De perfecte kinderpony..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 18:38

Gewoon een ex kinderpony kopen van een kind dat te groot is geworden voor die pony. Belangrijkste voorwaarde is bomproef, op een gezonde manier voorwaarts (geen dier dat je naar voor moet stompen) en gezond. Verder denk ik dat je het beste eerst zelf hoofdruiter bent. Je kind moet nog leren en het is fijner dat het dier goed doorgereden is en blijft.

tengeltje11

Re: De perfecte kinderpony..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 18:40

@Riel,die ex-kinderpony's kosten meestal behoorlijk veel.
TS heeft momenteel geen budget.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 18:43

Misschien een lease pony zoeken in dat geval?
Een brave gezonde pony voor bijna niets vind je hooguit in de shetlandermaat. De grotere zijn veel gevraagder en dus duurder. Evt kun je nog in 25+ leeftijd zoeken dan heb je voor 1000 euro nog wel wat betrouwbaars.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 18:50

Mijn zoon van 6 past niet meer op onze shet en rijdt nu af en toe eens op de haflinger. Maar die is eigenlijk nog veel te groot voor hem. Ik denk dat de haf 1.45m is. Max.
De overstap is echt enorm van een shet naar een D. Het kan wel, maar ideaal is het niet. Dan moet je inderdaad een ontzettend braaf beestje ergens weten te kopen. En ik denk dat ie best schaars zijn, want anders wil men er niet van af ;) En als ze te koop zijn, kosten ze een hoop geld.
Misschien is het nog wat te vroeg om gelijk voor een D te gaan.
Afbeelding

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:02

Waarom vragen naar wat je het beste kunt kopen wanneer er geen budget is? Een goede, brave kinderpony kost gewoon best wat. Of het dan een B maat is of een D maat. Wellicht een brave pony, die bijna toe is aan zijn/haar pensioen, al komt er bij een oude pony vaak weer kosten om de hoek om hem fit te houden. Wellicht voor je shet dan het beste een recreatiepony (die niet naar les of wedstrijd wil wanneer jij wil) op leen/pensionbasis?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:07

Kies een paard wat ook bij je kind past van grootte karakter en interesse, bij voorkeur een senior.
een grote b kleine c.
mijn kindje vind het verzorgen van de shet geweldig , maar rijden doet ze liever op de c pony.
rijden is in haar geval zitten, stappen, sturen en halt houden meer kan ze niet en mag ze niet alleen op dat dier het beestje heeft zijn karakter niet zo mee als kinder pony.
Toch aanbid ze spook.... en andersom ook ;)
Afbeelding
Het meisje is dus 3, bijna 4 en spook is slechts basis geleerd.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door kwita op 12-02-17 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:21

Heel eerlijk? dit kans dat je gaat vinden wat je zoekt en voor dat bedrag(geen geld) is echt heel klein. Waarom zou iemand zo pony weg doen voor niks? ze hebben hem niet meer op terrein staan dus waarom niet gewoon verkopen? Als je perse wilt zal je ergens iets moeten aanpassen.

En ik snap eerlijk gezegd nog steeds niet dat je zo moeilijk denkt over een pony over een paar jaar weer weg doen. Kan een kudde echt wel hebben hoor af en toe een verandering. En je dochter leert er veel van als haar maatje na een aantal jaar weer verkocht wordt afscheid nemen hoort nu eenmaal bij het leven. Als je er zelf geen drama van maakt zal je dochter het ook niet doen. Ze zal verdrietig zijn en dat mag ook maar dat gaat weer over.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:37

Heel eerlijk......ik vraag me af...als je geen budget hebt voor aanschaf waarom neem je er dan een pony bij? Die kan toch ook ziek worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:43

TS heeft toch al meerdere malen aangegeven dat ze geen haast heeft bij het zoeken van een nieuwe pony? Misschien komt er toevallig wel iets op haar pad, je weet maar nooit.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:43

Alfi2010 schreef:
Die kan toch ook ziek worden?

Ik weet niet hoor maar bij mij is dat een heel ander potje

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 19:52

Emmaa_ schreef:
TS heeft toch al meerdere malen aangegeven dat ze geen haast heeft bij het zoeken van een nieuwe pony? Misschien komt er toevallig wel iets op haar pad, je weet maar nooit.

Ze zoekt nu wel zo snel mogelijk iets meld ze vandaag ivm dat haar shet niet alleen kan blijven als 2 van de paarden naar de les gaan.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 20:02

tengeltje11 schreef:
@Riel,die ex-kinderpony's kosten meestal behoorlijk veel.
TS heeft momenteel geen budget.
Indien een bevestigde pony te duur is dan moet TS accepteren dat ze mogelijk geen "goede" kinderpony in spé koopt. Simpel :-) Als je 90% zeker wil zijn, koop je een bevestigde kinderpony en dan nog moet je er voor zorgen dat de pony goed getraind blijft.

Met een pony weg doen nadat hij/zij te klein is, is overigens niets mis. Het kind krijgt een nieuwe pony in de plaats, kan daar weer een band mee opbouwen en leert dat ze soms afscheid moet nemen van een dier. Tegenover kinderen met ouders die geen eigen pony willen/kunnen kopen en een verzorgpony moeten zoeken, zit je kind hoe dan ook in een luxe positie.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 05:44

Ik las dat jij niet op een Forrester zou stappen.. Maar.. Van wat ik me kan herinneren ben jij toch niet groot en zwaar. Kan me niet voorstellen dat jij niet op een New Forest pony zou passen!

Het is dat mijn Forrester op dit moment hoogdrachtig is, anders hadden jullie best langs mogen komen om te kijken of jij er nog op past en of je dochtertje met zo'n maatje overweg kan.

Ken een heleboel (hele) jonge kinderen die foresters rijden. En ook een heleboel volwassenen. Karakter is gewoon top en ze zijn juist vaak ook geschikt voor volwassenen.

Met 7/8 is een D vaak prima te doen, dus denk dat 2/3 jaar wat meer lol met je Knol en desnoods alleen stap en draf en verder dat jij hem rijd, het helemaal waard is tegenover de tijd die ze daarna vooruit kan met die grotere pony.

Freedom30

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 06:22

Ik heb ook een zoektocht gehad naar een goede kinderpony. Die leuke Z C pony had ik bijna op de foto gekocht, echter toen dochter van 9 er op stapte stond ik met knikkende knieën, wat een heethoofd! Vervolgens ging ik bij een 3 jarige onbeleerde New Forest hengst kijken en ik wist dat hij het moest worden. Die keek zo braaf uit zijn ogen en dat is hij ook. Verder verklaarde iedereen mij zo een beetje voor gek, maar er zijn er nu al meerdere die hebben gezegd, ik zou deze pony zo kopen. Ik besef ook dat dit mazzel is. Dochter reed de eerste twee jaar nooit alleen, en ik stap er 1 x per week even op. Verder gaat ze twee x per week naar de clubles. Goede begeleiding hoort ook bij een pony. Succes!!!!!

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 06:40

Kopen en verkopen hoort erbij. Zolang je er eerlijk in bent, houden ze dat in hun achterhoofd. Ze kunnen kiezen, doorgaan met deze, of toch meer met een grote pony (hoeft pas ter sprake te komen als ze de pony al langer hebben natuurlijk). Uiteindelijk blijft het verdrietig, maar weten zee waar ze aan toe zijn.

ff_stud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 06:45

Bij een betrouwbare handelaar ben je beter af dan marktplaats afzoeken bij onbekenden, je zou Lilian Mulder eens kunnen contacten (Lilian Mulder Sportpony,s)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 09:12

Ik heb met m'n 1.76m ook op een New Forest pony gereden. Beestje was net een paar centimeter groter dan m'n vorige Haflinger. Wel een stuk slanker natuurlijk. Maar het kon prima! Ik was toen nog wel slanker dan nu, nu zou ik er niet meer op stappen.
Zelfs David van toen 5 jaar heeft er op gereden :)
Hij kon soms een heethoofd zijn als hij iets mooi vond, zoals crossen! Ik heb met hem de tripalon cross gedaan. Man man man, wat ging die dan hard zeg! Maar met David op de rug een heel braaf!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 09:17

tengeltje11 schreef:

Indien een bevestigde pony te duur is dan moet TS accepteren dat ze mogelijk geen "goede" kinderpony in spé koopt. Simpel :-) Als je 90% zeker wil zijn, koop je een bevestigde kinderpony en dan nog moet je er voor zorgen dat de pony goed getraind blijft.

Met een pony weg doen nadat hij/zij te klein is, is overigens niets mis. Het kind krijgt een nieuwe pony in de plaats, kan daar weer een band mee opbouwen en leert dat ze soms afscheid moet nemen van een dier. Tegenover kinderen met ouders die geen eigen pony willen/kunnen kopen en een verzorgpony moeten zoeken, zit je kind hoe dan ook in een luxe positie.[/quote]

Ook van een niet perfecte pony kan je kind juist veel leren, dat heb ik hier ook gezien.En dan de euforie na de overwinning als ze weer wat nieuws kan...dat blijft oprecht mooi om te zien. Ook al zal het nooit de perfecte top scoorder worden juist door die pony kan zij nu al op de lastigere manage pony's.
zelf hoop ik dat ze veel lol met de knol beleeft en minder wedstrijd gericht zal gaan, omdat er dan wel een serieuze pony moet komen.Maar met de bovenstaande low budget pony hebben we al veel gedaan en geleerd het motto is een ruwe diamant moet je geduldig slijpen!( chassy is ook zo een voorbeeld met haar ponys)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 09:25

Ja je kan een pony ook zelf maken tot kinderpony. Onze shet was toen we hem kochten ook geen kinderpony. Maar inmiddels wel! Zoonlief heeft er zelf veel schriktrainingen mee gedaan. Is er nu te groot voor om op te zitten, maar doen samen nog veel vanaf de grond. Ook longeren! Wat goed is voor zijn eigen zelfvertrouwen, want Bliksem is natuurlijk wel lekker eigenwijs ;) En liever lui dan moe. Maar super, super lief! En zal nooit gemeen doen! Maar je kan veel van hem leren.
Laatst bijgewerkt door Chasey op 13-02-17 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 09:25

Het is inderdaad erg dubbel...

Bij deze een poging tot uitleg;
Omdat we in eerste instantie pas wilden gaan zoeken naar een andere pony als onze dochter manege les had gehad, en niet meer op de shet zou kunnen (dus over c.a. 3 jaar?) zouden we ook 2 a 3 jaar de tijd hebben gehad om te bedenken wat we wilden, en om te sparen voor een goede pony (die heb je vaak ook niet binnen een maand gevonden, een jaar is realistischer).
Echter, dat de shetlander (die normaal zelfs achter draad zonder stroom blijft staan) nu (zaterdag) uit 3 weides is gebroken om achter de trailer aan te kunnen rennen vind ik erg zorgelijk. Ik heb onlangs ook een topic geopend over dat hij af gevallen is, en ik ging nu terug denken en kwam tot de conclussie dat hij (erg) is afgevallen sinds onze oude merrie (die in de stal naast hem stond) is overleden. Als wij naar les gingen bleven die 2 samen achter zonder problemen, en ze stonden naast elkaar in de stal. Nu blijft hij alleen achter, en staat ook "alleen" op stal.
Dat hij nu uit 3 weides breekt om achter de trailer aan te rennen is voor mij bevestiging van eenzaamheid. En dat hij dus zo erg afgevallen is (tandarts is geweest, hij krijgt onbeperkt hooi maar eet amper, zeer streng ontwormingsbeleid) zou dus ook zeer goed door eenzaamheid kunnen komen (de andere 2 paarden staan tegenover hem in de schuur, maar er staat vaak nog een trekker tussen waardoor hij ze niet kan zien).

Dus om deze reden overwegen we nu om een nieuwe pony vervroegd te laten komen. Pension kan niet (vinden mn ouders niet goed, en het zijn hun stallen/ land/ erf), dus zou gratis of in bruikleen wel een optie zijn voor nu. Ik weet tenslotte ook dat er mensen grof geld betalen om hun paard in een paardenpensioen te plaatsen waar ze het paard nooit meer zien, dus misschien zijn er ook wel mensen die ons plekje voor hun trouwe vriend perfect vinden. Op die manier kunnen we toch nu al aan een pony (proberen te) komen, en eventueel over 3 jaar alsnog de dan gespaarde kinderpony kopen mocht de pony die nu zou komen dan niet meer gereden kunnen worden of geschikt blijken (we weten tenslotte niet wat er nu op ons pad gaat komen nu de deur vervroegd open staat). We hebben in totaal namelijk 5 stallen tot onze beschikking, maar voor nu helaas geen budget omdat we sowieso niet voor de manege-lessen uit opzoek wilden gaan naar een andere pony, en ze voor nu de shetlander heeft waar ze voorlopig nog wel op past.

Pension is geen optie, lease ook niet (te duur, ik heb ook al de stal en onderhoudskosten dan kan ik niet ook nog per maand flink geld betalen aan de eigenaar). Gratis (of met gesloten knip (stel ik tref een aanstaand bruidspaar die een pony hebben ter waarde van de bruids-reportage, dan zou dat ook kunnen)) of in bruikleen (eigenaar blijft eigenaar/ eind verantwoordelijke) zou nu wel kunnen. Al zou bruikleen wel echt onder contract moeten, want het is niet zo dat wij enkel een gratis pension-plek zullen zijn.

Tot we iets hebben gaat de pony als wij weg zijn opgesloten worden in zn stal. Is voor de langere tijd geen oplossing natuurlijk (want veel stress, en de oorzaak (eenzaamheid) is daarmee niet aangepakt), maar wel zo veilig. Ik wil gewoon niet nogmaals meemaken dat hij achter de trailer aan rent.

Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid brengt.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:06

kwita schreef:
Ook van een niet perfecte pony kan je kind juist veel leren, dat heb ik hier ook gezien.En dan de euforie na de overwinning als ze weer wat nieuws kan...dat blijft oprecht mooi om te zien. Ook al zal het nooit de perfecte top scoorder worden juist door die pony kan zij nu al op de lastigere manage pony's.
zelf hoop ik dat ze veel lol met de knol beleeft en minder wedstrijd gericht zal gaan, omdat er dan wel een serieuze pony moet komen.Maar met de bovenstaande low budget pony hebben we al veel gedaan en geleerd het motto is een ruwe diamant moet je geduldig slijpen!( chassy is ook zo een voorbeeld met haar ponys)
Leuk voor jullie maar het is in mijn ogen een veel te groot risico. Kinderen leren ook veel door op een brave en bevestigde pony te rijden. Op een lastige manege pony rijden is overigens niet iets om trots op te zijn. Dieren die lastig zijn vind je als het goed is niet op de manege.

@TS: als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een paard dat op pensioen moet met een eigenaar die er geen afstand van wil doen maar een leuke plek zoekt voor zijn/haar paard. Er zijn vast zo'n mensen en dan heb je niet alle medische kosten voor je rekening.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:20

Maar als je nog zo lang de tijd hebt, waarom dan niet een jong dier kopen (goedkoper) en deze gaandeweg zadelmak maken ed.
Ik heb zelf een c new forester en die is nu negen jaar, heb haar vanaf dat ze 2 was en zelf alles geleerd, beestje is doodbraaf echt een topkarakter!
Rijden hoef je er zelf toch niet perse op? lange teugelen, longeren, erachter lopen, mogelijkheden genoeg.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:26

riel, geloof je nu echt dat het gevaarlijke manage ponys zijn 8)7 ....hoog uit eigenwijs!Als je risico vrije paarden wilt moet je gaan schaken, die doen nooit iets uit zich zelf!
maar daar waar het over gaat dat kost een fortuin en dat is er niet, dan kun je best in die situatie voor een andere optie gaan.iedereen ziet een top pony anders, als ze lief en niet gemeen zijn dat is het voornaamste.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:41

Shanna schreef:
Dochter is vrij klein en nu 5,5 jaar jong. Zelf ben ik 1.68 m bij 60-65 kilo. Ik ken inderdaad ook zat fjorden/ haflingers waar kleine kindjes zo mee weg kunnen rijden. Maar zijn er meerdere rassen die als gezinspaardje kunnen dienen?

Hoofdruiter zal toch dochter worden, maar het is wel handig als ik er eventueel zelf ook op zou kunnen stappen.

Mijn zoontje is 5 en best lang voor zijn leeftijd. Hij heeft een superbrave mini appaloosa van 1m die (omdat we er ook mee mennen) super op stem reageert. Sinds kort rijd hij ook op een manege en ik merk toch echt dat hij daar moeite heeft, omdat de ponies niet zo super reageren op hulpen. Hij leert hier echter wel weer veel van.
Dit is zijn eigen pony:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tegen de tijd dat hij hier niet meer op past (maar dat duurt echt nog wel even) kijken we wel verder of er een pony voor hem bij moet komen of dat we al iets hebben staan waar hij dan op door kan.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 11:16

Tja onze pony was bepaald niet bevestigd qua rijerij..kon natuurlijk ook niet anders ( meisje wat er op reed was ook 6 of 7) dus ja wat kan een pony ( die nooit was doorverkocht nou helemaal geleerd hebben??) Maar het is ook zo dat als je een pony aanschaft je doelen misschien heel anders zijn..Wij hadden niet zozeer wedstrijden in ons hoofd. Laatste jaar is dat veranderd en onze pip is daarin meegegroeid. Hij is nu L springen ( we ondekte eigen per ongeluk dat ie dat goed kan en leuk vindt en dochter ook! Pony had 0,0 ervaring was nog nooit uitgebracht! Bij zo'n soort pony die nog niet zoveel kent zul je er zelf tijd en kennis tegen aan moeten gooien. Voor mij is t allerbelangrijkste een eerlijke / gezonde pony! Onze pip is wel een echte pony die wat begeleiding van een volwassene nodig heeft..Heeft wel een sterke eigen wil! Maar dit karakter zorgt er ook voor dat ie 1.05 springt ( c pony!!) Dus hij heeft ook wat meer kwaliteit. Dochter heeft ( zelf heel groen gestart op deze pony) ontzettend veel geleerd!