Paard kopen, kaf van het koren scheiden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:12

Dancer schreef:
Ik hoor heel veel over scheve voetjes e.d. Heb eens goed opgelet bij de dressuurpaarden op de olympische spelen en moet zeggen dat er maar weinig waren met rechte voetjes.

Zegt meestal meer over de smid dat over het paard........

Ik kan aan de voeten van een paard een inschatting maken uit welk deel van het land ie komt. Iets te eng opvallend vaak gelijk gekregen.......

Dancer

Re: Paard kopen, kaf van het koren scheiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:20

Zie trouwens ook allerlei afwijkende beenstanden voorbij komen

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:33

Ik begrijp niet goed waarom je niet gelijk naar een handelsstal gaat. Een handelsstal moet het paard terug nemen als er gebreken blijken. Bij een particulier krijg je dt niet zo even voor elkaar.

Daarnaast is mijn ervaring dat er aan oudere paardjes vaak veel mínder mankeert! In onze maatschappij worden paarden waar wat aan mankeert niet zo oud namelijk.

De paarden die in NL zonder klachten, werkend de 15 jaar halen die zijn vaak ook echt erg gezond en stomen nog wel even door, alles wat er aan kon mankeren zou er anders al uitgekomen zijn. Bij een 6-jarige weet je nog niet wat er voor zwakke plekken naar voren komen als hij wat langer aan het werk is.

Ik zou me dus niet blind staren op jonge paarden, zeker niet omdat ik de indruk krijg dat jouw dochter nog niet héél ervaren is?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 20:36

Dancer schreef:
Zie trouwens ook allerlei afwijkende beenstanden voorbij komen

Welnee joh, dat zijn raskenmerken :j

Waves schreef:
Ik begrijp niet goed waarom je niet gelijk naar een handelsstal gaat. Een handelsstal moet het paard terug nemen als er gebreken blijken. Bij een particulier krijg je dt niet zo even voor elkaar.

Daarnaast is mijn ervaring dat er aan oudere paardjes vaak veel mínder mankeert! In onze maatschappij worden paarden waar wat aan mankeert niet zo oud namelijk.

De paarden die in NL zonder klachten, werkend de 15 jaar halen die zijn vaak ook echt erg gezond en stomen nog wel even door, alles wat er aan kon mankeren zou er anders al uitgekomen zijn. Bij een 6-jarige weet je nog niet wat er voor zwakke plekken naar voren komen als hij wat langer aan het werk is.

Ik zou me dus niet blind staren op jonge paarden, zeker niet omdat ik de indruk krijg dat jouw dochter nog niet héél ervaren is?

Gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen.

Maar inderdaad, paarden die gezond 15 worden, worden vaak oud (niet altijd, helaas). Pech kun je altijd hebben, maar de echte fouten in lijf en leden komen er voor die tijd uit.

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:01

Braaf en betrouwbaar is momenteel schaars en schaarste betekend dat er veel geld voor gevraagd kan worden. De huidige fokkerij is gericht op de topsport, slechts 1% van de paarden komt ook daadwerkelijk in de topsport, de rest van deze paarden is voor de gemiddelde ruiter te hoog in het bloed en dus eigenlijk ongeschikt! Iedereen wil topsport rijden, maar om in het Z dressuur te komen heb je niet een heel bijzonder paard nodig. zelf rijd ik met een haflinger in het ZZ-L waar ik evenveel plezier uit haal als wanneer ik mijn KWPN'er op concours start. Zelf fokken we met haflingers en ik merk dat er steeds meer vraag komt naar deze paardjes. Toevallig hebben nu ook de 8 jarige KWPN'er van mijn zusje te koop staan, die redelijk aan je eisen voldoet volgens mij ;) (http://www.sporthorses.nl/advertentie/120738/te-koop/paarden-te-koop/dorarijke.aspx). Alleen de vraagprijs is boven je budget.

Om ook even de verkopers kant te belichten: Als verkoper probeer je zoveel mogelijk opbrengst uit je paard te halen en plaats je ze net iets hoger in de markt dan dat je er eigenlijk voor wil hebben. Maar ja zakken kan altijd nog toch ;) ?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:06

Mjoor schreef:
Braaf en betrouwbaar is momenteel schaars en schaarste betekend dat er veel geld voor gevraagd kan worden. De huidige fokkerij is gericht op de topsport, slechts 1% van de paarden komt ook daadwerkelijk in de topsport, de rest van deze paarden is voor de gemiddelde ruiter te hoog in het bloed en dus eigenlijk ongeschikt! Iedereen wil topsport rijden, maar om in het Z dressuur te komen heb je niet een heel bijzonder paard nodig. zelf rijd ik met een haflinger in het ZZ-L waar ik evenveel plezier uit haal als wanneer ik mijn KWPN'er op concours start. Zelf fokken we met haflingers en ik merk dat er steeds meer vraag komt naar deze paardjes. Toevallig hebben nu ook de 8 jarige KWPN'er van mijn zusje te koop staan, die redelijk aan je eisen voldoet volgens mij ;) (http://www.sporthorses.nl/advertentie/120738/te-koop/paarden-te-koop/dorarijke.aspx). Alleen de vraagprijs is boven je budget.

Om ook even de verkopers kant te belichten: Als verkoper probeer je zoveel mogelijk opbrengst uit je paard te halen en plaats je ze net iets hoger in de markt dan dat je er eigenlijk voor wil hebben. Maar ja zakken kan altijd nog toch ;) ?

Braaf en betrouwbaar is prima te vinden voor normaal geld; kwestie van goed opletten en toeslaan als ie langs komt.
Geen last hebben van modegrillen maakt het leven ook een stuk simpeler en geeft soms onverwachte kansjes......

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:31

Ikke, je loopt constant te verkondigen dat het prima kan voor minder dan 5000, maar vervolgens kom je zelf ook aan met een van 4500??
Tuurlijk heb je kans dat er een gelukje tussen zit, maar het paard wat ts zoekt gaat gewoon echt wel weg voor minimaal 4500.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:51

liekec schreef:
Ikke, je loopt constant te verkondigen dat het prima kan voor minder dan 5000, maar vervolgens kom je zelf ook aan met een van 4500??
Tuurlijk heb je kans dat er een gelukje tussen zit, maar het paard wat ts zoekt gaat gewoon echt wel weg voor minimaal 4500.

Ik zoek zelf ook, in hetzelfde budget en daar komt best het nodige voorbij.
Maar ja, die lagere prijzen zijn niet in het belang van de verkopers, dus wordt er maar geroepen dat goede paarden duur zijn. Ik zie het in andere topics ook gebeuren en hier gaan we vrolijk verder dus ja, ik geef wat tegen-geluid, want ze zijn er gewoon, maar je moet soms wat beter kijken en niet mode-gevoelig zijn.

http://link.marktplaats.nl/m1053157833

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 21:54

Dochterlief rijdt 7 jaar, heeft 4 jaar een eigen pony gehad (geen hele makkelijke).
B springen, b dressuur+8 en recreatief cross en Endurance
Tav Waves, wat is heel veel ervaring, nee ze is idd geen z-ruiter.
Ze heeft geen ambities voor de junioren, maar ze zoekt wel een paardje waarmee ze op langere termijn misschien m-z niveau dressuur kan halen.
Ik vermoed, dat het springen ook niet boven m uit zal komen.
Mode interesseert haar niet, ras ook niet.
Ze wil gewoon een leuk paard, waarmee ze kan groeien.
Idd braaf, dat is nog het belangrijkst.
Dat wil dus niet zeggen, dat het nooit eens mag schrikken, het is en blijft een vluchtdier.
Maar het moet wel beheersbaar blijven.
En volgens mij is €4500 toch echt minder dan 5000 :+

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:01

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:01

Mjoor schreef:

Mag ik vragen waarom jullie zo bizar veel vragen voor dit paard dat in mijn ogen niet meer als 6000€ waard is?

Een paard is waard wat een gek er voor geeft...

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 22:31

Evelijn schreef:

Is ook een leukerd, zal ik me eens verder in verdiepen

En idd zanakuzies, dat dacht ik dus ook :Y)
Maar hij is wel leuk, dat dan weer wel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:39

Hannanas schreef:
Heeft ze al eens op 1.74 gereden?
Ik zou de stokmaat niet afschrijven als verder allee compleet naar je zin is.

Een E pony of klein paard is doorgaans wat goedkoper in prijs dan die courante maten. Voor 4000 moet je er toch best 1 kunnen vinden is mijn idee. Maar vind ze maar eens. Je moet er echt tegenaan lopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:45

Mjoor schreef:

zanakuzies schreef:
Mag ik vragen waarom jullie zo bizar veel vragen voor dit paard dat in mijn ogen niet meer als 6000€ waard is?

Omdat het een merrie is en er "Glocks Johnson" op staat? :D
Nee ik vind de merrie ook niet waard wat ervoor gevraagd wordt "pas" M1 (niveau? of echt gestart)
8 jaar, geen noemenswaardige prestaties, toont iets overbouwd, incourante maat, en heel gewoon gangwerk. Meer als 4000 mag deze van mij niet kosten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:47

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:49

ikke schreef:
[ dus ja, ik geef wat tegen-geluid, want ze zijn er gewoon, maar je moet soms wat beter kijken en niet mode-gevoelig zijn.

En een beetje geduld hebben... Naar mijn idee zijn ze er zijn ze er inderdaad echt wel.
Ik zou toch ook eens rondkijken bij wat handelsstallen. Je kunt vaak uitproberen en het biedt toch ook wel wat garantie.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 14-08-16 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 22:50

Babootje schreef:
Mjoor schreef:

zanakuzies schreef:

Nee ik vind de merrie ook niet waard wat ervoor gevraagd wordt "pas" M1 (niveau? of echt gestart)
8 jaar, geen noemenswaardige prestaties, toont iets overbouwd, incourante maat, en heel gewoon gangwerk. Meer als 4000 mag deze van mij niet kosten.

Fijn om te weten, dat ik toch nog niet helemaal gek ben geworden :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 22:56

Misschien moet je hier eens kijken.
http://www.levenoplandlust.nl/web/te-koop-diversen-4/
Kleinschalig fokkerij en sportstal. Zij hebben regelmatig leuke en goed opgeleide paarden te koop.
En als ze op dit moment zelf niets hebben staan dat geschikt is, weten ze vaak wel wat er in de omgeving te koop staat en kunnen ze eventueel bemiddelen.
Fijne en betrouwbare mensen.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 23:02

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 23:04

Babootje schreef:
Misschien moet je hier eens kijken.
http://www.levenoplandlust.nl/web/te-koop-diversen-4/
Kleinschalig fokkerij en sportstal. Zij hebben regelmatig leuke en goed opgeleide paarden te koop.
En als ze op dit moment zelf niets hebben staan dat geschikt is, weten ze vaak wel wat er in de omgeving te koop staat en kunnen ze eventueel bemiddelen.
Fijne en betrouwbare mensen.

Dat is ook nog eens bij mij in de omgeving, heb een berichtje geplaatst

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 06:24

frisian_love schreef:
Evelijn schreef:

Is ook een leukerd, zal ik me eens verder in verdiepen

Hier moet je je niet in verdiepen, hier moet je wel als de donder achteraan, anders heb je serieus risico dat ze weg is. Uiteindelijk zijn er genoeg mensen die niet per se een ruin willen.......

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 06:51

Dancer schreef:
Ik hoor heel veel over scheve voetjes e.d. Heb eens goed opgelet bij de dressuurpaarden op de olympische spelen en moet zeggen dat er maar weinig waren met rechte voetjes.

Dit is echt hele grote onzin. Een beetje Frans of troonredend voor komt wel voor bij toppaarden. Maar wat men doorgaans met scheve voeten bedoeld, ongelijke voeten, komt niet of nauwelijks voor bij de toppaarden. Ook erg Frans en troonredend niet.

Ze hebben de Olympische paarden in Hong Kong destijds lineair gescoord ( het systeem dat het KWPN gebruikt op keuringen) en daaruit bleek dat gemiddeld genomen de beenstanden juist erg correct waren.

In beperkte maten kan het voor een amateursportpaard minder kwaad. Maar niet correcte beenstanden maken een paard nu eenmaal blessure gevoeliger. Dat is iets wat je bij de aankoop van een paard moet meenemen.
Perfect hoeft niet. Maar te erge afwijkingen in beenstanden, en met name ongelijke voeten en of ongelijke hoogte van de verzenen, zou ik niet willen zien.

Beenstanden van paarden vallen in een dressuurproef op TV overigens niet te beoordelen. Daarvoor moet en paard echt opgesteld staan op het harde en moet je er echt van alle kanten omheen lopen en en het paard op en van je af laten draven. Alleen dan is hoefvorm, stand van de voeten en de correctheid in beweging te beoordelen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 07:05

Babootje schreef:
zanakuzies schreef:

Prijs is om te beginnen vraagprijs. En komt uit de moederlijn van Madorijke. Een stam waar nog veel meer hele goede paarden uitkomen. Het komt dus niet zo zeer door de naam van de vader maar door de naam die de moederlijn heeft.

Het is dat deze merrie nog veulenboek is(waarschijnlijk door de stokmaat niet naar de keuring gebracht) maar anders was ze duurder.
De vraagprijs zou ik ook niet snel betalen.....maar dit is wel een hele interessante.

Mjoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 07:36

zanakuzies schreef:

Haha, ik wist dat ik deze vraag ging krijgen en ook lang getwijfeld om het wel of niet te plaatsen in dit topic. Maar om antwoord te geven op je vraag.. vraagprijs is door fokker/eigenaar bepaald en hij denkt dat ze dit op kan brengen, mede door de -arijke stam. Merrie loop daadwerkelijk M1 en kent de oefeningen van het M2/Z1. En zoals eerder gezegd: zakken kan altijd nog :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 07:40

Braaf en fijn gereden kost inderdaad wat tegenwoordig, vooral als ze helemaal gezond zijn. Maar moet wel zeggen dat het dan vaak om paarden gaat die boven de 165 zijn. De kleinere paarden zijn toch vaak minder gevraagd.

Ik stuur je nog even een PB voor een stal waar je eventueel kan kijken.