Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
0407Tamar schreef:Haha ahw weg manneijkheid. Nee het ging er meer om dat je ook mensen hebt die zeggen. Mijn paard is zo moeilijk in de omgang ik laat m wel castreren. Ik vind dat zo'n onzin. Ze leren wel omgaan met die hormonen t zijn net pubers
0407Tamar schreef:Direct castreren? Als jou zoon onhandelbaar word of iets dergelijks castreer je die toch ook niet. Lekker makkelijk altijd. Ik snap dat Yacinta hem op deze manier een kans wil geven. En als zij een training heeft geprobeerd die werkt waarom zou ze dan in hemelsnaam gelijk zijn mannelijkheid weghalen. Ik ben het met haar eens dat je een paard in zijn waarde moet laten. Er is altijd een oplossing. En hij hoeft niet slecht zijn opgevoed dit kan ook in zijn karakter zitten. Zeker omdat het een fjord is. Daar staan ze per slot van rekening bekend om. Eigenwijs lomp en volhardend.
De meningen over een hengstenketting verschillen nog al. Je hebt ook paarden die er agressief op worden. Maar ook zeker gevallen waarbij het wel help. Maar goed iedereen heeft altijd een andere manier. En de manier van de ander is nooit goed en vise versa. Dus ik stel voor dat je doet wat werkt bij Knud
![]()
![]()
Ben heel benieuwd hoe hij gaat worden!
Yacintha schreef:Er is in de tussentijd niets fout gegaan, toen had hij het gedrag ook al. Zoals ik al zei, vanaf 6 maanden. Maar in een filmpje waar het om de techniek van een oefening gaat, laat ik natuurlijk geen gevechten zien. Het enige waarbij hij zich enigszins normaal gedroeg, is de join up. Het duurt dan wel lang voor hij naar me toe komt, maar puber gesrag is sterk verminderd omdat hij kan rennen.

Jackytje schreef:Is ook wel logisch eigenlijk. Ik ben nu ook al een tijdje regelmatig les aan het nemen in NH (niet in één bepaalde techniek, maar een mix ervan) met mijn nogal emotionele ruin. Dit is natuurlijk niet geheel dezelfde situatie als Knud, maar die ruin is dus snel nogal stressy en wilt dan zijn benen verzetten. In drukke situaties moet ik dus voortaan zijn focus vragen en voorkomen dat hij dit zelf gaat doen, want anders trekt hij zich los. Dus moet ikzelf beslissen wanneer hij deze verzet door gewoon constant zijn achterhand en voorhand te laten verzetten. Paard had meteen iets van 'Oef! Rust!'. Ik denk dat Chris met Knud dus iets gelijkaardigs heeft gedaan. Het ding is vooral dat je eerst die 'rust' erin moet krijgen voor je überhaupt een andere oefening kan vragen. Die dag gingen we normaal iets totààl anders doen in de les, maar hij had er echt zo veel baat bij.
Ik ben dus erg benieuwd naar het filmpje. Zou jullie ook graag willen volgen, vind dit super interessant
No_No schreef:Sorry ts, maar een paard wat je omver probeerde te lopen vind ik zeker wel gevaarlijk! Ook jonge dieren! Helemaal als er kinderen mee moeten werken! En ik hoop dat je dat niet doet..!
Mijn fjord heeft ook wel eens een behoorlijke tik gekregen van mij, niet omdat ik mijn paard verrot wil slaan maar omdat hij over mij heen walst. Het begint met kleine dingetjes en het wordt steeds meer. Dier wordt steeds sterker en slimmer.
Maar goed, je hebt een probleem met je paard en je hebt geen probleem met je paard.
Je hebt een strenge duidelijke opvoeding naar je paarden en toch loopt deze puber over je heen.. Of toch niet..
Ik begrijp het niet meer, al heb ik eerder het gevoel dat je zelf nu alles weg wuift en dat je niet onderzoekt naar waar het verkeerd is gegaan. Niet willen toe geven... Of wat dan ook... Niet open staan voor aanpassing.
Ik heb niet snel dat mensen mij dat gevoel kunnen geven maar jij kan dat dus wel. Hey, in eens begrijp ik je paard! Je spiegel..
Yacintha schreef:No_No schreef:Sorry ts, maar een paard wat je omver probeerde te lopen vind ik zeker wel gevaarlijk! Ook jonge dieren! Helemaal als er kinderen mee moeten werken! En ik hoop dat je dat niet doet..!
Mijn fjord heeft ook wel eens een behoorlijke tik gekregen van mij, niet omdat ik mijn paard verrot wil slaan maar omdat hij over mij heen walst. Het begint met kleine dingetjes en het wordt steeds meer. Dier wordt steeds sterker en slimmer.
Maar goed, je hebt een probleem met je paard en je hebt geen probleem met je paard.
Je hebt een strenge duidelijke opvoeding naar je paarden en toch loopt deze puber over je heen.. Of toch niet..
Ik begrijp het niet meer, al heb ik eerder het gevoel dat je zelf nu alles weg wuift en dat je niet onderzoekt naar waar het verkeerd is gegaan. Niet willen toe geven... Of wat dan ook... Niet open staan voor aanpassing.
Ik heb niet snel dat mensen mij dat gevoel kunnen geven maar jij kan dat dus wel. Hey, in eens begrijp ik je paard! Je spiegel..
Ho eens even, als jij fatsoenlijk hebt gelezen, heb je gezien dat mijn paard gevaarlijk kan zijn en dat ik gerust een corrigerende tik geef. Maar ik ga niet mijn paarden afranselen met een zweep!! Ja ik heb een strenge opvoeding voor mijn paarden en als jij had gelezen, had jij gezien dat ik dit ook bij hem doe, maar dat hij hier alleen maar fel tegen in gaat! En wat zouden kinderen in godsnaam met zo'n paard moeten doen?!
Ik heb nóóit gezegd dat ik géén probleem met hem heb (waarom had ik hem anders voor Chris Irwin opgegeven?!), ik ben de éérste geweest die toegaf een probleem te hebben én de eerste die heeft gezegd dat ik hulp, tips en ervaringen gráág ontvang. Waar dit gedrag vandaan is gekomen is naar mijn idee allang duidelijk geworden in mijn voorgaande posts, die jij blijkbaar niet hebt gelezen.
Dus ga alsjeblieft eerst eens fatsoenlijk lezen voordat je iemand klakkeloos begint af te kraken! Ik ga me hier niet meer herhalen
kwita schreef:Toch zou ik het werken met kinderen niet veroordelen , mijn nogal sterke dominante merrie is juist heel lief naar jonge kinderen (mijn kindje is 3) en die beschermt ze zelfs tegen de anderen in het weiland en zet geen stap verkeerd. Zijn het oudere kinderen kan zij die enorm spiegelen en ook dat is best leerzaam!
Maar zet je er een jong volwassenen op als laatst die ging ze echt proberen en die werd er heus met een boog afgeworpen, normaal rijdt die persoon M dress!...dieren zijn heel sensitief en die weten echt wel wat ze bij wie kunnen maken( en nu niet ts aanvallend, maar een dier onderzoekt nu eenmaal zijn grenzen het is ook een wisselwerking) Dat stukje is ook heel leerzaam en ja dat is een hele tocht maar ts heeft wel de wil en de inzet om er samen beter uit te komen