Goed paard, maar mijn gebrekkige motivatie, wat is wijsheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Re: Goed paard, maar mijn gebrekkige motivatie, wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 21:06

Ik ga nog niets beslissen. Eerst maar eens kijken hoe het gaat en of er een klik is. Het is wel best ver dus moet ook nadenken of ik dat trek. Maar dit is gewoon vrijblijvend en heb alle tijd om er rustig over na te denken :)

Ik typte het beetje stom, niet elke betere ruiter zal trainingsgeld vragen maar denk als de ruiter al (veel) ervaring heeft dan valt de win/win situatie beetje scheef of helemaal weg. Dus dan vind ik het niet raar dat er gewoon geld betaald moet worden. In minder of meerdere mate.

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:27

Ligt helemaal aan de situatie denk ik.

Ik ben geen prof, verre van, maar kan best redelijk sturen. Rijd regelmatig bovenin op concours en met kampioenschappen. Enkele paarden van niets naar het Z1 gereden, maar start elke keer weer in de basis.

Ik heb nu een geweldig paard onder mijn kont, een veewagen tot mijn beschikking, allerlei andere dingen die echt super zijn, alles waar ik eigenlijk van gedroomd heb.

Ik word niet betaald, maar ik betaal ook niet. (wel mn wedstrijden etc, ladingen spullen etc)

Met jouw paard zou het bijv voor mij veelal nieuw(er) zijn ivm het huidige niveau, maar met een groener paard ligt dat weer heel anders.

Het is maar net wie je tegenkomt. Ik zal nooit vragen om geld als ik een gaaf paard onder mn kont kan krijgen met allerlei mogelijkheden. Zo zijn er zeker meer!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:19

Ik mag mezelf toch wel een semi prof noemen.Heb al best wat paarden naar het Z en hoger gereden.
Maar als ik een goed paard aangeboden krijg dan vraag ik daar geen geld voor.
Uiteraard wel een gedeelte vd verkoop, mocht het zo ver komen.
Bij de echte profs ligt het misschien anders gezien die de paarden voor het uitkiezen hebben.

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 08:37

@ambre : niet zozeer omdat ze het voor het uitkiezen hebben, maar wel omdat ze er hun boterhammen en hypotheek van moeten betalen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 08:46

Iphi schreef:
@ambre : niet zozeer omdat ze het voor het uitkiezen hebben, maar wel omdat ze er hun boterhammen en hypotheek van moeten betalen.

Dat moet ik ook hoor.Maar door je in de kijker te rijden met een goed paard ga je uiteindelijk ook weer geld verdienen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:56

Precies. Iemand die wel talent heeft, maar nog niet het paard onder de kont heeft gehad waarmee ze in de spotlight komt die zal geinteresseerd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:19

Joltsje schreef:
Precies. Iemand die wel talent heeft, maar nog niet het paard onder de kont heeft gehad waarmee ze in de spotlight komt die zal geinteresseerd zijn.

Zo iemand als ik. Zelf een talentvolle tweejarige staan (waar ik dus niet zo veel mee doe behalve knuffelen en aaien :') ) en altijd voor andere zadelmak gemaakt en getraind tot niveau, maar nooit de kans gehad om uit te brengen. :)

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 18:46

Wat jammer Mayour dat je weer in een dip zit zeg.
Ik zal niet weten wat je er aan kan doen om weer je motivatie terug te vinden. ( hebben we natuurlijk al vaker over gehad). Maar hoop wel dat je eruit gaat komen.
Er zijn vele opties vooral met een paard zoals cadiz.

En met bijrijders zal ik inderdaad uitkijken. Er zijn genoeg mensen die zeggen dat zr ambitie voor hogere sport ( wat vaak niet zo is). En Tuurlijk hoeft het geen bekende ruiter te zijn. Maar vaak kom je zo wel via via bij iemand terecht die goed kan rijden. en denk jou kennende dat je het wel een fijn idee vind hoe diegene is qwa rijden en om gaat met je paard

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:05

via goede (sub)top-instructeurs kom je soms aan goede amateurruiters met gebrek aan goed paard.

Soms door onvoldoende geld voor duur getalenteerd paard, soms door blessure eigen paard en soms hebben ze er graag een reserve paard naast. Dan kan het en win-win situatie zijn.

Soms worden zelfs flinke leasebedragen betaald. Bij (leerlingen van) Dressuurstal van Baalen worden zulke constructies regelmatig gebruikt volgens mij.

Als je navraagt bij instructeurs waar van jij vind dat er goed en eerlijk getraind wordt weet je ook dat de begeleiding in orde is.

Als je wel gemotiveerd bent tijdens het nemen van les zou je ook een periode vaker onder begeleiding kunnen gaan trainen. de keren dat je zonder begeleiding rijd worden dan minder vaak en je paard hoeft echt niet elke dag hard aan de bak. 3 a 4x per week dressuur trainen is meestal genoeg als ze verder wel lekker elke dag naar buiten kunnen. Een keertje naar buiten, een keertje longeren... Dan haal je voor jezelf de druk er af bij de momenten zonder begeleiding. Met een bijrijder er bij voor 2 keer per week, die eventueel ook elke week een keer lest bij een door jou goedgekeurde instructeur zit je weekschema dan ook al vol.

Dat genieten van iemand die leuk met je paard weg rijd en dat zelf rijden dan helemaal niet zo belangrijk meer is kan ik me goed voorstellen. Daar mag je ook best van genieten znder je schuldig te voelen!

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:50

Ik heb niet alles gelezen, maar ik begrijp je gevoel helemaal.

Hier is namelijk iets vergelijkbaars aan de hand geweest.
Top-knol, zelf gefokt en opgeleid ook nog, maar ergens onderweg heb ik afgehaakt, om uiteenlopende redenen.
Ik ben lang zoekende geweest, naar motivatie, naar een tussenweg, naar enig iets wat ons (mij) weer op weg kon helpen, maar ik heb het niet gevonden.
Wat er wel almaar op de achtergrond speelde was dat ik me schuldig voelde ten opzichte van mijn paard, mijn (inmiddels overleden) instructeur die zo in ons geloofde en naar mezelf. Maar ik kon het domweg niet opbrengen om weer aan de slag te gaan.
Vanwege allerlei veranderingen in de privé-sfeer kreeg ik ook minder tijd, dat heeft natuurlijk ook een rol gespeeld.

Uiteindelijk is paardmans op een kleinschalige pensionstal terecht gekomen.
In de zomer loopt hij in een kleine kudde 24/7 buiten, 's winters gaan ze gezellig met z'n allen overdag naar buiten, en 's nachts staan ze comfortabel op stal.

Ik heb een betrouwbaar bijrijdertje voor hem gevonden. Zij zal hem rijtechnisch niet verbeteren ;) , maar ze rijdt hem vriendelijk en kan veel van hem leren.
Daarnaast rijdt een stalgenootje hem regelmatig, ook vriendelijk en netjes, en absoluut correct.
En ikzelf? Ik stap op wanneer het mij uitkomt (aangezien hij netjes op conditie gehouden wordt kan dat) en struin dan door het aangrenzende (gigantisch grote) natuurgebied.

Ik heb mijn dressuurambities dus overboord gezet.
Mijn (jeugd)droom gedeeltelijk: we hebben niet bereikt wat mogelijk zou zijn geweest, maar ik heb wel een tevreden paard waar ik een hele goede band mee heb.
En paardmans heeft inmiddels drie vrouwmensen die zich om hem bekommeren en leeft als een god in Frankrijk.
Ikzelf heb nu veel meer rust en geniet weer echt van onze ritjes.

Paard blij, bijrijdertjes blij, ik blij, wat wil je nog meer?

Ik besef natuurlijk wel dat ik echt geluk heb gehad met het vinden van deze stalling, én de bijrijdertjes, en dat dat niet vanzelfsprekend is.
Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is, dat het soms heel goed kan uitpakken als je de lat voor jezelf wat lager legt, en gewoon dátgene doet waar je plezier van hebt.
Okee, je hebt een goed paard met potentie, daar mag je ook absoluut trots op zijn, maar het is geen verplichting om het hoogst haalbare niveau na te jagen.
Het hoogst haalbare plezier is misschien een beter streven ;)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 19:40

Ik wil iedereen nogmaals danken voor de fijne en inhoudelijke reacties. Beide perspectieven goed kunnen doorlezen :) en ik heb voor mezelf goed kunnen besluiten welke kant ik op wil. Aan de ene kant een fijn gevoel, aan de andere kant is het toch een stukje acceptatie hoe vreemd dat ook klinkt. En ik heb t de afgelopen dagen dan ook best moeilijk gehad (lekker emo). Volgende week zondag heb ik m'n laatste wedstrijd met hem. Een heel fijne stalgenoot gaat er morgen even op om te kijken of er een klik is, zij gaat er dan voorlopig even op tot ik een definitieve oplossing heb. Hiertoe ga ik dinsdag naar die kennis toe waar hij en een ander ruiter die inter II heeft gereden gaan kijken in hoeverre hij 'goed is' zeg maar (al laat ik daar ook niet alles vanaf hangen maar vind het sowieso leuk om weer eens die kant op te gaan en m onder een ervaren ruiter te zien). Aan de hand daarvan ga ik iemand hier in de omgeving hopelijk zoeken die met m aan de slag wilt. Dus ben wel heel benieuwd naar de komende weken... Voor wie het leuk vindt zal ik hier updates plaatsen hoe het verloopt :) en zal ik dinsdag proberen filmpje te maken.

BB80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:28

Volg je hart, want dat klopt!
Heel veel succes met alle nieuwe veranderingen die op jullie pad gaan komen!
Het brengt jullie vast veel leuke nieuwe kansen, te paard of even niet te paard:ik volg!
Laatst bijgewerkt door BB80 op 02-12-16 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:30

De opties die je voor jezelf hebt geschetst, vind ik ontzettend eerlijk en dapper. Tegelijkertijd denk ik net als vele anderen, nee! Wat zonde, wat had ik graag een paard met zoveel potentie onder mijn kant gehad.
Maar het is jouw paard en jouw keuze.
Mocht het bij de andere ruiter op niks uitlopen weet ik misschien wat hier in de buurt.

Je hebt ontzettend leuk paard, die op een of andere manier bij mij blijft hangen(heb in de m weleens na jou gereden). Heel veel succes met je beslissing :)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:04

Ik ben benieuwd naar je besluiten en hoe die uitpakken dus als je die wilt delen: graag!

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 21:35

Ik volg ook graag! Spannend voor je en inderdaad heel knap dat je een beslissing hebt durven nemen. Succes meis

Hopelijk komt er iemand op jullie pad waar de juiste klik mee is.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 08:36

Klinkt als een goed plan. Tuurlijk emo. maar hoop dat de beslissing ook wel wat opluchting geeft.
Ik vind het geweldig dat je je hart volgt.
En je weet maar nooit hoe een koe een haas vangt. Wie weet wat de toekomst brengt.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 16:31

Zo dan even de update. De stalgenoot die nu 2x op hem gereden heeft, heeft een onwijze klik met hem. Super leuk om te zien, en hij liet echt goede dingen zien zo voor eerste twee keren erop! Gisteren ben ik met hem naar andere kant van het land gereden, daar heeft een inter II ruiter hem gereden. Een fijne ruiter, en hij bouwde het rijden ook super fijn op :j na afloop zei hij, geef 'm een half jaar en je hebt er een knaller aan, echt paard voor het hogere werk. Dus dat was wel heel leuk om te horen :):) maar bij hem zou hij letterlijk tegen de Duitse grens komen te staan en ik wil hem toch niet zo uit het oog kwijt, besefte ik me al vrij snel. Daarvoor ben ik te gek op hem <3
Op de terugweg realiseerde ik me dat ik een fb bericht niet zag zitten (was geloof ik ook de tip van een bokker om dat niet te doen) plus dat ik eigenlijk al een heel fijn iemand per toeval had gevonden... de stalgenoot! Ik ben heel enthousiast over haar rijden en zij is erg enthousiast over Cadiz dus dat sluit mooi aan. Heb gevraagd of zij het zag zitten en daar hoefde ze niet lang over na te denken hihi, hij blijft lekker staan waar hij staat en ik kan elke dag naar hem toe, mee op wedstrijd en gewoon lekker toekijken <3 en ik dacht, wat heb ik eigenlijk nog meer te wensen.. Vandaag ook een goed gesprek gehad. Mijn wedstrijd voor zondag had ik eigenlijk ook geen zin in, en had voor de grap gevraagd of zij anders zin had om te gaan, maar dat zag ze wel zitten haha! Alles dus nog vrij snel op z'n pootjes terecht gekomen. Extra pluspunt is dat een van haar twee instructeurs dezelfde is als bij wie ik leste. De andere gaan we volgende week heen voor een clinic. Hoop alleen dat ze me geen irritante eigenaresse gaat vinden :))

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 16:47

Wat een fantastische update! Echt gaaf dat het zo heeft uitgepakt. En nou maar hopen dat het ook zo gaat lopen als jullie allebei willen maar dat komt vast goed.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 19:16

Heb je een filmpje? Ik ben nu wel benieuwd naar je paard!

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 19:21

Wat fijn om te horen! Super dat je zo snel iemand hebt gevonden die gelijk een klik met hem heeft en voor haar supertof om zo'n kans te krijgen! Heeft ze zelf ook een paard?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 19:26

Wat leuk dit :)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 19:40

Super fijn ts. Ideaal voor iedereen. Je stalgenoot een leuk paard onder de kont. Jij kunr lekker blijven knuffelen met je paardje en als je wel zin hebt stap je er op.

Wat rijdt je stalgenoot voor niveau zelf? En ook ik ben heel benieuwd naar een filmpje

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 20:13

Stalgenoot is Z1 geklasseerd maar heeft meerdere paarden opgeleerd richting ZZZ niveau voor verkoop. Sinds een klein jaar geloof ik heeft ze eigen paard. Ik had idd gezegd te filmen maar stomme is dat ik dat vaak vergeet als ik zit te kijken :o Dus die houden jullie nog even tegoed van me. Met de clinic bij Marlon ga ik sowieso filmen, en wellicht zondag met de wedstrijd. Al zal dat ook stukje aftasten worden, na een week al op wedstrijd samen. Vind het wel heel dapper van haar dat ze dat al gelijk aandurft :D

Heb trouwens wel een stukje film met mezelf erop van klein maandje terug in de les, maar zit nu op m'n foon en ben niet zo handig met filmpje erop krijgen zo.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:20

Leuk. Dan kan ze gelijk door.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 15:34

Even snel berichtje via m'n foon. Denk dat t debuut dik geslaagd is *\o/* ze reed zo ff naar 226,5 en 237 punten! Met nog genoeg ruimte voor verbetering, trots baasje hier :D