Verplichte weidegang voor paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 19:22

Hier gaan de paarden al 365 dagen per jaar naar buiten en de koeien van maart/april tot oktober/november naar buiten. Ik ben dus ook voor, maar ik snap ook dat het in de randstad niet altijd mogelijk en het niet te controleren is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 19:35

Hier staan de paarden ook 24/7 buiten, maar ik denk ook dat het kan verschillen per paard.
Ik geloof namelijk best dat er paarden zijn die bijvoorbeeld met rotweer liever in de nachten in hun eigen stalletje staan in plaats van in een paddock met inloopstal.
Het andere uiterste, 23/7 op stal, vind ik dan weer echt verschrikkelijk, dat zou voor geen enkel paard realiteit moeten zijn. :(:)

In de zomer staan ze deels in de paddock en deels op het land.
Dit met name omdat er weinig schaduw op het land is en we ze met hete dagen dan liever overdag in de paddock hebben.

Van bovenaf ziet onze plek er zo uit, al ligt het weiland aan de rechterkant van de gele lijn in werkelijkheid enkele huizen verderop.

Afbeelding

Volgens sommige mensen zou dit dus te klein zijn voor 5 paarden.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 19:40

Verplichte vrije beweging voor op zijn minst 12 uur ben ik voor! Liefst ook nog in een kudde. Weer, wind regen kunnen ze best tegen!

Gras daarentegen is wat gevaarlijker, dus weidegang niet verplichten. :n Ik kan er eigenlijk nog niet bij dat dit niet al een regel is! :D

superpony

Re: Verplichte weidegang voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 00:35

Tamary, maar dat is ook aan gewend. Paarden komen niet allemaal in een goede gemengde opfok, staan al langere tijd alleen vaak etc. Bij te weinig ruimte en eten, krijg je ook snel strijd onderling. Paarden moeten van elkaar weg kunnen lopen, eten kunnen vinden etc.
Die van ons stonden op een mega weide en daar zag je meerdere groepjes vormen. OP een te kleine paddock/wei en met te weinig vriendjes, eten etc, ga je paarden teveel dwingen.

Wij hebben onze paarden nu dus 10-12 uur buiten staan. Dus ook als het regent, koud is etc Mensen zijn soms verbaasd of snappen het niet. Mijn antwoord is weleens; Maar dan staan ze dus ook nog 12-14 uur op stal. Dat vergeten mensen. Het zit zo in mensen hun eigen systeem om 's avonds naar huis te gaan, 's nachts te slapen dat ze die uren niet meetellen. OOk bij voeren bijv. Laatste plukje voor de nacht wordt gemiddeld tussen 17 en 22 uur 's avonds gegeven voor de hele nacht. Mensen willen 's nachts rust op stal etc. Dat is menselijke gedachte gang.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 06:56

mrie schreef:
Ik weet niet waar jij woont, maar hier in midden brabant komen gelukkig de meeste paarden wel buiten. Niet dat er niet veel verbeteren kan maar dat is een ander verhaal.
Alleen een uitzondering voor bevangen paarden lijkt me wat mager, er zijn heel wat aandoeningen, blessures, weersomstandigheden, ect te verzinnen waarbij het handiger is om even binnen te blijven. Een paar dagen binnen blijven daar lijd een paard niet van.
Heb je je wel eens in de welzijnsnota van een paar jaar terug verdiept, daar staat al lang in beschreven dat weidegang, beweging en gezelschap noodzakelijk zijn voor het welzijn van het paard.

Menig koe het beter dan de mens...? Wel eens in een koeienstal geweest dan? Ook daar staan ze opgepakt, komen veel te weinig buiten, er is geen ruimte voor de normale rangorde bepaling en op de grond ligt stront. Koeien kunnen hun frustaties niet kwijt doordat ze onthoornd zijn. Dus verdedigen en dominant zijn wordt verhinderd. Oh ja dan hebben ze geluk als er niet een stuk van de staart gehaald is en ze niet permanent ontstoken en gescheurde oren hebben van de oormerken die daar in horen te zitten.

Ik ben erg tegen koeien ophokken.. Ik zie hoe gelukkig de koeien zijn die 24/7 buiten zijn. Maar ze kunnen hun frustraties niet uit doordat ze onthoornd zijn? :') die snap ik niet zo goed. Je weet wel dat niet elke koe hoorns heeft? Dat zijn alleen bepaalde rassen en kruisingen. En ze kunnen heeel prima overleven zonder hoorns, daar hebben ze écht geen last van. Ze worden juist onthoornd voor hun eigen veiligheid, en ook voor de veiligheid van de boer. In de middle of nowhere in Canada worden er vaak een paar gehouden tegen wildlife, de rest wordt ook onthoornd. Als er geen wildlife is, zoals in die stallen, zie ik geen reden om die hoorns te houden. Of sterker nog, die rassen met hoorns er in te fokken.
En ik heb nog nooit een koe met ontstoken oor door oormerk gezien.. zal geheid gebeuren hoor, maar dat kom zeker niet vaak voor of ze weten niet hoe ze juist moeten oormerken..

Ontopic,
Ik zou het helemaal geen erge regeling vinden.. Een paard hoort paard te kunnen zijn, en dat kan niet als ze 23 uur per dag opgehokt zijn.. wat helaas nog veel te vaak gebeurt. Maar.. hoe ga je dit checken? En is de regeling in de winter dan anders? Want er is niet altijd plek voor weidegang. Anders krijg je weer mensen die zeuren dat de paarden in de modder staan.. bellen ze daar weer 144 voor. Is ook weer sieluhhg.
Dus best lastig waar te maken..

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 07:45

ik snap ook niet dat het nog gewoon geaccepteerd wordt dat veel paarden in hokjes staan van 9 á 10 vierkante meter.
en al dan niet even buiten komen. in verhouding heeft een cavia in een hok nog meer ruimte.
en dat mensen dat goedpraten of prima vinden.

weidegang zal niet altijd haalbaar zijn, maar vrije uitloop moest echt verplicht zijn voor ieder paard.
en uiteraard langer als een paar uurtjes.

en als er wei is en iemand bang is dat ze hem kapot lopen....... jammer dan. paard is buiten en je kunt altijd hooi bij voeren.
als je echt wilt is er veel te realiseren.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 07:58

Gloa schreef:
@Mrie; ik ben wel nieuwsgierig op wat voor rundvee bedrijven jij bent geweest want je post staat bol van onwaarheden.

Alle melkveebedrijven hebben meer ligboxen dan er koeien zijn want een koe die niet lekker kan liggen om te herkauwen produceert minder melk. Die boxen zijn schoon en droog want een vieze box geeft een grote kans op uierontsteking.

Ook in de loopstallen is er nog steeds een duidelijke rangorde en zijn er afspraken wie waar mag liggen/eten en wie het eerst gemolken wordt. Het weghalen van de hoorns heeft hier geen bal mee temaken en voorkomt alleen maar dat ze elkaar beschadigen in hun gesteggel. Daarnaast zijn die hoorns in zo'n stal ook zwaar onhandig met onder andere de voerrekken.

Ik heb nog nooit een koe gezien met een geknipte staart. Ja het pluimpje aan het einde groeit net zoals bij paarden door en moet soms worden bijgehouden maar er is echt geen sprake van amputatie.

Oormerkjes zijn soms ongelukjes mee maar die dieren zijn op een bedrijf echt wel op 1 hand te tellen en chronische ontstekingen heb ik nog nooit gezien.

Alle dingen die jij opnoemt zijn funset voor een goede productie dus waarom zouden ze die koeien zo slecht behandelen?

Amen!!! pfff wat word ik toch zat van burgers die meninhen als waarheid zien maar nooit bijv bij ons langs zijn geweest. Stiekem kan ik ze het ook niet kwalijk nemen de media weet het zo te brengen wat van de realiteit ligt en als je sls burger nooit bij een boer geweest bent snap ik de meningen...

Wat paarden betreft volgens mij is er een wet die zegt 4 uur per dag minimaal buiten. Hier staan ze dag en nacht buiten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 08:07

Ik zou ook zijn voor een verplichte periode per dag aan beweging. Hoe dat gerealiseerd wordt zou mij niet uitmaken. Dat is ideaal gezien weide of paddock, maar als dat aan de hand lopen is, is dat in ieder geval al iets en een grote vooruitgang tov veel paarden die er nu alleen een uur of twee uitkomen om te rijden.

Daar komen natuurlijk ook weer uitzonderingen op. Zo zijn paarden soms gebaat bij verplichte boxrust, en soms zal een ondergrond meer gevaar als "winst" opleveren, bijvoorbeeld na vorst/gladheid.

Het zou al wat zijn zoals weidemelk, een aantal dagen minimaal zoveel tijd vrije beweging. Dan kan de moeilijke winter overbrugd worden, en heeft het dier in het in ieder geval beter in de zomer.

Mijn paard komt staat overdag trouwens altijd buiten in een kudde. Weer of geen weer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 14:16

Paarden die gewend zijn om langere tijd buiten te lopen, doen niet snel gek op bevroren ondergrond. Wij hebben er in ieder geval nog nooit problemen mee gehad. Heb zelfs nog in het bos gereden afgelopen periode op bevroren grond. Dan stappen we en ze hebben geen ijzers, maar ze redden zich echt prima.

Hoe het wordt gerealiseerd vind ik ook niet heel belangrijk, als het maar echt vrije beweging is. We stonden bijv kort ergens waar paarden elke dag een uur in de molen lopen. Paarden waren helemaal dol. Werd ons gezegd dat hun paarden heet gefokt zijn. Jajaja, ook heet gehouden. Nooit mogen rennen en gek doen, geeft veel sneller problemen. Op een wei of paddock bewegen ze naar mijn ideaal ook nog niet genoeg, dus kan een molen een fijne toevoeging zijn, maar het is wel enorm geestdodend. Daarbij krijgen paarden geen vrijheid of ruimte en sociaal contact op die manier.

Daarom zou de regel echt moeten zijn; vrije beweging.

Als de paarden eens langer op stal staan, gaan wij ook wandelen of ze iig uit stal halen voor het idee. Er werd ooit ergens niks aan het erf gedaan en konden we echt niet over de ijsplaat lopen. Dan maar gepoetst, deur wel open gehad en beetje afgeleid.

Als de bodem hier 3 dagen hard is geweest, staan ze heel rustig, maar gaan ze wel even uit hun dak zodra het dooit.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 14:36

Ik denk dat het moeilijk is om te controleren, maar dat het wel één en anders makkelijker maakt als er meldingen komen van verwaarlozing e.d.
Een tijd terug heeft er op bokt een topic gestaan over iemand die verwaarloosde paarden rond had lopen, of beter gezegd op stal had staan. De dierenbescherming en al is er bij te pas gekomen nadat buurtbewoners (waaronder ik) melding hadden gemaakt.

Uiteindelijk hebben ze er zover ik weet niets tegen kunnen doen. Zij gaven aan verwaarloosde paarden te hebben staan die zij op gingen lappen. Ze waren enorm mager.
Heel nobel, maar de paarden stonden alleen met erg mooi weer een uurtje buiten op een klein kapot getrapt stukje modder.
Vaak stonden ze gewoon 22-24 uur per dag op stal.

Voor dit soort zaken mogen ze wat mij betreft echt regels in gaan stellen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 14:49

Controle is zeker wel een dingetje. Maar door onder andere stallen te stimuleren om het anders te doen, moeten mensen er ook meer in mee gaan. Je ziet al dat mensen vaker op zoek zijn naar een stal met meer buiten mogelijkheden etc.

Het probleem is wel meldingen van mensen die langs stallen komen. Zo bellen mensen redelijk snel de db als paarden in de regen buiten staan, vies zijn van rollen in de modder etc. Vaak is er voor aan het hek wel wat blubber en dat is wat omstanders zien.

Toen we onze merrie op 20jr leeftijd verwaarloosd terug kochten, dachten we ook, o jee...gelukkig stond ze achter een huis en niet in het zicht. Maar zo broodmager is wel een dingetje. Ze is toen 24/7 naar buiten gegaan en het was nog wat warm, maar al snel kon ze gelukkig een deken op. Mensen oordelen snel. Zij knapte mooi op gelukkig.

Niet in zicht, betekent ook dat veel mensen kunnen doen waar ze zin in hebben. We stonden dus kort ergens waar paarden amper tot niet buiten komen. Alles binnen is, en je niet ziet wat men daar binnen allemaal uitvreet. Met een buitenbak en longeerbak in het zicht, zullen mensen zich toch meer bewust zijn van enige controle van voorbijgangers.

Er staan nu iets van 12? pony's broodmager buiten rond Deurne ergens. Er wordt al dagen gemeld en gebeld, maar er gebeurt niks. Foto's zijn heel duidelijk. Dat we in Nederland wegens regeltjes niks kunnen doen, is echt een probleem. Er moeten duidelijke regels komen die overal bekend zijn. Mensen moeten respect hebben voor de handhaving van die regels, weten dat en wat er tegenover staat.

Er wordt al lang gesproken over alle ellende met dieren, maar er gebeurt niks. Meld broodfokkers........Maar dan ben je te laat als er al wat gaat gebeuren. Mensen schrikken niet eens meer als er iets wordt opgerold en gaan gewoon verder, verzinnen nieuwe manieren etc.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 13:08

Vjestagirl schreef:
Toch zijn er plekken waar het wel lukt; de paarden iedere dag, 365 dagen per jaar, overdag de weide op.

Bodemgesteldheid verschilt ook van plek tot plek. Wel eens door de Peel gelopen en door de Loonse en Drunense Duinen? Beide Brabant, maar de een moerassis en de ander stuifzand... Totaal verschillende omstandigheden... Ook waar ik woon verschilt de bodemgesteldheid sterk. Waarmijn buren 200 meter verder de paarden hele jaar op de wei hebben en op een zandkop zitten, met altijd harde wei, heb ik veen op een leemlaag en wordt mijn land erg drassig. Hier wordt het kniediep modder. Ook bij 6 paarden op 3ha grasland. Daardoor zandpaddock, zandpaden en bestrating aangelegd... Kunnen de paarden rondlopen op stabiele bodem en houden ze wei over voor de rest van het jaar

Die koeien in de wei gaat overigens ook niet over jaar rond op het gras... Dat gaat over het weideseizown. Meestal van april/mei tot/met september/oktober.
Voor melkveehouders is het belangrijk dat ze hun weide percelen rondom de boerderij hebben liggen. Anders kunnen ze de koeien niet 2x per dag melken. En bij melkrobots moeten de koeien ook zelf
terug kunnen lopen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 13:51

Ja, verplichte vrije uitloop! Nader in te vullen natuurlijk.... maar met meerdere paarden. Of dat nu gras is of paddock met ruwvoer maakt uiteraard niet uit.....

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 15:49

Ik ben voor verplichte weidegang van voorjaar tot najaar. Met meerdere paarden op een stuk. Dus weg met die postzegel stukjes.
Van het najaar tot voorjaar verplicht buiten in de paddock met water en hooi.
Ik vind het tegenwoordig gewoon zielig om te zien en te horen van eigenaren mijn paard mag niet buiten omdat hij dan gek doet enzovoort.

Er mag van mij een wet komen hiervoor een ja dat zal gaan inhouden dat een hoop pensionstallen moeten gaan verbouwen en in het ergste geval moeten stoppen. Maar dat is dan niet anders. Welzijn voor het paard gaat voor..

Sinds ik het op bovenstaande doe heb ik tevreden paarden die nog niks gemankeerd hebben. Ze blijven veel stabieler in gedrag.
Binnen nu een 6 jaar hoop ik de paarden nooit meer opgehokt te hebben. Dus lekker altijd buiten met een schuilstal.

Pannenkoek11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:06

Voor sommige paarden is 24/7 weidegang niet ideaal qua gezondheid, maar ik ben absoluut voor 24/7 vrijheid van een paddock o.i.d. met schuilstal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:15

Maar wat valt dan precies onder postzegelstukjes?
Welke afmetingen praat je dan over?

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 16:39

KoudbloedKim schreef:
Maar wat valt dan precies onder postzegelstukjes?
Welke afmetingen praat je dan over?

20 bij 20m. Wat je jammer genoeg nog teveel ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 17:02

:wow:
Maar dat is toch zo op? Daar doet 1 paard misschien een week mee.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 17:07

KoudbloedKim schreef:
:wow:
Maar dat is toch zo op? Daar doet 1 paard misschien een week mee.

ja klopt maar zie teveel stallen die het nog steeds hanteren |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 17:07

Verplicht een x aantal uur per jaar naar buiten; Ja!
Verplicht 24/7 buiten; Nee.

Ik heb een oude pony, zij heeft tot september 24/7 buiten gelopen. Daarvoor ging ze 's avonds op stal. Tijdens de 24/7 periode is ze vreselijk afgevallen, dit dus ook nooit meer. Ze heeft er behoefte aan om even een moment rustig 'alleen' te zijn, haar hooi te eten etc.
Dus ik ben niet voor 24/7 buiten.

Wel voor een aantal uur per dag/jaar buiten. Vooral bij grote pensionstallen valt dit zeker te controleren. Boeren krijgen ook gewoon controle van de melkfabriek of de koeien wel buiten lopen (te zien aan belopen paden, verse mest, platgetrapt gras). Dit zou dus bij pensionstallen ook te controleren moeten zijn. En ook bij sportstallen, want dat is helemaal een probleem, die paarden zien enkel de stapmolen en de bak. Ja, eens per week mogen ze naar buiten. Maar als ze dan gek doen, moeten ze weer naar binnen... Zulke stallen moeten echt verplicht worden om paarden naar buiten te doen.

En inderdaad afgelopen met die postzegelstukjes waarop geen enkel paard kan rennen.

einahpetS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 17:16

Dieren zijn over het algemeen toch niet gemaakt om opgesloten te zitten. Een konijntje hoort ook niet in een klein hokje, die lopen ook al eens graag rond. Een hond hou je toch ook niet in z'n bench. Laat een paard toch ook een paard zijn.
Mijn paard staat 24/7 buiten en heeft een warm schuilhok waar ze altijd in kan. Onze weide is niet supergroot, maar we hebben het zo ingedeeld dat ze tijdens de wintermaanden nog een heel lang stuk heeft om naar achteraan de weide te crossen. Achteraan is er dan weer een klein weitje waar ze tijdens de winter op mag. Het maakt voor ons niet uit dat ze dit tijdens de natte maanden vertrappeld. Vanaf het weer mooier is, gaat ze overdag ook op de gewone weide en kan ze ook nog op haar winterweide. 's Morgens doen we het poortje open en 's avonds weer dicht. Ze heeft dus altijd weide ter beschikking.
Vroeger stond mijn paard op een privé-stal, maar ik heb haar hier bewust weggehaald, omdat ze daar niet altijd buiten kon blijven.

Ik denk dat heel veel mensen hun paard graag op stal zien, omdat ze dan niet vuil worden. Paarden die altijd op de weide staan, tja die zien er soms niet uit, vol modder. Het is natuurlijk altijd leuk bij ja paard aan te komen en dat die proper op jouw staat te wachten, maar is dit ook wat het paard wil?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 18:38

Ik weet niet of verplichte weidegang handig is, wat met bevangen dieren, dieren met grasallergie, blessures; etc. Als een dierenarts attest voldoende is om die weidegang niet te hoeven geven, dan zal een dierenarts dat gauw uitschrijven voor sportpaarden die toevallig allemaal allergisch zijn voor gras ...

Er kan ook niet gecontroleerd worden, wat met paarden die snachts op stal komen en overdag buiten, wie bepaalt het minimum aantal uur?

En wat dan als alle eigenaars hun paarden lekker 10 uur per dag buiten zetten zonder voer en in de drek? Dan liever binnen droog met hooi dan tot de knieën in de modder ...

Het enige wat ze imo kunnen doen is de eisen voor paardenstalling aanpassen naar specifiekere eisen kwa oppervlakte.

zoals nu, 1.5 maal de stokmaat, of wat is het , dat er eisen gesteld worden dat een box minstens X aantal vierkante meter moet zijn, met daarop aansluitend een buitenloop van X aantal verharde meter en X aantal zachte meter ...
en dan nog...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 18:45

Controleren op drek is niet zo moeilijk.
Het aantal uren zou kunnen met een computer programma die controleert welke chip voorbij de buitendeur komt.
Oke dat gaat ver. Dat geef ik direct toe.
Maar als ik zie wat andere bedrijven in de veesector allemaal moeten bij houden is het denk ik weer peanuts.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 18:57

maar daar heb je het wel over bedrijven, dus professionals. Voor grote stallen zie ik dit haalbaar, maar voor jantje met de pet die in zijn achtertuin een pony heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 18:58

bruintje123 schreef:
Controleren op drek is niet zo moeilijk.
Het aantal uren zou kunnen met een computer programma die controleert welke chip voorbij de buitendeur komt.
Oke dat gaat ver. Dat geef ik direct toe.
Maar als ik zie wat andere bedrijven in de veesector allemaal moeten bij houden is het denk ik weer peanuts.

Nou idd. Wat dat betreft mogen ze wel eens wat meer regeltjes voor de burger maken voor alle honden en katten die op 3 hoog achter zitten en nooit buiten komen. Een koe in een ruime, gemoderniseerde stal moet verplicht naar buiten maar hamsters mogen nog steeds in een te klein kooitje zitten en paarden mogen nog steeds eenzaam en alleen 24/7 op stal staan.
De wereld is krom...