Help! Ik wil mijn beste vriend niet kwijt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 13:43

elenaMM77 schreef:
Anoniem schreef:
Ik zie nu pas hoeveel je per maand verdient, en nee, daar is geen paard van te onderhouden...
Ik ben 19, en betaal mijn paard sinds m'n 18e ook volledig zelf. Ik verdien €450 per maand en doe daarnaast nog vast oppaswerk (elke dinsdag) wat in totaal nog €100 oplevert per maand. En hiernaast nog wat los oppassen op en aan.
Hiervan kan ik mijn paard betalen, incl verzekering en hou ik elke maand €50 apart voor eventuele kosten.
Wel kan ik bij hoge dieranartskosten op mijn ouders terugvallen. Zij willen dit dan betalen en ik betaal hun dan in termijnen terug. Ik heb hier 2,5 jaar lang geen gebruik van hoeven maken want mijn paard had echt nooit iets. Maar het afgelopen half jaar ben ik toch erg blij geweest met deze regeling, want ik had het niet meer uit eigen zak kunnen betalen.
Zo hebben wij het geregeld, dus heel eerlijk...
Als je ouders hier helemaal niet achter staan en ook niet voor zoiets open staan (dus een "lening" aan jou bij onverwachte hoge kosten) gaat dir erg lastig worden...

Vind het in jouw geval ook reeel dat je ouders eventueel bijspringen bij erg hoge kosten.
je laat zelf zien door veel te werken en je zaakjes op orde te hebben dat je verstandig omgaat met je financieën.. dan zou ik als ouder ook geneigd zijn om te helpen als het echt een keer nodig was.. zeker als er dan ook nog terug betaald wordt.. alle respect hiervoor!

Ja kijk ik wil dus ook meer gaan werken want ik heb dat er voor over. Maar mocht hij ziek worden heb ik voor nu ook een potje. Maar het hele feit is dat ik hem niet mag hebben van mijn ouders. Dus ik weet niet goed wat ik hier mee moet.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:43

Met 60 euro per maand inkomen ga je het niet redden.. je zult dan echt meer moeten gaan werken..
200 euro per maand is realistischer qua kosten.. daar heb ik het eigenlijk altijd wel mee gered..

1000 euro voor een spaarpotje zou ik trouwens prima vinden.. ik heb het iig nooit gehad.. kon iedere maand net rondkomen dus er bleef weinig tot niets over.. als ik echt dringend geld nodig had kon ik het wel lenen of maakte ik bijvoorbeeld een afspraak om in delen te betalen..
Verder ben je nog altijd niet verplicht om bepaalde dingen te doen qua scans, fotos, enten etc.. en dan hoeft het echt niet zo te zijn dat je je paard qua zorg te kort doet..

Overigens ben ik van mening dat je wel kunt bezuinigen op een paard.. wat ik zeg.. 200 euro was ik per maand kwijt.. dat was stalling, hoefsmid, tandarts, osteopaat en ontworming.. paard kwam echt niets te kort, maar dat was wel echt het minimale..
maar als je 300 of 400 euro per maand hebt is het wel makkelijker om een paard te houden.. maar bezuinigingen kan zeker tot een bepaalde hoogte (bijvoorbeeld niet die ene pensionstal met binnenbak maar die goedkopere zonder bak..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:44

Ik denk dat dat inderdaad ook een dingetje is ts, bewijs eerst maar is dat je inderdaad deze verantwoordelijkheid (ook de financiële verantwoordelijkheid) aan kan.
Ik heb ook vaak uitjes, daagjes weg niet kunnen doen door m'n paard, door geld of tijd.
Dit zien mijn ouders. Ze weten dat ik weloverwogen keuzes maak.
En ja, ik ben afgelopen zomer gewoon op vakantie geweest, zelfs naar de andere kant van de wereld. En hoe dat kon? Alles goed uitstippelen en zorgen dat je paard niks te kort komt.
Hierdoor waren mijn ouders dan ook bereid zelfs voor m'n paard te zorgen toen ik weg was, omdat ze zien hoeveel ik er zelf ook voor over heb.
Bewijs je ouders dit eerst eens, dat je geld zat heb en kan sparen, en vraag het dan nog is :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-11-16 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:45

white_flame schreef:
mirriezz schreef:
Maar ts; je woont nog thuis en studeert (lees ik tussen de regels door, correct me if i am wrong)

Het is dan toch niet zo heel gek dat je ouders nog iets te zeggen hebben? Als je dat vervelend vind, dan zul je op jezelf moeten gaan wonen en dan kom je erachter dat het leven behoorlijk duur is en je keuzes zult moeten maken.
Op dit moment zorgen je ouders voor jou (betalen woning, eten en verzekeringen en meer waar jij je niet druk om hoeft te maken) en ze gunnen je je eigen geld, zodat je daarmee leuke dingen kunt doen. Dat vind ik al heel wat.

Ik maak daar ook uit op dat ze zich (tot op zekere hoogte) verantwoordelijk voor jou voelen. Ik verwacht dus dat ze zich verplicht zullen voelen jou te helpen als je paardje ziek wordt en de kosten daarvan zijn moeilijk te overzien.

Ik snap ook dat jij heel graag je paardje wilt houden, maar het is niet helemaal zo zwart wit als jij het ziet denk ik.

Nee ik betaal mijn studie geld etc ook al gewoon zelf.
Maar nee ik snap niet waarom ze zo erg een probleem moeten maken als ik zelf de verantwoordleijkheid wil nemen. En ze me misschien ooit een keer uit de brand moeten helpen?

Ik ben het eens met celien haar quote.

Daarnaast: dus je betaalt kost en inwoning aan je ouders? Je studie bepalen is daarbij vergeleken echt een schijntje hoor. Ik woon relatief goedkoop, wel op mijzelf en doe boodschappen bij de goedkoopste winkel. Zonder auto en benzine (die zijn mijn luxe, maar natuurlijk onnodig) kost ik mezelf toch al snel 700e per maand. Dat red jij niet met je 60e per maand inkomen he (buiten je stufi?)

Anyways, nee, je ouders hoeven je niet uit de brand te helpen met deze problemen. Een paard hebben is super luxe en zij hoeven daar geen andere dingen voor te laten.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 13:45

horsies5 schreef:
Met 60 euro per maand inkomen ga je het niet redden.. je zult dan echt meer moeten gaan werken..
200 euro per maand is realistischer qua kosten.. daar heb ik het eigenlijk altijd wel mee gered..

1000 euro voor een spaarpotje zou ik trouwens prima vinden.. ik heb het iig nooit gehad.. kon iedere maand net rondkomen dus er bleef weinig tot niets over.. als ik echt dringend geld nodig had kon ik het wel lenen of maakte ik bijvoorbeeld een afspraak om in delen te betalen..
Verder ben je nog altijd niet verplicht om bepaalde dingen te doen qua scans, fotos, enten etc.. en dan hoeft het echt niet zo te zijn dat je je paard qua zorg te kort doet..

Overigens ben ik van mening dat je wel kunt bezuinigen op een paard.. wat ik zeg.. 200 euro was ik per maand kwijt.. dat was stalling, hoefsmid, tandarts, osteopaat en ontworming.. paard kwam echt niets te kort, maar dat was wel echt het minimale..
maar als je 300 of 400 euro per maand hebt is het wel makkelijker om een paard te houden.. maar bezuinigingen kan zeker tot een bepaalde hoogte (bijvoorbeeld niet die ene pensionstal met binnenbak maar die goedkopere zonder bak..)

Nee maar dat spaarpotje zou ik nou gezegt rond kunnen komen tot over 1,5 jaar plus mijn inkomsten wat jullie dus geen inkomsten noemen maar dat ter zijde.

Dan kan ik fulltime gaan werken...

Anoniem

Re: Help! Ik wil mijn beste vriend niet kwijt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:47

En als er in die 1,5 jaar nou wat gebeurd? Waar ga je dat dan van betalen?

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 13:48

Anoniem schreef:
En als er in die 1,5 jaar nou wat gebeurd? Waar ga je dat dan van betalen?

Ik geloof dat er toch ook een groot gedeelte mensen die nu heeft gereageerd ook geen extra potje heeft gehad?... In delen betalen dan maar?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:49

Als je het spaarpotje gaat gebruiken om de maandelijkse kosten te gebruiken dan heb je straks geen spaarpotje meer.. En wat als je niet meteen een vaste baan vindt?

Als je in delen betaalt gaat het niet over bedragen van €20,00 hoor.. Dat zijn dan nog steeds de wat grotere bedragen.

Celiien

white_flame schreef:
horsies5 schreef:

Nee maar dat spaarpotje zou ik nou gezegt rond kunnen komen tot over 1,5 jaar plus mijn inkomsten wat jullie dus geen inkomsten noemen maar dat ter zijde.

Dan kan ik fulltime gaan werken...

Met 1000,- zowel als spaarpot als rond kunnen komen gaat het sowieso niet werken.
En mbt tot je laatste post: daarom heb ik een verzekering die 75% vd kosten dekt. De rest heb ik een apart spaarpotje voor. maar met 60,- per maand ga je een verzekering net redden, maar kom je niet uit met de rest van je kosten..

Anoniem

Maar met €60 per maand kan je het zelf in delen nog niet betalen als er nou echt iets aan de hand is (acute koliek bijvoorbeeld)

Anoniem

Maar Ts je weet gewoon niet wat er in 1,5 jaar kan gebeuren..

€60 vast pm is echtheel weinig. Dat is een vijfde van mijn stalgeld. Ik betaal alles zelf. Loop nu fulltime stage met erg goed salaris. Daarna ga ik een bijbaan zoeken naast mijn studie en voor de avonduren kan ik oppassen.

Ik snap dat het rot is allemaal, en ookal ben je 18, je woont nog steeds onder hun dak..

Met een spaarpot van €1000 ga je echt niet 1,5 jaar doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:50

Als het alleen gaat om anderhalf jaar overbruggen; kan je dan niet met je ouders en opa om tafel met een gedegen plan. Als Opa het paard nog anderhalf jaar kan houden, dan kan jij in die tijd veel doen.
Stel voor dat jij direct een goede bijbaan gaat zoeken en je inkomsten opspaart, en evt ook kostgeld gaat betalen. Je maakt ook een plan met alle kosten voor het paard die je verwacht en laat gedurende de anderhalf jaar aan je ouders zien hoe verantwoordelijk je bent.
Na die anderhalf jaar heb je een goede spaarpot, dus je ouders zullen niet zomaar hoeven bijspringen. Je kan het paard dan zelf kopen zonder dat zij er risico mee lopen.

En verder snap ik dat het rot is als je paard weg moet :(:) maar je hebt het nou eenmaal niet zelf in de hand en ik snap je ouders wel dat zij je voor financiele problemen willen behoeden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-11-16 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 13:50

Nuray schreef:
Als je het spaarpotje gaat gebruiken om de maandelijkse kosten te gebruiken dan heb je straks geen spaarpotje meer.. En wat als je niet meteen een vaste baan vindt?

Als je in delen betaalt gaat het niet over bedragen van €20,00 hoor.. Dat zijn dan nog steeds de wat grotere bedragen.

Dat begrijp ik jammer genoeg maar al te goed. Maar ik kan van de stufi hooi betalen en de rest de brokken en hoefsmid kan ik dan sparen. Wat mis ik dan nog? ontwormen? Maar dit is niet maandelijks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:51

Wat ik het afgelopen half jaar aan DA kosten gehad heb is precies jou spaarpotje, 1500. En hier zit stallen en hoefsmid niet bij.
Misschien dat het zo wat duidelijker voor je wordt, 1500 is veel en veel te weinig

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 13:52

Blijheid schreef:
Als het alleen gaat om anderhalf jaar overbruggen; kan je dan niet met je ouders en opa om tafel met een gedegen plan. Als Opa het paard nog anderhalf jaar kan houden, dan kan jij in die tijd veel doen.
Stel voor dat jij direct een goede bijbaan gaat zoeken en je inkomsten opspaart, en evt ook kostgeld gaat betalen. Je maakt ook een plan met alle kosten voor het paard die je verwacht en laat gedurende de anderhalf jaar aan je ouders zien hoe verantwoordelijk je bent.
Na die anderhalf jaar heb je een goede spaarpot, dus je ouders zullen niet zomaar hoeven bijspringen. Je kan het paard dan zelf kopen zonder dat zij er risico mee lopen.

Ja alleen willen hun dat k nog HBO ga studeren wat ik dus absolut niet zie zitten. Het gaat dus voor mij alleen over die 1,5 jaar. Maar mijn opa is net een rat (wil ook nog niet dood ) die heeft pas al een keer kanker gekregen vervelend genoeg maar is al weer beter verklaard...

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 13:53

Anoniem schreef:
Wat ik het afgelopen half jaar aan DA kosten gehad heb is precies jou spaarpotje, 1500. En hier zit stallen en hoefsmid niet bij.
Misschien dat het zo wat duidelijker voor je wordt, 1500 is veel en veel te weinig

Mijn paard heeft in de 7 jaar nog steeds geen dierenarts gezien...

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:53

Tjah, en morgen valt je opa van een stoeprandje af en is het klaar..

Overigens, op t moment dat je opa overlijd en het paard is niet specifiek aan jou in een testament toegewezen, gaat het paard, ofwel de opbrengst van het paard niet naar jou maar naar de eerste in lijn; je ouders/tantes/ooms.

Dat je paard in de afgelopen 7 jaar nog niks heeft gehad hoeft niet te betekenen dat hij morgen niet ineens met koliek staat oid..

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 13:54

Celiien schreef:
Tjah, en morgen valt je opa van een stoeprandje af en is het klaar..

Overigens, op t moment dat je opa overlijd en het paard is niet specifiek aan jou in een testament toegewezen, gaat het paard, ofwel de opbrengst van het paard niet naar jou maar naar de eerste in lijn; je ouders/tantes/ooms.

Ja maar zo slim was ik al wel xd die staat op mij toegewezen dat heb ik met hem geregeld

Al is het maar om een nieuwe eigennaar te kunnen zoeken

ohjawel hij heeft 1x koliek gehad maar toen was ik er extreem vroeg bij totaal 100 euro lichter
Laatst bijgewerkt door white_flame op 04-11-16 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:54

Die van mij had er ook nog nooit een gezien, maar wat er nu gebeurt was... Uitgegelden in de wei, wat resulteerde in gekneusde bekken... Iets wat zomaar kan gebeuren en niemand iets aan kon doen

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:55

Het is natuurlijk altijd een sprong in het diepe met paarden/dieren.. je weet nooit precies van te voren wat het gaat kosten..
Je kan best risico's aangaan en dan moet je oplossingen vinden op het moment dat er zich dingen voordoen.. dat blijf je natuurlijk altijd houden.. maar de basis moet goed zijn.. en dat gaat je met 60 euro per maand niet lukken, ook niet met een spaarpotje..

Overigens kun je niet van je ouders eisen dat zij je steunen.. zij zijn tegen een paard kopen.. dan kun jij uiteraard dat alsnog gewoon doen omdat je volwassen bent.. maar dan moet je je ook volwassen gedragen en de consequenties aanvaarden.. ook als dat betekent dat je ouders je dan niet meer willen sponsoren.. daar mag je vanalles van vinden.. maar als je volwassen genoeg bent om een paard te kopen en onderhouden zonder steun van je ouders, moet je ook volwassen genoeg zijn om de consequenties daarvan te dragen.. zolang je afhankelijk bent van de financiering door je ouders, hebben zij er wat over te zeggen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:57

white_flame schreef:
Blijheid schreef:

Ja alleen willen hun dat k nog HBO ga studeren wat ik dus absolut niet zie zitten. Het gaat dus voor mij alleen over die 1,5 jaar. Maar mijn opa is net een rat (wil ook nog niet dood ) die heeft pas al een keer kanker gekregen vervelend genoeg maar is al weer beter verklaard...

Je kan wel 'ja maar' blijven zeggen, maar daar schiet je niks mee op. Als je dat paard echt wil, ook al is de kans klein dat het lukt, zal je moeten bewijzen aan je ouders dat je het aankan en verantwoordelijk genoeg bent. Baan zoeken dus! En maak een goed uitgeschreven plan.
Dan kunnen ze nog steeds nee zeggen, maar heb je in elk geval alles gedaan.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:57

white_flame schreef:
Nuray schreef:

Dat begrijp ik jammer genoeg maar al te goed. Maar ik kan van de stufi hooi betalen en de rest de brokken en hoefsmid kan ik dan sparen. Wat mis ik dan nog? ontwormen? Maar dit is niet maandelijks

Maar jouw vaste inkomen is dus je stufi?
Waar ga je dan eventuele nog te komen studiekosten van betalen?

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 13:58

horsies5 schreef:
Het is natuurlijk altijd een sprong in het diepe met paarden/dieren.. je weet nooit precies van te voren wat het gaat kosten..
Je kan best risico's aangaan en dan moet je oplossingen vinden op het moment dat er zich dingen voordoen.. dat blijf je natuurlijk altijd houden.. maar de basis moet goed zijn.. en dat gaat je met 60 euro per maand niet lukken, ook niet met een spaarpotje..

Overigens kun je niet van je ouders eisen dat zij je steunen.. zij zijn tegen een paard kopen.. dan kun jij uiteraard dat alsnog gewoon doen omdat je volwassen bent.. maar dan moet je je ook volwassen gedragen en de consequenties aanvaarden.. ook als dat betekent dat je ouders je dan niet meer willen sponsoren.. daar mag je vanalles van vinden.. maar als je volwassen genoeg bent om een paard te kopen en onderhouden zonder steun van je ouders, moet je ook volwassen genoeg zijn om de consequenties daarvan te dragen.. zolang je afhankelijk bent van de financiering door je ouders, hebben zij er wat over te zeggen..

ik heb de zorg vanaf augustes gekregen dus ik ben gelukkig niet in een keer in de diepte gegooit. vorige week een trailer met hooi laten brengen en straks zak brokken halen en deze week komt de hoefsmid en word hij ontwormt...
Ik ga meer werken. Ik snap wel dat ik niet moet uitgaan van hun steun, maar alsnog...opa's steun als hij ziek word, denk ik wel. (lievelingskleinkind kan er niks aan doen maar is zo)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:58

Ik heb met mezelf de afspraak dat ik voor 'standaard' kosten (stalling, hooi, hoefsmid, mestonderzoek/wormenkuur) niet aan mijn spaarpot mag komen. Anders heeft het ook weinig zin om te sparen voor onvoorziene kosten.

Ik heb laatst mijn pony's op basis van mestonderzoek ontwormt en dit was €70,00. Drie weken later volgt er dan weer mestonderzoek en dit kost €30,00. Dit kun jij dus al niet ophoesten met je vaste inkomen. Moet je dat willen?

Dat jou paard in 7 jaar nog geen dierenarts heeft gezien is geen garantie voor de toekomst.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 14:00

Oke dan ga ik alles op een rijtje zetten (niet uitgaan van stalling omdat deze er al is)

Dus roep wat jullie kwijt zijn en dan ga ik het nog eens op een rijtje zetten

per maand

Brokken zommer:
Brokken winter:
Hooi:
Hoefsmid: hoe duur en hoe vaak per jaar?
Ontwormen: hoe duur en hoe vaak per jaar?
Extra kosten: waaraan en hoeveel?

hoeveel gaat de spaarpot in voor eventuele ziekte per maand?