help, wat kunnen wij doen aan deze situatie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 09:20

Ik baseer me op de OP en ja, dat is eenzijdig, maar het advies om te gaan praten lijkt me meer dan nuttig om dan de eventuele 'eenzijdige' zaken eruit te filteren? Maar dan moeten wel alle partijen aanwezig zijn, incl. familie (en het advies op papier van de d.a. voor het paard).
Laatst bijgewerkt door Julu72 op 02-09-16 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Re: help, wat kunnen wij doen aan deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 09:20

Verzorgpaard, bruikleen, lease, met alles betaal je voor een paard de kosten maar wordt het paard niet van jou.

Paard is gekocht door Henk en staat ook gewoon bij hem thuis. Alle kosten die er bij komen zijn een mooie vergoeding voor het gebruik van het dier. Zo kijk ik er tenminste tegenaan.

Als jullie niet meer naar Henk willen dan moet je daar mee stoppen. Betekend ook einde paardrijden bij Henk. Paard kan je laten staan of over kopen.

Maar goed, alles geschreven door een leek en niet door een jurist. Misschien die eens inschakelen om zeker te weten wat wettelijk jullie recht is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 09:24

Handen er vanaf trekken en zelf een paard kopen. Dat Henk misschien niet goed voor het paard kan zorgen is misschien niet leuk, maar je kunt niet alle dieren redden. Ga zelf kijken voor een Eigen paard, en laat het paard van Henk waar hij is.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 09:27

Joolien schreef:
Handen er vanaf trekken en zelf een paard kopen. Dat Henk misschien niet goed voor het paard kan zorgen is misschien niet leuk, maar je kunt niet alle dieren redden. Ga zelf kijken voor een Eigen paard, en laat het paard van Henk waar hij is.

Ja dit lijkt mij ook het beste.

Ik heb jaren lang ook pony gereden bij een oude man en dit ging op een dag ook niet gezellig meer. Ik heb toen ook al mijn spullen in de auto gegooid en ben er weg gegaan.

Ben er een dagje verdrietig over geweest, maar was het al vrij snel vergeten. Het beste wat ik ooit heb gedaan, heb nu een leuker verzorgpaard waar ik meer mee mag en kan. En de sfeer is gewoon beter, ik hoef niet op mijn tenen te lopen.

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 09:32

Naar mijn idee vraagt TS niet echt om advies. Ze vraagt of ze in hun recht staan om het paard "gewoon"mee te nemen.

Zou dat uiteindelijk jullie keuze worden om dat te gaan uitvoeren vind ik dat ook diefstal en ontzettend on respectvol! Jullie hebben die afspraak in goed vertrouwen gemaakt en om het dan op zo'n manier tegen hem te gebruiken is voor mij echt een no-go!

Vaak worden er wederdiensten gevraagd of een financiële vergoeding voor het verzorgen van paarden. Als dit zo met jullie afgesproken is, ongeacht welke klusjes dat zijn, lijkt het me niet meer dan normaal dat jullie je daar ook aan houden. Dan kan ik de reactie van de man best begrijpen..... eerst de lasten en dan de lusten...

Lijkt me zeker, ook gezien jullie leeftijd, lastig om met een beginnend dementerend persoon (waar jullie van uit gaan.... het is namelijk, zover ik lees, geen feit) om te gaan.
Wel vind ik dan als de situatie gevaarlijk wordt voor jullie beide dat het aan jullie ouders in om jullie daarvoor te beschermen. En jullie dus weg halen uit die situatie.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 09:39

Lijkt mij dat "Henk" last heeft van alzheimer ? Vergeet dingen, word agressief ? Zou voor jullie vooral oppassen dat het niet erger word ...

En wat betreft het paard, hij is de eigenaar dus daar kunnen jullie niet veel aan doen.

Maar zou wel kijken of jullie familie van de man kunnen benaderen en over de situatie praten, vooral voor de man zelf voordat er ongelukken gebeuren.

Mijn opa heeft ook alzheimer en kon op een gegeven moment niet meer alleen zijn, hij vergat gewoon om te eten en was broodmager, is een paar keer van zijn stok gegaan. Hij zit nu veilig en wel in een tehuis.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 09:44

Arme Henk.
Oud, eenzaam.
Koopt zelfs een nieuw paard om zijn enige gezelschap en vertier niet kwijt te raken en dan dreigt hij alles te verliezen....zijn gezondheid, zijn "vriendinnen" en zelfs zijn eigen paard!

Jullie moeder werkt met dementerende bejaarden?
Dan weet zij toch hoe ze hiermee om moet gaan?
Kent de juiste wegen die bewandeld moeten worden om Henk de juiste hulp te geven?

Denk aan die man en zijn paard!
Niet aan jezelf...

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 09:50

Shirley schreef:
Arme Henk.
Oud, eenzaam.
Koopt zelfs een nieuw paard om zijn enige gezelschap en vertier niet kwijt te raken en dan dreigt hij alles te verliezen....zijn gezondheid, zijn "vriendinnen" en zelfs zijn eigen paard!

Jullie moeder werkt met dementerende bejaarden?
Dan weet zij toch hoe ze hiermee om moet gaan?
Kent de juiste wegen die bewandeld moeten worden om Henk de juiste hulp te geven?

Denk aan die man en zijn paard!
Niet aan jezelf...

Dit. :j Henk voelt zijn gezondheid achteruit gaan en wil, zoals veel ouderen, geen hulp vragen omdat hij bang is om zijn zelfstandigheid, zijn vrijheid, zijn leven te verliezen. Dat jullie daar zo de dupe van zijn is natuurlijk ook niet hoe het moet, maar een beetje meer begrip voor zijn situatie lijkt me wel op zijn plaats.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:03

Ik heb ook het idee dat Henk aan het dementeren is. Je ziet dan vaak een negatieve gedragsverandering die sterk kan wisselen van agressie, woede, verdriet, vriendelijkheid, agitatie, achterdocht etc.
Ook merk je dan tekenen dat iemand afspraken vergeet, spullen vergeten etc.
Je kunt daar weinig aan doen, dan aangeven dat iemand ermee naar de huisarts moet gaan.

Henk roept steeds dat het paard van jullie is, en jullie betalen ook de rekeningen. In principe hebben jullie geen koopovereenkomst waarmee je kunt aantonen dat het paard aangekocht is door jullie, dus kun je niet volledig aantonen dat jullie ook daadwerkelijk eigenaar zijn.

Ik denk dat het noodzaak is dat Henk leert inzien dat hij niet meer de man is die hij vroeger was, en dat hij daarmee naar de HA gaat. Hij gebruikt jullie nu als zij schoonmaak slaaf, terwijl daar niets over is afgesproken. Hij roept dat jullie eigenaar zijn en laat jullie betalen maar eist wel dat het paard elke dag in de weide komt en dat jullie alleen mogen rijden als het hem uitkomt.
Tevens is het manipuleren met 'je zusje heeft vorige paard vermoord' gewoon echt een teken dat iemand cognitieve problemen heeft. Gedragsverandering komt veel voor bij dementie.

Opzich denk ik ook dat je niet teveel medelijden met Henk moet hebben, want het is inderdaad erg moeilijk om met eenzaamheid en ouderdom en dementie om te leren gaan, maar dan moet je wel eerst een stap zetten om het in goede banen te leiden vind ik. Hij moet ermee naar de HA.
Het liefst moet het paard ook worden overgeschreven naa rjullie middels een overeenkomst waarbij hij zeg maar aangeeft dat jullie het paard hebben gekocht.

Het is heel erg vervelend dat jullie hiervoor gebruikt worden (vooral voor dat poetswerk en de manipulatie..) dat doet deze man waarschijnlijk niet express maar je moet er niet teveel in mee gaan. Het komt vaak voor, dat bij mensen die aan het dementeren raken, dat je ze heel makkelijk terug kunt brengen naar de werkelijkheid. Je zou voor de probeer eens alles op kunnen sommen wat hij van jullie eist en wat hij allemaal zegt.. Sommige mensen kunnen dan nog prima inzien dat dit niet correct is, maar hebben dit overzicht en reflectie zelf niet als ze zulke dingen zeggen.

Ik zou echt eens aandringen op zijn vergeetachtigheid en gedragsverandering. Ik dnek dat je dan nog wel wat gedaan kunt krijgen. En verder zou ik proberen het paard te kopen van hem, maar wel duidelijke afspraken (zwart op wit) maken over de omgang. Haal vooral niet alles bij hem weg, want dan gaat het alleen maar slecht met hem.
Ik zou dat rustig opbouwen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:16

jasmijn16 schreef:
Nog een vraag, wij staan als eigenaar opgegeven in het paspoort, maar zonder papieren van de verkoop is dat eigenlijk dus niks waard? Wanneer is iemand dan precies eigenaar van een paard? Niet alleen in deze situatie maar in het algemeen.

Je bent pas eigenaar als je een verkoopcontract kan overleggen en dan nog zou je echt alle kosten van het paard moeten betalen,dat is in julie geval dus niet,je betaald een deel mee.Plus dat Henk waarschijnlijk altijd gaat kunnen bewijzen via vrienden of familie dat hij het paard gekocht heeft en dat het zij paard is.

Als je het paard dus mee neemt is het hoe dan ook diefstal.
Ik zou of proberen het paard te kopen of het paard daar laten en een ander paard kopen,hoeveel verdriet je er ook van gaat hebben.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:23

Henk is duidelijk aan het dementeren. Hoe moeilijk het ook is, zijn gedrag hoor hier gewoon bij. Omgaan met dementerende mensen is moeilijk, je zult je hier toch wat op moeten aanpassen en begrip voor hebben. Ga eens in gesprek met familie van Henk, misschien dat er iets te regelen valt van thuiszorg of huishoudelijke hulp.

En hoe stom het ook is, als het paspoort op jouw naam staat, is het niet direct jouw paard. Diegene die het paard heeft aangekocht is de eigenaar van het paard. In dit geval is dat Henk, dus als je het paard zomaar zou meenemen, steel jij het paard dus. Wil je het paard meenemen en werkelijk in bezit hebben, dan moet je hem dus overkopen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:26

Ik ga met RoyceMack mee.

Ik geloof dat maar mijn bokkers beseffen hoe een dementerent mens reageert en hoe moeilijk het is om daar mee om te gaan.
Als Henk het niet goed meer snapt en agressief wordt is dat heel bedreigend en dan sta je daar maar als jong meisje.
Je kunt tig afspraken maken met zulke mensen en tig gesprekken maar daar blijft weinig van hangen dus de volgende keer, op een slechter moment , weet hij daar totaal niks meer van.
Zal hij weer boos worden .

De vraag is hoelang hij nog voor zijn paard kan zorgen dus het lijkt me voor TS en familie verstandig , daarvoor iets op papier te zetten met Henk, als hij een helder moment heeft.
Verder oppassen dat er niet steeds meer taken bijkomen die niks met het paard te maken hebben, wat jullie moeten gaan doen, zoals poetsen en boodschappen doen.
Eigenlijk heeft Henk hulp nodig en ik zou dus contact opnemen met Henk zijn huisarts of die niet eens langs wil gaan voor een praatje en polshoogte opnemen.
Dan kan die de juiste stappen nemen voor extra hulp zodat hij ook prettig in zijn huisje kan blijven wonen.

TS veel sterkte :(:)
Het is helaas Henk zijn paard en ik vrees ook na zijn dood zolang er niks op papier staat.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:28

Ik vind het ongelooflijk dat iedereen maar gewoon zegt dat Henk dement is, over heldere momenten spreekt en zelfs over zijn huisarts contacteren. En dat op basis van het verhaal van een meisje dat het niet eens is met de manier waarop een eigenaar met zijn eigen paard omgaat. Gaat dit niet ver?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:33

spatter schreef:
Ik ga met RoyceMack mee.

Ik geloof dat maar mijn bokkers beseffen hoe een dementerent mens reageert en hoe moeilijk het is om daar mee om te gaan.
Als Henk het niet goed meer snapt en agressief wordt is dat heel bedreigend en dan sta je daar maar als jong meisje.
Je kunt tig afspraken maken met zulke mensen en tig gesprekken maar daar blijft weinig van hangen dus de volgende keer, op een slechter moment , weet hij daar totaal niks meer van.
Zal hij weer boos worden .

De vraag is hoelang hij nog voor zijn paard kan zorgen dus het lijkt me voor TS en familie verstandig , daarvoor iets op papier te zetten met Henk, als hij een helder moment heeft.
Verder oppassen dat er niet steeds meer taken bijkomen die niks met het paard te maken hebben, wat jullie moeten gaan doen, zoals poetsen en boodschappen doen.
Eigenlijk heeft Henk hulp nodig en ik zou dus contact opnemen met Henk zijn huisarts of die niet eens langs wil gaan voor een praatje en polshoogte opnemen.
Dan kan die de juiste stappen nemen voor extra hulp zodat hij ook prettig in zijn huisje kan blijven wonen.

TS veel sterkte :(:)
Het is helaas Henk zijn paard en ik vrees ook na zijn dood zolang er niks op papier staat.

Op een helder moment iets op papier zetten of afspreken zal niet gaan helpen. Als hij een slecht moment heeft, weet hij niet meer dat hij dat heeft gedaan en zal hij wellicht ts nog gaan beschuldigen van valse afspraken ook.
Nogmaals, hoe hard het ook is, het paard is nu van jullie, en Henk hoeft niet jullie zorg te zijn, dus zoek een ander paard.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:39

Yacintha schreef:
Henk is duidelijk aan het dementeren. Hoe moeilijk het ook is, zijn gedrag hoor hier gewoon bij. Omgaan met dementerende mensen is moeilijk, je zult je hier toch wat op moeten aanpassen en begrip voor hebben. Ga eens in gesprek met familie van Henk, misschien dat er iets te regelen valt van thuiszorg of huishoudelijke hulp.

Wat ontzettend knap dat je zo een diagnose kunt stellen zonder de bewuste persoon te kennen en je volledig te baseren op eenzijdige informatie.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:47

Cayenne schreef:
Yacintha schreef:

Wat ontzettend knap dat je zo een diagnose kunt stellen zonder de bewuste persoon te kennen en je volledig te baseren op eenzijdige informatie.

Ik weet niet hoor, maar de plotselinge gedragsveranderingen, vergeetachtigheid en leeftijd die TS in de OP beschrijft zijn toch hele duidelijk symptomen van dementie. Dat weet iedereen wel zo'n beetje.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:49

Yacintha schreef:

Wat ontzettend knap dat je zo een diagnose kunt stellen zonder de bewuste persoon te kennen en je volledig te baseren op eenzijdige informatie.[/quote]

Ik weet niet hoor, maar de plotselinge gedragsveranderingen, vergeetachtigheid en leeftijd die TS in de OP beschrijft zijn toch hele duidelijk symptomen van dementie. Dat weet iedereen wel zo'n beetje.[/quote]

Kom op, zeg! Ik denk dat de OP heel wat meer over de geestesgesteldheid van TS zegt dan over die van Henk....

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 10:59

Paard overkopen en bij hem laten staan, stalgeld betalen? Dan heeft hij het gezelschap nog, maar hebben jullie eerlijk verkregen zeggenschap over het paard.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:01

Moderatoropmerking:
Lieve bokkers ;),

Graag wil ik jullie er op attenderen dat de reacties op de TS erg scherp zijn.

Het is een hele moeilijke situatie en sommige geschreven berichten zijn door de TS wellicht harder geschreven als zij in eerste instantie heeft bedoeld. De TS gaat netjes in op jullie reacties en is bovenal op zoek naar tips hoe te handelen en wat haar rechten zijn.

Ik wil jullie vragen om op een constructieve en niet te scherpe manier te reageren zodat de sfeer in dit topic verbeterd :)

Ga er vanuit dat de mensen ( in zijn algemeen) het beste met een ander voor heeft en schrijf en baseer hier je bericht op. En bovenal houdt rekening met hoe een ander een bericht kan interpreteren.

Succes met de voortzetting!

Groetjes A_nouk

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:19

Kun je het paard niet gewoon van Henk overkopen?
Ik snap wel dat er al veel kosten in het paard zitten.
Maar toch heeft Henk het paard gekocht dus hij heeft er ook geld in gestoken natuurlijk.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:23

A_nouk, ik denk dat je in je hulk ook beter had kunnen plaatsen dat speculaties over de gezondheidstoestand van iemand anders niet zo fraai zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:39

Barbet schreef:
Kun je het paard niet gewoon van Henk overkopen?
Ik snap wel dat er al veel kosten in het paard zitten.
Maar toch heeft Henk het paard gekocht dus hij heeft er ook geld in gestoken natuurlijk.

Staat toch dat Henk dat niet wilt.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:45

jasmijn16 schreef:
Nog een vraag, wij staan als eigenaar opgegeven in het paspoort, maar zonder papieren van de verkoop is dat eigenlijk dus niks waard? Wanneer is iemand dan precies eigenaar van een paard? Niet alleen in deze situatie maar in het algemeen.

Als je een aankoopbewijs hebt.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:45

chevax schreef:
Kom op, zeg! Ik denk dat de OP heel wat meer over de geestesgesteldheid van TS zegt dan over die van Henk....

Nou nou nou, het enige wat ik zie is iemand die een paard verzorgt waar ze erg om geeft en daarmee in een hele moeilijke en vervelende situatie is terecht gekomen. Om gelijk te zeggen dat haar geestesgesteldheid niet goed is, vind ik wel weer heel laag.

TS, ik zou echt eens kijken of je met familie of inderdaad de huisarts van Henk in contact kunt komen. Misschien kunnen zij hem beter helpen ;)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 12:53

Wat ik vooral niet begrijp, is dat een 80-jarige nog een paard koopt.
TS, jullie zijn de verzorgers van dat paard, niet de eigenaar. Dus zomaar meenemen kan zeker niet. Zou mooi zijn zeg, als elke verzorger plotseling kan zeggen dat ie het paard toe-eigent en vertrekt :evaw: