Paard aangeboden gekregen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nouky12

Re: Paard aangeboden gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 21:29

Er is besloten om het paard drie maanden rust te geven en nog te kijken wat de da zegt. En als alles goed is is het een Ja!

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 09:29

Ik ben een stille meelezer, gave kans! Laat je ons nog weten straks of het is doorgegaan?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 09:31

nouky12 schreef:
Er is besloten om het paard drie maanden rust te geven en nog te kijken wat de da zegt. En als alles goed is is het een Ja!

wat leuk! *\o/*

nouky12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 12:18

Druppie7711 schreef:
Ik ben een stille meelezer, gave kans! Laat je ons nog weten straks of het is doorgegaan?

Zal ik doen ☺️

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 12:56

leuk, ben benieuwd wat da over 3 maanden zegt.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 12:49

Wat leuk! Dat wordt duimen draaien :D

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 12:53

Ik ben benieuwd! :D

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 13:15

Ik duim alvast! lijkt me superfijn!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 14:23

Aansprekend paard! Ik ben benieuwd wat het gaat worden over 3 maanden. Duimen draaien!

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 14:33

Allereerst heel netjes van de huidige eigenaar om op deze manier nog een geschikt huis te vinden!!

Ik zou er persoonlijk niet zo'n probleem van maken. Longbloeding zal bij normaal gebruik niet snel optreden. Heb zelf een longbloeder staan die op 4 jarige leeftijd na een extreme inspanning een longbloeding heeft opgelopen. Meneer is inmiddels 20 jaar en stuitert als een blij konijn door de wei...

Nergens last van, anders dan van opspelende hormonen :D

nouky12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 19:29

Ik ben allen zo ontzettend slecht met afwachten XD
Heel lief van jullie allemaal dat jullie met mij mee duimen

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:32

Ik had ook een paard met een longbloeding. Gewoon niet over zijn toeren rijden. En 3 jaar plezier gehad. Wat attent van die mensen!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:49

Ik zou even overleggen met de dierenarts wat hij/zij vindt van de situatie.
Opzich hoeft het geen reden te zijn om een paard niet te nemen, want het is hoge topsport dat racen.

Wel zit ik een beetje met die financiele afspraken. Zij willen je het paard geven, willen de dierenartskosten betalen en de helft van de stalling. Wat als ze niet willen betalen? Ook al tekenen zij het contract, als ze dat dan niet naleven moet je alsnog het hele proces in om je recht te halen.
En krijgen zij verder nog zeggenschap? Wat als jij het paard wilt verhuizen naar een duurdere stalling, betalen ze dan nogsteeds? Wat als paard ineens iets krijgt wat zij te duur vinden om te laten behandelen?

Allemaal wat alsen.. maar wel dingen om over na te denken.
Zorg er altijd voro dat jullie een overeenkomst tekenen waaruit blijkt dat zij jou he tpaard schenken.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 03:35

Wat leuk!
Alvast een voorzichtige gefeliciteerd!

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 00:11

Kimmie1974 schreef:
De betreffende eigenaren zorgen wel dat dat niet gebeurt, hun andere paarden hebben ook een mooi huis of pensioen gekregen, dat zal met dit paard niet anders zijn, of TS hem nou neemt of niet. Zoals je begrijpt uit mijn reacties ken ik hem goed en zoals vraagteken al zegt is het een zeer dankbaar paard wat verder kerngezond is en nog jaren mee kan als rijpaard. Bij zoveel twijfel van TS zou ik zeggen niet doen, hij vindt echt wel een fijne plek, maar zo'n royaal gebaar zie je toch niet vaak...

Als ik de eigenaar was en ik zou dit topic lezen, zou ik nog eens goed nadenken of jij wel de goede persoon voor dit paard zou zijn. Je kan een topic openen met vragen over een longbloeding, maar om nou alles erbij te zetten....... Ik zou aan de bedoelingen van de eigenaren niet twijfelen, daar ken je ze toch goed genoeg voor (ik nl ook) om te weten dat dat wel goed zit. Ik zou willen dat mijn favoriete toppertje zo'n eigenaar had. Ze zijn zeer begaan met hun paarden en vind het er nu op komen, door dit topic, dat ze jou met een "ziek" paard willen opzadelen. Vind eens iemand die zoveel wil blijven betalen voor een paard dat dan niet meer van hun is. Ik zou niet twijfelen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 00:33

Ik zou nou juist wel twijfelen. Heb een paard uit het niets in een clubles dood zien gaan aan een longbloeding. Had het nooit eerder gehad. Hoog in de sport. Lag zomaar aan de grond in een dressuurles , bloed gutste eruit. Was zo klaar geen houden aan. Het is een draver dus er zit meer werk in dan in het gemiddelde rijpaard. En ik neem aan dat ze van je verwachten dat je dan het paard ook houdt tot ik weet niet hoeveel jaren? En stel dat het goed gaat en jij er na een paar jaar achter komt dat je toch liever een dressuur of springpaard of wat voor paard dan ook wilt , wat dan? Wens je een fijn paard en heel veel wijsheid. Als het precies is wat je zoekt kan ik je alleen maar veel geluk met het paard wensen dan is het te mooi om waar te zijn.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 14:37

Rizette schreef:
Ik zou nou juist wel twijfelen. Heb een paard uit het niets in een clubles dood zien gaan aan een longbloeding. Had het nooit eerder gehad. Hoog in de sport. Lag zomaar aan de grond in een dressuurles , bloed gutste eruit. Was zo klaar geen houden aan. Het is een draver dus er zit meer werk in dan in het gemiddelde rijpaard. En ik neem aan dat ze van je verwachten dat je dan het paard ook houdt tot ik weet niet hoeveel jaren? En stel dat het goed gaat en jij er na een paar jaar achter komt dat je toch liever een dressuur of springpaard of wat voor paard dan ook wilt , wat dan? Wens je een fijn paard en heel veel wijsheid. Als het precies is wat je zoekt kan ik je alleen maar veel geluk met het paard wensen dan is het te mooi om waar te zijn.

Maar dit vind ik hetzelfde als zeggen, koopmaar geen haflinger want misschien heb ik later liever een dressuurpaard of springpaard.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 14:59

idd niets is zeker...je wil bv niet weten hoeveel paarden er lopen in de hoogste regionen van de sport, die hartruis hebben.
Ook een kwaal waarbij je zou verwachten dat je niet te veel kan verwachten en verlangen van je paard.

Bovendien is jouw voorbeeld wel een hele slechte; dat paard had het nog nooit gehad zeg je....nou dan maar allemaal ophouden met rijden want ze kunnen ook gezond zomaar een longbloeding krijgen. Want tja, een clubles is nu niet bepaald een grote inspanning.

Dublinlove8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 15:03

Ik zou het niet doen.
Maar het is jouw keuze!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 15:07

Ik zou het gewoon doen als je je verder goed voelt bij de keuze van het paard. Ik denk dat in deze situatie, zelfs met de medische zwakte erbij genomen, meer bescherming hebt dan bij een standaard verkoop.

Zazoe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 15:21

Ik duim alvast mee!

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 15:41

nouky12 schreef:
Alvaron schreef:
Wat ik mij afvraag, op welk moment heeft het paard die longbloeding gekregen? Tijdens, of direct na de koers/training, of in rust? En waarom nog 3 maanden hersteltijd? Kost het zoveel tijd om van een longbloeding te herstellen (geen verstand van, vandaar de vraag)?

Dat het paard niet meer kan koersen snap ik wel, maar de opmerking geen endurance, daar zet ik dan toch weer mijn vraagtekens bij. Geen klasse 3 en 4 wedstrijden, OK. Maar hoe zit het met een klasse 1 wedstrijd? Zou dat er ook niet meer inzitten? Dan lijkt me dat je nl. ook geen flinke buitenrit meer ermee kan maken of bijvoorbeeld een parcoursje springen.
Deze vragen zo ik eerst een (onafhankelijk) antwoord op willen voordat ik zou beslissen.

Hij werd snel getraind op het strand toen hij die longbloeding kreeg, dat is wel zware arbeid.
Ik heb zelf geen verstand van endurance, dus ik denk dat ze bedoelen dat je niet 5uur achter elkaar moet gaan draven, maar dit zal ik nog wel gaan opzoeken. Af en toe springen zou gewoon moeten kunnen. Maar alles natuurlijk met grenzen.
Die drie maanden hersteltijd is ook deels om even bij te komen van het koersseizoen dat dit paard achter de rug heeft.

Mijn vorige paard liep een longbloeding op tijdens een buiten rit met heel harde tegenwind. Heb hierna er alleen rekening mee gehouden niet meer behoorlijke arbeid met veel wind te vragen, paard heeft dit probleem nooit meer gehad, heeft zeker 17 jaar tussen gezeten toen het gebeurde en ik hem om andere reden af moest laten maken.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 18:32

Rizette schreef:

Een dressuurpaard bestaat niet. Wel paarden die er qua bouw beter voor gefokt zijn en daardoor meer talent hebben. Maar elk paard kan dressuurmatig lopen (tenzij het een of ander vreemd gebrek heeft oid). Mijn Shetlander is ook geen dressuurpaard maar loopt voor de wagen gewoon netjes zn rondjes in de dressuur (ook op wedstrijd).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 00:55

Ik denk dat deze constructie erg voordelig is. Je loopt weinig financiele risico's.

Paard is gratis
stalling wordt voor de helft betaald de eerste 5 jaar
dierenartskosten het eerste jaar?

Lijkt meer op een bruikleenconstructie. Als het paard te slecht wordt kan altijd overlegd worden of zij hem terug willen voor oude dag of dat hij beter ingeslapen kan worden.

Wel even weten of hij echt van jou wordt, dat je hem ook mag verkopen als de situatie veranderd, of dat hij dan terug moet naar de huidige eigenaar. Dat laatste lijkt misschien niet voordelig, maar met een onverkoopbaar paard blijven zitten is vervelender en je krijg het dier immers ook zo maar.

Succes!

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 01:15

Je moet er erg goed over nadenken. Je wilt natuurlijk niet allemaal zorgen op je nemen. Ook moet je goed nadenken over wat je eisen zijn bij een paard. Stel je zou wel een eigen paard kopen, waar moet zo'n paard aan voldoen. Wil je graag wedstrijden rijden, wil je graag op buitenrit, wil je een spring gefokt paard of meer dressuurmatig gefokt.

Ook moet je weten dat een draver anders geschoold is dan een recreatief paard. Als een draver nog nooit gekoerst heeft, dan word het rijden al een stuk makkelijker. Maar dit paard heeft gekoerst en er gaat veel werk in zitten om dat er allemaal uit te krijgen. Wij hebben zelf ook een draver die gekoerst heeft dus ik spreek uit ervaring. Dravers zijn in de omgang meestal super vriendelijk, geliefd bij de kinderen, maar onder het zadel zijn ze niet de makkelijkste. Het is een leuke uitdaging en je kan er zeker ervaring mee opdoen, maar je moet aan jezelf vragen wat jij verwacht van een paard. Je gaat er veel tijd en energie in steken!