Paard kopen en gedeeltelijk mee betalen. Goed idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:46

Als ik kijk naar ervaring. .... dan is er vaak een patroon te vinden als het om geld gaat.
Die mensen komen altijd wat geld te kort...
Dromen dat het over een jaar beter gaat endan toch weer tegenvallers krijgen (of te wel, geen realistische droom geweest)

het kan je hart breken, wanneer jij om dat paard gaat geven...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:49

Hier een ervaringsdeskundige. Heb dus staldeling gedaan, heb met mijn dochter samen een paard gedaan en heb twee bijrijders gehad waarvan een betaald en een onbetaald en vroeger 5 jaar een keer per week een paard voor iemand buiten gereden.

Alleen de onbetaalde bijrijdster ben ik mee gestopt want die nam het te vrijblijvend. Verder met alle combinaties heerlijk het paard gedeeld. Zelf vroeger ook nog elke week een keer een paard buiten gereden waarvoor ik dan ook nog zorgde tijdens de vakantie. Betaling was drollen rapen in de wei en paard goed verzorgen. Erg leuk.

Dus TS. Mijn advies is: "reken uit wat de smid per maand voor jou gaat kosten. Tel daarbij de 15,-- op" en dat is het dan. Dan heb je een geweldige kans om een paard bij te gaan rijden.
Je komt je afspraken na, jullie plannen het rijden goed dus wie rijdt welke dag het paard. Je spreekt af wat je wel en niet met het paard mag doen en je kijkt goed hoe de eigenares wil dat jij omgaat met de spullen van het paard. Zij legt uit en jij volgt op want het is haar paard en zij is dus eindverantwoordelijk.
Als je wilt stoppen zeg je een maand van te vore op. Als zij wil stoppen idem dito.

Go for it *\o/* en ga genieten. Ga samen rond de tafel. Ik vind het zo'n onzin als je niet eens in deze wereld een paard samen kunt rijden. Als zij gemakkelijk is en jullie geven en nemen samen wordt het een win - win situatie.
Jullie zullen wel moeten accepteren dat met rijden elk op een wat andere manier rijdt. Als ik na mijn dochter reed kon ik voelen hoe zij rechts sterker was in haar hand. Bij mij was het andersom. Dus dat pakte in ons geval goed uit. Maar die verschillen hou je altijd met rijden want niemand rijdt exact het zelfde, maar de meste paarden weten dat binnen een paar weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:57

Ik vind het idee "sparen voor de hoefsmid" gewoon fout. Dat je spaart voor onverwachte onkosten of dingen die 1x/jaar zijn zoals entingen en TA, prima. Maar de smid, dat is iets dat standaard elke 8 weken terugkomt. Huur van de weide, komt maandelijks terug. Als je geen opslagplaats hebt voor een grote hoeveelheid hooi (vb. 6 maanden) dan loopt dat in de winter ook flink op, zeker als de oogst mager was en er weinig te vinden is.

Dan gaat het er niet om dat je maandelijks 15 euro tekort komt. Als je maar om de 4 maand de smid kan betalen en niet om de 2 maand, koop dan gewoon geen paard. 4 maanden sparen voor 80 euro is 20/maand.
In mijn ogen zit je dan echt gewoon over de grens wat je kan uitgeven en sorry, dan kan je je geen paard (of zelfs shet) permitteren.

Debbie00

Re: Paard kopen en gedeeltelijk mee betalen. Goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 20:50

Ja idd Varekaj. Dan is het niet verstandig een paard te kopen.

JudithKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 20:56

Ten eerste wil ik even zeggen dat je in zo'n situatie beter een verzorgpony kan nemen, heb ik namelijk ook gedaan.

Ten tweede, dat meisje kan haar stalling net niet betalen? Wat nou als er een ongeluk gebeurd en het paard naar de dierenarts moet? Gaat het dan ook zo? "Sorry, ik kan het niet betalen.."

Sorry, maar ik denk dat je toch echt beter een verzorgpony kan gaan zoeken. Ga bij stallen langs, hang blaadjes op, plaats advertenties op FB en MP, spreek mensen aan.. Als je mee moet betalen met haar zit je straks zelf nog in de problemen met haar, zonde van de vriendschap, toch?