Aankoopbedrag paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 23:25

Ik ben bang dat je ervoor kiest om mijn post onnodig aanvallend op te vatten, terwijl er helemaal niets aanvallends staat, laat staan dat het zo bedoeld is. :)
Met de buik volhebben van lichamelijke problemen bedoel ik precies dat wat je zelf ook schrijft: je hebt jarenlang met de zorgen en het verzorgen gezeten van twee paarden voor wie je alles over had maar die gewoon continu tegen hun eigen lichaam moesten vechten. Dan is het toch niet meer dan logisch dat je bij een volgend paard niet al meteen bij aankoop een doosje medische problemen mee wilt krijgen? Dat is toch ook precies wat ik schrijf (en jij ook)?

Wat 'kant en klaar paarden' betreft: Je schrijft letterlijk dat je (door je ziektes) niet meer in staat bent om echt te trainen maar wel gewoon lekker af en toe een (buiten)ritje wilt maken. Daar is helemaal niets mis mee. Sterker nog, het is alleen maar positief dat je je eigen grenzen en beperkingen kent. Dat houdt echt er wel in dat jouw paard zichzelf in vorm moet kunnen houden, zowel geestelijk als lichamelijk. Je kunt dan dus geen hittepit van een karakter nemen en ook geen slecht gebouwd paard dat erg veel werk nodig heeft om uberhaupt rechtop naar links of rechts te kunnen gaan. Ik schrijf nergens dat je een kant en klaar paard wilt - die conclusie trek jij om de een of andere reden? - wat ik schrijf is dat als jij een warmbloed zoekt die psychisch en fysiek weinig training nodig heeft en zichzelf in vorm houdt tijdens recreatief gebruik, je helaas precies in die vijver vist waar niet alleen recreatieruiters in vissen, maar ook de basissportruiters. Dus als je je in de openingspost afvraagt waarom die prijzen toch zo hoog zijn, dan is dat je antwoord. :)

Los daarvan: hoezo zou je geen band kunnen vormen met een paard dat een goede basisopleiding heeft genoten en zo stabiel is dat hij zonder extra training gewoon goed is in zijn werk? Dat soort paarden zijn ook gewoon levende wezens die een band vormen met hun eigenaar, dus ik snap niet helemaal waarom je die meteen gelijk stelt met paarden waar je geen band mee kunt hebben? Je kunt ervoor kiezen om zo'n paard af te doen als 'kant en klaar paard', maar in de klassieke wereld (net zoals de gemiddelde ponyclub) heten dat soort paarden en pony's schoolmeesters - ook in de basisklasses - en die zijn hun gewicht in goud waard. En de mensen die het voorrecht hadden om zo'n schoolmeester in hun leven te hebben waren er maar wat dankbaar voor.

Als ik dan toch een puntje van 'kritiek' mag geven: ik vind je veronderstelling dat een 10jarige warmbloed vanzelfsprekend verkeersmak zou moeten zijn wel vrij onrealistisch. De meeste warmbloeden in Nederland brengen hun hele rijleven door tussen 4 hekjes, vooral als het om de grotere (vaak toch sportgericht gefokte en gebruikte) warmbloeden gaat. Die paarden worden voor de sport gefokt, beginnen vaak ook hun rijcarriere in de sport en komen als ze daarin hun grens hebben bereikt uiteindelijk in de recreatiewereld terecht. Niets mis mee, maar het is verre van zelfsprekend dat de sportruiter die ze de eerste 6 jaar had er ook regelmatig mee buitenreed.
Dus als je per se in de 1,70 meter+ categorie wilt zitten, dan is dat verkeersmakke verre van vanzelfsprekend.
Als je kijkt naar typische recreatierassen (die over het algemeen een stuk kleiner zijn) dan ligt dat anders, net als wanneer je naar ex-jachtpaarden of bijvoorbeeld ex-militairypaarden op zoek gaat, maar bij grote warmbloeden zul je ze echt moeten zoeken. En die zijn dus erg gewild. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 23:39

Nee hoor voel mij niet aangevallen door jouw post, ligt idd nog erg gevoelig allemaal, omdat ik nog midden in mijn verdriet zit.
Dus sorry als ik daardoor te emotioneel reageer.

Maar ik denk eerlijk gezegd dat er weinig verschil zit in het in vorm houden van een warmbloed of een koudbloed? Als je alleen maar bos hobbelt dan gaat ieder paard toch uit vorm uiteindelijk?
Dat was dan ook mijn gedachte voor een ouder paard: dat een semi pensioen met alleen nog maar af en toe rijden ( trainen/ rechtrichten kan buiten ook prima denk ik) mij daar minder erg voor lijkt dan een paard wat nog jong is en alles moet leren.
Maar goed, het zijn dan ook maar gedachten spinsels, ik heb geen idee wat ik ga doen en willen, of waar ik tegen aan ga lopen.
Ik ben gewoon geschrokken van de prijzen die ze vragen voor paarden die wat mankeren, heb nu dus ook bevestiging dat een gezond paard gewoon te duur gaat zijn voor mij, waar ik dus eigenlijk ook al een beetje bang voor was.

Ik denk helemaal niet dat je geen band kan vormen met een kant en klaar paard of leermeester, ik begrijp niet waar ik dit gezegd zou hebben? Ik ben juist van mening dat je met elk dier een band gaat krijgen, maar dat ik juist niet verwacht dat gelijk alles altijd maar goed gaat, juist omdat het een dier is met gevoelens en emoties. Dat is in mijn beleving een on going proces wat je samen met je dier aan gaat, verwacht ik dat wel, dan kan ik beter een motor kopen, dat bedoelde ik ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 23:53

Snap ik ook wel, hoor. De prijzen zijn ook gewoon hoog, en dat zijn dan de paarden die uberhaupt op de markt komen: heel veel schoolmeesters blijven bijvoorbeeld altijd binnen de rijvereniging, stomweg omdat ze zo gewild zijn en iedere beginner/recreatieruiter er een droompaard aan heeft. Jij bent geen beginner, maar helaas zoeken juist beginners ook intensief naar zulke paarden.

Ik denk inderdaad ook dat elk paard wel iets van training nodig heeft, maar een correct gebouwd rijtypisch paard zal gemakkelijker zijn gewicht over zijn benen verdelen dan bijvoorbeeld aan een op trekken gefokt trekpaardtype of een overbouwde volbloed die hun bouw niet mee hebben. Voor een goedgebouwd rijpaard zijn buitenritten met lekker lange stukken rechtdoor alleen maar gezond, maar een slechtgebouwd paard kun je daarmee aardig de prak in rijden omdat ze niet van nature een horizontaal evenwicht hebben en dus alles maar op de voorhand kieperen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 00:20

En aangespannen, Claudia?
Vind je dat niks?
Kun je zelf ook langer doen met lichamelijke ongemakken en het verruimt je markt qua paarden enorm.

Een tweespan flinke pony's lijkt mij prachtig :o
Heb ze ook gezelschap aan elkaar...

Anoniem

Re: Aankoopbedrag paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 00:27

Kweet niet... Een beetje kar kost ook een godsvermogen en ik heb gemend vroegah, met beide. Ook gegroomd op de wedstrijden. Blijf het de gevaarlijkste tak van paardensport vinden.
En ik zet geen paard alleen hoor, kan een toekomstig paard altijd bij vriendin stallen en daar is meer dan genoeg gezelschap. Zou die situatie veranderen is er snel genoeg 1 bijgehaald.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 00:32

Was maar een spontane opwelling. ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 00:36

Shirley schreef:
Was maar een spontane opwelling. ..

:o :D heb ik die nou dan ook iets te spontaan gelijk de kop ingedrukt?
Was niet mijn bedoeling hoor...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 00:40

Ben zwaar teleurgesteld -O-

Dacht het idee van de dag te hebben, hoopte al te worden uitgenodigd voor een mooie rit, maar helaas :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 00:48

Shirley schreef:
Ben zwaar teleurgesteld -O-

Dacht het idee van de dag te hebben, hoopte al te worden uitgenodigd voor een mooie rit, maar helaas :n

:') hadden wij elkaar 10 jaar geleden maar al gekend dan, had je de rit van je leven meegemaakt met mijn toen nog in topconditie van een tuigtank, Lona.
Mijn moeder die niks met paarden heeft, ging graag mee ook.
Maar weet dus helaas, hoeveel dat dit ook kost, voor een beetje wagen ben je ook paar duizend kwijt, dubbelspan tuig, 2 pony's pfff, daar kan ik makkelijk 1 gezond kanon naar keuze voor kopen en ben ik de helft kwijt aan maandelijks onderhoud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 00:50

Andersom bekeken: ex-wedstrijdmenpaarden hebben vaak ook een wat grotere maat en steviger beenwerk, zijn overal geweest en hebben alles al eens een keer gezien en zijn tijdens hun mencarriere vaak ook onder het zadel gereden. Zo'n paard kan een perfecte grote maat recreatiepaard zijn. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 00:58

Dat klopt zeker xzutu2. Heb ook een voorliefde voor grote tuigers, hou van de beweging, karakter en idd bij de grote exemplaren de kracht die ze bezitten en uitstralen.
Maar ben wel bang dat ik te veel ga vergelijken, als ik weer aan iets soortgelijks begin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 01:39

Ik denk dat je dat in het begin sowieso zult hebben, met elk paard. Dat kan ook niet anders als je zo lang lief en leed hebt gedeeld met een paard. :)
Het voordeel is wel dat je de tijd hebt. Je zou eens bij wat menstallen een balletje op kunnen gooien, niet om meteen wat te kopen maar om in de kaartenbak te komen voor als er bijvoorbeeld een paard uit een span met (wedstrijd)pensioen mag of als er eentje toch niet helemaal geschikt lijkt voor de mensport.
Ik weet niet of je ook buiten de grenzen kijkt, maar vanuit het voormalige Oostblok is er al jaren gestage stroom van brave, nette recreatie-menpaarden naar Duitsland. Geen fancy papieren, geen hippe sportpaardenrassen, maar wel gewoon een net paard dat braaf is voor de koets, op de weg en vaak ook onder de man. De Pferdebörse stond er vroeger vol mee, als je nu zoekt op Pools warmbloed zul je ze ook wel tegenkomen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 06:17

Ik lees sinds het begin mee, als je de mogelijkheid hebt kijk dan eens in Frankrijk ook.
Paarden zonder stamboek papier mogen hier geen officiele wedstrijden rijden, ze worden daardoor ook wel minder gefokt, maar zijn er zeker wel en ik geloof niet dat ze voorbij de 3000€ komen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 06:19

Waar woon je? Ik heb de indruk dat de prijzen in Belgie iets lager liggen dan in NL. Vraagprijzen liggen vaak onrealistisch hoog en de paarden staan soms maanden te koop.
Maar een paard kopen is zeker niet makkelijk. Een paar jaar geleden hebben wij ongeveer een paard zoals jij beschrijft gekocht voor 3000€. Paard was toen 8jaar, groot en sterk en springt behoorlijk goed. Braaf op wandeling. Komt van een sportstal waar normaal paarden verkocht worden voor heel wat meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 06:24

Dat is een goeie tip! Van het in de kaartenbak komen.
Ben er zelf alleen al jaren uit en mij daar ook niet mee bezig gehouden, ken eigenlijk alleen chardon, de graaf en nog 1 waarvan ik de naam niet eens meer weet uit het Westland waar ik al jaren niet meer
woon.

Dus wie voor mij tips heeft van men en jacht stallen waar ook in NL, graag! Mag uiteraard ook via pb.

;) auto staat toch al een week bij de garage, dus heb nu de tijd, verplicht, kan ik er mooi eens een paar e-mails aan wagen.
Ik woon op moment in Overijssel.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 11:48

Toch jammer dat mijn fjord dan niks is vanwege zijn grasprobleem :P .
Ik ben een beetje uitgekeken op het mennen en wil dolgraag weer gaan rijden. Maar ja gangenpaard nodig ivm rug.
Ik had je zo een leuke aanbieding kunnen doen voor het hele spul, paard, wagen en tuig :P :P
En ik heb geen rotzooi. Mooie degelijke marathon wagen en knap tuig.

Ff serieus: heb je al eens MENPAARD ingetikt op mp? Dan kom je ook nog wel eens wat tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:03

op marktplaats bedoel je? Nee alleen op schofthoogte geselecteerd, vind trouwens verbazingwekkend weinig koudbloeden, terwijl ik daar toch niet afwijzend tegen over sta.

Ik weet ook op moment nog helemaal niet waar ik wijs aan ga doen;

Ik mis mijn meiden echt zo verschrikkelijk en het hier in mijn huisje eigenlijk een soort van opgesloten zitten (auto staat al week bij garage) en na 2 mnd. nog steeds de deur niet uit willen, of de gordijnen openen, omdat ik dan verplicht langs de lege stallen en wei moet, maakt het maken van een verstandige keuze er ook niet gemakkelijker op. Daar komt dan ook nog eens bij dat hier waar ik woon, ik alles huren moet en er verder geen paarden op het terrein zijn, dus het uit pure noodzaak, omdat ik gek word een paar pony's te gaan halen, om voor te gaan zorgen, financieel gewoon niet verstandig is...
Vandaar ook de gedachte om een toekomstig paard bij die vriendin van mij te zetten, want daar is gezelschap genoeg en dan is het altijd maar 1 waar je voor moet zorgen, financieel...

Loop letterlijk tegen de muren op, maar wil gewoon geen domme beslissingen nemen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:15

Tuigers zijn niet altijd simpel, maar als je er ervaring mee hebt zou ik gewoon weer in die hoek zoeken.
Daar is veel minder vraag naar.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:35

Onder koudbloed versta ik wel heel iets anders dan onder tuigerbloed :D

Een tuiger zou ik niet op willen rijden - de meesten hebben maar weinig souplesse te bieden voor de ruiter. Au, mijn arme rug :D Kwa temperament zijn ze imo niet geschikt voor rustige ritjes.
Een koudbloed is volgens mij zo'n Belg oid. Daar kun je prima op rijden, maar daar lijkt mij persoonlijk verrekt weinig aan (weer te weinig temperament) en ze kennen maar een korte levensduur.

Denk dat je het leukste rijpaard hebt aan een dier dat ook echt voor het rijden is gefokt. En daar zijn prima zwaardere types in te vinden. Zoals inderdaad de Groningers (IHW) en de Geldersen. Meestal hoeft zo'n zwaarder dier ook niet helemaal 1.70m. groot te zijn om 'heel wat' te lijken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:39

Volgens mij heeft TS tuigers gehad dus vandaar dat ik de suggestie doe.

Voor hobbelen in het bos heb je ook geen talentvol zwingende warmbloed nodig, daar voldoen Tuigers uitstekend.
En geen soeplesse? Dan train je ze gewoon verkeerd. Als tuigers in de sport lopen weten mensen vaak niet eens dat het een tuiger is.
Ik heb van een groene tuiger binnen 6 maanden het ultiem betrouwbare bospaard gemaakt en als dusdanig ook goed weten te verkopen. Daar kon een kudde koeien op af rennen en deed geen pasje verkeerd. Dwars door het water, bruggen, tunnels, you name it.

Maar je hebt tuigers en tuigers, TS moet natuurlijk niet een geglipte inteelt halve hackney kopen, maar gewoon een klassiek geval.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 02-08-16 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:42

Ik was ook al een poosje uit de markt toen ik mijn paard aanbood en achteraf gezien veels te goedkoop verkocht :') Hij was binnen een weekend verkocht (ovv keuring)

een 11 jarige ruin op officieel L, 1.74 mtr , zwart en doodbraaf én gezond, ook nog eens uit een top moederlijn.

Ik vond dit op 11-jarige leeftijd niet zo bijzonder en hij is onder de 5000 weg gegaan incl spullen.

Als ik nu kijk wat er aangeboden wordt en voor welke prijzen vind ik het niet normaal meer. Paarden met cushing of artrose aanbieden voor 3000 euro... Als ze ooit Z hebben gelopen moeten ze ook als 20-jarige nog een hoop opbrengen. Blijkbaar is er markt, anders zakken de prijzen wel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:44

Er staat een recreatief bereden 15 jarige tuiger van 1.69 op boktmarkt voor 2000.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:49

Ben het eens met Sizzle, maar ik ben dan ook bevooroordeeld... :D Ik heb de ongelofelijkste band met Lona, mijn oppertuiger gehad en durf ook nog te zeggen, dat voor haar ongeluk al die jaren geleden, ik haar aardig voor elkaar had dressuurmatig, was idd door haar lange rug moeilijk voor haar, maar als ze er dan was, wat een krachtpatser, wat kon zij lopen zeg! Maar zij was flink uit de kluiten gewassen voor een tuigpaard.

En heb met koudbloeden wel ervaring qua omgang, MiniMe was tenslotte een echte shet. Maar ik heb nog nooit op een koudbloed gereden, dus kan daar niets over zeggen eigenlijk.

Ik heb zelf ook een voorkeur voor de F1 kruisingen van de ISH of een Gelder, Groninger, juist omdat dit mij sterke paarden lijken. tuigpaard doet zeker mee, maar die zijn vaak net als de KWPNer niet altijd even groot en sterk, maar lijken vaak wat ielig en rank.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:55

Er zijn ook wel tuigpaard x Gelders te vinden.
Echter zou ik dan direct een fokker bellen en niet alleen wachten op advertenties. Wellicht hebben ze een merrie staan waar ze inmiddels genoeg nakomelingenvan hebben bijv, of toch net niet goed genoeg was.
Brave gezonde dieren hoeven eigenlijk niet geadverteerd te worden die gaan vaak via via.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 12:57

Sizzle schreef:
Volgens mij heeft TS tuigers gehad dus vandaar dat ik de suggestie doe.

Voor hobbelen in het bos heb je ook geen talentvol zwingende warmbloed nodig, daar voldoen Tuigers uitstekend.
En geen soeplesse? Dan train je ze gewoon verkeerd. Als tuigers in de sport lopen weten mensen vaak niet eens dat het een tuiger is.
Ik heb van een groene tuiger binnen 6 maanden het ultiem betrouwbare bospaard gemaakt en als dusdanig ook goed weten te verkopen. Daar kon een kudde koeien op af rennen en deed geen pasje verkeerd. Dwars door het water, bruggen, tunnels, you name it.

Maar je hebt tuigers en tuigers, TS moet natuurlijk niet een geglipte inteelt halve hackney kopen, maar gewoon een klassiek geval.

Mee eens

Kruising gelder/ tuiger kun je ook naar kijken..of inderdaad groninger. Dat soort paarden vallen vaak ook in een wat prettigere prijsklasse.