[VOLG] Mijn ultieme droom gaat in vervulling..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caitlin_K

Re: [VOLG] Mijn ultieme droom gaat in vervulling..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 11:56

GAAAAAF DO *\o/* *\o/* *\o/*

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:12

Ik heb een jaar op een renstal in Ierland gewerkt en gereden en die paarden hoeven echt niet per sé alleen maar te rennen. Deze waren dan wel gefokt voor point to point/ steeplechase (dus springen) maar echt goede paarden, niet alleen voor de renbaan! Deze reden we dan ook wel elke dag 20 min dressuur voor het rennen op de baan, maar ze liepen allemaal netjes aan de teugel, wijken, galopwissels etc. Zou er zo een overnemen en die zouden een goede eventing carriere voor de boeg hebben! Ze zijn hooguit enigszins op de voorhand gebouwd. Laat je dus niet afschrikken door een (goed gereden, niet te vroeg ingereden) renpaard. :)

Heb helaas geen foto's van de dressuur!

Afbeelding
Afbeelding

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:28

Gaaf ! En wat een tof aanbod van de eigenaar. :j

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:32

De vraag is natuurlijk wel of je ze zelf goed kan beleren voor de wagen of dat er iemand is die je kan helpen. Want je wil wel mennen nog steeds denk ik?

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:38

Gaaf ts!! Zoektocht naar je eigen paard is geweldig.

Zou ook al is de klik er en gaat het misschien wat worden met het renpaard, nog steeds om je heen kijken en bezoekjes brengen aan andere pony's. Geen haast! :) Wil je je toekomstige paard of pony sowieso omscholen dat hij ook voor de kar kan, als ze dit nog niet kunnen?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:43

Ik ga volgen TS! Super leuk, ik weet nog zo goed toen mijn ouders eindelijk vertelden dat ik een eigen pony mocht!

Laat je je paard/pony voor aankoop wel even keuren? Zou zonde zijn als er straks wat mis is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:49

Mennen is inmiddels bijzaak geworden. Ik durf dit niet met grote paarden, mennen zou de hoofdzaak worden wanneer de pony niet groter was dan 1,35 m. Daarboven zou het vooral om ohz gaan. :) Hoe leuk mennen ik ook vind en hoeveel plezier ik er ook in heb, ik durf dit gewoon simpelweg niet met een groot paard. En eerlijk? Ik had niet verwacht dat er uberhaupt een paard op m'n pad zou komen. :')

Ik blijf zekerste weten om me heen blijven kijken.

Keuren is wel de bedoeling haha, vraag me af of rontgenlogisch altijd nodig is? Wat denken jullie?

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:06

Ik zou het wel doen, zeker als het paard al vroeg onder het zadel is geweest.

Ik heb mijn paard alleen klinisch laten keuren, daar heb ik achteraf spijt van. Het geld voor röntgenfoto's valt in het niet in vergelijking met alle medische kosten die ik eraan heb gehad.

Ook al is de eigenaar nog zo eerlijk, jij noch hij kan er in kijken.. De zorgen die je ermee hebt mocht er iets zijn, zijn de besparingen op t geld niet waard!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:18

Absoluut doen inderdaad!

Weet je op wat voor leeftijd dit renpaard is ingereden? Mocht dit op erg jonge leeftijd gedaan zijn kan dat later voor problemen zorgen.

Een keuring is natuurlijk geen garantie, maar het helpt je wel

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 14:25

Ligt ook aan de aanschaf prijs.. een renpaard is normaal niet zo duur dus dan zou ik ook niet rontgelogisch keuren..

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 14:32

horsies5 schreef:
Ligt ook aan de aanschaf prijs.. een renpaard is normaal niet zo duur dus dan zou ik ook niet rontgelogisch keuren..

Deze redenatie snap ik nooit zo... stel je koopt een niet-duur paard, laat hem niet ront.keuren, en er is wat mis mee. Dan heb je de opties 1. verkopen (geheid met verlies want ja, er is iets mee, plus je hebt al de kosten van diagnostiek), 2. behandelen, met alle kosten van dien, of 3. inslapen, en dan ben je ook je geld kwijt. En dan heb kijk je alleen maar naar de geldelijke kosten, en niet naar de lichamelijke/emotionele voor jezelf, want een paard met een probleem gaat je niet in de koude kleren zitten.

Dus wat is hier dan het verschil tussen een goedkoop en een duur paard? De initiele aanschaf van het dier vind ik persoonlijk te verwaarlozen, de dierenarts heeft toch geen aparte tarieven voor dure en goedkope paarden..

Wat ik bedoel te zeggen is dat de zorgen en de medische kosten gelijk zijn of het nou een duur of een goedkoop paard is. Mijn eigen paard was niet duur, maar heeft nu al minimaal de aanschafprijs [misschien wel meer] gekost aan allerlei medische rekeningen. Als ik haar met röntgen had laten keuren, was het probleem meteen ontdekt en had behandeld kunnen worden, of ik had kunnen besluiten niet tot aankoop over te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:33

Heb even wat gegoogled. Je betaalt dus voor rontgenologische keuring per foto right?

Laat je dan het hele paard op de foto zetten, alleen zn benen.. Rug? Etc.

Hier heb ik nog wel een beetje hulp bij nodig.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:38

Volgens mij krijg je standaard alleen foto's van de benen, als je foto's van rug [en/of nek] wilt hebben, moet je dit erbij aangeven. Volgens mij betaal je per foto ja. Wil nog wel eens verschillen per DA wat het kost, dus zou ook dat even uitzoeken zodat je niet onnodig veel betaalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:56

Heel eerlijk gezegd ben ik helemaal niet meer rond aan het kijken naar andere paarden. :o

Zit alleen maar met haar in mijn hoofd.

Eerlijk gezegd twijfel ik wel nog over de rontgenologische, de klinische wil ik denk ik wel sowieso gaan doen.

Edit: Is het niet raar als ik niet meer naar andere paarden kijk eigenlijk..? In mijn hoofd had ik het zoete idee om meer dan 3 paarden te bezichtigen. :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-08-16 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:28

Ik heb zelf röntgenologisch niet laten doen, inderdaad vanwege de aankoopprijs van mijn pony. In verhouding vind ik het dan erg prijzig en ik heb na 8 maanden slechts 60 euro dierenartskosten gehad :) Dat betekent natuurlijk niet dat je nooit dierenarts kosten hebt, dat is echt een beetje een kwestie van geluk hebben en weet je van tevoren niet. Mocht het paard wat ik zou kopen in een hogere prijsklasse liggen en echt puur bedoeld voor de sport zijn, dan zou ik zeker röntgen doen.

Nu ben ik wel heel benieuwd naar het paard hoor! :))

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:30

heb je het toch voor elkaar! super hoor, gefeliciteerd!! :D

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:36

Oh jee helemaal in love, niks meer aan doen, strikje erom en meenemen. Grapje ;-)

Rijd haar ook een keer met een gewoon zadel, niet alleen een renzadel en ook in de bak rijden.
Keuren zou ik wel doen en idd vragen op welke leeftijd ze beleerd is.
Heeft de eigenaar nog meer renpaarden staan? Misschien kan je die ook een keer rijden gewoon om het verschil te voelen. Heb je toch een ander paard geprobeerd haha

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:44

_Dominique schreef:
Edit: Is het niet raar als ik niet meer naar andere paarden kijk eigenlijk..? In mijn hoofd had ik het zoete idee om meer dan 3 paarden te bezichtigen. :')

Wat leuk ts, een eigen pony / paard!

Raar? Welnee, als het klikt dan klikt het toch? :D

Het is wel super fijn dat je meerdere keren mag gaan rijden. Zo krijg je wel een beter idee van het beestje :j Probeer gewoon voor jezelf in je hoofd te houden wat je wel en niet zoekt in een paard en niet per ongeluk bezwijkt vanwege zijn charmes :P

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:50

Ik zou toch nog naar minstens 1 ander paard gaan kijken hoor. Dat verhelderd toch wel wat.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:20

Ik zou op zn minst eens gaan kijken bij een soort pony zoals je die in je hoofd had.
Dan kun je een wel overwogen keuze maken over wat je nu echt wilt.
Laat je vooral niet haasten. Er zijn veel leuke paarden en ponies in t land :j

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:36

Ik zou de pony/paarden die je in gedachten hebt gaan bekijken en dan als je haar nog steeds geweldig vindt, haar gewoon kopen.

Ikzelf heb het eerste paard gekocht die ik gezien heb. Ik had gewoon gelijk die klik met hem en het voelde gewoon heel erg goed. Als je precies vindt wat je wilt hebben, dan maakt het niet uit hoeveel paarden je bezoekt, je zal toch aan deze dan blijven denken.

Ik zou wel de andere gaan bekijken omdat je iets anders in je hoofd had dan een racepaard, gewoon om er zeker van te zijn :D

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 22:53

agee schreef:
Ik zou op zn minst eens gaan kijken bij een soort pony zoals je die in je hoofd had.
Dan kun je een wel overwogen keuze maken over wat je nu echt wilt.
Laat je vooral niet haasten. Er zijn veel leuke paarden en ponies in t land :j

Hier ben ik het helemaal mee eens. Je bent in 1 week tijd wel heel erg van gedachte veranderd qua wat je wilt; van menpony met af en toe een buitenrit naar rijpaard zonder mennen. Het lijkt me daarom goed om inderdaad nog andere pony's te bekijken, ook om te bepalen wat je nu precies wilt qua gebruikdoel. Je koopt tenslotte maar één paard/pony, waar je ook op de lange termijn hetgene mee moet kunnen doen wat je wilt doen.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 00:21

vanspeijk schreef:
horsies5 schreef:

Deze redenatie snap ik nooit zo... stel je koopt een niet-duur paard, laat hem niet ront.keuren, en er is wat mis mee. Dan heb je de opties 1. verkopen (geheid met verlies want ja, er is iets mee, plus je hebt al de kosten van diagnostiek), 2. behandelen, met alle kosten van dien, of 3. inslapen, en dan ben je ook je geld kwijt. En dan heb kijk je alleen maar naar de geldelijke kosten, en niet naar de lichamelijke/emotionele voor jezelf, want een paard met een probleem gaat je niet in de koude kleren zitten.

Dus wat is hier dan het verschil tussen een goedkoop en een duur paard? De initiele aanschaf van het dier vind ik persoonlijk te verwaarlozen, de dierenarts heeft toch geen aparte tarieven voor dure en goedkope paarden..

Wat ik bedoel te zeggen is dat de zorgen en de medische kosten gelijk zijn of het nou een duur of een goedkoop paard is. Mijn eigen paard was niet duur, maar heeft nu al minimaal de aanschafprijs [misschien wel meer] gekost aan allerlei medische rekeningen. Als ik haar met röntgen had laten keuren, was het probleem meteen ontdekt en had behandeld kunnen worden, of ik had kunnen besluiten niet tot aankoop over te gaan.

Als je een paard koopt, neem je altijd een risico.. Want ook al is hij bij aankoop 100% in orde.. kan hij zomaar een week later toch wat mankeren door pech..

Bij een goedkoop paard ben ik bereid meer risico te nemen dan bij een duur paard simpelweg omdat mijn investering minder groot is..

De dure dierenarts rekeningen blijven altijd een risico met het houden van paarden.. Hoe meer geld ik kwijt ben voor de aanschaf Hoe minder ik over houdt voor dierenarts rekeningen dus hoe kleiner ik het risico wil maken.. als het paard me toch niet zoveel kost weegt het maken van foto's voor mij niet op tegen het risico..

Ik ken niemand die een paard van 500 euro nog eens voor 500 euro op de foto gaat zetten.. bij een paard van 15.000 doe je dat wel..
Mijn paard was 1250 en is overigens helemaal niet gekeurd geweest.. een volgend paard zal ik misschien wel klinisch laten keuren voor de zekerheid maar zeker niet rontgelogisch

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 00:33

Wat leuk!!

Met een ex renpaard zou ik toch zeker laten keuren! Vooral om de verhalen die je weleens hoort...

En tja... ik ben wel naar meerdere wezen kijken... de klik was er en toen heb ik haar ook gekocht, als het ECHT, ECHT goed voelt... waarom niet?

Ik heb die van mij toen op de kop kunnen tikken voor 800,- (onbeleerde 3 jarige) en dus niet laten keuren. Ik ben het er wel mee eens dat wanneer het paard duurder wordt dat je dan wel gaat keuren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 08:25

_KiMbErLeY_ schreef:
Wat leuk!!

Met een ex renpaard zou ik toch zeker laten keuren! Vooral om de verhalen die je weleens hoort...

En tja... ik ben wel naar meerdere wezen kijken... de klik was er en toen heb ik haar ook gekocht, als het ECHT, ECHT goed voelt... waarom niet?

Ik heb die van mij toen op de kop kunnen tikken voor 800,- (onbeleerde 3 jarige) en dus niet laten keuren. Ik ben het er wel mee eens dat wanneer het paard duurder wordt dat je dan wel gaat keuren...

Euhm welke verhalen dan precies? :=