Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

mrie schreef:Ik weet niet waar jij woont, maar hier in midden brabant komen gelukkig de meeste paarden wel buiten. Niet dat er niet veel verbeteren kan maar dat is een ander verhaal.
Alleen een uitzondering voor bevangen paarden lijkt me wat mager, er zijn heel wat aandoeningen, blessures, weersomstandigheden, ect te verzinnen waarbij het handiger is om even binnen te blijven. Een paar dagen binnen blijven daar lijd een paard niet van.
Heb je je wel eens in de welzijnsnota van een paar jaar terug verdiept, daar staat al lang in beschreven dat weidegang, beweging en gezelschap noodzakelijk zijn voor het welzijn van het paard.
Menig koe het beter dan de mens...? Wel eens in een koeienstal geweest dan? Ook daar staan ze opgepakt, komen veel te weinig buiten, er is geen ruimte voor de normale rangorde bepaling en op de grond ligt stront. Koeien kunnen hun frustaties niet kwijt doordat ze onthoornd zijn. Dus verdedigen en dominant zijn wordt verhinderd. Oh ja dan hebben ze geluk als er niet een stuk van de staart gehaald is en ze niet permanent ontstoken en gescheurde oren hebben van de oormerken die daar in horen te zitten.
die snap ik niet zo goed. Je weet wel dat niet elke koe hoorns heeft? Dat zijn alleen bepaalde rassen en kruisingen. En ze kunnen heeel prima overleven zonder hoorns, daar hebben ze écht geen last van. Ze worden juist onthoornd voor hun eigen veiligheid, en ook voor de veiligheid van de boer. In de middle of nowhere in Canada worden er vaak een paar gehouden tegen wildlife, de rest wordt ook onthoornd. Als er geen wildlife is, zoals in die stallen, zie ik geen reden om die hoorns te houden. Of sterker nog, die rassen met hoorns er in te fokken. Gloa schreef:@Mrie; ik ben wel nieuwsgierig op wat voor rundvee bedrijven jij bent geweest want je post staat bol van onwaarheden.
Alle melkveebedrijven hebben meer ligboxen dan er koeien zijn want een koe die niet lekker kan liggen om te herkauwen produceert minder melk. Die boxen zijn schoon en droog want een vieze box geeft een grote kans op uierontsteking.
Ook in de loopstallen is er nog steeds een duidelijke rangorde en zijn er afspraken wie waar mag liggen/eten en wie het eerst gemolken wordt. Het weghalen van de hoorns heeft hier geen bal mee temaken en voorkomt alleen maar dat ze elkaar beschadigen in hun gesteggel. Daarnaast zijn die hoorns in zo'n stal ook zwaar onhandig met onder andere de voerrekken.
Ik heb nog nooit een koe gezien met een geknipte staart. Ja het pluimpje aan het einde groeit net zoals bij paarden door en moet soms worden bijgehouden maar er is echt geen sprake van amputatie.
Oormerkjes zijn soms ongelukjes mee maar die dieren zijn op een bedrijf echt wel op 1 hand te tellen en chronische ontstekingen heb ik nog nooit gezien.
Alle dingen die jij opnoemt zijn funset voor een goede productie dus waarom zouden ze die koeien zo slecht behandelen?
Vjestagirl schreef:Toch zijn er plekken waar het wel lukt; de paarden iedere dag, 365 dagen per jaar, overdag de weide op.
bruintje123 schreef:Controleren op drek is niet zo moeilijk.
Het aantal uren zou kunnen met een computer programma die controleert welke chip voorbij de buitendeur komt.
Oke dat gaat ver. Dat geef ik direct toe.
Maar als ik zie wat andere bedrijven in de veesector allemaal moeten bij houden is het denk ik weer peanuts.