Paarden en relatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Paarden en relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 16:05

VSW → PP

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 16:20

josien_m_ schreef:
Je partner "blijft niet voor jou" in Nederland. Nee, hij kiest in Nederland te blijven omdat hij met jou samen wil zijn. Om je eigen keuze kun je een ander niet vragen ook iets op te offeren. Blijkbaar voelt hij het als een opoffering en niet als eigen keus en dus iets positiefs...

anderszijds, zij voelt het als opoffering om straks in een woonhuis zonder paarden aan huis te wonen..
Terwijl ze er dan toch ook gewoon voor kiest om bij hem te zijn?

Er is dus voor hem een keuze, in het buitenland wonen, of met haar in Nederland blijven..
waarbij hij kiest om met haar in Nederland te blijven.

Er is voor haar een keuze, met hem maar zonder paarden aan huis te leven
of zonder hem en zelf zorgen voor een huisje waar ze paarden kan houden.

Het is een droom die hij voor haar laat varen, omdat hij met haar verder wil.
Het is misschien straks ook een droom die zij voor hem laat varen, omdat zij met hem verder wil.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 16:21

Palmera schreef:
Op het moment dat ik met plezier iets doe/laat uit liefde zie ik dat niet als opoffering en zal ik dat woord ook niet gebruiken.

Mijn punt is dat het van belang is om te weten hoe het door de gebruiker gebruikt wordt in deze wereld van laagdrempelig gebruik van zware woorden en superlatieven voo rwe naar conclusie springen op basis van onze eigen invulling daarvan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 16:31

elenaMM77 schreef:
josien_m_ schreef:
Je partner "blijft niet voor jou" in Nederland. Nee, hij kiest in Nederland te blijven omdat hij met jou samen wil zijn. Om je eigen keuze kun je een ander niet vragen ook iets op te offeren. Blijkbaar voelt hij het als een opoffering en niet als eigen keus en dus iets positiefs...

anderszijds, zij voelt het als opoffering om straks in een woonhuis zonder paarden aan huis te wonen..
Terwijl ze er dan toch ook gewoon voor kiest om bij hem te zijn?

Er is dus voor hem een keuze, in het buitenland wonen, of met haar in Nederland blijven..
waarbij hij kiest om met haar in Nederland te blijven.

Er is voor haar een keuze, met hem maar zonder paarden aan huis te leven
of zonder hem en zelf zorgen voor een huisje waar ze paarden kan houden.

Het is een droom die hij voor haar laat varen, omdat hij met haar verder wil.
Het is misschien straks ook een droom die zij voor hem laat varen, omdat zij met hem verder wil.

Maar als ik de OP zo lees dan gunt hij haar zelfs de tijd met de paarden niet en dat zou ik nooit pikken. Het feit dat hij voor haar hier blijft betekend niet dat zij al haar tijd aan hem moet besteden, daar lijkt het wel op.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 16:37

Huertecilla schreef:
Palmera schreef:
Op het moment dat ik met plezier iets doe/laat uit liefde zie ik dat niet als opoffering en zal ik dat woord ook niet gebruiken.

Mijn punt is dat het van belang is om te weten hoe het door de gebruiker gebruikt wordt in deze wereld van laagdrempelig gebruik van zware woorden en superlatieven voo rwe naar conclusie springen op basis van onze eigen invulling daarvan.

Punt inmiddels duidelijk. Ik heb het te warm om sneller de dingen te snappen. :) Laten we maar hopen dat TS er wat aan heeft.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 16:39

Waarom zijn jullie samen?

Een relatie is geven en nemen maar als iemand je niet eens gunt om gelukkig te zijn. Dan zie ik niet in waarom die persoon de liefde van je leven is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 16:42

bigone schreef:
Maar als ik de OP zo lees dan gunt hij haar zelfs de tijd met de paarden niet en dat zou ik nooit pikken.

Even voorbijgaande aan dat dit alleen haar verhaal is:
Hoezo niet pikken?
Wat wil je doen?
Een confrontatie, conflict uitlokken maakt niet dat de parter ineens VOOR je is; laat ook niet bepaald zien dat je zelf voor je partner bent.
Voor jou zijn kan je niet afdwingen. Kan je ook niet willen afdwingen :)*

Wanneer je van een ander houdt wil je dat die gelukkig is.
Wanneer dat wat de ander gelukig maakt jouw eigen welzijn geweld aandoet, dan is er geen gezamelijk gelukkige toekomst.
De hamvraag is wat de balans is. Die moet positief zijn voor beiden want anders kan je beter en voor elkaar zijnde op volwassen manier uit elkaar gaan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 16:55

Het begint al met "ik wil niet dat je een paard aan huis neemt" , dat is een behoorlijke rem en dat zou ik niet pikken, ongeacht met welke argmenten hij komt.
Als hij komt met "ok, ik snap dat je dat wilt, maar zullen we eens nagaan wat dat in de praktijk zal betekenen en daarna beslissen?" wijst al op een ander soort relatie.
En als het dan evengoed uitkomt op het feit dat het geen goed idee is, is dat toch beter te accepteren. Je kunt dan ook samen naar een alteratief zoeken dat wel voor beide partijen acceptabel is.
Je hebt niet het idee dat "het niet mag" maar het blijkt dan gewoon dat "het niet handig is" en je hebt je er samen over gebogen.

Maar goed, ik heb geen idee hoe een en ander op tafel is gelegd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 16:58

Lusitana schreef:
Het begint al met "ik wil niet dat je een paard aan huis neemt" , dat is een behoorlijke rem en dat zou ik niet pikken, ongeacht met welke argmenten hij komt.
Als hij komt met "ok, ik snap dat je dat wilt, maar zullen we eens nagaan wat dat in de praktijk zal betekenen en daarna beslissen?" wijst al op een ander soort relatie.

We lezen alleen haar verwoording van haar perceptie,
We hebben inderdaad geen idee van zijn bewoording noch van zijn standpunt.
We hebben geen evenwichtige basis voor een mening over hun relatie.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 15-07-16 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 17:17

Daar eindig ik dan ook mee...

(En zeg ook nergens wat ze wel of niet zou moeten doen)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 17:23

Maar wat heeft "het gunnen " ermee te maken? Als haar vriend helemaal niets met paarden te maken wil hebben en er ook niet voor wilt zorgen en voor opdraaien, is dat toch ook zijn goed recht? Is zijn geluk gunnen minder waard dan dat van ts?

Er is altijd een gulden middenweg, paardjes aan huis en alles zelf betalen. Jou vriend moet er dan niet voor zorgen als je op vakantie bent of weg bent voor je werk en jij hebt je paarden.

Hij heeft water bij de wijn gedaan, en jij hebt water bij de wijn gedaan.

Als dit niet kan, dan kan je beter je relatie beëindigen want dan komt er toch heibel en wrevel van. Of jij je zin nu krijgt of hij.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 17:27

Dat ik tijd in paarden steek betekent dat mijn ega tijd kan besteden aan zijn hobby's (waar ik dan weer geen enkele interesse in heb) Wanneer we beide uitgehobbyd zijn besteden we de resterende tijd lekker aan elkaar. Dat lijkt me heel gezond in plaats van elkaar te claimen, wij vinden het beide heel belangrijk om af en toe 'ik' te zijn ipv 24/7 'wij' te zijn.

Als hij niet op de oaarden wil passen in jouw afwezigheid dan regel je toch iemand anders, want wie zou het doen als je beide op vakantie bent... Nou die persoon kan dan bijspringen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 17:30

Lusitana schreef:
Daar eindig ik dan ook mee...

Zo beter? ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 17:32

Ja, ik zag je edit. Een woordje kan dan veel uitmaken he....

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 17:38

Qimm schreef:
Dat ik tijd in paarden steek betekent dat mijn ega tijd kan besteden aan zijn hobby's (waar ik dan weer geen enkele interesse in heb) Wanneer we beide uitgehobbyd zijn besteden we de resterende tijd lekker aan elkaar. Dat lijkt me heel gezond in plaats van elkaar te claimen, wij vinden het beide heel belangrijk om af en toe 'ik' te zijn ipv 24/7 'wij' te zijn.

Ik vind wel, en dat is al eens eerder genoemd, dat je paarden aan huis hebben niet echt meer onder hobby kan vatten. Dat is echt wel een levensstijl. Een hobby kun je al of niet tijdelijk aan de kant gooien als je er geen zin in hebt of als je ziek bent of meer of minder tijd aan besteden naar gelang van je dagindeling.

Dit is meer in de lijn van "nemen we wel of geen pleegkinderen."

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 17:40

He wat herkenbaar. Ik had iets soort gelijks.
Bij mij was het doei doei gozer :j
We waren een jaar samen, vrij serieus _O-

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 17:42

Inderdaad, wie gaat de paarden eten geven, als zij ineens s morgens strontziek is? Even rap een weekendje tussen uit spontaan gaat ook niet, want er moet eerst iemand gezocht worden om de paarden te doen.
En meestal heb je niet het geluk dat je dat vind binnen de 5 minuten.

Paarden aan huis gaat wel verder dan bijvoorbeeld een avondje gaan biljarten als hobby. Op elke niveau, tijd, kostprijs, quality time tesamen,...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 17:53

Ik vraag me waarom jij destijds de rem erop hebt gezet bij zijn buitenland plannen. Dat is toch niet veel anders dan de rem die hij nu zet op jouw paarden plannen?

Volgens mij hebben jullie beide een probleem wat betreft elkaar het beste gunnen eigenlijk.

Als mijn man naar het buitenland wilde voor zijn carrière dan gingen we, waarschijnlijk niet voor eeuwig hoor. Een jaar of 5 is voor de meeste carrieres genoeg. En dan bij thuiskomst zou ik weer 'aan beurt' zijn.

Ik vraag me af of je een relatie moet willen waarin je elkaar zo beperkt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 17:54

Huertecilla schreef:
bigone schreef:
Maar als ik de OP zo lees dan gunt hij haar zelfs de tijd met de paarden niet en dat zou ik nooit pikken.

Even voorbijgaande aan dat dit alleen haar verhaal is:
Hoezo niet pikken?
Wat wil je doen?
Een confrontatie, conflict uitlokken maakt niet dat de parter ineens VOOR je is; laat ook niet bepaald zien dat je zelf voor je partner bent.
Voor jou zijn kan je niet afdwingen. Kan je ook niet willen afdwingen :)*

Wanneer je van een ander houdt wil je dat die gelukkig is.
Wanneer dat wat de ander gelukig maakt jouw eigen welzijn geweld aandoet, dan is er geen gezamelijk gelukkige toekomst.
De hamvraag is wat de balans is. Die moet positief zijn voor beiden want anders kan je beter en voor elkaar zijnde op volwassen manier uit elkaar gaan.

Op het moment dat je iets moet afdwingen is het sowieso al gedoemd om te mislukken. Indien partners veel om elkaar geven dan probeer je het ELKAAR naar de zin te maken. En ts wil liever niet naar het buitenland, dat kan, maar ik heb heel sterk het gevoel dat de partner haar terug pakt. Een stel dat wel veel om elkaar geeft probeert een compromis, eventueel een langere periode in het buitenland en eventueel een paard op pension. Geen van twee zijn hier blijkbaar mogelijk omdat twee avonden al te veel is voor vriendlief.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 17:58

bigone schreef:
Maar als ik de OP zo lees dan gunt hij haar zelfs de tijd met de paarden niet en dat zou ik nooit pikken. Het feit dat hij voor haar hier blijft betekend niet dat zij al haar tijd aan hem moet besteden, daar lijkt het wel op.

dat vind ik op zich nog 'discutabel'. want TS kijkt heel erg vanuit 'ik wil'. waarbij haar dromen en wensen wat vanzelfsprekender lijken te zijn als het neerkomt op het recht hebben op je dromen. terwijl de vriend al reeds water bij de wijn doet in de relatie, rekening houdt met het feit dat TS niet in het buitenland wil wonen, geen problemen an sich heeft met dat ze regelmatig een half dagdeel gaat wandelen (heerlijk)..

En het 'ben je wel gauw terug' in het verlengde van de post van TS, lijkt mij meer een negatieve opvatting van TS, dan echt een negatieve uiting persee van de vriend (kan wel, maar hoeft helemaal niet zo te zijn). Mijn vriend gebruikt dat ook regelmatig, voor hem is dat een manier om te zeggen dat hij mij zal missen.. niet een manier om te zeggen dat ik niet lang weg mag..

Maar persoonlijk, ik zou geen relatie met iemand aangaan als de interesses en dromen zo vreselijk ver uiteen liggen.. Als van de een de droom is om in het buitenland te leven en de ander wil juist in Nederland wonen, dan wordt er al iemand een droom ontnomen. En dan ook nog eens in een vorm waarbij er dus gewoon gaat worden op een plek waar paarden aan huis mogelijk zijn, maar een van beide wil het niet hebben.. Dan vliegt de droom van de ander ook het raam uit..

Tot slot, het gevoel van TS dat ze te weinig/geen ruimte krijgt om haar hobbies uit te voeren.. Of het gevoel van de vriend dat hij te weinig aandacht/tijd van zijn partner krijgt terwijl hij daar juist wel behoefte aan heeft blijkbaar..

Dan lijkt mij dat gewoon geen geschikt partnerschap. Bij mij zou het dan al snel ophouden.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:12

chanel1985 schreef:
Inderdaad, wie gaat de paarden eten geven, als zij ineens s morgens strontziek is? Even rap een weekendje tussen uit spontaan gaat ook niet, want er moet eerst iemand gezocht worden om de paarden te doen.
En meestal heb je niet het geluk dat je dat vind binnen de 5 minuten.

Paarden aan huis gaat wel verder dan bijvoorbeeld een avondje gaan biljarten als hobby. Op elke niveau, tijd, kostprijs, quality time tesamen,...

Ik heb dan ook de mazzel dat mijn ega het geen punt vindt om er eten in te stoppen en hij vind poep scheppen niet echt een probleem.

Je zou toch maar alleen wonen en paarden aan huis hebben. Dat lijkt haast onmogelijk.... Toch?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:38

Ikzelf heb andere redenen waarom ik ze aan huis zou willen hebben. buiten dat ben ik niet echt voor een manege en wil ik mijn paard niet in een stal hebben. Ik heb eigen zeggenschap wanneer en hoeveel ik voer (vooral met ruwvoer) uiteraard is manege ook handig, altijd mensen die kunnen inspringen, rijbak en eventueel andere luxe... Echter luxe voor mij en niet mijn paard. Mij gaat het echter om t dier.

Wat betreft weekenden weg, werk buitenland etc. Je zou kunnen kijken voor een leuke bijrijdster die 1 a2x in de week komt en lekker haar ding doet. En dan vragen of zij kan in die gevallen. Ik pas voor 99% altijd op dan en vind t zelfs al te leuk om dan een "eigen" te hebben. Indien er voer gehaald moet worden geven ze mij t geld vooraf. M'n vorige verzorgpaard was gevallen met eigenaar. Eigenaar 6/8 weken in de kreukels. Ik deed toen alles! Voer/verzorging/beweging.

Voor mij is het altijd duidelijk. Mij met paarden of niet. En indien financiëel mogelijk ook aan huis, klaar.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:49

De enige pony die ik zou willen kopen die vind mijn vriend niet leuk. :')

Gelukkig is mijn vriend gek op beesten en heeft hij zelf ook paardgereden en ervaring met paarden. Ik ga hem zijn auto ook niet afnemen terwijl dat ding altijd kapot gaat. :')

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 18:59

"Horses first, the rest later".
Vriend het er niet mee eens dat er een paard komt? De deur is dichtbij, kom nou toch, hij weet dat je een 'paardenvrouw' bent. En aan de geur raak je vanzelf wel gewend.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 19:00

Ik vind het wel grappig dat als iemand overweegt een hond te nemen er vaak heel hard word geroepen dat daar dan wel alle gezinsleden achter moeten staan, maar dat bij een paard (en dan bedoel ik de aan huis versie, van de pension versie snap ik dat nl wel) dat ineens niet meer op lijkt te gaan...