[VOLG] Het leven na 3,5jaar weide/gezelschapspony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Djaikha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 19:43

Ik volg ook ;)

LotusT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 23:07

En ik ook :D

lotteenjoy

Re: [VOLG] Het leven na 3,5jaar weide/gezelschapspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 23:20

Ik volg ook !!

uiltje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 23:31

Ik ook.

ukelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 00:34

Ook ik volg :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 22:45

Weer even een update.
Gisteravond heerlijk los in de bak (die weer mooi droog was), en meestal rent ze wel even een rondje en dan is t klaar. Zat nu duidelijk wat in de lucht want ze is zeker een kwartier aan het draven en galopperen geweest met mooie spins en stops :')
Terwijl even de paddocks naast de bak gemest, en daarna ben ik met haar aan de hand gaan uitstappen, want ze was flink bezweet door haar gekke gedoe. Moest ook de nodige gaten even dicht gooien haha.

Vandaag is ze onder handen genomen door de osteopaat. Sowieso had ze meer moeite rechtsom dan linksom, en verbeterde niet voldoende. En gezien ze in het begin weleens een schuiver gemaakt heeft, wilde ik voor we het rijden verder oppakken ook eventuele blokkades laten verhelpen. Was geen overbodige luxe, en ze heeft zich voorbeeldig gedragen. Komende dagen lekker los en wandelen en poetsen. Zaterdag een boomzadeltje voor haar ophalen, en daarna gaan we langzaamaan het rijden ook weer oppakken.

Ze voelt zich wel steeds meer op haar gemak. Laatst al keer dat ze ook overdag lag in stal, en van de week ook in de paddock.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 23:02

Oh wat fijn dat de osteopaat haar heeft kunnen helpen! Wanneer denk je in de grote enge bak te kunnen gaan beginnen?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 11:45

Dat weer ik nog niet exact.
Heb er nu 3x op gezeten waarvan 2x met iemand vanaf de grond, waarbij we bij sessie 2 wel ook door de bak gestapt hebben. En de 3e x alleen. Maar gezien haar reactie bij enge dingen/teveel spanning nog steeds vluchten is (en hard) wil ik eerst dat ze comfortabeler wordt met uberhaupt rond stappen en draven.
Er hangt geen termijn aan vast wanneer het af moet zijn. We gaan gewoon rustig in haar tempo verder. Maar kleine schatting: zal dat toch wel rond eind april zijn denk ik.

Het kan ook heel goed zijn dat nu haar blokkades verholpen zijn ze sowieso meer ontspanning en rust in haar lijf en koppie krijgt nog.

Mijn eigen is er destijds ook enorm door verbeterd, zowel qua beweging als mentaal en ook mijn bruikleen paardje werd veel meer open en fijner om mee te werken.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 15:33

Ik ben erg benieuwd hoe het gaat nu de blokkades weg zijn, het is een knappe pony en ik vind het super hoe je alles opbouwt en het ook laat zien aan ons.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-17 16:32

Van de week kreeg ik al een foto toegestuurd dat ze lag in de paddock. Vandaag lag ze helemaal plat
Afbeelding

Betreft het laten zien, het is voor mij ook een leuk project. Veel ervaring met jonge paarden maar die hadden wel al enige basis mee gekregen als veulen. En daar eigenlijk weinig/geen beeldmateriaal van. Dat was er toen nog minder en ook niet elke eigenaar staat ervoor open.

Dit is waar ik voor sta: open, eerlijk en met respect voor het paard zonder overhaasten. Dus ja mensen die hun paard in korte tijd Helemaal klaar willen hebben zullen niet snel bij mij terecht komen maar dat vind ik ook niet erg.
Hoop in de toekomst nog meer mensen te mogen helpen met hun paard.
Mooiste werk wat er is (vind ik toch).

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 17:10

Nou ja en zo te zien doe je het goed :j Ik heb net je hele topic even gelezen. Fijn dat je zo stapje voor stapje gaat en weet wanneer je moet stoppen of zelfs een stapje terug! Het is wel echt een leuk dier, met een enorm vriendelijke uitstraling. Ik duim voor een heerlijk plekje voor haar.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:30

Ze ligt zo te zien heerlijk van het mooie weer te genieten :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 15:16

@smileydees dank je :)
Ze is zeker leuk, en als ze wordt goedgekeurd (wat ik wel verwacht) dan krijgt ze een super nieuw plekje bij mensen aan huis. 24/7 buiten met schuilstal en ook boxen aanwezig mocht het eens nodig zijn. Zij zullen op dezelfde manier met haar verder gaan werken ook.
Dus heel blij dat ik de keuze heb gemaakt samen met de oude eigenaar om nog maandje door te trainen en zoeken en haar niet aan handelaar mee te hebben gegeven.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 15:32

Dat hebben jullie inderdaad super gedaan! Als ik zie wat je met haar bereikt hebt in betrekkelijk korte tijd, is dat echt super!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 11:24

Osteo heeft haar wel goed gedaan. Als ze los mag, laat ze nu ook af en toe een flinke bok zien. Vrijheid, blijheid :)

Deze week het longeren weer opgepakt. Voor het eerst in de grote bak, met in het midden wat balkjes als steun. Wat goed hielp, tot de rechtergalop. Die vind ze noglastig en besloot toen ook dat ze prima over balkje kon en hard naar andere kant rennen (uitgang). Deed het erna ook in draf toen ze door had dat t kon. Slimme pony :+
Na paar x dus Gewoon aan die kant aan het werk gezet, en toen was lol eraf en deed ze braaf wat ik vroeg. Daarna meteen gestopt ter beloning.

Erna dagje rust, dag erna longeerhulp heel losjes eraan in de kraal. Omdat ze haar bovenlijn langer moet gaan maken en stretchen. Ben normaal niet zo van van, omdat t door beweging van benen al snel wat links/rechts gaat trekken, maar ze reageerde er eigenlijk heel goed op. Even wat protest, maar al snel had ze door wat de bedoeling was en ging ze ook fijner en stabieler lopen. Op eigen benen en in balans. Stukjes van 2-3M maar dat maakt niet uit. Begin is er, en nu ze veel losser is in haar lijf ook lastig om weer balans te vinden. Met loswerken aan enkele lijn erbij kleine 15min gewerkt.

EerGisteren zonder balkjes in de bak, wat resulteerde in paar x omdraaien bij rechtsom moeten, en heel hard rennen... Daarbij weer iets stress van druk op de lijn dus 2x los moeten laten ondanks dat ik al extra lange Longeerlijn had. Kon m net niet snel genoeg afrollen. Grappig genoeg kwam ze wel snel terug zodra druk weg was. Wel goed afgesloten en lekker aan de hand uitgestapt want doordat ze zo druk was en niet meer zo koud weer goed bezweet. Kleine 20minuutjes gewerkt.

Gisteren is ze klinisch gekeurd, bij longeren in bak maar even touwtje gespannen halverwege. Ze gedroeg zich voorbeeldig met alle onderzoeken en is helemaal goedgekeurd, wat betekent dat ze in de loop van mei naar haar nieuwe huisje gaat :)

Tot die tijd mag ze hier nog even blijven voor training, en ook ander zadeltje nu waar we komende week weer mee aan de slag gaan.

Ze is duidelijk nog zoekend naar balans en daardoor eigen loopje (zei de da ook) maar liet ook weer mooie stukjes ontspanning zien. En ze vond haar mooi in haar bespiering zitten, dus leuk complimentje voor mij ☺️
Ook hebben we een rondje buiten gedaan aan de hand, samen met de nieuwe eigenaren en hun hond. (Da was door spoedgeval vertraagd, dus lekker samen genieten van t mooie weer). Deed ze ook super. Tuurlijk schrok ze soms nog, maar ze bleef keurig bij me. En een grote vrachtwagen die vlak langs haar moest passeren en andere kant 2 autos waardoor we niet echt konden uitwijken, maar ze bleef zo braaf!

Verder poets ik me wel helemaal suf momenteel. Verharen als een gek!

Dit weekend heeft ze lekker vrij om bij te komen van alle indrukken.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 18:53

Klinkt wel weer goed, het wordt tijd voor een foto / film update ;)

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 18:55

kom maar door met het beeldmateriaal :-)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 19:23

Haha ja er is beeldmateriaal van gisteren, maar niet op mijn eigen tel, dus daar moet ik nog even op wachten :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 23:34

Kort filmpje van stukje longeren tijdens de keuring. Even muziekje onder geplakt, ivm privacy kopers en dierenarts en hun gesprek.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 11:51

Knappe pony hoor <3 ziet er goed uit trouwens, zit een fijne draf op.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 23:41

Vandaag eerst heerlijk half uur bij haar gezeten in de paddock waar ik uitgebreid geïnspecteerd werd.

Afbeelding
Daarna lekker gepoetst, want wat een haar komt er nog steeds vanaf! Toen opgezadeld met nieuwe zadeltje, staat haar knap!

Afbeelding

En kwartiertje gelongeerd in de bak. Daarna na bijna maand niet erop (vorige x was 3/3) weer gereden. Gewoon in de bak, wel nog met touw gespannen. Geoefend met het op en afstappen en rond gestapt.
Was pas 4e keer erop, 2e keer zonder hulp vanaf de grond en ze deed het zooo goed. Heel trots op haar en hoe ze alles oppakt.

Afbeelding

Afbeelding

Lekker met los teugeltje rond stappen, geen gevlucht, nauwelijks afgeleid door de paarden die werden binnen gezet en geoefend met ho en sturen en flexen/achterhand omzetten. Dat laatste gebruik ik straks bij de draf mocht ze versnellen oid.

En mezelf gefilmd dit x.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 07:31

Ik kom volgen :)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:39

Zo ze is inderdaad heel knap zo met haar nieuwe zadeltje <3 leuk filmpje ook en hoe je alles al alleen doet met haar. Niet te vergelijken met dat vluchtdier van het begin.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 09:40

En gisteren in de avond erop! Wel een wat kortere sessie.
Ze had wat meer spanning, was weer wat kouder, springmateriaal was verplaatst wat ze heel raar vond.
Na 10 minuutjes los longeren in de Longeerbak weer heel los longeerhulp er even aan gehad 5 min om haar wat te stimuleren in het stretchen. Daarna nog even galopje in de bak op grotere cirkel gedaan. Ze vind de overgang nog lastig, waardoor die nog wat gehaast gaat, maar gaat wel steeds beter op het commando reageren. En ondanks dat ze wat loperig was luisterde ze wel op mijn stemhulp om terug te komen.
Daarna weer even paar x gehangen en toen erop. Was wat gespannen, dus eerst rustig wat flexwerk, en erna weg gestapt. Deed ze braaf. Linksom en rechtsom maar paar rondjes (nog steeds in afgezette bak). Versnelde paar x bijna naar draf maar ivm haar spanning besloten daar niet in mee te gaan. Luisterde wel netjes op stem. En toen stil gezet en nog wat staan kletsen met een stalgenootje die even kwam kijken. Toen gingen pony's in de wei naast de bak lopen rennen, maar ze bleef keurig staan.

Foto volgt nog. Boktupload doet t niet.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 12:17

Wel knap dat je het echt allemaal alleen doet!