Hoeveel paarden zien tot kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 20:29

Daphara schreef:
Hoe deden jullie dat met de kosten voor die keuring?
Het lijkt me toch dat als een paard onlangs gekeurd is dat dit doorgaans in de prijs is inbegrepen.

Ik lees toch regelmatig bij advertenties waarvan het paard nog niet gekeurd is; "Keuren k.k."(voor kosten koper), maar wat als een paard dan afgekeurd wordt, moet je dan ook betalen, of betaald de verkopende partij de keuring dan?
Wat is hierbij de standaard, of verschilt dit dan per verkoper?
En wat als elk paard dan afgekeurd wordt en je moet het wel telkens zelf betalen, dan ben je zo heel veel geld kwijt en heb je nog steeds geen paard. Ook niet bepaald goed voor je budget.

(ik weet overigens niet wat een klinische keuring en röntgen keuring tegenwoordig kost, maar zal vast niet goedkoop zijn als het niet standaard is).

Ik kan je zeggen dat de helft van de paarden die ik wilde kopen destijds gekeurd waren, bij nazicht van de RXen of evt herkeuring bleken ze allemaal afgekeurd. Ik heb hier al enorm veel pech in gehad maargoed := Het is ergens een soort ongeschreven regel dat bij afgekeurd de kosten voor de verkoper zijn. Iig, zo is het bij ons ook altijd gegaan

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 20:31

Tulandro schreef:
Wel 20 stuks denk ik!

Ik ook.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 20:36

Ik was niet van plan iets met keuren te gaan doen, ging immers om een onbeleerd paard. Het enige paard wat ik ooit verkocht heb idem, wil je laten keuren, regel het, ik betaal echter als verkoper geen cent. Ik heb m'n prijs aangepast aan een prijsklasse dat je niet moet zeuren. Een 3.5 jarige aangeboden die al kon piafferen (vond ie gewoon leuk, was dus zeer talentvol en eentje waar je vorozichtig mee moest zijn wegens te veel aanbieden) in de lagere prijsklasse. Dier is nooit kreupel geweest bij mij, dus dan is het goed. Zo simpel is het. Ik snap de kosten koper heel goed. Je wilt er als verkoper niet mee zitten.

Maar ja, ik snap je als koper ook wel, je wilt geen kat in de zak kopen. Het blijft dus altijd beetje kip en ei. Een duur paard zou ik ook graag gekeurd zien, maar dan kosten verkoper.

En zo is het cirkeltje weer rond. :+

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 20:40

Wij hebben in totaal 4 paarden aangekocht. De eerste reed ik al bij en kwam toen plots te koop waarna wij haar hebben overgenomen. Dus we waren toen niet op zoek. Na wat problemen is zij uitei delijk verkocht voor andere doeleinden en waren we op zoek naar een nieuwe pony. Maar deze kwam via de pensionstal waar ik stond op ons pad. Maand op proef gehad en uiteindelijk gekocht. Ik bereikte op een gegeven moment mijn 18 jarige leeftijd en wilde wel heel graag een paard erbij. Per toeval kwam ik er eentje tegen op bokt die mij enorm aansprak en na een bezichtiging en keuring hebben we hem gekocht. Paard nr 4 hebben we enkel op basis van een paar foto's gekocht 8)7 . Is wel helemaal op de foto gegaan alvorens we hem daadwerkelijk aankochten maar nog steeds geen spijt van :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 11:14

Mijn paard tel ik niet mee, dat was mijn verzorgpaard en kocht ik omdat ze op de lijst stond verkocht te worden en ik kon haar niet missen. Maar ik was niet perse opzoek naar een paard :P

Mijn pony was ik wel bewust op zoek. Heb een hoop mensen gemaild en foto's gezien, maar slechts 1 bekeken en die is het gelijk geworden :+

terpentijn

Re: Hoeveel paarden zien tot kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:24

Mijn 2 bonte paarden waren allebei kleine veulens van ca. 4-6 maanden toen ik ze zag.

Nr. 1 werd ik over getipt door bevriende paardenvent, was álles wat ik zocht, dus eigenlijk meteen vanaf de foto geroepen: MINE! Dat is nu mijn Bonte Jaopie.

Nr. 2 zag ik steeds in de wei staan waar ik met de bus langs kwam. Daar wás iets mee... dat paardje intrigeerde me gewoon, en na 6 busritten wilde ik die weleens van dichtbij bekijken. Het bleek een merrie, en wás helemaal niet te koop.
Tóch onderhandeld, dus wel verkocht... aan mij.
Dat is nu mijn Bonte Khavanna.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:28

Licht er een beetje aan, voor Sientje heb ik denk ik 6 paarden gezien.. Maar voor Mallow en Lizzy geen een.
Bij Sientje was ik echt opzoek naar een paard dus heb ik een aantal paarden binnen mijn budget bekeken. Bij de andere twee was ik niet opzoek, maar kwamen per toeval tegen.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:31

m'n eerste paard zijn we 2 keer langs geweest voordat we haar hebben mee genomen en mijn paard heb ik nieteens gezien voordat hij gekocht was die werd gewoon aan me gegeven :')

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:32

Ik heb 4 paarden bezichtigd.
Heb het 3e paard gekocht.

Kosten keuren moet je afspreken met de verkoper. Tegenwoordig moet je die vaak zelf betalen. Met pech ben je dus al veel geld kwijt in de keuringen als ze steeds afgekeurd worden.
In de hogere prijsklasse betaald vaak de verkoper bij afkeuring.
Maar altijd afspreken!

Ik heb de mijne klinische laten keuren. 1e keer afgekeurd. Waarschijnlijk door te korte bekapping. Heeft de verkoper betaald.
2e keuring was ze goed. Dus ik betaald en gekocht :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:37

3x voor een paard wezen kijken en 3x ook gekocht :')

1ste was toen een jaarling. Heb ik ruim 9 jaar gehad.

2de een New forest pony van 16 jaar die kocht als leerpony toen mijn jonkie in de opfok stond. Heb veel van haar geleerd, maar omdat ik niet écht een klik met haar had na 3 jaar verkocht.

Nu de derde. Een Ijslander merrie.. Helemaal in Polen gaan kijken nadat ik haar beschrijving las en foto's zag, dacht ik daar moet ik echt heen om haar te proberen.
Heb een week uitgeprobeerd en nu bijna 3 jaar later ben ik nog steeds heel blij met haar :D

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:49

Ik ben bij iets van 7 wezen kijken en toen kwam ik bij Toot, en die heb ik gekocht :D

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:53

Mijn vorige paard heb ik van de fokker overgekocht. Maar deze reed ik al een aantal jaren. :)

Mijn huidige zijn ook vrij vlot gekocht.
Olivia was het 2e veulen waar ik ging kijken.
En Puzzle was ik meteen verliefd op, dus die is meteen gekocht.
En met beide nog steeds erg blij. :j

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 13:11

De eerste keer dat we naar een paard gingen kijken was het tweede paard raak. Gewoon omdat de eerste niet braaf was en we een enorme klik hadden met de tweede. Ongekeurd gekocht en paard heeft nooit iets gemankeerd.
Tweede paard ging al wat lastiger. We hebben er toen een stuk of 6 gezien en die mankeerden allemaal iets op het eerste gezicht, behalve de laatste. Zelf gekeurd, zo ging dat toen gewoon, keuren dat deed vrijwel niemand.
Derde paard ging nog lastiger. Je zoekt een groot paard en er worden alleen maar kleine aangeboden. Zoiets dus. Half jaar gezocht. De meesten vielen al op internet door de mand en ik schat dat we verder een stuk of 10 paarden gezien hebben. Dat paard is overigens helemaal gekeurd, de eerste keer dat we dat hebben laten doen.
Laatste paard dat ik gekocht heb was heel moeilijk om te vinden. Ik heb 90% al via internet zelf afgeschreven. De 10% die ik in het echt gezien heb waren er schat ik een stuk of 15. Daarvan heb ik er ook weer heel veel meteen kunnen afschrijven omdat ze iets mankeerden of niet braaf waren en omdat de verhalen van de verkoper niet klopten. Uiteindelijk mijn eisen-lijstje behoorlijk laten varen... maar ik ben wel heel blij met het paard dat we uiteindelijk gevonden hebben. Ook al heeft me dat een jaar gekost. Deze is ook compleet gekeurd.
Hopelijk hoef ik voorlopig niet opnieuw op zoek, want het was tijdrovend en vaak teleurstellend. Op dit moment is de markt voor kopers niet zo fijn.

Wat keuren betreft hou ik zelf de regeling aan kosten voor de verkoper. Zijn ze het daar niet mee eens, dan ga ik wel op zoek naar het volgende paard. Tenzij het paard al helemaal gekeurd is, en ik een herkeuring wil laten doen, dan vind ik dat die kosten voor mij zijn.

Succes met je zoektocht. Hopelijk slaag jij sneller dan de tijd die het mij kostte.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:15

Ook bij ons heel verschillend. Ik ga vaak bij meer paarden kijken, ik heb meestal ook geen haast en vind het ook wel leuk.

Het meest bijzondere wat ik heb meegemaakt was de aankoop van een Groninger jaarling. Wij moesten namelijk gekeurd :-)... Wij dachten dat we een paard gingen kijken, maar de verkopers wilden alleen maar weten of ze hun paard aan ons wilden toevertrouwen. Verder werd nergens over gesproken! Maar we kwamen door de ballotage, paard mocht mee...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:29

Keuren op basis van ongelijk. Dus bij afkeur kosten verkoper, bij goedkeuring kosten voor de koper. Klinisch sowieso. Röntgenologisch bij duurdere paarden.

Als een verkoper niet akkoord gaat hiermee, jammer maar dan gaat de koop niet door.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:41

Ik heb er 2 bekeken, op dezelfde stal.

De eerste was het direct ! Wel de 2e ook geprobeerd maar bleef maar naar de andere trekken. Zondag gaan we haar ophalen <3

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:47

Ik zocht een veulen. Ik ben toen naar een fokker gegaan die 3 veulens te koop had staan.
De eerste paste niet bij mijn wensen, de tweede had ik geen klik mee en de derde voelde meteen goed.
Een week later heb ik haar weer bezichtigd, en heb toen besloten om haar te kopen.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 14:55

Voor mijn 2 paarden (gekocht als veulens): telkens de eerste gekocht die ik zag.
Ik ga ook niet naar elk paard kijken, enkel als ik het paard echt niet uit mijn hoofd krijg, dan pas ga ik kijken. Want als je voor elk paard die je tegen komt gaat kijken mag je veel paarden gaan kijken :Y)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:01

Bij mijn merrie kwam ik niks op internet tegen, toen ben ik naar een handelaar gegaan en de eerste gekocht die ik zag. Heb er verder zelfs geen meer bekeken daar.
Mijn hengst had ik al een ruin bekeken, die bleek echter ronduit waardeloze op z'n benen te staan. Nog bij een handelaar geweest, die had ook niks. Hengst kwam toen op internet met alleen een standfoto, ben gaan kijken en 1000km verder was hij van mij :+

Ik ben bij beiden ook geen 10 keer komen kijken. Als ik er over moet denken is het niks.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:05

Mijn ouders waren stiekem bezig om voor mij en mijn zusje de mogelijkheden van een eigen paardje op een rij te zetten (we waren toen 14 en 11). Bij een stal in de buurt waar een collega van mijn moeder haar paardje had staan gingen ze voor een evt stalling kijken en toevallig had de staleigenaresse nog wel een leuke makke merrie staan (erg uit conditie en met veulen nog aan de voet). Dat is haar na goedkeuring van ons en een proefperiode meteen geworden. Geen andere paarden meer bekeken.
Grappig detail: Ik had haar al eens aangewezen als zijnde dat ik dat nou een leuk paardje vond toen we er een paar maanden eerder langsreden.
Dit is inmiddels al 15 jaar geleden en we hebben haar nog. En staan nog altijd op dezelfde stal ook trouwens.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 19:59

Ik zou naar drie paarden gaan kijken, maar de eerste is het gelijk geworden. Als je weet wat je wilt en je komt het paard gelijk tegen, dan lijkt het mij dat je niet ook andere paarden hoeft te bekijken. Hij komt volgende week naar mij!

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 20:00

Tot je hét paard vind.
En ja, toevallig was dat bij mij de eerste.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 20:28

Nou ja, hét paard valt ook wel eens tegen hè :+ .
Vriendin van mij kocht hét paard... mooie grote bruine, legde zijn hoofd op haar schouder.....Verkocht!
Was bij nader inzien een groot lang slap paard dat erg moeilijk te sluiten was.
Maar geen nood: paard te koop aangeboden en direct raak. De mooie grote bruine legde weer zijn hoofd op de schouder van de koper *\o/*. Verkocht!!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 20:58

30

tipje: filmpjes laten sturen, dan haal je de kreupelen er al uit.
dat had me zo'n 15 ritjes gescheeld :roll:

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 14:32

driebergen schreef:
30

tipje: filmpjes laten sturen, dan haal je de kreupelen er al uit.
dat had me zo'n 15 ritjes gescheeld :roll:

Dan zoek je wel verkeerde paarden. Of je hebt hele erge pech. Waren het particulieren?