Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Irisjeeh1999 schreef:Sorry, maar een paard dat niet luistert naar de kuddeleider, die krijgt ook een trap. En alsnog gaan die 9/10 keer prima samen. Dat jij ze dan een corrigerende tik geeft doet ze niet meer dan dat.
Janneke2 schreef:Irisjeeh1999 schreef:Sorry, maar een paard dat niet luistert naar de kuddeleider, die krijgt ook een trap. En alsnog gaan die 9/10 keer prima samen. Dat jij ze dan een corrigerende tik geeft doet ze niet meer dan dat.
"Het is ook maar waar je begint met het verhaal".
Zo bindt een kuddeleider (leadmare) geen paarden vast om daarna een pijnlijk zadel op te leggen.
Het staat een paard in principe ook vrij om de leadmare te verlaten.
De leadmare houdt zich bezig met het welzijn van de kudde (en daar hoort idd bij dat dieren zich gedragen en zo nee, dan komt er al dan niet na een waarschuwing een trap).
De vergelijking gaat dus niet echt op.
(Maar ja, paarden zijn meestal in staat om een drwun te verdragen, dat klopt. Maar om dat nou goed te praten met een scheve redenering, nee.)
Janneke2 schreef:Irisjeeh1999 schreef:Sorry, maar een paard dat niet luistert naar de kuddeleider, die krijgt ook een trap. En alsnog gaan die 9/10 keer prima samen. Dat jij ze dan een corrigerende tik geeft doet ze niet meer dan dat.
Zo bindt een kuddeleider (leadmare) geen paarden vast om daarna een pijnlijk zadel op te leggen.
De leadmare houdt zich bezig met het welzijn van de kudde (en daar hoort idd bij dat dieren zich gedragen en zo nee, dan komt er al dan niet na een waarschuwing een trap).
(Maar ja, paarden zijn meestal in staat om een drwun te verdragen, dat klopt. Maar om dat nou goed te praten met een scheve redenering, nee.)
Dublinlove8 schreef:Mara2000 schreef:Dit dus.
Bekijk het eens van de andere kant. Jij bent de alfamerrie, de leider. Je pony staat gewoon braaf te zijn. De leider heeft dus geen enkele reden om de haflinger aan te vallen.
Maar terwijl pony gewoon braaf staat te zijn valt de leider ineens aan en doet de pony pijn. Door er een niet passend zadel op te leggen.
Mag pony dan niet reageren? Natuurlijk wel. Zijn veilgheid is in gevaar.
Als een paard schopt of bijt, vraag jezelf dan eerst eens af wat jij, als leider, deed. Als je eerlijk bent over je eigen gedrag, zul je in de meeste gevallen zien dat paard of pony correct heeft gereageerd.
Iemand schreef. Het is maar een paard.
Klopt. Daarom moet jij je aanpassen.
Goede uitleg hoor maar het gaat niet om het zadel ook als ik haar stal binnenkom of met haar wandel,
Vandaag was ik haar aan het poetsen en ging daarna rijden samen met mij vr ie din in de binnen bak. Ze viel ineens die pony aan! Dat kan toch niet!!
Rex_Rolfo schreef:Nou nou, als ik tegen iemand hier "koest" zou willen zeggen....
Eerst naar het zadel kijken. Wie weet is het niet een klein beetje verkeerd maar past het echt slecht.
Ten tweede naar de opvoeding kijken. En het zou me niet verbazen als op beide terreinen flink winst te halen is.
HorssesLover schreef:Ten eerste, wat vervelend voor jouw en je pony. Ik moet vertellen, het is geen verwijt aan jou, maar heeft ze vervelende dingen met rijden, het zadel, vorige eigenaren...? Maar misschien, is ze het rijden gewoon te veel. Je kunt een osteopaat laten komen voor het zadel, maar helpt dat? Het is 50%
50% Ja, je kunt het altijd proberen.
50% Nee, het is het is te duur, misschien werkt het niet?
Maarja, kun je geen Parrelli proberen? Dat is leuk en is goed voor jullie!
Succes
RoyceMack schreef:Bijten is bij mij een hele flinke klap. En een hele boze baas.
Maar ik zou daarna toch echt opzoek gaan naar de afkomst van dit gedrag. Het lijkt me geen kwaadheid, maar bijten is not done. Ook niet omdat je zelf pijn hebt. Overigens vind ik dat je hiermee al te laat bent. Paard heeft genoeg tekenen gegeven lijkt me?
FabianHorse schreef:Het is hier ten eerste geen marktplaats, advertenties plak je maar lekker op de Bokt markt. Iedereen heeft hier zijn eigen methodes voor.
prugelpiet schreef:Pijn aangeven mag, bijten mag niet en steigeren al helemaal niet. Dan krijgen ze van mij ook een knal, en niet zo'n zachte ook.
Tuurlijk, dan ga je nadenken, pijn, oke, fysio, zadelmaker, DA erbij, prima. Maar dat bijten en steigeren is nog steeds niet oke.
Nabster schreef:FabianHorse schreef:Het is hier ten eerste geen marktplaats, advertenties plak je maar lekker op de Bokt markt. Iedereen heeft hier zijn eigen methodes voor.
Nou nou, jij bent moderator begrijp ik?
Ik ben het met je eens dat een paard als een paard behandeld moet worden en we er niet teveel menselijke emoties op moeten plakken, maar iets wat zeer doet en makkelijk te voorkomen is, waarom zou je dat niet doen? Jij wilt toch ook niet met pijn leven?
nuscaniels schreef:Als ik het dus goed begrijp ts heeft je paard al veel vaker je in je arm gepakt tijdens het poetsen en is jouw enige oplossing tot nu toe geweest je andere pony erbij te zetten.
Ik lees dat ze vroeger verwaarloosd is geweest.. Weet je of het alleen verwaarlozing is? Je snapt wel dat als er 100x een koekje boven je mond word gehangen maar je kan er niet bij... En als je een lange tijd het koekje wel mag en dan op eens weer niet dat heel gek is voor een paard... Met voer dan, gebruik je nu ander voor