Wat is het allerslimste wat je een paard ooit hebt zien doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:10

Op de manege gingen wij als lesgroep eens een pas de deux/kur op muziek doen met als thema army leger.
De twee kopruiters hadden een netje over hun cap gespannen en daar bladeren op vast gemaakt. Tijdens het opzadelen heeft een van de paarden het netje er van af getrokken en de bladderen opgegeten, thema stond hem blijkbaar niet aan. Netje liet hij na flink wat trekwerk gelukkig los :')
Ging onze outfit, geruïneerd....

Ondanks hebben we wel de 1e prijs gewonnen :Y)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:39

SUSANNEx schreef:
3 van de 7 paarden bij ons poepen op de mesthoop :D Parkeren zichzelf keurig netjes haha!

Mijn pony heeft een tijdje met zo'n neusnetje aan haar halster gelopen tegen pollen, het was duidelijk dat ze dit niks vond. Meerdere keren per dag kreeg ze haar halster af, verstopt ergens in wei met de sluitingen gesloten. De laatste keer getuige geweest hoe ze hem aan de grond en aan haar benen afschuurt, dus daar ook maar weer mee gestopt :')

Wat leuk trouwens om te lezen wat al die paarden uitspoken haha, wat een beesten zijn het ook!

ohh dat is mooi inderdaad.. over het algemeen kijken ze het van elkaar af dat soort dingen.. jammer dat de andere vier het niet doen ;)

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 10:44

Mijn shet merrie controleert een paar keer per dag of het stroom aan staat, als deze niet aan staat eet ze net wat verder onder het draad door. Ook trekt ze altijd het hooi uit de hooiruif.
Mijn friese merrie loopt weg wanneer ze denkt dat ik wil gaan rijden. Moet haar dan lokken met brokken, haar zoon weet dat als moeders weg loopt van stal hij heel snel naar binnen moet dan krijgt hij een paar brokjes omdat zijn moeder dat ook krijgt.
Wij voeren het hooi met hooinetten bij de grote, zoonlief gooit zn hooinet uit de stal om hem vervolgens in zijn voerbak te trekken en dan zo gaan staan eten. Ook krijgt hij de bovenste schuif van zijn staldeur open. En mest hij op een grote hoop..

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:36

Mijn merrie kijkt altijd even of er stroom op de draad staat door er een slachtoffer tegenaan te duwen. Als er geen stroom op staat kruipt ze er gewoon onderdoor. Het is geen shetje qua formaat maar die gaat gewoon op sluitpmodus en kan alle stallen open krijgen :D

Mijn vorige paard was een ruin die nogal bijdehand was. Ik dacht hem te kunnen vermaken door wat gaatjes in een jerrycan te prikken, er muesli in te doen, dop erop en aan een touw ophangen. Dat pikte meneer 1 keer. De 2e keer dat ik hem ophing draaide hij de dop eraf met zijn lippen, pakte hem aan de onderkant beet en stond hij hem leeg te schudden. Was net een stripje van Fergus om te zien :D

Hij was ook degene die het uitgevonden had dat hij stil mocht staan om te plassen tijdens een buitenrit. Dat was natuurlijk HET excuus om gelijk kop omlaag te doen en te gaan staan eten. Er was dus al snel een verbod op zomaar stilstaan in het kader van "hij moet plassen". Wat deed meneer dus al snel: 1 grote plas over 3 kleinere verdelen om zo 3 snackmomenten te hebben of in plashouding gaan staan en dan niks doen. Hij was gezond, geen last van zijn blaas maar erg uitgekookt als het om eten ging.

Seltje

Re: Wat is het allerslimste wat je een paard ooit hebt zien doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:42

Mijn merrie kiest zelf of ze wel of geen deken onwil. Dekens liggen naast de poetsplaats, en als ze denkt dat het buiten te kou wordt gaat ze een het deken friemelen met haar lippen, wilt ze geen deken meer dan is het oren naar achter en vies kijken naar de dekens.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:56

De weg terug vinden naar een locatie waar hij nog geen 15 minuten was geweest.
Een weekendje naar de Veluwe, super tof natuurlijk maar wel erg kort. Dus uit de trailer opgezadeld en een "kort" rondje gaan rijden, aan de overkant van de weg was wel een "klein" bos, geen markeringen maar was niet zo groot werd gezegd.. dus ik alleen op pad, en je begrijpt, het bos was wel groot en ik was hopeloos verdwaald.. dus uiteindelijk mijn teugels maar los gegooid en aangespoord, je doet maar wat.. en op wonderbaarlijke wijze vond mijn fjord dus gewoon de weg terug naar de boerderij!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 18:42

boeflover schreef:
Een weekendje naar de Veluwe, super tof natuurlijk maar wel erg kort. Dus uit de trailer opgezadeld en een "kort" rondje gaan rijden, aan de overkant van de weg was wel een "klein" bos, geen markeringen maar was niet zo groot werd gezegd.. dus ik alleen op pad, en je begrijpt, het bos was wel groot en ik was hopeloos verdwaald.. dus uiteindelijk mijn teugels maar los gegooid en aangespoord, je doet maar wat.. en op wonderbaarlijke wijze vond mijn fjord dus gewoon de weg terug naar de boerderij!

Dit is heel slim in onze ogen, maar het is iets wat elk paard kan.
Paarden zijn er op gebouwd te leven in grote uitgestrekte terreinen waar weinig water te vinden is. Paarden zijn zo aangepast zat ze zich heel heel heel erg goed kunnen oriënteren. Want ze moeten altijd water weten te vinden én daarna de kudde weer terug vinden.
Een paard hoeft echt maar één keer ergens geweest te zijn om een beeld te hebben van waar hij is.
Anders wordt het natuurlijk als hij met de trailer ergens naar toe gereden is. Als hij de weg niet zelf gelopen heeft vind hij de weg niet terug.
Slim maar natuurlijk dus.
Laatst bijgewerkt door mrie op 30-01-17 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 18:47

Phen schreef:
Van mij weglopen zodra hij mij ziet aanlopen.

Grapje natuurlijk

Hahahahaha :') :') :')

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:00

mrie schreef:
boeflover schreef:

Dit is heel slim in onze ogen, maar het is iets wat elk paard kan.
Paarden zijn er op gebouwd te leven in grote uitgestrekte terreinen waar weinig water te vinden is. Paarden zijn zo aangepast zat ze zich heel heel heel erg goed kunnen oriënteren. Want ze moeten altijd water weten te vinden én daarna de kudde weer terug vinden.
Een paard hoeft echt maar één keer ergens geweest te zijn om een beeld te hebben van waar hij is.
Anders wordt het natuurlijk als hij met de trailer ergens naar toe gereden is. Als hij de weg niet zelf gelopen heeft vind hij de weg niet terug.
Slim maar natuurlijk dus.

Wauw dat wist ik niet. Toch blij dat ik met zon partner met ingebouwde TomTom op reis was :)

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:02

Mijn shetlander slaat met z'n hoef een gat in het ijs zodat hij kan drinken. Oerpony :j

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:42

Het allerslimste wat ik een paard ooit heb zien doen ga ik hier niet beschrijven. Heel verhaal en ik denk dat niemand het gelooft.
Het 2e slimste is een paard dat de schuifdeur heeft opengemaakt, deksel van de voerkist af heeft gedraaid, zichzelf volgevreten, terug de stal in. Buitendeur opengemaakt en deze vervolgens ook weer achter zich dicht gemaakt. Toen ik 's nachts geluid hoorde ging ik kijken en toen stond meneer heel beteuterd bij de buitendeur te kijken want hij kon niet meer terug de stal in omdat ie zelf de deur dicht had gemaakt!

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:43

Hier kan een van de paarden zelf knopen losmaken, zijn hoofdstel af doen en ook ontsnappen valt onder zijn specialiteiten. Maar zijn grootste talent is toch wel het drinken uit een bekertje :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:45

Scum schreef:
Het allerslimste wat ik een paard ooit heb zien doen ga ik hier niet beschrijven. Heel verhaal en ik denk dat niemand het gelooft.
Het 2e slimste is een paard dat de schuifdeur heeft opengemaakt, deksel van de voerkist af heeft gedraaid, zichzelf volgevreten, terug de stal in. Buitendeur opengemaakt en deze vervolgens ook weer achter zich dicht gemaakt. Toen ik 's nachts geluid hoorde ging ik kijken en toen stond meneer heel beteuterd bij de buitendeur te kijken want hij kon niet meer terug de stal in omdat ie zelf de deur dicht had gemaakt!

Nu wil ik het toch weten hoor :+

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:01

Rusty poepte aan het randje van de slootwal. Ik schopte het anders de kant in. Maar blijkbaar was op en afstijgen voor hem vervelender dan bips opzij.

Myke is wat dom.
Tenminste. Dat dacht ik.

Ze doet haar dekens zonder los te maken af.
Wist haar stal te vinden.
En leert snel.
Op kommando stilstaan.
Op vingerseinen letterlijk kunnen parkeren.
En als ze lui is dat ChopChop heel ineens wakker is.
Het woordje Verdikke!! Dat ze iets verkeerd gedaan heeft.

Keizerinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:27

Mijn smartass en zijn weide vriendinnetje hebben naast de wei het kuil van de buurman staan in die groene plastic hoezen. Ik zag ze al wel heel cosy met zijn tweeën daar staan dat ik dacht wat doen jullie daar. Ga ik kijken hebben ze gewoon het plastic kapot gebeten en de halve kuilbaal uitgehold met zijn tweetjes _O- _O- Die middag maar wat minder hooi gegeven hahaha.

Ook weet hij als mijn vader hem uit de wei haalt of uit de bak dat hij gewoon los naar stal moet lopen. Vaderlief is te lui om een halster om te doen. Maar bij mijn moeder peert hij hem gewoon de draak _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 21:04

Scum schreef:

Begin er dan ook niet over -O-

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 21:15

Wij hebben een schuilstal waar ook het hooi staat. Er kunnen maar één of twee paarden tegelijk bij het hooi, waardoor ze niet de hele dag door staan te schransen. Hannes mag wel tegelijk met een ander paard eten, maar hij moet zich dan netjes gedragen, wat hij meestal niet doet. ;-)

Wat hij wel doet, is mij klieren tijdens het uitmesten. Kruiwagen omgooien, in mijn jas knabbelen, mijn mestvork vastpakken, hij lijkt precies te weten wanneer ik even niet oplet. En als ik dan een flinke schreeuw geeft, dan rent het etende paard van schrik de stal uit, en huppelt Hannes vrolijk naar binnen. Vraag me af en toe af of hij dat expres doet. :D

Mijn andere paard is gelukkig op een hele andere manier slim:

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 08:51

M_D_H schreef:
Gillie is ook zo'n slimme,
Laatste waren we aan het wandelen en schrok hij ergens van. Meneer greep mij bij mijn schouder (voornamelijk jas) en zette het op een lopen, rende een hoekje om en op het moment dat hij vond dat het veilig was stopte hij.
Begon mij van top tot teen te besnuffelen of ik nog heel was en toen hij constateerde dat dat het geval was mocht ik pas weer verder lopen :+ elke poging om eerder weg te lopen werd tegen gehouden door een gil die mij aan mijn jas weer naar hem terug trok :') _O-

Laatste maakte ik zijn deken los om te kunnen poetsen en te zadelen.
Dus, voorgespen los, singels los bilkoorden los, geeft een ruk aan de deken naar achter... En de deken geeft niet mee. Hu? Ik had die voorgespen toch los gemaakt? Dus ik loop weer naar voren en ja, ik heb die gespen echt los gemaak. Dus ik geef weer een ruk aan die deken, geen beweging in te krijgen. Wat blijkt? Meneer hield, zodra ik naar achter liep, met zijn tanden de voorkant van de deken vast :+

En inderdaad de gebruikelijke dingen zoals halsters af doen, touwen losmaken, ijs breken door naar de klank te luisteren.

Verdere dingen moet ik nog even goed over nadenken :+
Maar er zijn er in ieder geval meer.

Van de week nog weer een opgemerkt die hier wel past.

Pony weet tegenwoordig dat als ik mijn telefoon pak hij mooi moet kijken, want dan worden er foto's gemaakt :))
Dat is niet zo bijzonder... Wat wel bijzonder is is dat hij ommerhand weet hoe hij die camera moet bedienen :+
Dus als ik bezig ben met selfies en het duurt hem te lang heb ik in eens een wazige foto van voornamelijk alleen een neus :')
En van de week heeft hij dus ook zelf de filmfunctie aan gezet... wat best grappig is want dan hoor en zie je wat hij doet :')

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 09:18

Weet niet of dit echt onder heel slim valt maar zeker onder de goede intuïtie van een paard.

1 van mijn paarden ( destijds nog een veulen van 4/5 maanden) heeft zijn vriendje gered toen ze in de sloot zijn gevallen ( lees gerent )
Geen idee wat er precies gebeurt was maar onze paarden,stonden met z'n 3-en, zijn door de draden gerent en achter de wei lag een sloot waar ze dus in beland zijn.
Het bijzondere eraan was (hijzelf had ook in de sloot gelegen want hijwas van zn puntje van z'n oor tot staart nat )
Hoe hij uit de sloot is gekomen geen idee,misschien heeft z'n vriendje hem ook wel geholpen eruit te komen maar hij is door de sloot via het weiland van de buren eruit gekomen ( weiland van meer als een hectare vol met lekker groen gras ) langs de wei van zijn moeder gelopen terwijl hij nog geen week gespeend was, helemaal om moeten lopen om het huis van de buren heen, vervolgens over de weg om terug op stal te komen via de voorkant.
Gelukkig sloeg mijn hond toen aan en ben ik buiten gaan kijken, en vonden we uiteindelijk zijn 2 vrienden, waarvan 1 in de sloot lag en de ochtend niet gehaald zou hebben als boy niet naar stal was komen lopen.
( hun andere vriendje was over de sloot gesprongen in het vluchten en is daar lekker gras gaan eten)
Een bijzondere ervaring wetende dat zonder boy zijn vriendje het niet overleeft zou hebben.

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 09:41

Hahaha mooie verhalen komen hier voorbij _O-

Mijn jonge paard doet bij mijn oude paard zijn luchtzuigband af. Het oude paard blijft er dan voor staan terwijl de jonge heel de band af doet. Het jonkie verstopt de band daarna in de waterbak in de paddock :P
hij had laatst ook de deken van zijn buurman gejat en deze begraven :=
verder kan hij zelf zijn peeskappen af doen en deuren openmaken. Laatst had hij het weefrek van de deur af gehaald. En hij houdt ook van orde want laatst had ik bij de ingang van de weide de halsters en touwen op een hoopje neergegooid en toen ik in de avond kwam om ze weer binnen te pakken lagen de halsters en touwen uitgesorteerd precies in het midden van het weiland }:0

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 09:54

Ik heb mijn twenter het onderdeurtje van de uitloop van stal naar paddock open zien doen voor haar moeder. Ik parkeer ze voor het mesten altijd buiten (normaal staat deurtje altijd open) het schuifje was kapot en had hem even dichtgeflapt voor de tijd die ik nodig had. Missy zette haar tanden op de bovenkant van het deurtje, liep achteruit en hield hem zo open voor moeders die meteen naar binnen liep en zij er snel achteraan :D