 m2 dressuur gelopen. Zei stond vorig jaar te koop en de mensen wouden er amper 1500 voor geven en daar ging ze dus echt niet voor weg.
Ik heb haar van de markt gehaald en gebruik haar nu lekker voor buitenritten enzo

Dus dan zou ik toch echt zegen dat je voor 2000 wel wat leuks kan tegen komen. :j

Dit snap ik niet? Jouw pony is dus niet verkocht voor 1500? Had je haar wel verkocht voor 2000 dan?

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:51

Voor rond de 2000 euro zal het vast wel lukken en leuk paardje te vinden!
Je hebt dan misschien geen papier, behalve natuurlijk de verplichte paspoort... op marktplaats of facebook zie ik vaak genoeg leuke paardjes voorbij komen, voor een normale prijsklasse.

En toch vind ik leeftijd van een paard niet eens zo boeiend, je hebt ook paarden van net 4 die super braaf zijn, of paarden van 10 dat gewoon monsters zijn met rijden.
Kijk vooral of het paard bij je past, neem iemand mee die er verstand van heeft... ga proefrijden enz.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:59

noah14 schreef:
Voor rond de 2000 euro zal het vast wel lukken en leuk paardje te vinden!
.

Ja vast wel een leuk paardje, maar niet 1 die past bij de ervaring en doelen van TS.

En TS, als jij het nou eens aan je tante vraagt met jouw eisenlijstje en verwachtingen.
Misschien zegt zij dan wel: "ohhh, in dat geval..." en kan ze haar (volgens mij redelijk uit de lucht gegrepen) 2000 bij je ouders uit het hoofd praten

love_odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:04

MariekeS_ schreef:
love_odin schreef:

Dit snap ik niet? Jouw pony is dus niet verkocht voor 1500? Had je haar wel verkocht voor 2000 dan?

voor 2500 was ze weg gegaan ja! En misschien voor 2000 ook wel.

dus dan denk ik dat zei wel een e pony of klein paard kan vinden voor 2000.
En op zich is haar eis niet zo heel groot vindt ik.
je kan bij voorbaat niet zegen van goh hier ga ik de z mee halen.
koop een leuk paard / pony en kijk hoever je samen komt.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:25

Voor een paard met de wensen van TS is de prijsklasse van 4000-5000 euro heel reëel. Dan heb je niet de beste paarden, maar wel dieren die kunnen functioneren, al zal het ook opletten blijven want de paarden uit normaal gesproken hogere prijsklasses ga je hierin ook tegenkomen zodra ze wat mankeren.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:30

Ik zag in je profiel dat je 17 bent. Klopt dat?

Vanaf je 18e moet je bij de paarden starten, misschien kan je je dan beter op paarden richten als je echt wedstrijden wil rijden ;)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:39

Kidde schreef:

Vanaf je 18e moet je bij de paarden starten, misschien kan je je dan beter op paarden richten als je echt wedstrijden wil rijden ;)

Met een beperkt budget heb je in de basis meer aan een correcte knappe E-pony dan een heel simpel paard. Tegenwoordig lopen er zoveel pony's tussen de paarden mee op de gewone wedstrijden. Dan kan je beter investeren in iets meer ervaring of beweging dan die paar extra cm's.

Kijk, is het budget gewoon flink te rekken (dus het geld is er wel voor een duurder paard) dan is het inderdaad geen gek idee om de stokmaat eis omhoog te gooien.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:41

Kidde schreef:

Misschien is ts niet zo groot. Dan pas een grote pony of klein paard veel mooier.

Valdesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:49

Ik zou mij gewoon blijven focussen op e pony's en paarden. Met een e pony kan je nog makkelijk bij de paarden starten. Ik zou vooral marktplaats en Facebook in de gaten houden. Heb ik ook gedaan toen ik opzoek was naar een nieuw paard.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:05

hildemenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 12:11

Kidde schreef:

Ik ben zelf 1,63 dus vaak net iets te klein om mooi op een paard te passen. Vandaar dat ik me richt op E pony,s en kleine paarden. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:14

love_odin schreef:
En op zich is haar eis niet zo heel groot vindt ik.
je kan bij voorbaat niet zegen van goh hier ga ik de z mee halen.
koop een leuk paard / pony en kijk hoever je samen komt.

Als je ambitie is om wedstrijden te rijden (ook al is het in de basis sport) dan doe je er gewoon goed aan om een paard te kopen dat daarbij past. En een type paard te kopen dat het makkelijker maakt om je ambitie waar te maken. Omdat TS zelf nog niet heel veel ervaring heeft en het haar eerste paard wordt, is het verstandig om een ervaren paard te kopen. Met een makkelijk karakter. En het moet ook nog eens gezond zijn.

Wat daarbij past zou naar mijn idee een paard* (160+) zijn dat
1. Goed gebouwd is: Dus niet een op de voorhand of overbouwd paard.
2. Goed beleerd. Minimaal op M niveau.
3. Met een makkelijk karakter.
4. Aantoonbaar gezond (dus gekeurd zowel klinisch als RX)
5. Geen uitmuntende gangen.
6. Allround (dressuur en springen).

Dus geen
1. Moeilijk gebouwd paard (op de voorhand, overbouw, lange rug, steil achterbeen, etc)
2. Onbeleerd, zadelmak, jong paard zonder aantoonbaar gereden basiservaring
3. Ongezond (rug- of beengebreken, luchtweg gebreken, etc)

Als je in cat. 1 zoekt, zoek je in een prijsklasse van ca 6000 - 8000 (natuurlijk zijn er uitzondering, maar dan is het goed oppassen geblazen qua gezondheid).
In cat. 2 vind je veel paarden met een minder ideale bouw, karakter of ongezond.
Waar je ook voor moet oppassen zijn advertentieteksten als "te koop wegens tijdgebrek" of "staat al een poosje stil wegens tijdgebrek" etc. Grote kans dat je dan gaat keuren voor de "kat zn viool".

6000-8000 is beslist geen "hogere prijsklasse" maar een prijsklasse voor een normaal huis tuin en keuken goed beleerd basispaard. Gezond en met een goed karakter. Hogere prijsklasse begint vanaf ca 20.000

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:19

Helemaal mee eens babootje.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:23

hildemenna schreef:
Ik ben zelf 1,63 dus vaak net iets te klein om mooi op een paard te passen. Vandaar dat ik me richt op E pony,s en kleine paarden. :)

Kleine paarden vind je wel in een iets goedkopere prijsklasse. (wegens incourante maat).
Maar zo gemakkelijk zijn die dan ook weer niet te vinden. (weet er alles van want mijn dochter is ook 1.63)
Toch kan ze overal wel op, dus een ietsje grotere zou ik daarom niet laten.
E-pony's kan natuurlijk ook. Daarbij moet je wel bedenken, dat zou het allemaal heel voorspoedig gaan in de wedstrijdsport en jij en je paard zouden talent hebben om verder te komen, dat met een E-pony niet gaat.
Dan stopt het. Je moet natuurlijk altijd nog maar zien of je zover komt, maar het Z kun je in enkele jaren toch wel rijden. Dan is het jammer als je niet verder kunt wegens de maat van je pony. Want een ander paard weer op dat niveau krijgen kost ook weer een aantal jaren.
Dus zou m.i. en kleinere maat paard een betere keuze zijn.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:36

Geryon schreef:
Helemaal mee eens babootje.

ik totaal niet. ook in lagere zitten er echt gezonde paarden, zie paard wat hierboven als gereserveerd staat.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:40

hildemenna schreef:

Dat hangt helemaal van de bouw van het paard af, is het smal gebouwd toont het heel anders dan dat je een breedgebouwd type neemt.

Mijn paard is erg groot, maar smal gebouwd, dan valt het niet op dat ik niet zo groot ben, aan de andere kant heb ik een vriendin die lange benen heeft en bij veel paarden met haar benen onder de buik uitkomt. Ze heeft nu een fries die rond de 1,62 is en daar komen haar benen niet onderuit. Maar dat is echt een bolle.

Je kan dus best wat grote gaan kijken, maar dan voor een smaller gebouwd type paard.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:43

Geryon schreef:
En hoe weet je precies dat dat htk kwpn'ers zijn? Htk doet mij denken aan een paard met simpele, middelmatige gangen. Daarvan zal een 4 jarige op b niveau geen 8000 kosten nee. Voor een paard dat leuk kan lopen of springen zit je al gauw op dat bedrag. Eronder (nouja onder 7000) zijn het (sportgericht gezien) over het algemeen gewoon middelmatige paarden. Vind ik. De meningen zijn daar nogal over verdeeld. TS zegt een paard met wat potentie te willen. Dan zie ik geen kwpner voor me die net zo goed manege paard had kunnen zijn in ieder geval.

Mijn simpele htk KWPN met goed papier kostte als 3-jarige €2500. Loopt ju Z2 met zeker meer potentie dan er tot nu toe uitkomt. Hij wordt 9 jaar en kan dus nog even mee. ZZzwaar is in ieder geval het doel geworden. Toch heeft dit paard absoluut geen spectaculaire gangen en ook geen dressuurpaardbouw. Hij wil werken en dat is eigenlijk zowat alles wat je mee moet hebben. Okee, een draver zou ik niet zo ver krijgen, omdat die zo z'n bouw tegen heeft. M'n nieuwe paard, zelfde prijsklasse. Ook htk, daarmee zie ik vanzelf wel hoe ver ik kom.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:43

StalNollie schreef:
ik totaal niet. ook in lagere zitten er echt gezonde paarden, zie paard wat hierboven als gereserveerd staat.

Dat is een E-pony. (prijsklasse van de pony staat er trouwens niet bij) Ik heb het over paarden. Of deze gezond is moet je natuurlijk ook altijd nog maar even afwachten. Daarom keuren.
Goed beleerde en brave pony's zijn overigens ook best geld waard. Maar hier geldt ook bij de E-maat dat je niet verder kunt dan Z. Heb je dus een ambitieus kind, dan is dit ook weer niet zo'n goede keuze.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:49

suikermeisje schreef:
Mijn simpele htk KWPN met goed papier kostte als 3-jarige €2500. Loopt ju Z2 met zeker meer potentie dan er tot nu toe uitkomt. Hij wordt 9 jaar en kan dus nog even mee. ZZzwaar is in ieder geval het doel geworden. Toch heeft dit paard absoluut geen spectaculaire gangen en ook geen dressuurpaardbouw. Hij wil werken en dat is eigenlijk zowat alles wat je mee moet hebben. Okee, een draver zou ik niet zo ver krijgen, omdat die zo z'n bouw tegen heeft. M'n nieuwe paard, zelfde prijsklasse. Ook htk, daarmee zie ik vanzelf wel hoe ver ik kom.

Klopt, maar daar heeft TS niks aan. Die mist de ervaring om
1. Die potentie bij aankoop in een paard te zien en
2. Het paard zelf te kunnen opleiden.

In dat laatste zit het meeste geld. Als je je paard - nu Z2 - zou verkopen, vraag je er ook geen 2500 meer voor toch?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:57

Het vreemde is dat veel mensen hun paard zo goedkoop mogelijk in handen willen hebben en vervolgens het prijsverschil binnen de kortste keren opsouperen aan dierenartsen, fysio's, enz. Of in het geval van een onhandelbare aan instructie en gedragstherapeuten.
Het kan dus op termijn ook gewoon uit dat je wat meer neertelt voor een braaf, gezond rijpaard.

Miesje48

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 12:58

Ik raad je aan geduld te hebben en goed te zoeken. Kijk vooral naar advertenties van mensen die door omstandigheden een goed huisje zoeken voor hun paard/pony. Zo zijn wij aan onze arabier gekomen. Wij waren op zoek naar een leuk recreatie/buitenrij paard. En vonden een ruin, 7 jaar, mooi papier (was geen vereiste, maar zit er wel bij), suuuuuper lief, helemaal gezond, hele ruime, soepele gangen, relaxt en makkelijk en braaf onder het zadel. Een topper! Je zou er hoge ogen mee gooien in de dressuur en waarschijnlijk kan hij ook wel springen. Nog nooit zo'n bijzonder paard gehad!

Het is geluk hebben. Wij hebben heel lang gedacht, wanneer komt de aap uit de mouw? Er moest iets mis zijn met dit dier. Maar nee hoor, nu een half jaar hier en nog steeds geen gebreken ontdekt, haha.
En deze topper had jij met gemak kunnen betalen...

Succes met de zoektocht!