xxdomiixx schreef:YES!! Nieuw topic, nieuw jaar vol nieuwe avonturen (hoop ik ^^)
Zorro is een 22 jarige ruin (bijna 23 dus - die ouwe bok). Ik heb hem in 2015 gekocht van een manege/vereniging die stopte. Hij was behoorlijk mager dus 2015 stond in het teken van hem bij laten komen en aan onze band werken. We hebben dus ook heel lang niet gereden, alleen grondwerk. 2016 was hij inmiddels te vet. Dit was natuurlijk ook niet de bedoeling, het was een beetje uit de hand gelopen (ga ik verder niet op in want er zit een heel verhaal achter). Dus toen moest hij afvallen. Nou dat duurde even door omstandigheden maar uiteindelijk begint hij nu weer normale vormen aan te nemen. We rijden de laatste tijd heel veel en het gaat ook echt beter, maar het blijft lastig om dat gevoel wat we op de grond hebben ook te creëren als ik er op zit.
Nou ik ga mijn paard helpen zijn goede voornemens waar te maken :p
-Mooie bespiering kweken
-Conditie opkrikken
-Souplesse verbeteren
-Proberen vaker naar het vrouwtje te luisteren (als hij luistert doet hij het ook goed, nu alleen vaker)
Jaja mijn paard houd van werkenIk vind het in ieder geval hele goede voornemens
.
Oke even serieus.
Aan het eind van 2017:
- Kan ik met Zorro spelen/dansen vanuit het zadel zoals we dat nu op de grond doen (niet dat het altijd super gaat, maar hij vind het leuk en daar gaat het om - dat wil ik ook in het zadel)
Nou dat vind ik wel een mooi uitdagend doel voor ons (of eigenlijk vooral voor mij).
En hoe ik dit wil gaan bereiken door in ieder geval:
- Lessen
- Veel rijden
- Veel afwisseling in het rijden (bak, bos - of misschien zelf weer naar het strand)
- Een boomzadel kopen (Weet nog niet of het een dressuur of VZH wordt - dat zie ik dan wel)
- Verdiepen in andere natural horsemanship methoden die gefocust zijn op de relatie met het paard
Hier een filmpje van een rij sessie: https://www.youtube.com/watch?v=QpMukk5SuS0
Januari doelen:
- - 15km rijden totaal met buitenritten. STATUS: 11/15
- 2x met balkjes rijden. STATUS: 0/2
- Langer draven en galopperen. STATUS: so far so good
- Iedere week 1x grondwerken (los of aan een lijn). STATUS: 2/4
- 2x Les en werken aan het huiswerk. STATUS: 1/2
- Zadelpasser laten komen. STATUS: DONE!
Huiswerk les 1 (3 januari):
- - Werken aan buiging op de cirkels en in de hoeken eerst in stap gaat dit goed dan draf erbij
- Zijwaarts weer oppakken > uitbouwen naar wijken in stap
- Denken aan buitenteugel
- Overgangen
- Achterwaarts
- Tempowisselingen
- Ik vergeet vast nog wat maar dat is niet erg

Week 1:
Maandag - Rijden - CHECK
Dinsdag - Les - CHECK
Woensdag - Buitenrit - CHECK (7km)
Donderdag - Werken aan mijn vlogs, paard heeft vrij - CHECK
Vrijdag - Grondwerk, ik denk in vrijheid - Bak was te bevroren
Zaterdag - Misschien vrij of rijden even kijken - Nog steeds een bevoren bak
Zondag - Zadelpasser - CHECK en ook grondwerk gedaan (dus toch nog aan mijn week doel gekomen ^^
Week 2:
Ma. - Grondwerk en winactie online - CHECK
Di. - Balkjes rijden en huiswerk van de les - FAIL
Wo. - Rijden (huiswerk en misschien een nieuw patroon) - In vrijheid gespeeld, Zorro voelde zich niet zo goed waarschijnlijk door de wormen: wormenkuur ook die dag gehad.
Do. - Paard vrij ivm prive dingen
Vr. - Paard vrij ivm prive dingen
Za. - Grondwerk - FAIL
Zo. - Buitenrit - FAIL (was wel gepland kwam alleen wat tussen)
Week 3: AFPSRAAK MAKEN VOOR EEN LES!!
Ma. - Buitenrit - CHECK
Di. - Grondwerk
Wo. - Paard vrij
Do. - Rijden
Vr. -Rijden
Za. - Paard vrij?
Zo. - Rijden