Paard ver weg stallen, wie nog meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:35

Wendy, Ja dat klopt en je kan ff naar buiten lopen om ze een aai te geven. Maar een nadeel is bijvoorbeeld dat ik nu al aan het bedenken ben hoe ik dat strak doe met de paarden als we op vakantie gaan. := Of een dagje weg.
Dat probleem heb je op pension weer niet. :Y)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:37

Wendy schreef:
Chasey schreef:
Thuis ben je veel tijd kwijt aan klusjes voor de paarden. Voeren, mesten, gewoon de hele verzorging. Als je hem op volpension hebt een eind uit de buurt, dan heft dat qua tijd wel weer op. Een paard kost gewoon tijd en geld. :+ :Y)

Klopt.... maar het leuke vind ik dat ik de tijd nu daadwerkelijk besteed aan de paarden (ook al is het maar de verzorging) in plaats van autorijden :j

Dat vind ik inderdaad ook. Het is net alsof de verzorging alleen een last is, terwijl ik het heel prettig vind om overal zelf over te gaan.

Chasey wat ik op pension lastig vond is dat je t zo moet plannen.
Als ik een keer alleen sochtends ging en het was mooi weer maar de nachten waren koud, doe ik dan nu al een deken op of snachts niet of moet ik weer een stalgenoot je vragen? En als het weer tegen zit kan ik nu ze aan huis staan ze even binnen zetten of een dekentje op of af doen.
Twee, liefst drie keer per dag medicijnen geven ook altijd zo'n gedoe.
Maar je hebt ook gelijk, vakantie en dat soort dingen is wel een planning. (Al vond ik dat op een dhz stal ook niet altijd 1,2,3 geregeld)
Laatst bijgewerkt door Nikass op 25-01-17 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:39

Oh ik zeg ook niet dat het een last is hoor, in tegendeel. Doe het met plezier. Doelde alleen op de 'tijd' :)
edit. Ik heb ook gelukkig zelf de touwtjes in handen. _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:44

Wanneer ze samen op de weide staan wil ik wel proberen om per fiets te gaan. Zal toch wel uurtje fietsen enkele rit zijn ivm de wegenwerken (fietsersomleiding) en verkeer. Dan nog klusjes: water aanvullen, voeren, omheining nakijken etc. Als ik dan nog wil rijden of longeren ben ik snel 4u kwijt. Met de auto scheelt het toch een uurtje maar idd meer vervuilend. Een bijrijder ka uitkomst bieden maar niet iedereen zit te wachten op een improvisatiebak op een weide en verder geen faciliteiten...

Eind 2017 begin 2018 kan ik normaal weer meer uren werken. Denk wel dat ze dan weer volpension gaan in de winter.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:40

Ik heb jaren lang de paarden aan huis gehad. Het is fijn, je denkt dat je alles voor elkaar hebt en je hebt er in principe 'alle' tijd voor. Tot je je paarden verhuisd. Nu staan ze in pension. Dit is vele malen gezelliger, en de paarden zijn 100x gelukkiger. Maar ze staan nu dan wel 40km verder en kan er maar 3 a 4 keer per week heen. Verzorging is top, zou niks anders meer willen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 08:28

Het probleem is, de pensionstallen waar ik mijn paard met een gerust hart achter laat zijn op één hand te tellen. Dat wil zeggen dat ze onherroepelijk ver weg komen te staan en je er niet dagelijks heen kunt. Ik vind dat erg jammer.
Daarbij wordt het als je meerdere paarden hebt meestal al gauw te duur. Onder andere omdat je, doordat je niet dagelijks kunt komen, niet teveel dhz kunt gaan staan.

ellis2912

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 08:44

Ik had een leasepony, als ik daarheen wilde moest ik een half uur met de trein en daarna nog een half uur fietsen. Ik ging toen ook maar twee keer per week anders werd het echt teveel. Nu staat ie gelukkig nog maar op 5min fietsen en dat scheelt wel een hoop :)

No_No

Re: Paard ver weg stallen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 08:48

Mijn pony staat op 50 minuten afstand en die komt morgen weer naar huis.
Hij is nu erg verkouden en heeft behoorlijk mok. Ik kan hem nu niet goed verzorgen en in de gaten houden. Hoewel de plek fantastisch is komt hij vanwege dit echt eerder weer hier naar toe.

ampi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 08:49

Mijn knolleke staat op 46 km afstand op een kleinschalige volpensionstal met zomer en winter weidegang. Doe er met de auto 45 min over Veel persoonlijke aandacht voor je paard en een mooie omgeving om fijne buitenritten te maken. Ik eet mn boterhammetje onderweg in de auto, muziekje op en geniet als ik het dorp binnenrij en mn paardenmanneke spelend in de wei zie staan.Moet wel zeggen dat ik avond/nachtdiensten werk dus altijd overdag kan. Ga 5 tot 6x per week.
Over 2 maanden komt hij aan huis te staan maar dan krijg ik 45 min. reistijd naar mn werk. :D

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 10:20

Mijn ervaring is dat het went. Ik heb mijn vorige pony op zo'n 20/25 minuten afstand gestald. Ik hoefde daar niet iedere dag heen dus dat was wel fijn. Totdat ze een blessure kreeg en ik wel iedere dag op en neer moest, ook als ik een lange werkdag had en nog een studieavond er achteraan, ergens tussendoor of savonds laat nog erheen, en dan dacht ik wel eens, wat een gedoe!

Na haar overlijden ben ik gaan bijrijden op 25 minuten hier vandaan. Afgelopen jaar heb ik elders gewoond en werd deze reistijd ineens 45 minuten. Dat ging me eigenlijk te ver, maar was zo gek op dat beest dat ik het ben blijven doen. Nu terug verhuisd naar mijn oude woonplaats en nu lijkt 25 minuten niks meer haha.
Voor een fijne stal, fijne omgeving en fijn paard heb ik dat meer dan over :) ik zie het autorijden dan ook als iets leuks, lekker muziekje bij aan en genieten maar van de vrije tijd. Nu de bak bevroren is telkens is het soms jammer om bij elkaar 50 minuten in de auto te zitten voor 15 minuten uitmesten en paarden binnen zetten, maar er komen vanzelf weer leukere tijden :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 10:25

Kirsten77 schreef:
Hoi!

Mijn ervaring is dat het flink onhandig is... Ik had mijn paard op 25 minuten rijden staan, maar baalde er op een gegeven moment stevig van. Nu ben ik iemand die graag elke dag bij mijn paard te vinden is, maar om het e.e.a. uiteindelijk te combineren vond ik flink lastig. Ik werk parttime, ga uit mijn werk direct met mijn 2 herdershonden wandelen zo'n twee uur lang en moest daarna nog mijn huishouden doen, eten koken, boodschappen halen en naar mijn paard. Op een gegeven moment ging dat me op breken, hoe fijn dat stal daar ook was. Nu staat ze gelukkig weer op 5 minuten en merk ik dat ik daar echt blij van word!

Ik moet wel zeggen dat het in de zomer altijd weer anders is als in de winter... Maar goed, de donkere maanden duren ook 6 maanden :-)

dit is ook mijn ervaring, en als ze dan ziek zijn is het dubbel lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 10:36

Ik ben wel blij dat ze nu volpension staan voor de winter. De 2 rijpaarden toch. Ik heb nog 3 pony's 24/7 in het land en daar kruipt toch echt wel flink tijd in. Ik ga om de dag, voorzie genoeg water en hooi maar lollig is het lang niet altijd. Met een emmertje water ophalen uit een ondergrondse put omdat leidingen en pomp bevriezen, door modder of over spekglad gras ploegen. Maandelijks met de trailer hooi halen en stapelen. En vooral pony-proof opbergen ~~}>

Paarden aan huis is best rooskleurig in de zomer en bij mooi weer. In dit seizoen is het andere koek.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 10:51

Mijn paard staat nu ook 30 minuten (met de auto) van mijn huis. Er zijn een stuk of 5 of meer stallen (manegebedrijven) of kleine stalletjes binnen een kwartier van mijn huis, waar ik niet wil staan omdat er te weinig ruimte is voor je paard of de verzorging te wensen overlaat of er geen behoorlijke rijbak is.
Ik vind het lastig, want ik ga het liefste een paar x per dag naar mn paard. Ik heb een auto op gas dus qua kosten is het nog te doen. Wel zit je aan tijden vast, want de files zijn in de randstad ook akelig.

Zeker als er sprake is van een blessure (en je moet een paar x per dag stappen) is zo'n afstand eigenlijk niet te doen. Of een oogontsteking waarvoor je 5 x per dag moet druppelen of zalven. Ik wil dan graag dat het paard dichtbij staat vanzelfsprekend.
Ik sta nu op de wachtlijst voor Chardon, de enige beetje behoorlijke stal op redelijke afstand (ongeveer een kwartier met de auto). Tot die tijd blijft het dus een half uur reizen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 11:08

Natuurlijk is het handiger als je paard dichtbij staat. Maar dan moet er wel een stal zijn die voldoet aan jouw wensen.

Mijn paard staat ook op 35 minuten rijden, al een jaar of zes denk ik. Het went. Ik vind het vervelend dat ik niet meer kan gaan dan 2x per week (een kleintje thuis) maar de geruststelling dat hij daar goed verzorgd wordt én hele dagen buiten staat is heerlijk.

Als er iets waardoor ik eigenlijk meermaals zou moeten komen, neemt stal dit uit handen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 11:23

Mijn ponys staan op 25 minuten. Ik heb ze altijd wel op redelijke afstand gehad, dus weet eigenlijk niet beter. 20 tot 40 minuten heb ik altijd wel in de auto moeten reizen (dus zegmaar 15 tot 45 km verweg).

Ideaal? Nee, maar een goede stalling is zo ontzettend belangrijk. Ik rij liever met de auto iets verder en dat ik dan niet met trailer hoef te vertrekken om naar het bos te kunnen, dan lopend naar stal en elke dag met de trailer weg.

En dan nog pony's lekker buiten, leuke mensen, goede bak en betaalbaar.

Ik ga 5X per week gemiddeld

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 11:25

Niet alles doorgelezen, maar hier beetje vergelijkbare situatie als varekaj.
Zelf ben ik in juli verhuisd, paarden op 1,5u reistijd deur tot deur (OV!). Waarvan ik 5-6x per week ging. Nu staat ivm bepaalde gezondheidseisen voor mijn paard mijn eigen daar nog steeds en ben er zelf 4x per week. Andere dagen bijrijdster. Half pension (zelf mesten en extra hooi voeren en binnen/buitenzetten). Kan tegen meerprijs wel laten doen.
Andere paardje wel dichterbij gehaald naar 10min fietsen. Ook niet helemaal volpension. 2x per week binnen halen en paddocks mesten, voer klaarzetten. Rest wordt gedaan door stal.
Het vergt flink wat planning, maar beide paarden staan happy waar ze nu staan dus ik ben tevreden. Als ik geschikte plek dichterbij vindt komt die mogelijk ook hierheen, maar wil voor nu mijn bijrijdster en instructrice daar niet kwijt.

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 11:34

ik heb mijn pony's op zon 20 minuten rijden staan. Eerder stond ik aan het einde van de straat, dus wel een flink verschil. Maar mijn pony is hier gelukkig en trek er gewoon tijd na het werk ( in de avond) voor uit om met ze aan de slag te gaan. ik ben er altijd ruim 2-4 uur in het weekend langer. T is voor mij echt een vorm van ontspanning vind het dan ook heerlijk even van huis te gan mij helemaal te kunnen richten op mijn pony's en daarna weer terug naar huis.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 11:45

Mijn paard staat op 3 kwartier rijden van mijn huis, ik woon in Flevoland en daar zijn weinig stallen te vinden waar ze genoeg naar buiten gaan en ik rij endurance en heb echt bos nodig om te kunnen trainen. Paard staat op een heel mooi landgoed op de veluwe, kost me wel een rib uit mn lijf maar paard is er heel erg happy. Maar het is soms wel zwaar, ff snel zit er niet in. Als ik het bos in ga om te trainen ben ik voordat ik weer thuis ben, echt meer dan een halve dag kwijt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 18:27

Nikass schreef:
Het probleem is, de pensionstallen waar ik mijn paard met een gerust hart achter laat zijn op één hand te tellen. Dat wil zeggen dat ze onherroepelijk ver weg komen te staan en je er niet dagelijks heen kunt. Ik vind dat erg jammer.
Daarbij wordt het als je meerdere paarden hebt meestal al gauw te duur. Onder andere omdat je, doordat je niet dagelijks kunt komen, niet teveel dhz kunt gaan staan.

Ik heb het andersom. Heb op genoeg stallen gestaan om te weten dat het vinden van een goede stal dramatisch is. En waar ik nu sta is het perfect. Dus durf ze eigenlijk niet mee te nemen, ookal betekent dit, dat ik een eind zal moeten rijden. Overigens ga ik nooit 7 dagen per week naar stal. Fulltime werken, een huis, hobby's en paarden. Ik hou het bij 5 en als het echt druk is 4 keer per week.

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:39

Ik heb mijn paard op 35 km staan, maar dat zijn allemaal bochtige kleine wegen. Dus ik doe er 40 minuten over. Er is een dressuurstalling dichterbij (10 min) maar de paarden komen er niet buiten, want ze hebben schrik voor de tekenziekte, dus de paarden staan altijd op stal. De weides zijn er zelfs niet omheind, die worden enkel gehooid. Tja, dan is de keuze snel gemaakt en heb ik het er met alle plezier voor over. Ik ga eens om de twee of drie dagen, maar da's ok zo, hij heeft de andere dagen een echt leuk paardenleven. Dat ben ik hem verschuldigd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 19:55

gekvanfleur schreef:
Nikass schreef:

Ik heb het andersom. Heb op genoeg stallen gestaan om te weten dat het vinden van een goede stal dramatisch is. En waar ik nu sta is het perfect. Dus durf ze eigenlijk niet mee te nemen, ookal betekent dit, dat ik een eind zal moeten rijden. Overigens ga ik nooit 7 dagen per week naar stal. Fulltime werken, een huis, hobby's en paarden. Ik hou het bij 5 en als het echt druk is 4 keer per week.

Meenemen naar een andere stal? Of naar huis bedoel je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:04

Moest ik alleen zijn, ik zou het niet zo erg vinden om ze nog iets verder te stallen op voorwaarde dat alles dan wel aanwezig is: binnenbak, buitenbak én weidegang, maar ook plek om mijn trailer te parkeren, voor buitenritten en eigen keuze van DA, TA, instructie...

Helaas gaat mijn partner daar niet mee akkoord. Die vind dat ik er nu al teveel aan spendeer.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 20:09

Ervaring mee ja. Had mijn paarden op 30 km afstand staan, half uur rijden enkele reis. Echt vreselijk. Na een jaar was ik er klaar mee, in de zomer wel te doen maar swinters.. heb ze verhuisd naar een stal in de buurt.
En toch kies ik ervoor om nu 1 van mijn paarden weer op die afstand neer te zetten, hij gaat met pensioen en heb hem graag 24/7 buiten dan. Dat lukt hier in de buurt niet. Vind het welzijn van mijn paard het belangrijkst. Heb volgende maand dus twee paarden op twee plekken.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 22:13

Mijn zus heeft haar paard op een uur afstand van haar huis staan.
Ze heeft hem namelijk bij mij op de manege staan zodat ik er voor kan zorgen.
Ze komt zo'n 4 á 5 x in de week om te rijden.In het weekend mest ze zelf en zet ze voer klaar.
Ik regel alles zelf voor onze paarden en we hebben een eigen paddock en wei.
In haar regio is het erg duur en kunnen de paarden de wei niet op.
Bovendien staat ze er dan alleen voor, ik heb een trekauto en een trailer, regel de smid, dierenarts etc.
Het is namelijk haar 1ste paard.
Wel zwaar soms, maar het geeft haar ook energie.Door de week is ze soms pas tegen 12en thuis vh rijden.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 22:24

hoi
ik ben op kamers gegaan met paard, de volgorde is voor mij: kamer, supermarkt, school, paard
tussen school en paard zit 20 minutjes en tussen kamer en paard 30, ik fiets altijd. ik ga wel zo'n 4 keer per week naar hem toe, maar als ik kan kiezen het lieftst gelijk uit school, op de terugweg boodschappen. vind het prima te doen, maar een half uur fietsen voelt niet zo lang, je bent toch bezig, als je in een half uur met de auto file tegenkomt oid kan ik me voorstellen dat het opbreekt, maar ik vind het goed te doen

edit: hij staat overigens vol pension, en in het weekeind ben ik bij mijn ouders om voor mijn oude pony te zorgen