Wat geven aan paard met buikpijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Re: Wat geven aan paard met buikpijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 17:25

Hmm, ik eigenlijk ook niet :')

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 10:11

Heeft je paard soms nog mestvocht na de mest? Dus als hij mest, komt er eerst normale mest en daarna nog een plasje bruin water?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 10:48

Euhm, geen idee. Daar zal ik de volgende keer eens op letten, maar volgens mij niet.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:16

Hilary schreef:
Heeft je paard soms nog mestvocht na de mest? Dus als hij mest, komt er eerst normale mest en daarna nog een plasje bruin water?

Hilary, waarop kan dit wijzen? Heb hier een pensionpaard die daar af en te last van heeft (nu niet meer denk ik).

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 17:50

hwn schreef:
Hilary schreef:

Hilary, waarop kan dit wijzen? Heb hier een pensionpaard die daar af en te last van heeft (nu niet meer denk ik).

Ik ken het vooral als een soort reactie van de darm dat die het niet eens is met (een onderdeel van) het voer. Bij mijn ruin zie ik mestvocht als hij voordroog krijgt en als hij in de herfst stiekem van de gevallen blaadjes staat te snoepen. Zijn darm (dikke darm) kan daar niet goed tegen.

Ik vroeg het aan TS omdat de osteo blijkbaar iets vond van de mest en dat de rug van haar paard vast zit als reactie op de darmen. Dat herken ik van mijn ruin :)

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 21:54

Kan ook op zand in de darmen wijzen

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 22:30

@Hilary, thx voor de info. Bij mijn pensionpaard was het idd bij overgang van hooi naar voordroog.

kim_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 16:53

Jeetje zeg!

Ik vind dat er behoorlijke negatieve reacties tussen staan.
Ik zie dat er behoorlijk wordt gevallen over de osteopaat. Van mensen die niet begrijpen waarom er rennies worden voorgeschreven, tot mensen die vinden dat de osteopaat een kwakzalver is, mits de opleiding is gevolgd bij icreo.

Het stukje met de rennies begrijp ik ook niet, Het verhaal over de lendenwervels en de darmen dan weer wel. De ophanging van de darmen is ter hoogte van de lendenwervels. Veel paarden die stress, slechte voeding, weinig beweging enz, enz, enz, hebben kunnen last hebben van hun darmen. Dit wordt dan benoemd als zijnde buikpijn. Veel mensen raken van slag op het moment dat er koliek wordt gezegd. Uiteraard is koliek de juiste verzamelnaam voor buikpijn.

Een osteopaat mag geen diagnose stellen.

Als laatste wil ik dan toch zeggen dat ik het ontzettend jammer vind dat alles osteopaten over 1 kam worden geschoren.

Ik denk dat elke opleiding voor osteopaten goede en slechte osteopaten aflevert. Uiteindelijk maakt de persoon en de visie je tot een goede osteopaat!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:10

Ik zeg :paard een paar weken rust. Buiten laten lopen met hooi en paarden om mee te spelen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 17:12

Cowgirl schreef:
Ik zeg :paard een paar weken rust. Buiten laten lopen met hooi en paarden om mee te spelen.

Dat laatste lijkt me ongeacht of hij rust krijgt of niet een bijzonder goed plan.